Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: vesipumpun ja termostaatin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okko
    BTCF Honorary Member
    • Apr 2005
    • 1764
    • Honkajoki

    E39: vesipumpun ja termostaatin asennus

    Väsäilin tälläsen aikanikuluksi. Tämä on vain minun tapani tehdä se, mutta kommentoikaa toki jos on virheitä tai muuta havaitsette.

    Vesipumpun ja termostaatin vaihto E39 M52- moottoriin:

    Homma on nopea ja helppo, tässä yleisohje kuvien kera. Kannattaa aloittaa pohjapanssarin irrottamisella, näin saat nesteet talteen paremmin. Kuvassa1, ympyröidyllä paikoilla on muoviset nastat jonka keskellä olevat tapit nousevat ruuvimeisselillä avittamalla, jonka jälkeen nastat irtoavat. Nuolella osoitettu tiiviste irtoaa meisselillä avittamalla, tämän jälkeen kotelo irtoaa nostamalla. Kotelo ei nouse pois ennen flektin irrottamista. Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle. Mutteri aukeaa parhaiten napakoilla iskuilla, jos ei aukea joudut irrottamaan siivapyörän samalla kertaa (katso edellä), nyt saa flektin ja kotelon nostettua pois, varo syylärin kennoja ne kolhiintuvat helposti.
    Jos et vaihda termostaattia, hyppää seuraavaan kappaleeseen. Kuvassa3 on termostaattikotelo. irrota vesiletkut löysäämällä klemmarit ja vetämällä letkut irti, löysää tarvittaessa toisen pään klemmareita, jotta saat putket käännettyä pois tieltä. Suojaa putken päät esim. pakastepusseilla. Avaamalla nuolella osoitetut pultit ja isoimman pultin alla olevan tukiraudan ylemmän pultin, saat vedettyä termostaattikotelon irti. Termostaatti irtoaa vetämällä, ja meisselillä avittamalla, nestettä tulee noin 2-3l. Laita mieleen termostaatin asento, jotta saat uuden asennettua kuten alkuperäinen, varo koloamasta asennusaukon reunoja ja vaihda aina uusi o-rengas, muista kostuttaa o-rengas nesteellä ennen asennusta. Kotelon toisen aukon tiiviste kannattaa myös uusia. Termostaattikotelo saattaa olla hapertunut, joten jos budjetissa on uhrata n.25€, niin kannattaa vaihtaa sekin pois kiusaamasta. Muista kiristää pultit ristiin, oikeaa kireyttä on vaikea selittää mutta kyllä sen tuntee, kunhan jättää sen viimeisen vedon vetämättä, klemmarien kiristyksessä kannattaa muistaa, että putket ovat muovia ja saattavat murtua. Ilmaus käsitellään edempänä.

    Kuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä. Tämä mutteri on peitetty muovikannella, joka irtoaa meisselillä kampeamalla. Avaa siivan pultit ja vedä se irti pumpun akselilta. Kuva5: Avaa pumpun mutterit ja kierrä 6x40mm pultit kuvan osoittamiin reikiin, näitä pultteja tasaisesti kiristämällä saat työnnettyä pumpun pois reiästään, nestettä tulee noin 3-4l. Muista kostuttaa pumpun o-rengas ennen asennusta. Työnnä pumppu paikoilleen ja kiristä mutterit ristiin, o-rengas paisuu kostuessaan ja pitää pumpun paikoillaan joten mutterien ei tarvitse olla älyttömän tiukassa. Kiinnitä siiva ja laita hihna paikoilleen, mutta älä asenna flektiä ennen ilmausta.

    Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.

    VINKKI: Jos auto tuntuu kuluttavan nestettä hiljalleen, älä ryntää teettämään kansiremonttia, vaan uhraa 20€ uuteen paisuntasäiliön korkkiin. Uskomatonta mutta totta tämä korkki on järjestelmän tärkein osa ja rikkoutuessaan keittää koneen, tai räjäyttää paisuntasäiliön.
    Attached Files
    Last edited by okko; 04-03-2007, 23:20.
    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...
  • msvirta
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 4
    • Tampere

    #2
    Originally posted by okko
    Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle. Mutteri aukeaa parhaiten napakoilla iskuilla, jos ei aukea joudut irrottamaan siivapyörän samalla kertaa (katso edellä), nyt saa flektin ja kotelon nostettua pois, varo syylärin kennoja ne kolhiintuvat helposti.
    Itse vaihdoin termostaatin juuri hetki sitten. Kas kummaa, kun auto sattui keittään viikonloppuna, niin nyt tuo mikron vieressä odottanut uus termostaatti löysi tiensä autoon asti.

    Kieltämättä tuo flekti oli hieman edessä ja koko homma näyttikin varsin toivottamalta kun flekti ei irronnut, vaikka kuinka yritti. Tekikin mieli jo lopettaa ja mennä saunaan sekä oluselle.

    Onneksi operaation sai suoritettua flekti paikallaankin. Flektin taakse sai kuin saikin ujutettua pienen 1/4" räikän ja 10mm hylsyn, joilla termostaatin kotelon alapuolella olleita pultteja sai käännettyä pari räikän naksua kerrallaan. Pujotin auton edestä katsottuna flektin vasemmalta puolelta oikean käden ja räikän termostaatin kotelon alapuolelle. Vasemmalla kädellä sai sitten autettua operaatiota termostaatin kotelon toiselta puolelta. Todennäköisesti tämän operaation voi tehdä vasurillakin, mutta itselle se on hieman vaikeata, kun olen täysin oikeakätinen.

    Ilmauksen tein ensin parkkipaikalla, jonka jälkeen ajoin auton mäkeen nokka ylös ja ilmasin uudelleen. Tosin tässä vaiheessa nestettä ei enää mennyt juurikaan lisää koneeseen, kun teki tuon ensimmäisen ilmauksen huolella. Ilmausta varmaankin auttoi se, että kun paisuntasäiliön kautta ei koneelle ei lisä neste tasamaalla enää kelvannut, niin otin ilmausruuvin syylärin päältä kokonaan irti ja kaadoin tästä reiästä vielä reilun litran nestettä järjestelmään.

    Autona on E36 M52B28 koneella. Okko:n ottamiin kuviin verrattuna flektin 32mm kiinnityspultti on hieman matalampi, mutta muutoin näkymät olivat samanlaiset. Toivottavasti tästä on hyötyä jollekin toisellekin, jonka autossa flekti on jämähtänyt kiinni.
    Mazaa
    MY EX - E36 328 Coupé
    FUTURE - E81 116i business

    Comment

    • okko
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2005
      • 1764
      • Honkajoki

      #3
      Kokemuksen kasvettua aiheesta, tein hieman muutoksia ohjeisiin.
      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

      Comment

      • Maxi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2003
        • 190
        • Vaasa

        #4
        Jeps, ite tuli vaihdettua termostaatti ja vesipumppu e39 525tds:ään, hommahan nyt on aika simppeli, vaikka itsellä nyt ei tahdo työkalut pysyäkkään käsissä, eli termostaatti sijaitsee alavesiletkun jatkona, musta muovikotelo, joka on kolmella 10mm pultilla kiinni, ei muutakun kansi auki, termostaatti ulos, ruuvimeisseliä apuna käyttäen, tulee vetämällä pois, ja uusi tilalle oikeaan asentoon, asento selviää vanhasta termostaatista tai kokeilemalla miten sopii siihen muovikanteen.

        Vesipumppu: Ensimmäisenä flekti irti ja muistakaa että väärään suuntaan oleva kierre, lähtee muutamalla napakalla lyönnillä, itse laitoin jakarin ja vähän annoin vasaraa niin lähti tosi vaivattomasti, seuraavaksi rulla irti, neljällä 10mm pultilla, ja sitten itse vesipumppu joka on neljällä 10mm pultilla kiinni taas, ne irti ja vähän käännellä vesipumppua niin että saa ruuvimeisselin väliin, ja vähän kangotusta niin lähtee pois, ja uusi tilalle. Osat samassa järjestyksessä takaisin missä on otettu pois niin pitäis pelittää.

        syyläriä ei tarvitse ottaa missään vaiheessa pois, flekti mahtuu olemaan sielä syylärin ja tunnelin välissä, kunhan muistaa varoa sitä, syylärin rivat on todella herkkiä vääntymään.


        ps. Ei ollut mukava katsoa Mika Häkkisen silmistä tuota höyrypilveä mikä peileistä näkyi kun vesipumppu sanoi itsensä irti.
        rai rai.

        Comment

        • Vonsaku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 109

          #5
          Originally posted by Maxi View Post
          vähän käännellä vesipumppua niin että saa ruuvimeisselin väliin, ja vähän kangotusta niin lähtee pois, ja uusi tilalle..
          Siinä vesipumpussa on kaksi kierteitettyä reikää joihin ruuvaamalla irroitetut vesipumpun pultit saa vesipumpun vedettyä ulos. Eipä tuu lohkoon turhia nihraumia rukarilla vääntelystä (itellä oli pumppu suht kovaa kiinni).

          Comment

          • Behemoth
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 562

            #6
            Meneekö M62B35:n vesipumppu-savotta pääpiirteittäin tämän saman kaavan mukaan?
            E66 730Ld LCI

            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

            Comment

            • biiemdabljuu
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 156

              #7
              Termarin tiivistys

              Se termarin kotelon tiiviste kannattaa aina vaihtaa, esim. motonetin termareissa ko. tiiviste ei tule mukana. Oma e39 hiukan kulutti vettä, mutta loppui vaihdettuani em. tiivisteen. Merkkiliikkeestä n. 2e, enkä nyt tarkoita sitä termostaatin O-rengasta.
              "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                #8
                Vaihdoin E39 523iA:han vesipumpun ja muuten homma oli suht simppeli mutta flekti oli leiponut ihan kunnolla kiinni vesipumppuun. Flekti mahtui hikisesti pumpun kanssa tulemaan pihalle kun otti termarikotelon edestä pois ja taiteili flektin suojuksen kanssa.

                Loppupeleissä flekti irtosi vasta kun vesipumpun siipipyörä rälläköitiin pois ja sen tilalle hitsattiin MIG:llä 10cm pitkä M8 pultti poikittain, minkä avulla flekti irtosi ruuvipenkissä vesipumpusta.
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • nekholm
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 860
                  • Porvoo

                  #9
                  Originally posted by okko View Post
                  Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle.
                  Oikealle mistäpäin katsottuna?
                  VW Passat 1.4 TSI -12
                  Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    #10
                    Originally posted by nekholm View Post
                    Oikealle mistäpäin katsottuna?
                    Keulasta, eli ns. "vääränkätiset kierteet".

                    Comment

                    • Cud
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 63

                      #11
                      Tuli eilen irrotettua termostaatin kotelo, joka oli halennut, ja vesipumppu mutta siipipyörä oli niin lujassa kiinni etten saanut sitä irti. Oli hemmetin ahdasta saada kaikki mutterit irrotettu mutta onnistui kyllä. Vesipumppu mahtuisi pois jos se mahtuisi pultien välistä pois. Se on muovista tehty, joten ehkä sitä saisi rikottua niin että mahtuu? Yritin irrota yhden pultin mutta en uskalatanut käyttää tarpeeksi voimaa kun tuntui että se pikemmin voi mennä poikki kuin irrota. Toinen vaihtoehto on irrottaa koko syyläri mutta sitä en haluaisi tehdä, onko kellään hyviä vinkkejä mikä olisi helpoin tapa saada se pois?

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Cud View Post
                        Tuli eilen irrotettua termostaatin kotelo, joka oli halennut, ja vesipumppu mutta siipipyörä oli niin lujassa kiinni etten saanut sitä irti. Oli hemmetin ahdasta saada kaikki mutterit irrotettu mutta onnistui kyllä. Vesipumppu mahtuisi pois jos se mahtuisi pultien välistä pois. Se on muovista tehty, joten ehkä sitä saisi rikottua niin että mahtuu? Yritin irrota yhden pultin mutta en uskalatanut käyttää tarpeeksi voimaa kun tuntui että se pikemmin voi mennä poikki kuin irrota. Toinen vaihtoehto on irrottaa koko syyläri mutta sitä en haluaisi tehdä, onko kellään hyviä vinkkejä mikä olisi helpoin tapa saada se pois?
                        Olikohan tuossa siipipyörän mutterissa vasenkätiset kierteet? Muistaako joku paremmin?
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Joo kyllä on vasurin kierteet, ja laitat vaan siihen sopivan lenkkiavaimen (32mm) ja napautat vaikka vasaralla siihen avaimeen muutaman kerran terävästi niin pitäisi lähteä auki
                          M550d

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Olikohan tuossa siipipyörän mutterissa vasenkätiset kierteet? Muistaako joku paremmin?
                            Edit: Edellisellä sivullahan tuosta oli juttua.

                            Voi olla kyllä aika vaikeaa jos ei flektiä saa irti. Kokeilitko cud aukaista sitä heti ensimmäisenä kun remmikin oli vielä paikallaan? Yleensä kyllä lähtee helpohkosti, varsinkin pienen napautuksen avustuksella.
                            Last edited by Racink; 27-08-2008, 10:14.

                            Comment

                            • Cud
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 63

                              #15
                              Joo, kyllä yritetty on ja kauan mutta ei onnistunut millään. Pumppu on nyt irti mutta pitäisi myös saada se pois kun siivet, joka on vielä pumpussa kiinni, ottaa syyläriin ja pumpun pultit on niin lähekkäin ettei pumpun muoviosa, eli varsinainen pumppuosa, ei mahdu siitä läpi. Eli siipien takia en saa sitä vedettyä tarpeeksi ulos että se menisi pulttien ohi ja välistäkään se ei mahdu. Eli, halusin tietää onko kellään jotain ideoita miten saisi sen mahtumaan pois ilman että otan syyläri irti? Toivottavsti tästä selityksestä ei tullut liian sekavaa..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎