E39 vetokoukun asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Scitso
    replied
    Ei tarvii väylä tietoo, se sammuttaa ainoastaan autosta pdc.n ja parkkivalon jos koukun sarja on väylässä ja piuha kiinni

    Leave a comment:


  • ahne
    replied
    Olen laittamassa -01 fl sedaniin 97 vuosimallista peräisin olevaa orig. koukkua ja sähkösarjaa.

    Olin siinä uskossa, että vanha sähkösarja on ns tyhmä, eikä sille tule mitään väyläohjausta valo-ohjainlaitteelta ja sen voi vain kytkeä faceliftiinkin suoraan takavalojen johdoista kun ei välitä parkkitutkasta.
    Koukun sähkösarjaa tutkiessa sieltä kuitenkin löytyi väyläjohdon näköinen piuha. Kysymys kuuluu. Toimiiko 97:sta peräisin oleva sähkösarja ilman, että tätä "väylä" johtoa kytkee? Vai onko se tuon ikäisessä vain parkkitukan poiskytkemiseksi tai jotain diagnostiikkaa varten? Vanhan sähkösarjan johtojen värit ja kaikki kiinnityspaikatkin täsmäsivät faceliftiin takavalojen adapteriliittimien muotoa lukuunottamatta. Tein siis ryöstöt takavalojen johtoihin.
    Sähkösarjan towing module on numerolla 61 35 8 352 406 ja perävaunun pistoke on 13 napainen
    Sain kytkennän valmiiksi ja yleismitarilla kokeillessa ainakin takavalot ja vilkut antavat järkeviä jännitteitä pistokkeesta, mutta joidenkin muiden napojen jännitteet vaikuttavat kummallisille ainakin yleismittarilla kokeiltuna.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Sopiiko 1999 mallisen E39 sedanin OEM-vetokoukku facelift-malliin?

    Pitäisi sellainen asentaa 2001 faceliftiin, ja yhdellä purkamolla olisi myytävänä irroitettava orgiskoukku 99-mallisesta sedanista. Jos sellainen sopii niin voisi tilata siihen lisukkeena westfalian e-satzin.

    eli onko ero vain elektroniikkasatsissa vai onko myös mekaanisia eroja faceliftin ja non-faceliftin välillä?

    Leave a comment:


  • luikas
    replied
    Pitkän harkinnan ja suunnittelun jälkeen tuli tilattua itsellekin Westfalian irroitettava koukku 7-pinnisellä johtosarjalla täältä -> https://www.transportsysteme24.de/an...2004-ts-1.html

    Asennus hoitui ensikertalaiseltakin n.6 tuntiin, aikaa meni mm. työkaluja etsiessä

    Huomion arvoisia seikkoja;
    - M-Sport puskurin alumiinituesta pitää tosiaan silppoa osa pois, onnistui kuviosahalla jossa sopiva terä (kuvasta poiketen vielä syvempi kolo piti ottaa että mahtui)
    - Läpivientiä varten "olisi" pitänyt porata se 40mm reikä akun kohdalle josta johtosarja olisi voitu tuoda läpi, omassa autossa oli valmis läpivienti josta PDC-johtosarja tulee ulos. Tein koukun johtosarjan läpivientiin reiän ja pujotin pdc-johdot siitä läpi
    -CAN-väyläohjaus vedettiin oikeaa reunaa pitkin kynnyslistojen alta LCM:lle keskimmäiseen liittimeen pinniin 35. Helppo homma, takapenkki irti jne. LCM-boksi sijaitsee siis vänkärin jalkatilassa oikeassa reunassa pystyssä hansikaslokeron alla.
    -Johtosarja oli muutoin täysin plug&play
    -Muovisia korikiinnitysnastoja on hyvä varata sen varalta että ei saa vanhoja ehjänä pois, löytyy esim Motonetistä

    hästääk vetokoukku asennus e39 touring canväylä
    Attached Files
    Last edited by luikas; 15-07-2016, 14:12.

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Mull oli suoraan valkoinen pyöreä liitin vapaana. Saman värinen sininenpiuha keltaisilla merkeillä oli vapaana sen voi tinata suoraan kiinni tai mä tinasin vetokoukun johtosarjaan samanlaisen liittimen ja liitin sillä. Punaiset tulee akulta jos sulla on se 13 pin malli niin tulee kaksi virransyöttöä toinen ohjaimelle ja toinen suoraan vetokoukun liittimelle. Tuolta mun kuvista löytyy muutama lisä kuva johdoista
    Molemmat ohjeet on BMW alkuperäsen kytkemiseen ovat näköjään vähän eri tavalla vaan jäsennelty.
    Last edited by Scitso; 04-09-2015, 07:21.

    Leave a comment:


  • Attekun
    replied
    Originally posted by Scitso View Post
    Katsoitko tuon minun laittaman PDF ohjeen. Jos kyseessä sininen piuha keltaisilla merkeillä se on väylä ja sille löytyi liitin ainakin mun touringista akun ja vararenkaan välistä johtonipun seasta. Punaisille tulee päävirta kiskolta sulakkeiden läpi virrat. Päävirta kisko löytyy siitä akun läheltä.
    Kytkitkö muut kaapelit ihan LCM.lle asti vai takavaloilta?
    Katsoin juu, mutta se aiempi ohje oli erilaiselle sarjalle. Tuo nyt laittamasi vastaa paremmin tuota omaa sarjaani. Muut johdot laitoin takavaloilta. Minkälainen liitin sille väyläpiuhalle pitäisi löytyä? Mulla se kun on vain nappaistu poikki. Onko se samalla värikoodilla auton omissa johdoissa?

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Katsoitko tuon minun laittaman PDF ohjeen. Jos kyseessä sininen piuha keltaisilla merkeillä se on väylä ja sille löytyi liitin ainakin mun touringista akun ja vararenkaan välistä johtonipun seasta. Punaisille tulee päävirta kiskolta sulakkeiden läpi virrat. Päävirta kisko löytyy siitä akun läheltä.
    Kytkitkö muut kaapelit ihan LCM.lle asti vai takavaloilta?
    Last edited by Scitso; 03-09-2015, 07:32.

    Leave a comment:


  • Attekun
    replied
    Palataanpa vielä näihin kytkentöihin. Muut piuhat olen saanut kytkettyä johtosarjasta mutta nämä kuvassa olevat vielä odottavat paikkaansa.



    Eli tuo sininen ohut johto sormen pään kohdalla käsittääkseni meni edellisessä autossa verhoilun sisällä kontista pois kohti keulaa. Ruskea ja musta johto ovatko pelkkiä maa-johtoja? Jolloin punainen olisi sitten virta? Mihin se pitäisi kytkeä?

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Koukun kanssa

    Reikä leikattuna

    Luukku


    Siel muovissa tosiaan on merkit sekä kiinteelle joka tekee V kuvion alapuolelle ja sitten tuo irrotettavan koukun luukku mikä tulee taitosten yli ja sisäreunaan jää vielä muovia. Merkit on varsin hyvin näkyvillä kun alumiinikisko on irti ja putsaa hyvin vaikka tärpätillä sen sisäpuolen.
    Täältä myös kuva siitä boxista
    Last edited by Scitso; 14-08-2015, 11:39.

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Sähköistä en viel löytäny muistiin panoja, mutta käytännössä tuossa johtosarjassa on samat värit kuin takavaloille tulee, itse otin sieltä haaroitukset juottamalla, väylä liitin löyty ainakin mun touringista sieltä vararengaskotelon luota akun vierestä. virrat voi kytkeä suoraan akun pääkiskoon oisko ollu 2.n ylhäältä. En siis tehnyt kytkentöjä näihin liittimiin lisäten nastoja ohjeen mukaan vaan järkeistin toiminnan lyhemmillä kaapeli vedoilla, käytännössä vasemmalta puolen parkki ja vilkku ja oikealta puolen kaikki muut. BMW.n oma ohje asennukseen
    Last edited by Scitso; 14-08-2015, 20:13. Reason: lisäilty oheistusta

    Leave a comment:


  • Attekun
    replied
    Originally posted by Scitso View Post
    Johdoista näyttäs että kyseessä on BMW alkuperäinen sarja, ainakin tuo musta iso liitin on täysin sama mikä tulee BMW.n omaan eli ORIS merkkisen koukun kanssa. Mie kaivelen sulle vähän tietoi kuhan pääsen kotia.
    No nyt on koukku paikoillaan. Vielä ei ole kuulunut boksin tilanteesta mitään, täytyy tänään soitella ja varmistaa että se löytyy. Hieman päänrapsutusta aiheutti puskurin leikkaaminen, koska siinä oli vaikka minkälaisia viivoja joita pitkin olisi voinut leikellä, mutta tein niin, että ensin alumiinista pala pois viivojen mukaan. Sovitus, jonka jälkeen laitoin alumiinin takaisin paikalleen puskuriin ja leikkasin puskurista pala palalta kunnes sain sen menemään paikoilleen koukun kanssa. Täytyy hommata se luukku vielä jostain ja muokata tuo aukko sitten sille käypäiseksi. Kiitos apua tarjonneille

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Alumiinipalkin kannattaa ottaa irti muovista ensiksi

    alumiinipalkissa oli pienet syvennykset leveyssuunnassa mihin asti piti leikata ja käytännössä se ala lippa alumiinistä about 40cm matkalta pois. Näkee kyllä hyvin ku asettelee pelkän alumiinipalkin paikalleen kun koukku on kiinni.

    Muovissa on pienet koholla olevat viivat kun puhdistat tosi hyvin sisäpuolelta sen.

    Itse leikkasin tuollasella päätyleikkurilla FEIN kopio reijän ja se oli näppärä siihen tarkotukseen. Luukulle kuuluu myös laittaa vahvike mikä ruuvataan sisäpuolelle puskuria mutta omaani en sitä tilannu (unohin) mutta toimii ilman sitäkin.

    Johdoista näyttäs että kyseessä on BMW alkuperäinen sarja, ainakin tuo musta iso liitin on täysin sama mikä tulee BMW.n omaan eli ORIS merkkisen koukun kanssa. Mie kaivelen sulle vähän tietoi kuhan pääsen kotia.

    Leave a comment:


  • Attekun
    replied
    Originally posted by Scitso View Post
    Puskurissa on selkeet merkit mistä leikataan reikä. HUOM siellä on merkit myös kiinteen koukun reijälle sitä pitkin ei kannata leikata. Alumiinipalkissa on kans merkit mitä pitää leikata.
    multa varmaan löytyy selitykset kaapelien väreille ja paikat paperilta voin etsiä
    Millaisethan ne merkit on? Tietty tuo oma on (kuten kuvasta näkee) aika paskainen että löytyiskö sieltä putsailun jälkeen jotkut merkit? Kun tietäisi että etsiikö katkoviivoja vai reikiä vai mitä Jos pystyt kaapelit tunnistamaan niin olisi bra. Tässä ketjussa aiemmin oli postattu yhden johtosarjan kytkentäohjeet ja väittäisin että omani oli ainakin hyvin lähelle samanlainen. En tosin tiedä paljonko ne johtosarjat edes toisistaan eroaa? Oma koukku muuten on juurikin tämänlainen. http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...postcount=2188

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    Kesällä just omaan touringiin asensin irrotettavan alkuperäsen koukun en vetäny johtoja lcm.lle asti vaan tein tinaamalla liitokset takavaloilta ohjain boxille. Väyläliitin löyty ainakin omasta sieltä akun vierestä vapaana jonka yhdistin vetokoukun ohjain boxille. Puskurin suojaluukun hain delta bavarialta 25e pyysivät 20e sain sen. Puskurissa on selkeet merkit mistä leikataan reikä. HUOM siellä on merkit myös kiinteen koukun reijälle sitä pitkin ei kannata leikata. Alumiinipalkissa on kans merkit mitä pitää leikata.
    multa varmaan löytyy selitykset kaapelien väreille ja paikat paperilta voin etsiä

    Leave a comment:


  • buksin-1
    replied
    Originally posted by Attekun View Post
    Laitoinkin purkaamolle nyt viestiä, että tartten sen boksin vielä. Lupailivat ehtiä. Kyllä tuo näyttäis että siihen alupalkkiinkin pitää kolo tehdä, mutta tuossa ei tosiaan taida olla mitään valmiita "merkkejä" tai reikiä mistä aukoa ja kuinka paljon? Täytynee vaan lyödä koukku paikoilleen ja mallailla puskuria siihen päälle.

    Tai sitten kaupasta saa vakiopuskuriin valmiin peitekannen tähän tarkoitukseen ja sen mukaan voi tehdä siistin aukon.

    Leave a comment:

Working...
X