memebuy23buy

E39 Lämminvesikiertomysteeriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1845
    • Kotona/Poissa

    #46
    Originally posted by base78 View Post
    Autossa on siis automaatti ilmastointi. Sisälämpöanturit puhallettu puhtaaksi jo aiemmin. Sisälämpöantureita on kaksi automaatti ilmastoinnissa (näin ainakin oletan), samoin kuin vesiventtiileitä. Molemmat puolet (vasen ja oikea) alkavat puhaltamaan samaan aikaan yhtä kylmää, eli silloinhan pitäisi molempien sisälämpötilatunnistimien sekoilla samaan aikaan, tai molempien vesiventtiilien sulkeutua. Siksi epäilisin ennemminkin ohjausta. Omitusen tästä viasta tekee se että se esiintyy ainoastaan isommilla nopeuksilla. Hyvä puoli on se että pystyn toistamaan vian. Tarkoitus on käydä testerin kanssa ajelulla, ja seurata mitä arvot näyttävät kun lämppäri alkaa puhaltamaan kylmää.
    Mielestäni IHKA laitteessa on vain yksi sisätilan lämpöä mittaava anturi, siinä vasemman ritilän takana. Missä se toinen olisi?
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • base78
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 31
      • Vantaa

      #47
      Originally posted by Havis View Post
      Mielestäni IHKA laitteessa on vain yksi sisätilan lämpöä mittaava anturi, siinä vasemman ritilän takana. Missä se toinen olisi?
      Oletin että molempien ritilöiden alla olisi tunnistimet. Jos siis yksi tunnistin niin sen sekoilu voisi tehdä tämän häiriön. Vesiventtiileitä on siis kuitenkin vasemmalle ja oikealle puolelle omansa?

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1845
        • Kotona/Poissa

        #48
        Originally posted by base78 View Post
        Oletin että molempien ritilöiden alla olisi tunnistimet. Jos siis yksi tunnistin niin sen sekoilu voisi tehdä tämän häiriön. Vesiventtiileitä on siis kuitenkin vasemmalle ja oikealle puolelle omansa?
        Ainakaan niiden IHKA dokumenttien mukaan joita omaan silmään on osunut niin antureita on vain yksi. Toinen ritilä on vain symmetrian vuoksi laitettu koristeaukko.

        Venttiileitä on kaksi jos lämmönsäätö on molemmille puolille omansa, niinkuin IHKAssa yleensä on.

        Olen joskus nähnyt kyllä sellaisen manuaali-ilmastoidun laitteen, jossa vain yksi lämmönsäätö, jolloin venttiileitäkin on varmaan vain yksi.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10946
          • Joensuu

          #49
          Originally posted by base78 View Post
          Oletin että molempien ritilöiden alla olisi tunnistimet. Jos siis yksi tunnistin niin sen sekoilu voisi tehdä tämän häiriön. Vesiventtiileitä on siis kuitenkin vasemmalle ja oikealle puolelle omansa?
          Ei ole kuin yksi anturi. Ulkonäön takia siinä on toinen ritilä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #50
            Inpalla näkee lämpötunnistimen ja muidenkin ilmoittamat arvot ja pystyy testaamaan vesiventtiilin puoli kerrallaan...
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • base78
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 31
              • Vantaa

              #51
              Ajettu testerin kanssa, ja sisä sekä ulkolämpötilatunnistimet näyttävät oikeaa arvoa.

              Automatiikka avaa ja sulkee vesiventtiileitä ja sisäkennon vas. ja oik. lämpötila vaihtelee täysin loogisesti vesiventtiilien toiminnan mukaan. Kaikki siis pelaa juuri niinkuin pitääkin.

              Tilanne muuttuu kun ajan 110km tunnissa tai lujempaa tasaista moottoritieajoa. Sisäkennon lämpötila alkaa nopeasti tippua, mutta automatiikka yrittää lämmittää sisäkennoa, koska vesivettiilit ovat molemmat testerin mukaan auki. Kennon lämpötila tippuu n. kymmeneen asteeseen, ja pysyy siinä. Kun tiputan nopeuden 100km/n tunnissa moottoritiellä, alkaa sisäkenno testerin mukaan lämpenemään ja sisälle alkaa tulla lämmintä. Kun tällä nopeudella jatkaa matkaa automatiikka sulkee välillä vesiventtiileitä kun sisälämpö kohoaa yli halutun. Automatiikka toimii siis tässä nopeudessa ja koppi pysyy lämpimänä.
              Täytyy vaan koittaa vaihtaa nuo vesiventtiilit. Vesiventtiilien töpselit irrotettuna auto pysyy lämpöisenä isommassakin nopeudessa. Ihmetyttää vaan että miten tuo nopeuden muutos voi asiaan vaikuttaa. Moottorinlämmöt on ok.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                #52
                Originally posted by base78 View Post
                Ajettu testerin kanssa, ja sisä sekä ulkolämpötilatunnistimet näyttävät oikeaa arvoa.

                Automatiikka avaa ja sulkee vesiventtiileitä ja sisäkennon vas. ja oik. lämpötila vaihtelee täysin loogisesti vesiventtiilien toiminnan mukaan. Kaikki siis pelaa juuri niinkuin pitääkin.

                Tilanne muuttuu kun ajan 110km tunnissa tai lujempaa tasaista moottoritieajoa. Sisäkennon lämpötila alkaa nopeasti tippua, mutta automatiikka yrittää lämmittää sisäkennoa, koska vesivettiilit ovat molemmat testerin mukaan auki. Kennon lämpötila tippuu n. kymmeneen asteeseen, ja pysyy siinä. Kun tiputan nopeuden 100km/n tunnissa moottoritiellä, alkaa sisäkenno testerin mukaan lämpenemään ja sisälle alkaa tulla lämmintä. Kun tällä nopeudella jatkaa matkaa automatiikka sulkee välillä vesiventtiileitä kun sisälämpö kohoaa yli halutun. Automatiikka toimii siis tässä nopeudessa ja koppi pysyy lämpimänä.
                Täytyy vaan koittaa vaihtaa nuo vesiventtiilit. Vesiventtiilien töpselit irrotettuna auto pysyy lämpöisenä isommassakin nopeudessa. Ihmetyttää vaan että miten tuo nopeuden muutos voi asiaan vaikuttaa. Moottorinlämmöt on ok.
                Viittaa ehkäpä jäähdytysnesteen vähyyteen, kenties.
                Last edited by Havis; 13-02-2014, 07:00.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #53
                  Originally posted by base78 View Post
                  Ajettu testerin kanssa, ja sisä sekä ulkolämpötilatunnistimet näyttävät oikeaa arvoa.

                  Automatiikka avaa ja sulkee vesiventtiileitä ja sisäkennon vas. ja oik. lämpötila vaihtelee täysin loogisesti vesiventtiilien toiminnan mukaan. Kaikki siis pelaa juuri niinkuin pitääkin.

                  Tilanne muuttuu kun ajan 110km tunnissa tai lujempaa tasaista moottoritieajoa. Sisäkennon lämpötila alkaa nopeasti tippua, mutta automatiikka yrittää lämmittää sisäkennoa, koska vesivettiilit ovat molemmat testerin mukaan auki. Kennon lämpötila tippuu n. kymmeneen asteeseen, ja pysyy siinä. Kun tiputan nopeuden 100km/n tunnissa moottoritiellä, alkaa sisäkenno testerin mukaan lämpenemään ja sisälle alkaa tulla lämmintä. Kun tällä nopeudella jatkaa matkaa automatiikka sulkee välillä vesiventtiileitä kun sisälämpö kohoaa yli halutun. Automatiikka toimii siis tässä nopeudessa ja koppi pysyy lämpimänä.
                  Täytyy vaan koittaa vaihtaa nuo vesiventtiilit. Vesiventtiilien töpselit irrotettuna auto pysyy lämpöisenä isommassakin nopeudessa. Ihmetyttää vaan että miten tuo nopeuden muutos voi asiaan vaikuttaa.
                  Vaikuttaisi siltä, että ongelma johtuu enemmänkin jäähdytysnesteen virtausnopeudesta (vesipumppu), kuin ajonopeudesta. Epäilen että vika ilmenee sulla jo matalammillakin ajonopeuksilla, jos käytät pienempiä vaihteita.

                  Vika on todennäköisesti vesiventtiilien palautusjousissa, jotka ei jaksa avata venttiileitä sulkemisen jälkeen, kun jäähdytysnesteen virtausnopeus on korkea.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • BenDilde
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2010
                    • 127
                    • Kotka

                    #54
                    En tiedä osuuko tähän ketjuun, mutta mulla herjaa auxiliary water pump vikaa, eli huomaa kyllä näin pakkasilla ettei tyhjäkäynnillä jaksa puhaltaa lämmintä sisään. Se pumppuhan oli vissiin aika helppo itse huoltaa, hiilet vaihtamalla? Missä kohtaa fyysisesti pumppu konehuoneessa sijaitsee? Minkälainen homma on irroittaa?
                    '01 E39 520iA

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #55
                      Originally posted by BenDilde View Post
                      En tiedä osuuko tähän ketjuun, mutta mulla herjaa auxiliary water pump vikaa, eli huomaa kyllä näin pakkasilla ettei tyhjäkäynnillä jaksa puhaltaa lämmintä sisään. Se pumppuhan oli vissiin aika helppo itse huoltaa, hiilet vaihtamalla? Missä kohtaa fyysisesti pumppu konehuoneessa sijaitsee? Minkälainen homma on irroittaa?
                      On siinä vesiventtiileiden yhteydesä. Ei pahassa paikassa. Kuljettajan puolella kun katselet sisälokasuojaa / runkopalkkia niin löytyy.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        #56
                        Tuolahan ne kököttää mihin vihreä nuoli osoittaa. Tuossa jotain ohjeita vaihtoon:https://www.bimmerforums.com/forum/s...Valve-Replace-)
                        Kokeile ensi lämppäri päällä koputella sitä kiertopumppua, niin saattaa lähteä pyörimään.
                        Last edited by janke; 09-02-2017, 11:07.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #57
                          Osaiko joku sanoa mikä funktio tuolla lämpöakun lämpötilatunnistimella on tuossa säiliössä? Herjannut kauan vikakoodia siitä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa uusi anturi. Jotenki tuo lämpöakku toimii, mutta todella haaleaa lämpöä tulee kun starttaa kylmästä joten estääkö tuo rikkinäinen anturi tuon latentin täytön?

                          Eli tuola numero 19.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Originally posted by BenDilde View Post
                            En tiedä osuuko tähän ketjuun, mutta mulla herjaa auxiliary water pump vikaa, eli huomaa kyllä näin pakkasilla ettei tyhjäkäynnillä jaksa puhaltaa lämmintä sisään. Se pumppuhan oli vissiin aika helppo itse huoltaa, hiilet vaihtamalla? Missä kohtaa fyysisesti pumppu konehuoneessa sijaitsee? Minkälainen homma on irroittaa?
                            Autossa webasto? Ja koodattu esilämmittimeksi? Jos näin, niin vikakoodista ei tarvi välittää, se tulee koodauksen kylkiäisenä.

                            Lämmön puute tyhjäkäynnillä johtuu loppuun kuluneesta moottorin vesipumpusta.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10114
                              • KVLA

                              #59
                              Originally posted by Hezman View Post
                              Lämmön puute tyhjäkäynnillä johtuu loppuun kuluneesta moottorin vesipumpusta.
                              Rohkenen vahvasti epäillä. Ennemminkin juuri lämmitys järjestelmän pumpu(i)sta tai nesteen vähyydestä.

                              Comment

                              • Patriot
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 274

                                #60
                                Kiertovesipumpun vaihtaminen
                                Olen muutamaan E39iin vaihtanut ihan menestyksekkäästi uuden Boschilaisen kiertovesipumpun vanhan hajonneen tilalle. 50-60 eur hintaan ei maksa vaivaa tekohengittää vanhaa. Pumppuja saa esim. Motonetistä. Muutaman letkumutkan ja klemmarin voi samalla joutua vaihtamaan. Puhutaan noin max 45min hommasta kun tekee rauhallisesti.

                                Jos tyhjäkäynnillä loppuu lämpimän ilman tulo, niin kyse on melkein aina tuosta sähköisestä kiertovesipumpusta tai/ja vähäisestä nestemäärästä.

                                IHKAn tuuletin
                                IHKAn paneelissa on kaksi reikää, joista toisesta sisällä oleva jäähdytyspuhallin ottaa ilman, ja toisesta puhaltaa läpi. Toisessa ritilässä on jo täälläkin mainittu anturi, josta auto päättelee lämmitystarpeen. Jos lämmöt loppuu aina noin 10-15min jälkeen tai kesällä ilmastointi pukkaa sikakylmää, on tuuletin kaput. Tällöin ilma ei kierrä IHKAn läpi -> anturin arvo nousee -> IHKA alkaa epätoivoisesti jäähdyttämään autoa.

                                Vesiventtiilin korjaus
                                Vesiventtiileistä hajoaa tiivisteet ja vedet pääsee elektroniikkaan sisälle tai istukat vuotaa. Ebay.com:ssa on silloin tällöin korjaussarjoja tiivisteistukoihin yms. Suhteessa kalliilla korjaussarjalla saa jo ihan kokonaan uuden tarvikevesiventtiilin. Muutaman vaihtaneena tuntuu toimivan vallan hyvin.
                                Last edited by Patriot; 19-02-2017, 09:20.
                                E39 540iA M62TUB44

                                Comment

                                Working...
                                X