Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 pyyhkijäongelma

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Treasure
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 59
    • Vaasa

    e39 pyyhkijäongelma

    eli auto on e39 -99 540iA ja vika on sellanen että pyyhkijät sanovat työsopimuksen välillä irti eli eivät toimi vaikka kuinka viiksestä vääntelisi, autossa myös sadetunnistin jolla ainakin itse epäilen olevan osuutta asiaan.

    Onko kenelläkään ollut samanlaista vikaa?
    Practice don't make perfect, perfect practice makes perfect.
  • tuomkiti81
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1162
    • Seinäjoki

    #2
    kannattaa ainaki kokeilla aluksi tota sadetunnistimen ohjelmointi/resetointi hommaa...

    Resetointi:
    - virrat päälle
    - viiksestä systeemi päälle ja sitten pois ja päälle kaks kertaa ekan pyyhkäsyn aikana.
    - jätä virrat päälle 5 sek ajaksi.

    Ohjelmointi:
    - virrat päälle
    - viiksestä systeemi päälle ja sitten pois ja päälle kaks kertaa ekan pyyhkäsyn aikana.
    - virrat pois kahden sekan SISÄLLÄ siitä kun pyyhkijät on tullu takas ala-asentoon.
    Mercedes Benz Cls 350cdi W218
    Opel Insignia 2.0 Cdti
    Scania R560 8x4

    Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
    Ex. E60 530dA -05
    Ex. E39 530dA -01
    Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
    Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
    Ex. Opel Vectra 1.6i -99

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Mä en kyllä usko, että vika on sadetunnistimessa, jos ne sun pyyhkijät ei toimi missään asennossa, silloin kun vika hyppää päälle. Toi tunnistinhan aktivoituu vain yhdessä viiksen asennossa ja muuten sen pitäisi olla offilla.

      Voiskohan tossa olla joku kosketushäikkä siinä itse viiksessä tai sitten jos noilla pyyhkijöillä on jossain oma rele, niin siinä häikkää

      Sen tunnistimen johdon voi ottaa irti siitä sensorin persuuksista, ja silleen voi testata, vaikuttaako se mitenkään asiaan.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Vika voi olla myös moottorissa tai sen johdossa/liittimessä, mutta pyyhkijöille on rele konehuoneen elektroniikkaboksissa, apumiehenpuoleisen raitisilmasuodattimen alla ja se nyt ensiksi kannattaisi tarkistaa. Tietty sulakekin kannattaa tutkia, jos se nyt jostain syystä olisikin irti/poikki.
        E39 528iA

        Comment

        • reinuk
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 636
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Treasure
          eli auto on e39 -99 540iA ja vika on sellanen että pyyhkijät sanovat työsopimuksen välillä irti eli eivät toimi vaikka kuinka viiksestä vääntelisi, autossa myös sadetunnistin jolla ainakin itse epäilen olevan osuutta asiaan.

          Onko kenelläkään ollut samanlaista vikaa?
          Välillä hävisi kaikki pyyhin nopeudet - yleensä sateella (takapyyhin toimi -siis touring). Pyyhkijän rele vaihdettiin, niin alkoi homma toimimaan taas.
          Hubraum statt spoiler!

          Nyt: 530dA xDrive F11 -15

          Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

          Comment

          • Mikander
            Newbiemmer
            • May 2004
            • 25

            #6
            Minulla on saman tyyppinen vika. Vika on sadetunnistimessa ainakin minulla. Sadetunnistin ei kestä yhtäjaksoista sadetta kuin 2-4 tuntia, jonka jälkeen pyyhkimet lakkaavat toimimasta 15 min ajaksi. Homma toimii kun ei käytä sadetunnistin asennossa reilummalla sateella vaan ainoastaan pienessä tihkusateessa lyhyen aikaa. Reilummalla sateella viikseä vain yksi napsu ylöspäin, niin jo kestää.

            Comment

            • uoto78
              Newbiemmer
              • Nov 2004
              • 21
              • Kirkkonummi

              #7
              Onko joku nyt jo saanut selville mistä viat johtuu?

              Itellä -97:ssa pyyhkijät oireilleet satunnaisesti jo jonkin aikaa mutta nyt alkaa totaalinen loppu olla lähellä. Eilen vaihdoin molemmat releet ja nyt tuntuisi että kakkos nopeus toimisi paremmin. Edelleen ongelmia tihkun sekä ykkös nopeuden kanssa (autossa ei ole sadetunnistinta).

              Korjatkaa jos menee pieleen mutta ymmärtääkseni homma toimii jotakuinkin näin: Eli moottorissa sisäinen rajakytkin mistä ohjausboksi saa tietoa pyyhkijöiden asennosta ja sitten on tuplarele (vanhemmassa mallissa kaksi erillistä, uudemmassa vain yksi) eri nopeuksille. Eli vikakohteet mitä nyt ensimmäisenä tuli mieleen:
              1. rajakytkimen signaali boksille (mutta miksi kakkosnopeus toimisi?)
              2. releiden ohjaus boksilta
              3. moottori (voisikohan vain ykkösnopeus olla pimeänä)
              4. vika viiksessä, ei liene todennäköinen

              Eiköhän tuossa taas hetkisen saa aikaa vietettyä kun tuota vikaa alkaa etsimään joten jos vain on vinkkejä niin kiitollisuudella otetaan vastaan...

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Moottorin rajakytkin toimii myös ylikuormitussuojana, jos siltä ei tule runkomodulille signaalia 16 sekunnin aikana, katkeaa moottorin ohjaus kunnes pyyhkijät on kytketty pois ja odotettu 3 minuuttia.

                Viiksessä vika tuskin on koska 1. asento ja tihku käyttää eri kytkimiä ja 2. asennossa taas nuo molemmat kytkimet ovat päällä.

                Releiden ohjaus menee taas niin, että jos boksi ei ohjaa, ei 2. nopeudenkaan pitäisi toimia.

                Kannattaisi varmaankin mitata tuleeko moottorille jännitteet molemmissa nopeus-asennoissa. Moottorin tai moottorin virtaliittimen vialta tuo nyt kuitenkin vaikuttaa.
                E39 528iA

                Comment

                • uoto78
                  Newbiemmer
                  • Nov 2004
                  • 21
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Laitetaan tähän vielä päivitys..

                  Eli nyt tuli tehtyä (ainakin toistaiseksi) väliaikainen korjaus eli ohitin releen mikä ohjaa pyyhinten nopeutta. Nyt toimii mainiosti tihku sekä kertapyyhkäisy mutta vain hieman rapsakammalla pyyhinnopeudella.

                  Katsotaan nyt jos joskus myöhemmin sitten oikean vian kimppuun pääsisi, vaatisi kyllä mieluusti tallia tai sitten saa odottaa ensi kesään.

                  Comment

                  • Terentius
                    Newbiemmer
                    • Jan 2003
                    • 22
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Samanlaista vikaa on ollut ja liittyy jotenkin juuri sadetunnistimeen. Samalla menevät muuten pissapojat mykäksi, toimivat heti auton käynnistyksen jälkeen mutta menevät uudelleen pimeiksi mikäli pyyhkijät ovat edelleen jumi tilassa.

                    En saa pyyhkijöitä jumiin käyttämällä niitä manuaalisesti (käyttämällä off asennosta alhaalla) tai jatkuvalla käytöllä (off tilasta 2 tai 3 pykälää ylöspäin.)

                    Pyyhkijät ja pissapojat jumiutuvat vain mikäli niitä käytetään tunnistintilassa. Testatkaapa kohtalotoverit onko ongelmanne juuri samansorttista...

                    Comment

                    • tmth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 2194
                      • Kangasala

                      #11
                      Mulla oli E34:ssä vastaavaa vikaa. Vika löytyi releboksista, joka E34:ssä on takapenkin alla. Siellä on lasinpyyhkijöiden rele, josta oli yhdestä kärjestä irronnut se kosketuspinta. Täten ne kärjet suli jotenkin kiinni, ja pyyhkimet lopettivat toimintansa.
                      Ensiapua releelle annoin hiukan hiomalla niitä kosketuspintoja. Sittemmin tuli vaihdettua koko boksi toiseen. Tiedä sitten oliko tästä mitään apua E39 koskien.

                      F10 & R55
                      ex:
                      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                      Comment

                      • Lalli69
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 209
                        • Panttila Capital of Kurikka

                        #12
                        Kun ei tullut manuaalia auton mukana (e39 525tds), niin voisko joku kertoa kuinka toi sadetunnistin toimii?
                        Viiksessä on joku 3 asentoinen peukulla pyöritettävä klipu.
                        (siis missä asennossa pitäis minkäkin olla, jos se siis toimisi)

                        Ed. omistajan mukaan sadetunnistin ei ainakaan toimi.
                        Myös pissapoika on mykkä. ("tehopesu" toimii)
                        Muuten pyyhkiät kyllä pelaa normaalisti.
                        Onko siis tolla "hajonneella" sadetunnistimella jotain tekemistä mykän pissapojan kanssa, vai onko se vain hajonnut omia-aikojaan?
                        Pumppu ilmeisesti löytyy oikean etulokarin sisältä?!
                        Onko kovatöinen vaihtaa?
                        E38 740iA

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by Lalli69
                          Kun ei tullut manuaalia auton mukana (e39 525tds), niin voisko joku kertoa kuinka toi sadetunnistin toimii?
                          Viiksessä on joku 3 asentoinen peukulla pyöritettävä klipu.
                          (siis missä asennossa pitäis minkäkin olla, jos se siis toimisi)

                          Ed. omistajan mukaan sadetunnistin ei ainakaan toimi.
                          Myös pissapoika on mykkä. ("tehopesu" toimii)
                          Muuten pyyhkiät kyllä pelaa normaalisti.
                          Onko siis tolla "hajonneella" sadetunnistimella jotain tekemistä mykän pissapojan kanssa, vai onko se vain hajonnut omia-aikojaan?
                          Pumppu ilmeisesti löytyy oikean etulokarin sisältä?!
                          Onko kovatöinen vaihtaa?
                          sadetunnistin toimii siinä asennossa, jossa yleensä on tihkuasento. Virtojen sammuttamisen jälkeen pitää kuitenkin käyttää kerran jossain toisessa asennossa, jotta tunnistin lähtee päälle. Rulla on sitä tunnistimen "intensiteetin" säätöä varten. Tunnistimen resetointi-/aktivointiohjeet olen postannut foorumille jo parikin kertaa, löytyy söörtsillä.

                          Tuskin tunnistin millään lailla vaikuttaa pissapoikaan. Kokeile eka kattoa pissapojan sulakkeet läpi ja jos ei vika ole siellä, niin ota se oik. sisälokari irti ja kato onko kusipojan moottorin liitin paikallaan, poista hapettumat jne. Jos mikään ei auta ja pumppu ei lähde toimimaan edes syöttämällä sille virtaa suoraan esim. akulta, niin sitten se menee vaihtoon. Ei oo kovatöinen vaihtaa, mikäli jaksaa vaan tunkata auton ylös
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • Lalli69
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 209
                            • Panttila Capital of Kurikka

                            #14
                            Suuret kiitokset.

                            Noi resetointi ohjeet näkyi olevan tuossa ykkös sivulla.
                            Jos ja kun toi resetointi ei auta, niin mikäköhän siinä on hajonnut?
                            Se tunnistin mötikkä siinä tuulilasissa?
                            Saakohan sitä jotenkin elvytettyä?
                            Ilmeisesti melko kallis osa?

                            ...täytyy vissin vain oppia itse tunnistamaan koska sataa
                            E38 740iA

                            Comment

                            • KFZ-Koenig
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2900

                              #15
                              Originally posted by Lalli69
                              Suuret kiitokset.

                              Noi resetointi ohjeet näkyi olevan tuossa ykkös sivulla.
                              Jos ja kun toi resetointi ei auta, niin mikäköhän siinä on hajonnut?
                              Se tunnistin mötikkä siinä tuulilasissa?
                              Saakohan sitä jotenkin elvytettyä?
                              Ilmeisesti melko kallis osa?

                              ...täytyy vissin vain oppia itse tunnistamaan koska sataa
                              Multa löytyy tuollainen uusi tunnistinosa lasiin n. 50% alle Laakkosen hinnan. Laita viestiä jos tarviit sellasen.
                              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎