E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Samppae39
    replied
    Jatketaan yksinpuhelua. Takavalot asettu, ku ncs:llä laittelin asetuksia kuntoon. Jostain syystä lcm:llä ei ollu valittuna led takavaloja. Myöskin polttimovahti oli päällä miten sattuu. Esim. uloimmalla ei ollut, sisemmällä oli jne. Otin polttimovahdit pois kaikista, missä on ledit ja laitoin täpän led takavaloille. Nyt ei enää valot räpsy. Herjas myös ajaessa välillä vasenta takavaloa. Välillä pimpahti mittaristoon jarruttaessa, välillä ku laitto pitkät päälle ja välillä ihan muuten vaan. Sitä en vielä tiedä poistuko se.

    Nyt on sitte enää jäljellä tuo pdc-sekoilu. Pitääkö se koodata autoon, että asettuu vai mitä? Ipa löyti kyllä pdc-purkin ja oli siellä vikakoodejaki. Poistin ne, mutta ei asettunu. Pitäs jaksaa vaihtaa nuo orkkisanturit ens alkuun, jos se sillä asettus jotenki. Alkaa ärsyttämään, ku kauheella vaivalla ja hingulla halusin tutkat ja nyt vaan menee hermot niiden kans, ku ei pelaa kuten pitää.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Nyt sitte nuo kaks valoa, jotka ei räpsiny lakkas palamasta kokonaan. Eli vasen rekkarivalo ja oikee kontin luukun valo pimeni kokonaan. Muut palaa, mutta räpsyy. Mittaristossa ei oo herjaa palaneista valoista.

    Edit. Valokatkasija parkilla tai ajovaloilla palaa kaikki. 0-asennossa sammuu ne kaks virrat päällä.

    Jatketaan ny tähän sitte parkkitutka-asiaa. Retrofittasin tutkat ja maalasin Magneti Marelli anturit. Ne piipittää ihan miten sattuu, vaikka ei oo mitään lähellä, nii vilkuttavat punasella vuoron perään kaikki. Kokeilin laittaa eteen toiselle puolen käytetyt orkkisanturit. Sama homma. Sitte ku vaihto eteen kaikki vanhoiks orkkiksiks, nii etupää lakkas sekoilemasta. Ainoa mikä jäi, niin kuskin puolen uloin anturi näyttää kokoajan, että jotain olis edessä. Koitin toista anturiakin, nii sama homma. Sitte ku laitto sen paikalle maalatun tarvikkeen, nii titityy taas alko. Jos seisoo paikallaan virrat päällä, niin ykskään anturi ei sekoile, paitti se kuskin uloin näyttää kokoajan jotain. Sitte ku lyö auton käyntiin, nii alkaa takapääkin vetämään showta.

    Kysymys kuuluukin. Onko boksi sökö, koska se yks etuanturi näyttää kokoajan jotain. Vai sekottaako tarvikeanturit koko boksin? Etupää ny ainaki rauhottu orkkiksilla. Mutta voiko takapään anturit vaikuttaa siihen, että edessäkin näyttää väärin? Ei millään jaksais irrottaa puskuria uudestaan ihan vaan kokeillakseni. Mutta pakkohan seki on varmaan tehdä.
    Last edited by Samppae39; 28-10-2025, 16:10.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Wildchild View Post
    Orkkis vai tarvikevalot? Tarvikevalot ja ledipolttimoita?
    Kaikki muut orkkista, paitti kilven valot Osramin ledit. Ja facelift siis kyseessä.

    Leave a comment:


  • Wildchild
    replied
    Orkkis vai tarvikevalot? Tarvikevalot ja ledipolttimoita?

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Huomasin, että takavalot on alkanu räpsymään/värisemään. Eli sellasta todella nopeaa räpsymistä. Kuskin puolen rekkarikilvenvalo ja vänkärin puolen kontin luukun valo ei juurikaan sitä tee, mutta loput sitte niin selvästi, että nyt hävettää ajella ihmisten ilmoilla. Mistähän tuo johtuu?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
    Bridgestone Blizzak pintaa hyvin ja nastat "kaikki" jäljellä. Toki eihän nuo testivoittajat ole.
    Dtc kyllä muuten toimii loistavasti. Ja vakauttaa auton mutta liikkeelle lähtö on huomattavan vaikeaa. Toki onhan nuo risteykset pahimmillaan tosi liukkaita.
    Milloin nuo on valmistettu?

    Leave a comment:


  • Alfistipohjoosesta
    replied
    Bridgestone Blizzak pintaa hyvin ja nastat "kaikki" jäljellä. Toki eihän nuo testivoittajat ole.
    Dtc kyllä muuten toimii loistavasti. Ja vakauttaa auton mutta liikkeelle lähtö on huomattavan vaikeaa. Toki onhan nuo risteykset pahimmillaan tosi liukkaita.
    Last edited by Alfistipohjoosesta; 25-10-2025, 21:29.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Olis kiva tietää millaiset renkaat Alfistilla, ettei vaan pohjasyy löydy niistä

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Hyvin omakin E39 liikkuu talvella kitkoilla, ASC+T mulla myös. Ei nyt ihan E46:sen veroinen liikkeellelähdöissä, mutta ei ollenkaan huono.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    En minäkään saa omaa E39 kiinni talvella muistaakseni suoralla sentään, vaikka on ASC+T eli alkupään järjestelmä. Hyvä sekin on talvella, auttaa tosi paljon.
    Mutta oma biili tosiaan ei ole ollut ainakaan 5 vuoteen edes talvella ulkoilutuksessa, niin mielikuvista on hetken aikaa

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Servotronic hälyttää oikosulkua. Piuhat mittasin, ei ole oikosessa ja raidetangonkin vaihdoin jolloin vaihtui samalla paineenohjausventtiilikin sen kyljessä. Eli vika on GM3 modulissa sisällä.
    Tilasin jo piirilevylle sen satiaisen joka ohjauksen venttiiliä ohjaa (BTS412B2) mutta sitä odotellessa googlailin ongelmaa ja saattaa olla että ongelma ei ratkea vaihtamalla tuo lutikka vaan vika on jossain syvemmällä korimodulissa.

    Ebay on pullollaan E39 GM3 high -merkinnällä olevia korimoduleita. Minun modulissani lukee osanumerona 61356922151. Pitääkö ostaa nimenomaan samalla numerolla oleva vai käykö tähän mikä vaan "E39 GM3 high" moduli?

    Leave a comment:


  • lapmiro
    replied
    Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
    Talvi lähestyy, enkä löytänyt varmuutta (jos nyt sittenkään olisin ostanut) 525i automaatti Touring lukkoperän sisuksiin. Ongelma on tuon aivan järjettömän huono liikkeelle lähtö kyky jos DSC päällä. Tuo järjestelmä ei taida jarruttaa sutivaa pyörää? Jos jarruttaa niin on jo epäillys että jarruttaa väärää pyörää. Huomaa myös että jos rattia on yhtään kääntänyt ennen ku auto liikkuu niin jää sutimaan vielä herkemmin. Sen saa ihan tasaiselle kiinni (tahallaan) jos laittaa ratin tappiin ja kaasun pohjaan. Tuossakin tilanteessa kun painaa DSC pois niin auto lähtee liikkeelle.
    Voiko DSC ohjelmoida niin että alkaa puuttumaan peliin vaikka yli 15km/h nopeudessa. Tai tuohon on vaihdettu abs yksikkö. Ei ole koodeja yms ja muuten tuntuu toimivan oikein mutta onko koodauksessa tullut joku hämminki. Lisäksi yksi jos jarruputket olisi takana väärin päin. Ne on uusittu penkkien alta taaksepäin. Nuo kaksi nyt vaatisi sen että järjestelmä jarruttaa sutivaa pyörää.
    Minulla on vm 2002 E39 DSC:llä ja minun mielestäni oikein loistava järjestelmä. Ainakaan minulla ei auto halvaannu lainkaan kun järjestelmä on käytössä, mutta jos sen napista sammuttaa niin sillon on kulku onnetonta kun yhtä rengasta sudittaa. Veikkaisin että autossasi on jokin häikkä järjestelmässä. Ainakin omastani sain Inpalla aika hyvin luettua koodeja ja tutkittua ohjauksen arvon muutoksia.

    Leave a comment:


  • azlakki
    replied
    Originally posted by Enoo View Post
    Olisiko kellään mittoja narinahelan vaihto työkaluun niin sattuisi oikeat tarvikkeet kun kauppaan menee?
    Tällä lähtee, uusi samalla integral linkit että pultit.
    https://aeromotors.fi/tuote/9214821/war87-mark-moto

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Omassani on myös tuo alkupään asc+t-systeemi ja sitä joskus peilijäällä testasinkin kun oli vielä vakio tasauspyörästö perässä niin kyllä se omasta mielestä lähti paremmin liikkeelle kun luistonesto oli päällä ja todellakin jarruttaa sutivaa pyörää mutta kyllä e39 liukkaalla surkeasti lähtee paikaltaan lukkoperälläkin kun on niin paljon kevyempi perä verrattuna keulaan eli toisinsanoen pitää tankkia täytenä ja tuoreet nastarenkaat niin kyllä tämmöinen on mainio talviauto.

    tuoreempi e92-koppasen dtc-ajonvakautus on sit jo paljon kehittyneempi järjestelmä

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Sitä en tiedä onko E39:n DSC luistoneston osalta yhtään sen kummempi kuin pelkkä ASC+T, mikä omasta löytyy, mutta kyllähän jälkimmäisenkin pitäis sutivaa pyörää jarruttaa. Käytännössä kuitenkin homma ei kovin tehokkaalta tunnu ja itse olen ainakin ajanut kaikki 19 talvea E39:llä luistonesto yleensä aina pois päältä taajamanopeuksissa.

    E92 hankinnan jälkeen huomas että se lähtee ihan eri tavalla liikkeelle liukkaalla.

    Leave a comment:

Working...
X