E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Vastikään ostin M47:aan uuden filtterin merkillä Mahle, kun siinä tuli myös kumiset pikkutiivisteet keskiosan varteen mukana. Filtterin päädyt oli juurikin kumia.
    Hyllyssä oli muka hyvä filtteri eli "vanhaa merkkiä" oleva Champion. Noh, Championissa noita varren kumitiivisteitä ei tullut, ja päädyt nimenomaan jämäkät. Kyllä se koneeseen seuraavaksi menee, mutta
    vastedes kun noita ostaa, pitää katsoa vähän tarkemmin mitä tilaa ja tähdätä juurikin kumipäätyiseen laatutuotteeseen.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Kuten monen muunkin BMW-moottorin osalta noissa öljynsuodattimissa (ajan saatossa orkkiksenakin myydyissä) on eroja tuon päädyn rakenteen osalta.

    Joissakin (esim. Mann) koko pääty on jäykkää kuituseosta, joka ei myötää yhtään. Joissakin pääty on jämäkkää huopaa, joka kyllä myötää. kun suodattimen painaa keskitapin läpi. Joissakin (esim. Hengst) pääty on kumia, joka toimii samalla keskitapin tiivistyksenä. Nuo kiinteästä kuituseoksesta valmistetut on asennettavuudeltaan surkeimpia. Välillä tuntuu, että se keskitappi nasahtaa justiinsa poikki, kun suodatinta punoo irti ja liukkaristakin huolimatta vaatii kohtuuttomasti voimaa painaa se paikalleen. Huopamaiset on OK, kunhan asentaessa käyttää molemmat puolet ensin kannen keskitapin läpi, niin alapäänkin muoto on jo pikkusen venynyt. Kumipäätyiset selvästi helpoimpia asentaa ja irrottaa. Toki niissäkin kannattaa tiivistepinta voidella ennen asennusta.





    Last edited by Clavurion; 27-01-2025, 16:19.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by M-tech1_e30 View Post
    Yhden vein takaisin motonettiin, kun se aukko oli liian pieni, eikä kansiosaa saanut siitä läpi.
    Bosch-merkkisen öljynsuodattimen olen kans palauttanut Motonettiin kun ei mahtunut paikoilleen E39:ssa ilman väkivaltaa koska tuo reikä keskellä oli liian pieni. Suodatinpatruunassa en muista kumitiivisteitä olleen koskaan, mukana kyllä tulee siihen kanteen uusi kumitiiviste.

    Leave a comment:


  • M-tech1_e30
    replied
    Originally posted by jr66 View Post

    Ei ole kumitiivistettä suodattimessa ? Onko se patruuna eli ruuvataan kansi pois ja sisäosa vaihtuu ?
    Kyllä, ohjaustehostimen säiliön vierestä öljynsuodattimen muovikansi pois ja sisällä pahvifiltteri jonka keskellä aukko. Reiän reunoilla kumitiiviste edellisessä =) Yhden vein takaisin motonettiin, kun se aukko oli liian pieni, eikä kansiosaa saanut siitä läpi.
    Last edited by M-tech1_e30; 27-01-2025, 06:32. Reason: Kirjoitusvirheet

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by M-tech1_e30 View Post
    Käynnistys 4:n vuoden seisonnan jälkeen. Lämpimässä tallissa seissyt e39 530i 2001 Vaihdoin öljyt sekä suodattimen. Edellisessä öljynsuodattimessa oli kumitiiviste, uudessa ei. Ihmeteltiin näitä motonetissa. Liekö vaikutusta mihinkään? Haen uutta bensaa, jonka meinaan kaataa vanhan sekaan. Vai onkos pakko vaihtaa bensat? Miten? Siellä on senverran bensaa ettei polttoainevalo vielä syty, mutta syttyisi varmaan normisti pienen lenkin tehtyä esim. 5km.. Oisikohan korkeintaan neljäsosa tankkia..

    Onkos muuta huomioitavaa?
    Ei ole kumitiivistettä suodattimessa ? Onko se patruuna eli ruuvataan kansi pois ja sisäosa vaihtuu ?

    Leave a comment:


  • M-tech1_e30
    replied
    Käynnistys 4:n vuoden seisonnan jälkeen. Lämpimässä tallissa seissyt e39 530i 2001 Vaihdoin öljyt sekä suodattimen. Edellisessä öljynsuodattimessa oli kumitiiviste, uudessa ei. Ihmeteltiin näitä motonetissa. Liekö vaikutusta mihinkään? Haen uutta bensaa, jonka meinaan kaataa vanhan sekaan. Vai onkos pakko vaihtaa bensat? Miten? Siellä on senverran bensaa ettei polttoainevalo vielä syty, mutta syttyisi varmaan normisti pienen lenkin tehtyä esim. 5km.. Oisikohan korkeintaan neljäsosa tankkia..

    Onkos muuta huomioitavaa?

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Mikähä ihme tota 530d vaivaa.

    1: Kesällä alko rötäämään täyskaasukiihytyksessä. Loppu tankaamalla. Vaihsoin tankin pumpun (Vdo). Sama jatku. Herjas esipainetta. Aine ei myöskään siirtyny puolelta toiselle. Kokeilin kaikkea ja lopulta vaihdoin uudestaan pumpun (Hella). Vikakoodi poistu ja aine alko siirtymään puolelta toiselle. Nyt kuukaus myöhemmin huvikseen katoin, ku ainetta 30l kieppeillä, nii komeasti suurin osa oikeella puolen. Mutta ku mittari laski 15l kieppeille, nii vasemmalla yli 10l ja oikeellla näytti melkeen nollaa. Millähä tuon selittäs?

    2. Reilun vuoden aikana täyskaasulla savutus lisäänty koko ajan. Syksyllä katsastuksessaki savut 1,9. Vaihoin suuttimet ja alipaineletkut yms. Sen jälkeen kävin testaamassa ja ei näkyvää savua täysillä vedättäessä. Nyt on alkanu taas savuttamaan aika reilusti.

    3. Kylmällä koneella ku lähtee pihasta pintakaasulla varvasta koukistaen, nii 1500rpm jälkeen lähtee ryntäämään vaikka ei kaasuun koske. Lämpimällä ei tätä tee. Sitte vähä isommin kiihyttäessä tekee saman 2500rpm jälkeen sekä kylmänä, että lämpimänä. Tämäki olevinaan parani vähä suutin yms. reman jälkeen, mutta pahentunu taas.

    Liittyyköhä nuo kaikki jotenki toisiinsa vai onko toisistaan riippumattomia omia juttujaan. Ja kulutuskin on noussu. Keskikulutus pyörii yli kaheksassa ja maantiellä siinå 7,4 kieppeillä.
    Last edited by Samppae39; 23-01-2025, 19:10.

    Leave a comment:


  • Jammla
    replied
    Originally posted by Wildchild View Post

    Kuvista päätellen ainekin etustefa vuotaa. Muita vikapaikkoja voi olla öljypohjan tiiviste, öljytikun tiiviste ja kuskinpuolella lohkon vuoto voi olla vanoksen öljyputkesta jossa banjoliittimet päässä.
    Minulla vuoti ohjaustehostimen letkut säiliön alta ja valutti moottorin alkupäähän. Myös Nokka-akselin asentotunnistin päästi läpi, laitoin vähän drei bond:ia niin rauhoittui.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Eikös viskopotkurin kuulu pyöriäkin aina kun kone käy, se pyörii sitten vain vähän kovempaa silloin kun konetta tarvitsee kunnolla jäähdyttää.
    Kyllä. Ja jos epäilee vikaa, niin kylmällä moottorilla voi esim. sanomalehti rullalla yrittää varovasti pysäyttää "ropellin" pyörimisen. Jos pysähtyy, niin visko toimii, mutta jos ei meinaa pysähtyä on laite kaput. Toki ensin kannattaa jo ennen käynnistystä käsin kokeilla pyöriikö visko kuinka herkästi vai ei ollenkaan.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Eikös viskopotkurin kuulu pyöriäkin aina kun kone käy, se pyörii sitten vain vähän kovempaa silloin kun konetta tarvitsee kunnolla jäähdyttää.

    Leave a comment:


  • BLACK316
    replied
    Pitää aamulla kattoo jäähärin nestetaso. Jännä et lämpee näin hyvin ku ilmeisesti viskokin vähän juntturassa. Pyörii flekti vaikka olisi -20c pihalla

    Leave a comment:


  • slaissi_
    replied
    Mulla noin -10c pakkasilla kun lähtee pihasta suoraan posottamaan 80kmh isolle tielle ilman lämmityksiä niin vasta 15km jälkeen alkaa olla lämpömittari puolivälissä.
    Sisälle alkaa puskemaan haaleaa lämpöä jo muutaman kilsan jälkeen vaikka mittari sinisellä. Ei oo keulilla tuuliestettä.

    Tarkista että on tarpeeksi jäähäriä, nestekierto pelaa ja että jäähärin pakkasenkestävyys on hyvällä tasolla.
    Joskus oli vanhassa nissanissa jäähäri sohjoa kovemmilla pakkasilla ja pomppas heti lämpömittari puoleen väliin kun ei meinannut alkaa neste kiertämään.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Riippuu miten kylmä ulkoilma on mutta kyllä talvella yleensä saa usemman kilometrin ajaa ennen kuin sisällä on mukavan lämmintä ja mulla ei siis ole käytössä lohkolämmitintä tai vastaavaa. Sisätila lämpeää siinä moottorin kanssa aika samaa vauhtia ja jäähdytysnesteen lämpötila moottorissa on vasta suunnilleen 70 paikkeella kun lämpömittarin viisari on juuri saavuttanut pystysuoran asennon.

    Ja kyllähänse nopeuttaa moottorin lämpenemistä jos sisätilan lämmitys ei toimi rikkinäisen puhallinmoottorin takia.

    Leave a comment:


  • BLACK316
    replied
    Mites muilla m52 tykkää lämmetä näin talvikelillä? Onko normaalia et auto lämpee puoleenväliin jo parin kilsan jälkeen? Pari päivää sitte heitin x1r öljyn lisäaineen koneeseen ja on tuntunu et lämpiäis paljon nopeammin sen jälkeen. Toki sisätilan puhallin hajos samana päivänä niin sekin varmaa vaikuttaa nopeaan lämmön nousuun?

    Leave a comment:


  • Wildchild
    replied
    Originally posted by M-tech1_e30 View Post
    3-4 vuotta seissyt e39 530i 2001 Mistähän kaikkialta paikallistuisi tämä öljyvuoto? Reippaasti on vuodellut koko pohja melkoisen märkä. Öljypohja sekä toinen kuva, näkyyköhän molemmat. Ei ole käynnistelty. Öljynsuodattimen jalan tiiviste on vaihdettu juuri ennen seisontaa. Suunnitelmana on vaihtaa nuo vanhat öljyt sekä suodatin, ja kastoa mistä tulee. Lataan lisäkuvia albumiin, toivottavasti ne näkyy linkistä.
    Kuvista päätellen ainekin etustefa vuotaa. Muita vikapaikkoja voi olla öljypohjan tiiviste, öljytikun tiiviste ja kuskinpuolella lohkon vuoto voi olla vanoksen öljyputkesta jossa banjoliittimet päässä.

    Leave a comment:

Working...
X