E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post

    Oletko Recro:n nykyisiä hintoja kysellyt? https://recro.eu/fi/
    Buksinilta kyselin keväällä. Lupas selvitää, ei oo vissiin vielä selvinny.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post

    Siekkinen meinas, ettei noita kannata korjata, tulee nii kalliiks. Eikä itte pysty, nii teettämällä ainaki tulee kalliiks. Halvempi vaihtaa vaan loota jos tuo leviää.
    Joskus availin tuollaisen pariin kertaan, mutta vain isoon lukkorenkaaseen asti. Onnistuin kyllä siistimään sen ja löytämään viankin, mutta vain seurauksen, en itse syytä.
    No, syyn korvasin kyllä lootan ostajalle jälkikäteen, kun käytti sen pajalla.
    Mutta ei nuo niin hankalia ole, ainakaan tuo loota. Toki aikaavievää hommaa on joka tapauksessa. Tuo venttiilipöytä ei ainakaan paha ole vaikka vaihtaa, kun ei tarvitse lootaakaan irroittaa, jos haluaa kokeilla.
    Suomessa se kannattavuus menee käytännössä käsi kädessä työn määrän kanssa, kun sen teettää jollakulla toisella.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post

    Siekkinen meinas, ettei noita kannata korjata, tulee nii kalliiks. Eikä itte pysty, nii teettämällä ainaki tulee kalliiks. Halvempi vaihtaa vaan loota jos tuo leviää.
    Oletko Recro:n nykyisiä hintoja kysellyt? https://recro.eu/fi/

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Autogearilta aikoinaan oli omaan ostettu.
    Voihan tuo toki olla kuluma tai lika venttiilipöydässäkin. Vähän jännä jos se sport-asennossa ei tee tuota, toisaalta sportilla ne paineet on isommat ja tuota kautta virtaukset venttiilipöydässä saattaa olla vähän kovemmat. Joka tapauksessa kuten clavurion sanoi, ei tuo momentinmuuntimen vaihto ennalta hukkaan mene kuitenkaan.
    Jos ei se muuta asiaa, niin sitten venttiilipöydälle puhdistus ja kasaus, jos ei sitten samalla tee. Tiivisteet siihen on hyvä vaihtaa samalla vähintään, tarkempi mies varmaan uusisi solennoiditkin ja ne o-renkaat lootan rungon ja venttiilipöydän väliin.
    Eli tuolta https://www.vaihteistokauppa.fi/en/a...ters/c/130812/
    Siekkinen meinas, ettei noita kannata korjata, tulee nii kalliiks. Eikä itte pysty, nii teettämällä ainaki tulee kalliiks. Halvempi vaihtaa vaan loota jos tuo leviää.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post

    Oisko joku hyvä paikka mistä hankkia turpiini? Varaosa-autossa on kyllä toimiva koko loota 587tkm ajettuna, että sekin ois vaihtoehto tietty.

    Lisätään vielä se, että jos lähtee sportilla pihasta, nii ei tee tuota hyytymistä.

    Ja lisätään vielä sekin, että autossa on muutaki outoa. Samanen pihastalähtö kylmänä, niin auto "ryntää" 1500-2000 kierroksen kohdalla, eli kiihtyy huomattavasti, vaikka kaasu pysyy samassa asennossa pintakaasulla. Isommilla vauhdeilla tekee saman noin 1000 kierrosta ylempänä. Lisäks savuttaa reilusti ja kulutuskin on vähintään litran koholla. En tiiä liittyvätkö toisiinsa. Mutta ei oikeen tiedä mistä lähtis edes tuota purkamaan tuota moottorin vikapakettia. Koodeja ei anna ei laatikosta, ei moottorista. Mylly ittessään raksuttaa sievästi ja ei tunnu laiskalta. Mutta täyskiihdytyksessä savutus on huonon bulkkisoftan luokkaa, eli varsin huomattavaa. Kuitenkin leimalla k oli 0,12 kun kunnolla poletti ennen leimaa.
    Autogearilta aikoinaan oli omaan ostettu.
    Voihan tuo toki olla kuluma tai lika venttiilipöydässäkin. Vähän jännä jos se sport-asennossa ei tee tuota, toisaalta sportilla ne paineet on isommat ja tuota kautta virtaukset venttiilipöydässä saattaa olla vähän kovemmat. Joka tapauksessa kuten clavurion sanoi, ei tuo momentinmuuntimen vaihto ennalta hukkaan mene kuitenkaan.
    Jos ei se muuta asiaa, niin sitten venttiilipöydälle puhdistus ja kasaus, jos ei sitten samalla tee. Tiivisteet siihen on hyvä vaihtaa samalla vähintään, tarkempi mies varmaan uusisi solennoiditkin ja ne o-renkaat lootan rungon ja venttiilipöydän väliin.
    Eli tuolta https://www.vaihteistokauppa.fi/en/a...ters/c/130812/

    Last edited by Jarger; 29-11-2025, 12:01.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    No sitten menen aikaisemmalla mielipiteelläni. Omaan GM laatikkoon uusin profylaktisesti muuntimen 290 tkm nurkilla. Lisäksi huuhteluöljynvaihdot. Nyt 410 tkm mittarissa ilman ongelmia.
    Oisko joku hyvä paikka mistä hankkia turpiini? Varaosa-autossa on kyllä toimiva koko loota 587tkm ajettuna, että sekin ois vaihtoehto tietty.

    Lisätään vielä se, että jos lähtee sportilla pihasta, nii ei tee tuota hyytymistä.

    Ja lisätään vielä sekin, että autossa on muutaki outoa. Samanen pihastalähtö kylmänä, niin auto "ryntää" 1500-2000 kierroksen kohdalla, eli kiihtyy huomattavasti, vaikka kaasu pysyy samassa asennossa pintakaasulla. Isommilla vauhdeilla tekee saman noin 1000 kierrosta ylempänä. Lisäks savuttaa reilusti ja kulutuskin on vähintään litran koholla. En tiiä liittyvätkö toisiinsa. Mutta ei oikeen tiedä mistä lähtis edes tuota purkamaan tuota moottorin vikapakettia. Koodeja ei anna ei laatikosta, ei moottorista. Mylly ittessään raksuttaa sievästi ja ei tunnu laiskalta. Mutta täyskiihdytyksessä savutus on huonon bulkkisoftan luokkaa, eli varsin huomattavaa. Kuitenkin leimalla k oli 0,12 kun kunnolla poletti ennen leimaa.
    Last edited by Samppae39; 29-11-2025, 08:04.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post

    Joo ei onnistu omatoimisesti. Siekkiselle joskus keväällä soittelin ja ei sillä ollu muuta vinkkiä, ku ajaa niin kauan ku liikkuu ja sitte vaihtaa toimivan laatikon tilalle. Se vaan häirihtee, että kierrokset laskee takerrellessa, ei nouse niinku luistaessa olettas. Ja alkoki kevättalvella ihan yhtäkkiä. Mutta ei oo kyllä pahentunukkaan tässä.
    No sitten menen aikaisemmalla mielipiteelläni. Omaan GM laatikkoon uusin profylaktisesti muuntimen 290 tkm nurkilla. Lisäksi huuhteluöljynvaihdot. Nyt 410 tkm mittarissa ilman ongelmia.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    Momentinmuunnin näissä GM laatikoissa muttenkin yleensä se alkulähde täystuholle. Itsekin tuossa tilanteessa harkitsisin momentinmuuntimen uusimista varsinkin, jos sen pystyy omatoimisesti suorittamaan. Jos homma täytyy ulkoistaa, niin toki konsultoisin ensin vaikkapa herra Siekkistä järkevästä lähestymistavasta.
    Joo ei onnistu omatoimisesti. Siekkiselle joskus keväällä soittelin ja ei sillä ollu muuta vinkkiä, ku ajaa niin kauan ku liikkuu ja sitte vaihtaa toimivan laatikon tilalle. Se vaan häirihtee, että kierrokset laskee takerrellessa, ei nouse niinku luistaessa olettas. Ja alkoki kevättalvella ihan yhtäkkiä. Mutta ei oo kyllä pahentunukkaan tässä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by peto2 View Post

    Sen luulisi menevän vikatilaan jos oikeasti luistaa. Turbiinia epäilisin.
    Momentinmuunnin näissä GM laatikoissa muttenkin yleensä se alkulähde täystuholle. Itsekin tuossa tilanteessa harkitsisin momentinmuuntimen uusimista varsinkin, jos sen pystyy omatoimisesti suorittamaan. Jos homma täytyy ulkoistaa, niin toki konsultoisin ensin vaikkapa herra Siekkistä järkevästä lähestymistavasta.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Samppae39 View Post
    Teki samaa ennen öljynvaihtoa ja sen jälkeen. 338tkm ajettu. Ölpät vaihettu ekan kerran 330tkm kohalla.
    Sen luulisi menevän vikatilaan jos oikeasti luistaa. Turbiinia epäilisin.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Teki samaa ennen öljynvaihtoa ja sen jälkeen. 338tkm ajettu. Ölpät vaihettu ekan kerran 330tkm kohalla.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Perinteiset kysymykset: paljonko ajettu, onko öljyä tarpeeksi, koska öljyt vaihdettu vai koskaan ?

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Kysymys GM:stä ja sen toiminnasta. Kylmänä liikkeellelähössä luistaa. Eli pihasta lähtiessä pihatiellä ehtii laittaa kakkosen tupaan (tai ei) ja pihatien päässä pysähdyksen jälkeen ku lähtee, nii luistaa. Vai luistaako? Huomasin eilen, että kierrokset laskee liikkeellelähössä ja tuntuu ettei liiku ja sitte saa "pidon" takasi ja sitte liikkuu normaalisti. Aiheuttaako laatikon luistaminen kierrosten laskun ja tunteen, että moottori hyytyis? Oon tämän huomannu ennenkin, harvoin vaan tulee kiekkamittaria kattottua tässä tilanteessa. Jos siinä hyytyessä painaa kaasua enemmän, nii lähtee sitte nykäsemällä jatkamaan. Jos pintakaasulla, nii junnaa sekunnin ja sitte lähtee. Se on siis lyhytkestoinenki se liikkeellelähön tahmeus. sekunti-kaks. Muuten ei mitään outoa laatikon toiminnassa. Kokeilin vetää 1600kg asuntovaunuaki tuossa syssyllä ja ei se siinä oikutellu yhtään.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tuo E39:n viimeisen vuoden LCM 4 osaa olla hankala koodatessa. Siinähän muuttuu myös se, että automaattinen valojen korkeussäätö toimiikin suoraan LCM:n toimesta, kun aikaisemmissa on xenoneiden kanssa erillinen LWR moduli, joka hoitaa korkeussäädön.
    Kiitos varoituksesta, pyrkinyt ostaan noita uudempia purkkeja... en tiennyt että tuota LWR on suoraankin ihan E39, tiesin kyllä että muissa on. Kerkesin jo sellaisen erillisen LWR purkin hankkimaan tossa kesällä kun Suomesta purkuosana tuli vastaan muiden juttujen mukana mitä tarvin.

    Leave a comment:


  • Alfistipohjoosesta
    replied
    Siis valot tekee sen alas, ylös tarkastuksen mutta sitäkään ei tapahdu suoraan ohjelmoinnin jälkeen, valot sojottaa ihan taivaalle. Lcm säätöjen jälkeen valot saa säädettyä, eikä kukaan räpsyttele valoja. Mut inpa ei anna korkeuksia akseleilta, lcm inpa listassa on kyl kohdat. Ja tosiaan koodauksen jälkeen piti ruksia valojen tarkistuksia pois ja taka led yms. Muistaakseni myös mittariston kirkkauden säätö vaati jotain arvojen muuttamista.
    Last edited by Alfistipohjoosesta; 22-11-2025, 21:47.

    Leave a comment:

Working...
X