Väsäilin tälläsen aikanikuluksi. Tämä on vain minun tapani tehdä se, mutta kommentoikaa toki jos on virheitä tai muuta havaitsette.
Vesipumpun ja termostaatin vaihto E39 M52- moottoriin:
Homma on nopea ja helppo, tässä yleisohje kuvien kera. Kannattaa aloittaa pohjapanssarin irrottamisella, näin saat nesteet talteen paremmin. Kuvassa1, ympyröidyllä paikoilla on muoviset nastat jonka keskellä olevat tapit nousevat ruuvimeisselillä avittamalla, jonka jälkeen nastat irtoavat. Nuolella osoitettu tiiviste irtoaa meisselillä avittamalla, tämän jälkeen kotelo irtoaa nostamalla. Kotelo ei nouse pois ennen flektin irrottamista. Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle. Mutteri aukeaa parhaiten napakoilla iskuilla, jos ei aukea joudut irrottamaan siivapyörän samalla kertaa (katso edellä), nyt saa flektin ja kotelon nostettua pois, varo syylärin kennoja ne kolhiintuvat helposti.
Jos et vaihda termostaattia, hyppää seuraavaan kappaleeseen. Kuvassa3 on termostaattikotelo. irrota vesiletkut löysäämällä klemmarit ja vetämällä letkut irti, löysää tarvittaessa toisen pään klemmareita, jotta saat putket käännettyä pois tieltä. Suojaa putken päät esim. pakastepusseilla. Avaamalla nuolella osoitetut pultit ja isoimman pultin alla olevan tukiraudan ylemmän pultin, saat vedettyä termostaattikotelon irti. Termostaatti irtoaa vetämällä, ja meisselillä avittamalla, nestettä tulee noin 2-3l. Laita mieleen termostaatin asento, jotta saat uuden asennettua kuten alkuperäinen, varo koloamasta asennusaukon reunoja ja vaihda aina uusi o-rengas, muista kostuttaa o-rengas nesteellä ennen asennusta. Kotelon toisen aukon tiiviste kannattaa myös uusia. Termostaattikotelo saattaa olla hapertunut, joten jos budjetissa on uhrata n.25€, niin kannattaa vaihtaa sekin pois kiusaamasta. Muista kiristää pultit ristiin, oikeaa kireyttä on vaikea selittää mutta kyllä sen tuntee, kunhan jättää sen viimeisen vedon vetämättä, klemmarien kiristyksessä kannattaa muistaa, että putket ovat muovia ja saattavat murtua. Ilmaus käsitellään edempänä.
Kuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä. Tämä mutteri on peitetty muovikannella, joka irtoaa meisselillä kampeamalla. Avaa siivan pultit ja vedä se irti pumpun akselilta. Kuva5: Avaa pumpun mutterit ja kierrä 6x40mm pultit kuvan osoittamiin reikiin, näitä pultteja tasaisesti kiristämällä saat työnnettyä pumpun pois reiästään, nestettä tulee noin 3-4l. Muista kostuttaa pumpun o-rengas ennen asennusta. Työnnä pumppu paikoilleen ja kiristä mutterit ristiin, o-rengas paisuu kostuessaan ja pitää pumpun paikoillaan joten mutterien ei tarvitse olla älyttömän tiukassa. Kiinnitä siiva ja laita hihna paikoilleen, mutta älä asenna flektiä ennen ilmausta.
Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.
VINKKI: Jos auto tuntuu kuluttavan nestettä hiljalleen, älä ryntää teettämään kansiremonttia, vaan uhraa 20€ uuteen paisuntasäiliön korkkiin. Uskomatonta mutta totta tämä korkki on järjestelmän tärkein osa ja rikkoutuessaan keittää koneen, tai räjäyttää paisuntasäiliön.
Vesipumpun ja termostaatin vaihto E39 M52- moottoriin:
Homma on nopea ja helppo, tässä yleisohje kuvien kera. Kannattaa aloittaa pohjapanssarin irrottamisella, näin saat nesteet talteen paremmin. Kuvassa1, ympyröidyllä paikoilla on muoviset nastat jonka keskellä olevat tapit nousevat ruuvimeisselillä avittamalla, jonka jälkeen nastat irtoavat. Nuolella osoitettu tiiviste irtoaa meisselillä avittamalla, tämän jälkeen kotelo irtoaa nostamalla. Kotelo ei nouse pois ennen flektin irrottamista. Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle. Mutteri aukeaa parhaiten napakoilla iskuilla, jos ei aukea joudut irrottamaan siivapyörän samalla kertaa (katso edellä), nyt saa flektin ja kotelon nostettua pois, varo syylärin kennoja ne kolhiintuvat helposti.
Jos et vaihda termostaattia, hyppää seuraavaan kappaleeseen. Kuvassa3 on termostaattikotelo. irrota vesiletkut löysäämällä klemmarit ja vetämällä letkut irti, löysää tarvittaessa toisen pään klemmareita, jotta saat putket käännettyä pois tieltä. Suojaa putken päät esim. pakastepusseilla. Avaamalla nuolella osoitetut pultit ja isoimman pultin alla olevan tukiraudan ylemmän pultin, saat vedettyä termostaattikotelon irti. Termostaatti irtoaa vetämällä, ja meisselillä avittamalla, nestettä tulee noin 2-3l. Laita mieleen termostaatin asento, jotta saat uuden asennettua kuten alkuperäinen, varo koloamasta asennusaukon reunoja ja vaihda aina uusi o-rengas, muista kostuttaa o-rengas nesteellä ennen asennusta. Kotelon toisen aukon tiiviste kannattaa myös uusia. Termostaattikotelo saattaa olla hapertunut, joten jos budjetissa on uhrata n.25€, niin kannattaa vaihtaa sekin pois kiusaamasta. Muista kiristää pultit ristiin, oikeaa kireyttä on vaikea selittää mutta kyllä sen tuntee, kunhan jättää sen viimeisen vedon vetämättä, klemmarien kiristyksessä kannattaa muistaa, että putket ovat muovia ja saattavat murtua. Ilmaus käsitellään edempänä.
Kuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä. Tämä mutteri on peitetty muovikannella, joka irtoaa meisselillä kampeamalla. Avaa siivan pultit ja vedä se irti pumpun akselilta. Kuva5: Avaa pumpun mutterit ja kierrä 6x40mm pultit kuvan osoittamiin reikiin, näitä pultteja tasaisesti kiristämällä saat työnnettyä pumpun pois reiästään, nestettä tulee noin 3-4l. Muista kostuttaa pumpun o-rengas ennen asennusta. Työnnä pumppu paikoilleen ja kiristä mutterit ristiin, o-rengas paisuu kostuessaan ja pitää pumpun paikoillaan joten mutterien ei tarvitse olla älyttömän tiukassa. Kiinnitä siiva ja laita hihna paikoilleen, mutta älä asenna flektiä ennen ilmausta.
Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.
VINKKI: Jos auto tuntuu kuluttavan nestettä hiljalleen, älä ryntää teettämään kansiremonttia, vaan uhraa 20€ uuteen paisuntasäiliön korkkiin. Uskomatonta mutta totta tämä korkki on järjestelmän tärkein osa ja rikkoutuessaan keittää koneen, tai räjäyttää paisuntasäiliön.
Comment