Originally posted by Vesa
View Post
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Mites tämä kannattaa tutkia? Voi hyvinkin olla perimmäinen syy :thinkOriginally posted by TJJ View PostOnko hammastangon välykset tutkittu? Pitkittäis- ja poikittaissuuntaan.
Comment
-
Jouset Eibach ja iskarit Sachs Advantage. Osat kiristetty paino päällä. Kulmat säädetty 18" renkaille, niissä ei ole mitään ihmeellistä ja poikkeavaa.Originally posted by janke View PostMitkäs jouset ja iskarit on laitettu? Onko kaikki osat kiristetty paino päällä? Suuntaus raportinkin voisit laittaa vaikka tänne threadiin, niin voisi asiantuntia raati niitä vähän katsoa!
Comment
-
Lukaiseppa tuo: Muistaakseni oli kaikkea mahdollista asiaan liittyvää:thinkOriginally posted by Vesa View PostMites tämä kannattaa tutkia? Voi hyvinkin olla perimmäinen syy :think
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Mitään kolinoita ei ole. Onko siis jollakulla hammastanko ollut jarrutustärinän syy?Originally posted by janke View PostLukaiseppa tuo: Muistaakseni oli kaikkea mahdollista asiaan liittyvää:think
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=244524
Comment
-
Minulla oli (eBay-kusettajalta ostettu) hammastanko jossa oli välystä, se kolisi joissain kuopissa ja loivassa kaarteessa (80km/h) jarrua painaessa tuntui ratissa kuin ABS:it olisi hakanneet. Ratin heilumista jarrutuksissa ei muistaakseni ilmennyt vaan pelkästään tuota tärinää.Originally posted by Vesa View PostMitään kolinoita ei ole. Onko siis jollakulla hammastanko ollut jarrutustärinän syy?
Comment
-
No niin, taistelu on voitettu. Hankin Biltemasta heittokellon ja aloin mittailemaan. Kuskin puolella napa kiero. Heittoa navassa 0,07 mm ja jarrulevyssä 0,12 mm. Takuuseen uusi napa ja vanha (suora) levy paikalleen. EI TÄRISTÄ YHTÄÄN!!VOI TÄTÄ RIEMUA!Originally posted by Vesa View PostVajaa vuosi nyt kärsitty jarrutustärinästä. Tärinä tuntuu ratissa, kun jarruttaa yli 60 km/h nopeudesta. Näitä on yritetty:
- Levyt ja palat vaihdettu eteen ja taakse ( Zimmermann)
- Jarrusatulat ja carrierit, napojen puhtaus yms. käyty läpi viimeisen päälle
- Jarrumännät purettu ja uusittu tiivisteet sekä satuloiden liukutapit, jarrunesteet vaihdettu
- Koska tukivarsien pallonivelissä ei ole ollut väljää, laitettu powerflexit reaktiotankoihin sekä alatukivarsiin
- Vaihdettu koiranluut sekä vakaajan kumit
- Vaihdettu pyörän navat eteen
- Renkaat tasapainotettu viimeisen päälle Hunterin dynaamisella tasapainotuskoneella
- Vaihdettu raidetangot
- Käytetty etupään jarrulevyt sorvarilla, ei sorvannut, koska heittoa 5 ja 8 sadasosa mm
- Vaihdettu iskarit, yläpään laakerit, jouset sekä reaktiotangot ja alatukivarrret
Kaikki osat orggiksia pl. jarrulevyt ja -palat. Käytetty matkan varrella pari kertaa pyöränsuuntauksessa. Vanteet 18" ja suorasovitteiset.
Alkaa huumori loppua! Vinkkejä otetaan vastaan!
Mitä tästä opimme? Jos on jarrutärinää, lähtisin hakemaan vikaa pyörivistä osista. Eli jarrut ja napa syyniin. Kiero napa kierouttaa myös jarrulevyn. Kokeilin navan vaihdon jälkeen myös 0,12 mm kieroa levyä ja jarrutärinä oli helvetillinen. Myöskään levyssä ei saa siis olla heittoa. Mulla on vänkärin puolella edessä heittoa 0,05 mm ja se ei vielä auheuta jarrutärinää. Eli ehkä tuo 0,05 mm on ehdoton maksimi heittoa. Bmw:n suositus-maximi taitaa olla 0,02 mm.
Tulipa tässä sitten vaihdettua kaikki kuluvat alustan osat eteen. Millään uusimisella ei ollut mitään vaikutusta jarrutärinään vaikka mm. iskarit ja iskarin yläpäät oli ihan loppu. Ennen napojen uusimista oli myös jarrutärinää. Se todennäköisesti johtui jarrusatula-carrieriin kuluneista koloista. Jarruhuollon jälkeen tärinä hävisi, kunnes vaihdoin navat, joista toinen siis osoittautui kieroksi. En osannut yhdistää napojen vaihtoa jarrutärinään ja siitä osanvaihto-ruletti sitten alkoi. No, Siperia opettaa.
Comment
-
Zimmermannit kestivät 6kk käyttöä, tämän jälkeen alkoi melkoinen jarrutärinä.. Kieroksi olivat menneet. Marmorilta alkuperäiset tilalle, vuosi menty ilman ongelmia. (täytyy ehkä tarkistaa navat jossain välissä)
Tuntuivat olevan huomattavasti pehmeämpää materiaalia kuin alkuperäiset.
Ja aiheeseen liittyen, viimeisetkin tärinät katosivat kun takakelkan 4 puslaa vaihdettiin uusiin..G30 540i
F32 435d
Comment
-
Huomasin tuossa eilen, että kun ajaa parkkiin ja sammuttaa auton ja kääntelee rattia ihan vähän edestakaisin, kuuluu pieni lonksuminen jostain. Jos auto on käynnissä ja tehostin päällä, ei kuulu mitään. Kokeilin käännellä käsin renkaista, mitä nyt lumen päällä pystyy jänkäämään, niin silloinkin kuuluu jotain, ehkä enemmän vasemmanpuoleista rengasta tuupatessa. Viime keväänä eteen tuli uudet lemförderin alatukivarret, koiranluut ja raidetangonpäät (kokonaisuudessaan). Reaktiotankoihin vaihdoin vain powerflexit, kun pallonivelpäät vaikuttivat olevan kunnossa. Mistähän mahdollisista paikoista tuo ääni voisi tulla? Ajossakin mielestäni huomaa, että tuuli ottaa hieman herkemmin kuin aiemmin ja voi tehdä pientä sivuttaisliikettä. Talvirenkaat on 205-kapeat ja paineet ok. Ei tutise eikä puolla tai täristä jarruttaessa.Last edited by Bomb5; 30-01-2013, 13:35.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Oisko taas silti raidetangon päässä välystää? (sisempi tai ulompi)Originally posted by Bomb5 View PostHuomasin tuossa eilen, että kun ajaa parkkiin ja sammuttaa auton ja kääntelee rattia ihan vähän edestakaisin, kuuluu pieni lonksuminen jostain. Jos auto on käynnissä ja tehostin päällä, ei kuulu mitään. Kokeilin käännellä käsin renkaista, mitä nyt lumen päällä pystyy jänkäämään, niin silloinkin kuuluu jotain, ehkä enemmän vasemmanpuoleista rengasta tuupatessa. Viime keväänä eteen tuli uudet lemförderin alatukivarret, koiranluut ja raidetangonpäät (kokonaisuudessaan). Reaktiotankoihin vaihdoin vain powerflexit, kun pallonivelpäät vaikuttivat olevan kunnossa. Mistähän mahdollisista paikoista tuo ääni voisi tulla? Ajossakin mielestäni huomaa, että tuuli ottaa hieman herkemmin kuin aiemmin ja voi tehdä pientä sivuttaisliikettä. Talvirenkaat on 205-kapeat ja paineet ok. Ei tutise eikä puolla tai täristä jarruttaessa.
Voi toki kuulua myös hammastangosta.
Kerää siis paineen järjestelmään kun auto on käynnissä niin ei välttämättä sillon kolahtele jos hammastangossa on vain pieni välys.Last edited by Benzi87; 30-01-2013, 14:03.
Comment
-
Se voi kuulua hammastangosta. "Taikaruuvin" säätö voi auttaa.Originally posted by Bomb5 View PostHuomasin tuossa eilen, että kun ajaa parkkiin ja sammuttaa auton ja kääntelee rattia ihan vähän edestakaisin, kuuluu pieni lonksuminen jostain. Jos auto on käynnissä ja tehostin päällä, ei kuulu mitään. Kokeilin käännellä käsin renkaista, mitä nyt lumen päällä pystyy jänkäämään, niin silloinkin kuuluu jotain, ehkä enemmän vasemmanpuoleista rengasta tuupatessa. Viime keväänä eteen tuli uudet lemförderin alatukivarret, koiranluut ja raidetangonpäät (kokonaisuudessaan). Reaktiotankoihin vaihdoin vain powerflexit, kun pallonivelpäät vaikuttivat olevan kunnossa. Mistähän mahdollisista paikoista tuo ääni voisi tulla? Ajossakin mielestäni huomaa, että tuuli ottaa hieman herkemmin kuin aiemmin ja voi tehdä pientä sivuttaisliikettä. Talvirenkaat on 205-kapeat ja paineet ok. Ei tutise eikä puolla tai täristä jarruttaessa.
Comment
-
Itsekin epäilen hieman tuota hammastankoa. Vaihdoin tuossa joulunaikaan litran verran uutta nestettä sekoittamalla ohjaustehostajan pönttöön (CHF). Pumppu ääntänyt vähemmän sen jälkeen pienessä parkkipaikkapyörittelyssä. Missäs tuo ruuvi on ja kuka sitä osaa säätä, ettei mene liian tiukalle? Onko mahdollista, että olisi väljää siinä ohjausakselin ristinivelessä tai kumilimpussa? Vähän epäilen, että olisi noista vaihdetuista osista mennyt jo joku, kun lemförderiä ovat, mutta eihän sitä koskaan tiedä, parista routakuopastakin joutunu ajelemaan tänä talvena, kiitos suomen ihanat tiet.Originally posted by TJJ View PostSe voi kuulua hammastangosta. "Taikaruuvin" säätö voi auttaa.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Kenenkäs valmistama napa oli kyseessä?Originally posted by Vesa View PostNo niin, taistelu on voitettu. Hankin Biltemasta heittokellon ja aloin mittailemaan. Kuskin puolella napa kiero. Heittoa navassa 0,07 mm ja jarrulevyssä 0,12 mm. Takuuseen uusi napa ja vanha (suora) levy paikalleen. EI TÄRISTÄ YHTÄÄN!!VOI TÄTÄ RIEMUA!E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Tuossa alla (toivottavasti) näkyvässä kuvassa tuota pyöreän viivoitetun osan sisällä olevaa mutterin kantaa (15-17mm hylsy, en muista varmasti) kun kääntää vähän sisäänpäin. Tuo musta osa on vain kumitulppa, siitä ei kannata välittää vaan tuosta isommasta mutterinkannasta. Tuossa näkyy reunassa vihreä merkki, niin vaikka puolet tuosta merkin leveydestä kun kääntää sisäänpäin. Kääntö onnistuu joko auton alta tai päältäkin jos purat ilmanputsarin kotelon pois edestä. Nivelen tai kumilimpun välys ei tunnu kun liikutat renkaasta, joten ei vika niissä ole. Voi tuossa toki olla kulunut tuon hammastangon akselin holkkikin tms.Originally posted by Bomb5 View PostMissäs tuo ruuvi on ja kuka sitä osaa säätä, ettei mene liian tiukalle? Onko mahdollista, että olisi väljää siinä ohjausakselin ristinivelessä tai kumilimpussa?
Comment

Comment