Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d touring (e39) ilmajousitetun perän madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    530d touring (e39) ilmajousitetun perän madallus

    Tiedossa on, että saatavilla on madaltavia ilmatyynyjä ja että takapään korkeutta voitaneen EHKÄ säätää merkkihuollossa...

    Olen silti suunnitellut tekeväni takapään korkeus antureihin pikku modin. Haluaisin asiantuntioilta tietoa siitä, että mihin kaikkeen tuo modi voi vaikuttaa ja miten?

    Eli

    Takapään korkeusantureiden tangot poikki ja tilalle pituussäädettävä tanko (kuvassa osa 13). Huijataan siis anturia. Mielestäni parin millin muutos tuossa tangossa muuttaa takapään korkeutta tuntuvasti!?! (tavoitteena n.15mm madallus taakse)


    Auton korkeus vakiona on takana 360mm ja edessä 370mm. Eteen tulossa H&R jouset.

    -Kestääkö vakio ilmatyynyt tuon madalluksen (ovat siis aavistuksen lytymmässä)?
    -Miten vaikuttaa ajovaloautomatikkaan? onnistuuko etäpään anturia säätämällä saada valot kohilleen? Joudun ilmeisesti jokatapauksessa säätämään valoja, kun korin asento muuttuu...vai kuinka?
    -Tietääkö joku aikuisten oikeesti, että toi takapään korkeus voidaan ohjelmoinnilla muuttaa?
    -Tuleekohan takapäästä liian pehmeä suhteessa etupäähän? (mielestäni takana ilmajousitus nyt jämäkämpi kuin vakioetujouset)
    -Mitä muuta pitää huomioida?

    Kiitokset etukäteen asiantuntioille
    Last edited by Aksa P; 17-06-2006, 20:16.
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Kerran kyseiset jouset vaihtaneena ja niiden rakennetta ihmetelleenä uskoisin niiden pussien kestävän vaikka "madallus" oisi käytössä.
    En tiedä vaan että kuinka löysäksi se perä menee kun paineen avulla tiputtaa korkeutta.
    Valoja joudut ruuvaamaan ylemmäksi kun automatiikka laskee niitä kun luulee perän olevan maassa ja keulan pystyssä.
    Kokeile sitä korkeusanturin toimintaa ennen kun pätkit sitä tankoa, niin näät oikeasti miten se vaikuttaa.
    ...

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Minäkin joskus tätä asiaa tiedustelin, mutta en saanut täysin varmaa vastausta. Mullahan on vastaavat ilmapalkeet takana ja edessä M-sport jouset joten madallusta on jo jonkun verran. Kiinnostaa tietää uskaltaako pudotta siis lisää ja miten? Eteen ajattelin KW variante 2 jousi-iskari pakettia? Pitäisi vielä sekin selvittää myydäänkö settiä ilman takajousia, jos joku tietää niin kertokoon
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Aksa P
        Auton korkeus vakiona on takana 360mm ja edessä 370mm. Eteen tulossa H&R jouset.
        Mistä mihin mittasit nuo lukemat?
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Tähän piti vastata vain asiantuntijoiden, mutta menkööt

          Originally posted by reddewil
          Kerran kyseiset jouset vaihtaneena ja niiden rakennetta ihmetelleenä uskoisin niiden pussien kestävän vaikka "madallus" oisi käytössä.
          En tiedä vaan että kuinka löysäksi se perä menee kun paineen avulla tiputtaa korkeutta.
          Tätä itsekin aikanani pohdiskelin, eikä tähän varmaan edelleenkään osaa kukaan antaa oikeasti faktaa vastaukseksi. Mutu: En usko että pieni madallus vaikuttaa juuri mitenkään, mutta suurempi (>30mm) varmasti. Tuossahan nyt käy kuten reddewil jo kertoikin, eli perää lasketaan pienentämällä painetta. Siis oikeastaan juuri päinvastoin kuin perinteisellä jousituksella vaihdettaessa jäykemmät jouset alle. Eli siis, perästä voi tulla hieman "löysempi".
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #6
            Kiitos kommenteista. Pitänee varmaan vaan kokeilla, ja jos ei onnistu niin ostaa madallus palkeet.

            370/360 mitat on pyörän navasta (keskeltä) lokasuojan kaareen (alapintaan). Mitattu aika hätäsesti, mutta +/- 2mm toleranssiin menee.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #7
              Originally posted by reddewil
              Valoja joudut ruuvaamaan ylemmäksi kun automatiikka laskee niitä kun luulee perän olevan maassa ja keulan pystyssä.
              Kokeile sitä korkeusanturin toimintaa ennen kun pätkit sitä tankoa, niin näät oikeasti miten se vaikuttaa.
              Itse mietiskelin homman hieman eri tavalla...
              Kun perän anturia huijataan -> perä todellisuudessa laskee, mutta järjestelmä luulee perän olevan normaali tasolla. Sitten etupäätä lasketaan, jolloin etuanturi myös havaitsee madalluksen.

              -> järjestelmä siis luulee etupään laskenee ja takapään säilyttäneen korkeuden
              -> Valoautomatiikan pitäisi nostaa valoja ylemmäs.

              Kun todellisuudessa molemmat päät ovat laskeneet (edestä tietenkin enemmän)
              -> ovat valot käytännössä aivan liian ylhäällä
              -> pitää säätää valoja alaspäin

              Korkeusanturin toimintaa pitänee kyllä jonkinverran kokeilla ennen katkaisua, että kaikki varmasti toimii niinkuin on pienessä päässään pähkinyt.

              Kuka osaa kerto, miten valot (valoautomatiikan) saa helpoiten säädettyä kohdalleen? Onko jokin taikanappi tai säädin, vai pitäisikö tämäkin hoitaa merkkihuollossa ohjelmoimalla?
              Last edited by Aksa P; 16-05-2006, 16:13.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                #8
                Mistäs noista madalluspalkeita saa? hinnasta tietoa?
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by Aksa P
                  Itse mietiskelin homman hieman eri tavalla...
                  Kun perän anturia huijataan -> perä todellisuudessa laskee, mutta järjestelmä luulee perän olevan normaali tasolla. Sitten etupäätä lasketaan, jolloin etuanturi myös havaitsee madalluksen.

                  -> järjestelmä siis luulee etupään laskenee ja takapään säilyttäneen korkeuden
                  -> Valoautomatiikan pitäisi nostaa valoja ylemmäs.

                  Kun todellisuudessa molemmat päät ovat laskeneet (edestä tietenkin enemmän)
                  -> ovat valot käytännössä aivan liian ylhäällä
                  -> pitää säätää valoja alaspäin

                  Korkeusanturin toimintaa pitänee kyllä jonkinverran kokeilla ennen katkaisua, että kaikki varmasti toimii niinkuin on pienessä päässään pähkinyt.

                  Kuka osaa kerto, miten valot (valoautomatiikan) saa helpoiten säädettyä kohdalleen? Onko jokin taikanappi tai säädin, vai pitäisikö tämäkin hoitaa merkkihuollossa ohjelmoimalla?
                  Tunnistin on vain taka-akselilla ainakin -96 xenonlyhdyillä ja automatiikalla varustetussa autossa, joten säätö yläasennossa valot ei "ikinä" häikäise, mutta kun perä laskee, laskee myös valot.
                  Manuaalisäätö toimii samoin, eli kuormaamattomana valot ylimmässä asennossa ok, ja säätö alaspäin sitä mukaa kun painoa tulee kyytiin ja perä tipahtaa.
                  Tuohon säätöön, että korkeus kuormaamattomana kohilleen ja automatiikka laskee kuorman mukaan alemmas.

                  Madallus on kokeiluhomma, mutta on noita palkeita erilaisiakin näköjään -> http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=33&fg=50
                  Epäilen tosiaan että löysäksi menee jos pelkällä paineella koittaa laskea...
                  Last edited by reddewil; 16-05-2006, 20:12.
                  ...

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    #10
                    Originally posted by reddewil
                    Tunnistin on vain taka-akselilla ainakin -96 xenonlyhdyillä ja automatiikalla varustetussa autossa, joten säätö yläasennossa valot ei "ikinä" häikäise, mutta kun perä laskee, laskee myös valot.
                    Manuaalisäätö toimii samoin, eli kuormaamattomana valot ylimmässä asennossa ok, ja säätö alaspäin sitä mukaa kun painoa tulee kyytiin ja perä tipahtaa.
                    Tuohon säätöön, että korkeus kuormaamattomana kohilleen ja automatiikka laskee kuorman mukaan alemmas.
                    10/2000 mallissa on sekä edessä, että takana anturit ja ne näyttävät seuraavan laisilta: linkkien osat 9 ja 1. Tota perän laskua ei käytännössä tapahdu ollenkaan (ehkä äärimmäisillä kuormilla), kun ne ilmajouset pitää perän aina vakio korkeudella (mutta olet oikeassa / ymmärrän mitä tarkoitat).

                    Toi valojensäätö ja perän säätö ottavat takaa samasta anturista tiedon (osanumeron mukaan ainakin). Eli osat 9 ja 15 samat vaikka kuvissa näyttävät erilaisilta.

                    valoanturi(t) (osa 9 takana, osa 1 edess&#228 :http://www.realoem.com/bmw/showparts...22&hg=33&fg=30

                    level sensor (osa 15) :http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=33&fg=50

                    Pitää nyt kattoo miten anturit, valot ja perän korkeus käyttäytyy.
                    Last edited by Aksa P; 17-05-2006, 12:23.
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • Cosmo
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 55

                      #11
                      Onko selvinnyt voiko ohjelmallisesti perän korkeutta voi säätää e39:ssä, vai onko se vielä EHKÄ..?

                      E61:ssä voi, mutta E39:stä...?

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Cosmo
                        Onko selvinnyt voiko ohjelmallisesti perän korkeutta voi säätää e39:ssä, vai onko se vielä EHKÄ..?

                        E61:ssä voi, mutta E39:stä...?
                        Tiedätkö meneekö E61:ssä perä löysemmäksi laskemisen jälkeen. Se on melkein oleellisempi juttu tässä.
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • Aksa P
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 394
                          • Sawo

                          #13
                          Jouset vaihdettu eteen (Eibach -40mm). Oli ilmeisen kuoleentuneet noi vanhat jouset tai sitten noi eibahit ei todellakaan tiputa tota 4 senttiä. Nyt on keula 355/357mm ja perä 357/359mm. Nyt mitat tarkkoja ja tasaisella mitattu.

                          Keula tuli siis 15mm alas. Päätin olla koskematta takapäähän, kun toi keula ei laskenut ton enempää. Näyttää mielestäni tasapainoiselta (voisi tietenkin olla kauttaaltaan vähän matalampi). Nyt alusta tuntuu hyvältä Valoja joutuu vielä hieman säätään. Kuvia laitan jos jaksan.

                          Toistaiseksi tämä aihe on osaltani loppuun käsitelty.

                          Edit: Eipä noita valojakaan tarvinnut säätää, kun automatiikka hoiti homman itsestään. Piti vaan laittaa anturin työntötanko kiinni. Oli siinä jousen vaihto tohinassa irronnut, enkä sitä huomannut.
                          Last edited by Aksa P; 13-01-2007, 12:25.
                          "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                          Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                          E21 M50B20
                          E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                          E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                          E34 10/1990 520i
                          Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                          Comment

                          • Cosmo
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 55

                            #14
                            Originally posted by Stone
                            Tiedätkö meneekö E61:ssä perä löysemmäksi laskemisen jälkeen.
                            Ei omakohtaista perstuntumaa.

                            Comment

                            • Aksa P
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 394
                              • Sawo

                              #15
                              Jatkan aloittamaani...

                              Tuli sitten laskettua tuota takapäätäkin alemmaksi. En saanut Kuopion Hartikaiselta varmaa vastausta takapään laskemisesta koodaamalla, niin päätin turvautua perinteiseen menetelmään... Lekaan

                              Lyhensin molemmilta puolilta korkeusantureiden välitankoja (eli löin ne keskeltä mutkalle). Tangot lyhentyivät 3mm ja perä laski 8mm. Valoja piti kääntää vähän alaspäin.

                              Se on sitten eri asia, kestääkö ilmapalkeet tämän tontituksen... Aika näyttää:think
                              Last edited by Aksa P; 12-01-2007, 18:55.
                              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                              E21 M50B20
                              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                              E34 10/1990 520i
                              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎