Voi olla että keksin argumentteja tätä vastaan, kun en halua alakertaan enää koskea. Mutta eikös sen männän varsineen pitäisi kolkuttaa tuolla jatkuvasti tai edes joka kierroksella? Kk-välykset varmennettu plastigaugella, toki pultit kävi vielä auki sen jälkeen. Ääni tulee vahvimmin yläpäästä, apparin puolen bänkistä.
Totta. Lukaisin hieman huolimattomasti tuon aloitus postauksesi. Tuota tarkennusta naputuksen puolesta olisinkin seuraavaksi kysynyt.
Äänitteen äänenlaatu sen verran suttuinen ettei täyttää varmuutta saa, mutta nostin on selkeä tik tik ääni kun tämän ääninäytten perusteella äänessä muutakin kuin pelkkää tik tikkiä eli varmistaisin ettei ole imuvuotoa jostain saumasta/laipasta ja suhahtele sielä lisääänen kanssa!
Onko naputus satavarmasti yläkerrasta, vai voisiko olla alakerrasta (kk-laakeri)?
Voi olla että keksin argumentteja tätä vastaan, kun en halua alakertaan enää koskea. Mutta eikös sen männän varsineen pitäisi kolkuttaa tuolla jatkuvasti tai edes joka kierroksella? Kk-välykset varmennettu plastigaugella, toki pultit kävi vielä auki sen jälkeen. Ääni tulee vahvimmin yläpäästä, apparin puolen bänkistä.
Onko yksi hydraulinen nostaja kuiva vai voiko olla jotain muuta? Kovaa ajoa vai kannet takasin auki?
Remontissa uusittu vanosten tiivisteet ja jouset, kk-laakerit, pääketjun kiristin, öljyketjun kiristin ynnä muuta tarpeellista näiden ympäriltä. Ketjut, ohjurit ja pikkukiristimet jäi, kun kaikki näytti hyvältä, eikä ennen remppaa mikään ääntänyt pl. kuumakäynnistyksissä.
Onko yksi hydraulinen nostaja kuiva vai voiko olla jotain muuta? Kovaa ajoa vai kannet takasin auki?
Remontissa uusittu vanosten tiivisteet ja jouset, kk-laakerit, pääketjun kiristin, öljyketjun kiristin ynnä muuta tarpeellista näiden ympäriltä. Ketjut, ohjurit ja pikkukiristimet jäi, kun kaikki näytti hyvältä, eikä ennen remppaa mikään ääntänyt pl. kuumakäynnistyksissä.
Vastikään ostin M47:aan uuden filtterin merkillä Mahle, kun siinä tuli myös kumiset pikkutiivisteet keskiosan varteen mukana. Filtterin päädyt oli juurikin kumia.
Hyllyssä oli muka hyvä filtteri eli "vanhaa merkkiä" oleva Champion. Noh, Championissa noita varren kumitiivisteitä ei tullut, ja päädyt nimenomaan jämäkät. Kyllä se koneeseen seuraavaksi menee, mutta
vastedes kun noita ostaa, pitää katsoa vähän tarkemmin mitä tilaa ja tähdätä juurikin kumipäätyiseen laatutuotteeseen.
Kuten monen muunkin BMW-moottorin osalta noissa öljynsuodattimissa (ajan saatossa orkkiksenakin myydyissä) on eroja tuon päädyn rakenteen osalta.
Joissakin (esim. Mann) koko pääty on jäykkää kuituseosta, joka ei myötää yhtään. Joissakin pääty on jämäkkää huopaa, joka kyllä myötää. kun suodattimen painaa keskitapin läpi. Joissakin (esim. Hengst) pääty on kumia, joka toimii samalla keskitapin tiivistyksenä. Nuo kiinteästä kuituseoksesta valmistetut on asennettavuudeltaan surkeimpia. Välillä tuntuu, että se keskitappi nasahtaa justiinsa poikki, kun suodatinta punoo irti ja liukkaristakin huolimatta vaatii kohtuuttomasti voimaa painaa se paikalleen. Huopamaiset on OK, kunhan asentaessa käyttää molemmat puolet ensin kannen keskitapin läpi, niin alapäänkin muoto on jo pikkusen venynyt. Kumipäätyiset selvästi helpoimpia asentaa ja irrottaa. Toki niissäkin kannattaa tiivistepinta voidella ennen asennusta.
Yhden vein takaisin motonettiin, kun se aukko oli liian pieni, eikä kansiosaa saanut siitä läpi.
Bosch-merkkisen öljynsuodattimen olen kans palauttanut Motonettiin kun ei mahtunut paikoilleen E39:ssa ilman väkivaltaa koska tuo reikä keskellä oli liian pieni. Suodatinpatruunassa en muista kumitiivisteitä olleen koskaan, mukana kyllä tulee siihen kanteen uusi kumitiiviste.
Ei ole kumitiivistettä suodattimessa ? Onko se patruuna eli ruuvataan kansi pois ja sisäosa vaihtuu ?
Kyllä, ohjaustehostimen säiliön vierestä öljynsuodattimen muovikansi pois ja sisällä pahvifiltteri jonka keskellä aukko. Reiän reunoilla kumitiiviste edellisessä =) Yhden vein takaisin motonettiin, kun se aukko oli liian pieni, eikä kansiosaa saanut siitä läpi.
Last edited by M-tech1_e30; 27-01-2025, 06:32.
Reason: Kirjoitusvirheet
Käynnistys 4:n vuoden seisonnan jälkeen. Lämpimässä tallissa seissyt e39 530i 2001 Vaihdoin öljyt sekä suodattimen. Edellisessä öljynsuodattimessa oli kumitiiviste, uudessa ei. Ihmeteltiin näitä motonetissa. Liekö vaikutusta mihinkään? Haen uutta bensaa, jonka meinaan kaataa vanhan sekaan. Vai onkos pakko vaihtaa bensat? Miten? Siellä on senverran bensaa ettei polttoainevalo vielä syty, mutta syttyisi varmaan normisti pienen lenkin tehtyä esim. 5km.. Oisikohan korkeintaan neljäsosa tankkia..
Onkos muuta huomioitavaa?
Ei ole kumitiivistettä suodattimessa ? Onko se patruuna eli ruuvataan kansi pois ja sisäosa vaihtuu ?
Käynnistys 4:n vuoden seisonnan jälkeen. Lämpimässä tallissa seissyt e39 530i 2001 Vaihdoin öljyt sekä suodattimen. Edellisessä öljynsuodattimessa oli kumitiiviste, uudessa ei. Ihmeteltiin näitä motonetissa. Liekö vaikutusta mihinkään? Haen uutta bensaa, jonka meinaan kaataa vanhan sekaan. Vai onkos pakko vaihtaa bensat? Miten? Siellä on senverran bensaa ettei polttoainevalo vielä syty, mutta syttyisi varmaan normisti pienen lenkin tehtyä esim. 5km.. Oisikohan korkeintaan neljäsosa tankkia..
1: Kesällä alko rötäämään täyskaasukiihytyksessä. Loppu tankaamalla. Vaihsoin tankin pumpun (Vdo). Sama jatku. Herjas esipainetta. Aine ei myöskään siirtyny puolelta toiselle. Kokeilin kaikkea ja lopulta vaihdoin uudestaan pumpun (Hella). Vikakoodi poistu ja aine alko siirtymään puolelta toiselle. Nyt kuukaus myöhemmin huvikseen katoin, ku ainetta 30l kieppeillä, nii komeasti suurin osa oikeella puolen. Mutta ku mittari laski 15l kieppeille, nii vasemmalla yli 10l ja oikeellla näytti melkeen nollaa. Millähä tuon selittäs?
2. Reilun vuoden aikana täyskaasulla savutus lisäänty koko ajan. Syksyllä katsastuksessaki savut 1,9. Vaihoin suuttimet ja alipaineletkut yms. Sen jälkeen kävin testaamassa ja ei näkyvää savua täysillä vedättäessä. Nyt on alkanu taas savuttamaan aika reilusti.
3. Kylmällä koneella ku lähtee pihasta pintakaasulla varvasta koukistaen, nii 1500rpm jälkeen lähtee ryntäämään vaikka ei kaasuun koske. Lämpimällä ei tätä tee. Sitte vähä isommin kiihyttäessä tekee saman 2500rpm jälkeen sekä kylmänä, että lämpimänä. Tämäki olevinaan parani vähä suutin yms. reman jälkeen, mutta pahentunu taas.
Liittyyköhä nuo kaikki jotenki toisiinsa vai onko toisistaan riippumattomia omia juttujaan. Ja kulutuskin on noussu. Keskikulutus pyörii yli kaheksassa ja maantiellä siinå 7,4 kieppeillä.
Leave a comment: