Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    kiva homma.. meylen narinahelat kesti ~2v/15tkm juuri tuli emännän 528:n hylky, molemmat väljänä
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • BMW_Harrastaja
      BTCF Member
      • Dec 2012
      • 819
      • Oulu area

      Originally posted by peto2 View Post
      kiva homma.. meylen narinahelat kesti ~2v/15tkm juuri tuli emännän 528:n hylky, molemmat väljänä
      Vituttaa nuo paskat osat jo ihan teidän puolesta.
      BMW driver and owner since 2000.

      Comment

      • Kojontti
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2014
        • 204
        • Puolanka

        Originally posted by miccou View Post
        Joo, väänsin raudalla paikalleen. Yritin jousipuristimilla puristaa sitä jousta, mutta puristin ei sopinut sinne väliin oikein kunnolla.
        Tänään samaa helanvaihtoa tehdessä tuli väkisinkin mieleen että nuo toukan takajouset taitaa olla aika herkkua vaihtaa... Tuohon sorkkaraudan puutteeseen nimittäin tökkäsi mullakin ja minkään mallin jousipuristin ei sopinut...

        Tuo työkalu on todella suositeltava hankinta, sellainen tuli hommattua eikä voi uskoa kuinka helposti sen helan itsessään vaihtaa.
        ex-E46 330 XD

        Comment

        • Uncle_istwan
          Newbiemmer
          • Nov 2013
          • 6
          • Kuopio

          Originally posted by Kojontti View Post
          Tänään samaa helanvaihtoa tehdessä tuli väkisinkin mieleen että nuo toukan takajouset taitaa olla aika herkkua vaihtaa... Tuohon sorkkaraudan puutteeseen nimittäin tökkäsi mullakin ja minkään mallin jousipuristin ei sopinut...

          Tuo työkalu on todella suositeltava hankinta, sellainen tuli hommattua eikä voi uskoa kuinka helposti sen helan itsessään vaihtaa.
          Iskari irti alapäästä, jarrusatula irti, vänkärin puolella xenonin korkeusmokkulan johto irti ja takakelkan puslien pultit auki. Ei tarvii kankia.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Ei tuo narinahelojen vaihto ollut edes kovin paha kun oli sopiva ulosvetäjä ja pulttimopo. Kävin hakemassa paikallisesta pulttiliikkeestä sopivan mittaisen kovan pulttin kun en kehdannut ulosvetäjän omaa vartta pulttimopolla paukuttaa. Tuli ulos kuin itsestään etusormen liikkeellä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Kojontti
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2014
              • 204
              • Puolanka

              Originally posted by Uncle_istwan View Post
              Iskari irti alapäästä, jarrusatula irti, vänkärin puolella xenonin korkeusmokkulan johto irti ja takakelkan puslien pultit auki. Ei tarvii kankia.

              Niin tai sitten tehdä tai hommata se erikoistyökalu jolla jousi vedetään nippuun kontin puolelta.

              Sen vain sanon että kaikki netin ohjevideot on sedanille ja touring on erilainen työn suorituksen suhteen johtuen tuosta jousituksen erosta.
              ex-E46 330 XD

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1702
                • Rovaniemi

                Originally posted by Kojontti View Post
                Sen vain sanon että kaikki netin ohjevideot on sedanille ja touring on erilainen työn suorituksen suhteen johtuen tuosta jousituksen erosta.
                Touringiin juuri helat vaihtaneena, oli kyllä helppo homma.
                Perä pukkien nokkaan, akunkenkä irti, pussit tyhjäksi...
                Hetki ihmettelyä, työkalun teko, iskarin alapään- ja helan linkin pultit pois. Työkalu paikoilleen, hiukan voimaa, ja hela irtos narinan säestyksellä. Reiän putsaus, ja uus hela paikoilleen.
                Pultit paikoilleen(eikä tarvi väännellä kangela,liikkuu kevyesti käsin), tunkilla napa ajokorkeuteen ja pulttien kiristys.
                Auto alas pukeilta, akunkenkä kiinni, kompura surisee hetken ja perä taas oikealla korkeudella.
                E24 635csi

                Comment

                • MikkoÄr
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 170
                  • Nokia

                  Rautajousitoukkaan juuri vaihdoin narinahelat ja se jousen vetäminen nippuun kontin puolelta auttaa kivasti hommassa.

                  (Jouset saa muuten vaihdettua tuon tyyppisellä puristimella nippanappa: http://images.biltema.com/PAXToImage...-1355_xl_1.jpg )
                  2ZR-FXE

                  Comment

                  • jjjjanski
                    BTCF Member
                    • Jul 2013
                    • 83
                    • Kempele

                    Originally posted by Muumi View Post
                    Touringiin juuri helat vaihtaneena, oli kyllä helppo homma.
                    Perä pukkien nokkaan, akunkenkä irti, pussit tyhjäksi...
                    Hetki ihmettelyä, työkalun teko, iskarin alapään- ja helan linkin pultit pois. Työkalu paikoilleen, hiukan voimaa, ja hela irtos narinan säestyksellä. Reiän putsaus, ja uus hela paikoilleen.
                    Pultit paikoilleen(eikä tarvi väännellä kangela,liikkuu kevyesti käsin), tunkilla napa ajokorkeuteen ja pulttien kiristys.
                    Auto alas pukeilta, akunkenkä kiinni, kompura surisee hetken ja perä taas oikealla korkeudella.
                    Näin, jos helposti menee. Itsellä katkesi muistaakseni toiselta puolen linkin ylempi pultti napaan ja ei muuta kuin koko paska pöydälle kun ei muuten onnistunu. Lämpöä sai ja mutteriaki hitsailtiin pari kolme kertaa, aina vaan lyhemmäksi napsahti pultti. Vastakierretapillakaan ei inahtanu mihinkään, reikä vaan niin isoksi ku pysty ja ja loput jyrsin poies ja kierretapilla puhtaaksi.

                    Toisen puolen kans ei mitään ongelmia, teräspultti ja alumiini ei mikään paras yhdistelmä.
                    E39 530da Touring M-Sport -03
                    ex. E34 525tds -95

                    Comment

                    • Kojontti
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2014
                      • 204
                      • Puolanka

                      Originally posted by Muumi View Post
                      Touringiin juuri helat vaihtaneena, oli kyllä helppo homma.
                      Perä pukkien nokkaan, akunkenkä irti, pussit tyhjäksi...
                      Hetki ihmettelyä, työkalun teko, iskarin alapään- ja helan linkin pultit pois. Työkalu paikoilleen, hiukan voimaa, ja hela irtos narinan säestyksellä. Reiän putsaus, ja uus hela paikoilleen.
                      Pultit paikoilleen(eikä tarvi väännellä kangela,liikkuu kevyesti käsin), tunkilla napa ajokorkeuteen ja pulttien kiristys.
                      Auto alas pukeilta, akunkenkä kiinni, kompura surisee hetken ja perä taas oikealla korkeudella.
                      Niin, kun on pussiperä.
                      ex-E46 330 XD

                      Comment

                      • Uncle_istwan
                        Newbiemmer
                        • Nov 2013
                        • 6
                        • Kuopio

                        Originally posted by Kojontti View Post
                        Niin tai sitten tehdä tai hommata se erikoistyökalu jolla jousi vedetään nippuun kontin puolelta.

                        Sen vain sanon että kaikki netin ohjevideot on sedanille ja touring on erilainen työn suorituksen suhteen johtuen tuosta jousituksen erosta.
                        Eikun tuo ohje oli tarkoitettu tourinkin jousien vaihtoon. En minä niistä narinoista

                        Comment

                        • valkoinenkupla
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 83
                          • Kuopio

                          Narinahelan vaihdon yhteydessä selvisi, että helan vaihto hyödytä yhtään, vaan pitää vaihtaa koko olka-akseli.

                          Auto e39 520i sedan manuaali vm -98, käykö linkin mukainen osa (e39 528 iA vm -97) vai onko noissa eroja? http://www.autopurkaamot.com/naytaos...3,30,575&sivu=
                          nyk: e39 520i -98

                          ennen: e34 520i -94

                          Comment

                          • juha_s
                            Alueaktiivi
                            • May 2008
                            • 447
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by valkoinenkupla View Post
                            Narinahelan vaihdon yhteydessä selvisi, että helan vaihto hyödytä yhtään, vaan pitää vaihtaa koko olka-akseli.

                            Auto e39 520i sedan manuaali vm -98, käykö linkin mukainen osa (e39 528 iA vm -97) vai onko noissa eroja? http://www.autopurkaamot.com/naytaos...3,30,575&sivu=
                            Ei tuo linkki toimi, mutta sedanin ja farkun osat ovat erinlaiset. Kunhan osa on sedanista niin käy, en sitten tiedä vaikuttaako vetarit yms. mut laakeri kannattaa varmaan vaihtaa. Mikäs siinä olka-akselissa vialla?
                            F11 535d xDrive M-Sport -13

                            Comment

                            • petterihi
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2015
                              • 622
                              • Kerava

                              Tänään jäisellä tiellä ajellessa tuntui takapää vähän levottomalta ja pitää katsoa nosturilla seuraavan kerran helan ja linkkien kuntoa.

                              Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                              Itsellä myös Touring rautajousilla, yllä olevassa ohjeessa käytetty jousipuristimia. Osaakos joku sanoa, löytyykö Motonet yms valikoimista vastaavia toimivia? Entä kannattaako ostaa uudet pultit samalla, näyttäisi olevan joissain tarvikeosapaketeissa mukana.
                              E39 523iA Touring -00
                              --
                              E39 523 osia edullisesti
                              Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                              Comment

                              • Kojontti
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2014
                                • 204
                                • Puolanka

                                Originally posted by petterihi View Post
                                Tänään jäisellä tiellä ajellessa tuntui takapää vähän levottomalta ja pitää katsoa nosturilla seuraavan kerran helan ja linkkien kuntoa.

                                Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                                Itsellä myös Touring rautajousilla, yllä olevassa ohjeessa käytetty jousipuristimia. Osaakos joku sanoa, löytyykö Motonet yms valikoimista vastaavia toimivia? Entä kannattaako ostaa uudet pultit samalla, näyttäisi olevan joissain tarvikeosapaketeissa mukana.
                                Biltemalla on tuollainen jousipuristin joka VOISI toimia tuossa, ei ole kokemusta enkä ota vastuuta...


                                Kannattaa katsoa samalla kaikkien muidenkin nivelten ja tukitankojen kunto, pulteista kannattaa ainakin varata se pitkä joka kulkee narinahelan läpi.
                                Last edited by Kojontti; 04-12-2016, 14:04.
                                ex-E46 330 XD

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎