memebuy23buy

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Piplis
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 292
    • Kerava

    Originally posted by Piplis View Post
    Hyvä tietää, vaikken tuon itsekään uskonut syy olevan. Venttiilikopan huohotinletku ei näyttänyt tukkoiselle, tosin rapsahti poikki lähes samantien irrottamisen jälkeen. Eiköhän se ole tuo separaattori, joka on jäätynyt.

    Plan B:
    Keulamaskiin tein jo peitelevyn ja kunhan tulee hiukan lämpimämpi keli, niin laitan sisätilanlämppärin puoleksi päiväksi hönkimään imusarjan alle. Sitten starttaus öljytikku kohotettuna ja kone lämpimäksi vuotoja tarkkaillen. Jos vuotoja ei näy, niin tunniksi kruisailemaan jonnekin.

    Jospa se tuolla sulaisi, eikä mitään isompaa toivottavasti ole hajonnut. Pihaan saapuessa kuitenkin vasta roiskaisi öljyä, eikä mitään käntihäiriöitä ollut, eli sinänsä toivoa olisi.

    Minkäslainen paine tuolla huohotusjärjestelmässä on? Pystyyköhän teipatulla huohotinputkella ajella sen aikaa, että pääsee talliin vaihtamaan uutta tilalle?
    Plan B toimi. Munuaiset tukittu, eikä lämpimäksi käyttämisen jälkeen mistään enää öljyä vuotanut. Majoneesit hävisivät öljykorkista tunnin koeajolenkin aikana täysin.

    Kysymys:
    Öljykorkin kun avaa, niin imusarjan alta alkaa samantien kuulumaan suht kovaäänistä surinaa/pärinää, ihan kuin ampiainen tulitikkuaskissa. Voiko hajonnut separaattorin kalvo pitää tuollaista ääntä ja uskaltaakohan autolla ajaa siihen asti, kun tuon saa vaihdettua uuteen? Jokatapauksessa samalla vaivalla vaihtaa nuo kaikki huohottimen osat.
    *-06 e46 330CiA Cabriolet*

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 982
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      itsellä nyt talvikinnerinä pösö 605 2.0 SRi ja tuos on aika samantapainen ratkaisu ku m52, mikä itellä oli ja on vissiin yhtä jäätymis herkkä.

      itse revin imupuolelle menevät letkut irti ja tulppasin ne ja kone huohottaa nyt konetilaan. ne öljyn paluu letkut on silti paikallaan.

      varmaan sama toimisi talvella bemarissakin. jos kaikki imupuolen letkut tukkisi, niin ei sekoittaisi käyntiä ja vetäs putken venakopasta maahan. keväällä laitan tuossakin ne putket takaisin paikalleen, mut näin talvella saa olla irti.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by tero_v View Post
        itsellä nyt talvikinnerinä pösö 605 2.0 SRi ja tuos on aika samantapainen ratkaisu ku m52, mikä itellä oli ja on vissiin yhtä jäätymis herkkä.

        itse revin imupuolelle menevät letkut irti ja tulppasin ne ja kone huohottaa nyt konetilaan. ne öljyn paluu letkut on silti paikallaan.

        varmaan sama toimisi talvella bemarissakin. jos kaikki imupuolen letkut tukkisi, niin ei sekoittaisi käyntiä ja vetäs putken venakopasta maahan. keväällä laitan tuossakin ne putket takaisin paikalleen, mut näin talvella saa olla irti.
        Joku oli noin juuri tehnyt ja oli kulutus kasvanut. En nyt löytänyt sitä topicia mutta kuitenkin...

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Onko kukaan pyöritellyt käsissä diesel malleissa olevaa huohottimen lämmitintä, joka löytyy kuvasta osanumero 9? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ir_mass_meter/ Miten tuollainen pieni mötikkä saa pysymään koko huohotusjärjestelmän sulana? Olisikohan tuollainen miten vaikea saada sopimaan M52B28TU moottorin huohottimeen eli onko tuon halkaisija lähelläkään bensa koneisen huohotin putkea?

          Toissapäivänä taisi huohotin päästä hieman jäätymään vaikka on eristetty järjestelmä ja vasta pari vuotta sitten vaihdettu. Näyttää siltä, että öljyä tuli hieman öljyn mittatikun putken alapään O-renkaan välistä. Onneksi tälläkertaa noinkin harmittomasta paikasta ja toivottavasti kyse oli vain tästä.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • jardahl
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 176
            • Jyväskylä

            Laitetaanpa linkki M54-voimanlähteen separaattorin vaihto-ohjeeseen ->

            Model S

            Comment

            • ismopetteri
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 71
              • Turku

              Originally posted by peto2 View Post
              mitenkä kävisi jos ruuvaisi polkupyörän venttiilin öljykorkkiin


              luulisi toimivan "sulakkeena" jos alkaa koneessa paine nousemaan

              eihän tuo jäätymistä estäisi mutta tiivisteet pysyisivät ehjänä jos sattuu jäätymään
              Muistellaan vanhoja; miten polkupyörän venttiili voisi mitenkään toimia ylipaineventtiilinä? Noi venathan kestää kyllä painetta varmaan vaikka 8bar, ja toiseen suuntaan ovat auki jo melko pienellä virtauksella.

              Itse tuli eilen ennakoivasti M54B25 moottoriin vaihdettua separaattori/CCV ja venakopalle menevä putki, muut käytin vanhaa. Majoneesia oli muttei mitenkään naurettavan paljon. Separaattoria en viitsinyt avata, joka reiästä kyllä tuli majoneesia muttei tukkeessa varmaan ollut.

              Henkilökohtaisesti suosittelen majoneesiongelmista kärsiviä vaihtamaan (M54-koneissa ainakin):
              - CCV:n (ei järkevästi avattavissa ja putsattavissa? ilman avaamista ei pysty putsaamaan kunnolla? tämä on siis periaatteessa silloin tällöin uusittava osa)
              - venakopalta CCV:lle menevä putki (tuntuu haurastuvan, itsellä esim. alipainetukille menevä putki oli ok ja notkea)
              - jakotukin rinnalla kulkeva putki (tässä ainakin omasta mielestä ihan haistapaska-liittimet, en vaati ainakin hulluna voimaa ja työtä että sai irti, päällyste menee ajan myötä silpuksi, liittimet kärsii, kannattaa vaihtaa? tosin heppo putsata)
              - CCV:ltä öljytikulle lähtevä putki (kumiputki oli omassa mennyt ihan ihmeelliseksi lakritsiksi, ei kovin elastinen enää mutta palautui muotoonsa ja käytin kun uutta ei ollut)
              - öljytikun o-rengas (uusi oikean kokoinen o-rengas on varmasti kivempi asentaa kun vanha venynyt


              Joku voisi samalla vaihtaa myös läppäkotelolle meneviä kumiputkia, itse en vaihtanut enkä meinaa vaihtaa. Pyörittelin, taivuttelin ja muljuttelin putkia, eivät elastisuudessaan uusille hävinneet ja huvin vuoksi en viitti rahaa niihin laittaa. Vaihdetaan sitten jos ilmenee että alkavat olemaan selkeästi ehtoopuolella.
              E61 523i Touring -09

              Comment

              • ismopetteri
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 71
                • Turku

                Originally posted by jardahl View Post
                Laitetaanpa linkki M54-voimanlähteen separaattorin vaihto-ohjeeseen ->

                https://wiki.bentleypublishers.com/d...cing+%28E39%29
                Tämä ohje kaunisteli mukavasti tuota hommaa Periaatteessa kaikki kohdat on mainittu mutta jossain kohtaa vähän oiottu ainakin ensikertalaisen silmin

                btw, imusarjaa en koe tarpeelliseksi irroittaa. Vittumainen homma varmasti tehdä imaria irroittamatta mutta tuntuu että imusarjan irroittamisesta on vain paljon lisätyötä viime metreillä saatavaan hyötyyn nähden?

                Itsellä hankalin paikka oli irroittaa koneen päällä alipainetukkiin menevä pikkuputki. Separaattoriin pääsi hyvin käsiksi ja mahtui mielestäni tulemaan hyvin poiskin. Olisi helpottanut myös purkua jos olisin heti tajunnut miten separaattorin ylin putki irtoa (kierrä 45ast separaattorilla ja vedä ulos niinkuin ohjeetkin sanoo), takaisin laitto olikin sitten helppo.

                Separaattorin asennuksessa aluksi oli hankalaa topatun tunkeminen takaisin paikoilleen, oman havainnon mukaan eriste oli kaasuläpän takana liian paksu ja sitä oli pakko repiä pois että kaasuläppä mahtui paikalleen ilman pantetta.
                E61 523i Touring -09

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by ismopetteri View Post
                  toiseen suuntaan ovat auki jo melko pienellä virtauksella.
                  Noin se olisi hyvä. Heti kun painetta alkaa kertymään, pääsisi se ulos. Estäisi kuitenkin ilman menemisen sisäänpäin. Eli olisi takaiskuventtiilli.

                  Comment

                  • ismopetteri
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 71
                    • Turku

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Noin se olisi hyvä. Heti kun painetta alkaa kertymään, pääsisi se ulos. Estäisi kuitenkin ilman menemisen sisäänpäin. Eli olisi takaiskuventtiilli.
                    Tosi kyllä, takaiskuventtiili siis venakoppaan. Fillarin venttiili pitäisi vaan asentaa väärin päin siis, eikä ehkä muutenkaan paras venttiili tähän sovellukseen Onko venakopassa normaali tilanteessa pieni ylipaine (alle 0,1bar tjsp.)? Voisin kuvitella että pienen pieni ylipaine voi olla joka tehostaa alipaineella toimivan huohotuksen toimintaa?
                    E61 523i Touring -09

                    Comment

                    • Jonski|
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 129
                      • Savonlinna

                      Onkos tämä ongelma vasta kovilla pakkasilla. Itellä ei oo ollu aikaa vaihtaa niin en oo nyt yli 10 asteen pakkasilla ajellut, kun ei oo pakko. Mutta pitänee nuo talviversion osat tilata ja vaihdella. Mutta on kyllä jännä, että tuommosta voi päästä tapahtumaan tään hintaluokan autoissa.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Jonski| View Post
                        tään hintaluokan autoissa.
                        Max 16k€ 10v käytetetyssä autossa? Tätä sattuu ihan uusissa 50k€ autoissakin.

                        Comment

                        • mijuko
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 951
                          • ۩□□۩

                          Veden jäätymispisteen kaikki tietää
                          Eiköhän se pätkäajo, vanhat öljyt ja se kun autoa ei ajeta lämpimäksi niin mönjää kertyy hissukseen torvet täyteen...
                          Ja uudet autotkin tottelee luonnonlakeja.

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            Naurattaa muutenkin tuollainen "tämän hintaluokan autoissa". Luuleeko joku että mitä enemmän rahaa autoon laittaa, sitä vähemmän sitä pitää huoltaa? Väärin päin.

                            Jos ei olis laittanu kaikkia rahojaan autoon olis ehkä massia huollattaa sitä huolto-ohjelman mukaan (kuulin viimeaikoina että separaattori vaihdetaan joka toisessa isossa huollossa) ja käyttää niitä osia mitä Suomessa on tarkoitus käyttää, eli eristettyä huohotinta. Sillon ei huohottimet jäädy. Piste.
                            Last edited by Perlenbacher; 18-02-2012, 20:10.

                            Comment

                            • ismopetteri
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 71
                              • Turku

                              Originally posted by Perlenbacher View Post
                              Naurattaa muutenkin tuollainen "tämän hintaluokan autoissa". Luuleeko joku että mitä enemmän rahaa autoon laittaa, sitä vähemmän sitä pitää huoltaa? Väärin päin.

                              Jos ei olis laittanu kaikkia rahojaan autoon olis ehkä massia huollattaa sitä huolto-ohjelman mukaan (kuulin viimeaikoina että separaattori vaihdetaan joka toisessa isossa huollossa) ja käyttää niitä osia mitä Suomessa on tarkoitus käyttää, eli eristettyä huohotinta. Sillon ei huohottimet jäädy. Piste.
                              Näinpä juuri!

                              Itellä ei ole varaa merkkiliikkeessä huollattaa ohjelman mukaisesti mutta ite meinaan kuitenkin yhtälailla tehdä ennakoivia huoltoja mahdollisuuksien ja oman järjen rajoissa ennen kuin tulee isompi rikki.
                              (imupuolen paksuja kumimutkia en meinaa kyllä vaihtaa vain vaihtamisen ilosta koska ovat täysin ehjiä ja hyviä sori vaan

                              Jos auto on vielä parin vuoden päästä niin silloin viimeistää separaattori ja parit sen putket taas vaihtoon, ja toki muut tarpeelliset välissä. Ylihuoltamisen ja huollattamisen jätän muille :-)
                              E61 523i Touring -09

                              Comment

                              • Jonski|
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 129
                                • Savonlinna

                                Jaahas. Meinasin kyllä sitä hintaluokkaa mitä nää uutena on maksanu...

                                Comment

                                Working...
                                X