Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d touring (e39) ilmajousitetun perän madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #76
    Originally posted by Rale View Post
    Joo osa jää paikoilleen mutta ei tule näkyville vaan jää sinne mittariston taakse piiloon hinta suomeen tuotuna oli ~320€ ja voit säädellä milloin huvittaa!
    Mites jos koko laitteen ottaa pois? Jääkö perä säädettyyn arvoon? Silloinhan tuolla voisi säädellä muitakin autoja kun tekisi sopivat piuhat väyläjohtoihin.
    E39 528iA

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #77
      Joo elikkä mokkula intialisoidaan siinä asennuksen alussa ja se on juuri se perän korkeus mikä sillä hetkellä vallitsee eli kait jos sen pois ottaa ja tekee kerran poistoa ton initiallisoinnin nii perä pysyy siinä samassa korkeudessa

      modulia ohjataan check controllin kautta
      edit: niin ja ratin mf-namiskoilla
      Last edited by Rale; 26-03-2007, 20:17.

      Comment

      • patu
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 542
        • Porvoo

        #78
        Hyvä että alkoi toimimaan. Toimiiko automaattinen korkeudensäätö edelleen eli jos lastaa kuormaa niin pitääkö perän säädetyssä korkeudessa vai pitääkö manuaalisesti ratista säätää. Millä korkeudella keula/perä nyt on? Vois tulla joku päivä ihmettelemään tota laitetta.
        BMW F30 330e LCI
        Buick Riviera 455cid -71


        Volvo V70 mk III - Ex
        Jaguar F-Pace - Ex
        Camaro 3gen - Ex
        Subaru Levorg - Ex
        Volvo V60 - Ex
        Porsche 924 - Ex
        BMW 1502 -76 - Ex
        The Best or Something - Ex
        BMW e39 540iA touring - Ex
        BMW e34 525iA touring - Ex
        BMW e34 520i -Ex
        etc.....

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          #79
          Originally posted by patu View Post
          Hyvä että alkoi toimimaan. Toimiiko automaattinen korkeudensäätö edelleen eli jos lastaa kuormaa niin pitääkö perän säädetyssä korkeudessa vai pitääkö manuaalisesti ratista säätää. Millä korkeudella keula/perä nyt on? Vois tulla joku päivä ihmettelemään tota laitetta.
          Joo kyllä pitäis perä pysyä asetetussa korkeudessa ei vielä ehtiny kokeilla. Korkeuksia kokeillaan ja mittailaan kun suvikumit on alla, eilen ihan muutaman hätäisen mittauksen tein takaa ja normi oli 355mm, täysin ylhäällä 390mm ja täysin alhaalla 310mm. Tuu keskiviikona ihmettelemään.

          edit: tossa muutama kuva
          Last edited by Rale; 07-05-2008, 10:38.

          Comment

          • jeppis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 165
            • Laihia

            #80
            Originally posted by patu View Post
            Nyt on perän korkeus säädetty ohjelmallisesti Porvoon Autosalvassa. Onnistui kun vei ohjeet mukana, säätö tapahtui juuri niin kuin ohjeissa oli mainittu. Nyt keulan ja perän korkeus on 350 mm
            moro. pääseekö ohjelmaan käsiksi tavallisilla laitteilla vai vaatiiko se bmw:n oman järjestelmän että pääsee sisälle? meinaan että pääseekö yleisillä korjaamoilla ohjelmaan käsiksi? tarttis perää tiputtaa sentti tai kaksi
            BMW M535i 1986

            Comment

            • jeppis
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 165
              • Laihia

              #81
              perän korkeutta pystyy sitten säätää ihan koti konstein ilman minkäänlaisia laitteita ja ostoksia. jos vaan osaa ottaa takapyörän irti ja pakista löytyy 10mm lenkkiavain
              BMW M535i 1986

              Comment

              • Ivl
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 216
                • Oulunsalo

                #82
                Originally posted by jeppis View Post
                perän korkeutta pystyy sitten säätää ihan koti konstein ilman minkäänlaisia laitteita ja ostoksia. jos vaan osaa ottaa takapyörän irti ja pakista löytyy 10mm lenkkiavain
                Mites toi homma tapahtuu?
                Bmw X5 2011
                Vw caddy 2019

                Comment

                • jeppis
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 165
                  • Laihia

                  #83
                  kääntämällä sitä anturin asentoa vaan. löysää sen 10mm avaimella olevan mutterin millä anturi on kiinni rungossa ja kääntää sieltä sen "ohjaustapin" pois edestä mikä ohjaa anturin aina samaan kohtaan, ja näin ollen kun tappi ei ole ohjaamassa niin anturin kulmaa pystyy säätää. vähän vaikea selittää, mut kyllä sen pitäis ymmärtää kun katsoo ja koittaa. aunturin kiinnityspultti ja se ohjain tappi on samassa "lätkässä" kiinni ja sen tapin vaan kääntää sinne alapuolelle missä ei haittaa mitään niin onnistuu. itse just eilen koitin tämän homman ekaa kertaa ja siinä meni joku puol tuntii kaikkineen. sitte vaan kun on asentoa muuttanut niin autolla täytyy ajaa että asettuu oikealle korkeudelle ja säätää anturia uudelleen jos ei kerralla osu oikealle korkeudelle. molemmilta puolilta vaan säätää saman verran että tulee suoraan.
                  BMW M535i 1986

                  Comment

                  • Keke71
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 340
                    • Kiiminki

                    #84
                    Tulipahan mieleen että jos autossa on xenon ajovalot ja niissä se automaattinen korkeuden säätö, niin vaikuttaako se niihin millälailla.
                    Eli että ajovalothan näyttää sit joko liian ylös tai sit liian alas, riippuen mihin sen peräpään säätää. Vai olenko oikeessa, itse kyl säädätin merkkiliikkeessä ton peränkorkeuden, siis ne teki sen ohjelmallisesti.

                    Edit: onhan tästä asiasta juttua vaikka kuin,,,,,
                    Last edited by Keke71; 05-07-2007, 19:13.
                    E39 540iA Touring

                    Comment

                    • jeppis
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 165
                      • Laihia

                      #85
                      eikös xenoneissa ole myös manuaalinen korkeus-säätö niinkuin muissakin valoissa.
                      itellä on xenonit ainakin. toki tiputettu edestä ja takaa, että on yhtäsuorassa kuin vakionakin. en oo tarkastanut mihin valot viisaa. ite sain tämän vinkin myös merkkihuollosta yhdeltä työntekijältä sanoi että pääset halvemmalla ja helpommalla mutta tämä oli vaan yksi monista vaihtoehdoista ja ainakin tuntuu toimivan
                      BMW M535i 1986

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #86
                        Valojen perussäätö tehdään käsin ruuvia kääntämällä ja anturit vaan auttavat sitä pysymään vatupassissa säädön jälkeen.
                        ---

                        Comment

                        • Piplis
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 292
                          • Kerava

                          #87
                          Jeppiksen ohjeet todellakin toimivat. Suuri kiitos

                          Tässä vielä hiukan selkiytettynä miten alustan lasku tapahtuu.

                          1. avaa 10mm mutteri kokonaan (oranssi nuoli)
                          2. säätömokkulan ja rungon väliin laitetaan pari prikkaa, jotta korkeutta voi säätää portaattomasti itse vipua tuhoamatta kiristettäessä (ohjuritappi vääntää sen muuten)
                          3. käännetään anturin sopivaan kohtaan ja kiinnitetään. Punainen nuoli laskee autoa ja sinisen nuolen suunta vastaavasti nostaa. Vihreä on alkuperäinen lähtötaso, jossa ohjuritappi on reiässään.
                          4. Käy ajamassa pieni lenkki, jotta alusta säätää itsensä kohdalleen (huom. tämä on pakollinen temppu).
                          5. Mittaa ja säädä tarvittaessa uudelleen.

                          Kuvassa oleva säätö laski perää ~2.5cm, eli säädössä on kyse milleistä.



                          Tuossa vielä toinen kuva, jossa anturi oli käännetty niin, että se lepäsi ohjuritapin ylälaitaa vasten (tässä asennossa ei tarvita kohdan 2. prikkoja)
                          *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            #88
                            Tuo säätö on tehtävä kun auto on pyörillä. Saa nimittäin kokeilla useamman kerran, koska tuskin ekalla kerralla onnistuu..
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • Piplis
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 292
                              • Kerava

                              #89
                              Jep, kyllä sitä muutaman kerran saa varautua renkaan irroittamaan, mutta ei tuo hallitunkin kanssa mikään mahdoton homma ole. Ekasta vaihdoksesta voi jo laskea tapahtuneen muutoksen ja on suht helppo arvioida paljonko pitää hienosäätää.
                              *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                              Comment

                              • henris
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2007
                                • 53
                                • Oulu

                                #90
                                Nyt alkas itelläki olemaan ajan kohtainen tuo takapään madallus kun tuli tollanen tourinki hankittua. Miten on porukalla toiminut tuo oma tekoinen madallus patentti
                                E46 320d Touring -01
                                ex. E39 530da Touring -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎