Originally posted by base78
View Post
E39 Lämminvesikiertomysteeriö
Collapse
X
-
Originally posted by Havis View PostMielestäni IHKA laitteessa on vain yksi sisätilan lämpöä mittaava anturi, siinä vasemman ritilän takana. Missä se toinen olisi?
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostOletin että molempien ritilöiden alla olisi tunnistimet. Jos siis yksi tunnistin niin sen sekoilu voisi tehdä tämän häiriön. Vesiventtiileitä on siis kuitenkin vasemmalle ja oikealle puolelle omansa?
Venttiileitä on kaksi jos lämmönsäätö on molemmille puolille omansa, niinkuin IHKAssa yleensä on.
Olen joskus nähnyt kyllä sellaisen manuaali-ilmastoidun laitteen, jossa vain yksi lämmönsäätö, jolloin venttiileitäkin on varmaan vain yksi."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostOletin että molempien ritilöiden alla olisi tunnistimet. Jos siis yksi tunnistin niin sen sekoilu voisi tehdä tämän häiriön. Vesiventtiileitä on siis kuitenkin vasemmalle ja oikealle puolelle omansa?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Ajettu testerin kanssa, ja sisä sekä ulkolämpötilatunnistimet näyttävät oikeaa arvoa.
Automatiikka avaa ja sulkee vesiventtiileitä ja sisäkennon vas. ja oik. lämpötila vaihtelee täysin loogisesti vesiventtiilien toiminnan mukaan. Kaikki siis pelaa juuri niinkuin pitääkin.
Tilanne muuttuu kun ajan 110km tunnissa tai lujempaa tasaista moottoritieajoa. Sisäkennon lämpötila alkaa nopeasti tippua, mutta automatiikka yrittää lämmittää sisäkennoa, koska vesivettiilit ovat molemmat testerin mukaan auki. Kennon lämpötila tippuu n. kymmeneen asteeseen, ja pysyy siinä. Kun tiputan nopeuden 100km/n tunnissa moottoritiellä, alkaa sisäkenno testerin mukaan lämpenemään ja sisälle alkaa tulla lämmintä. Kun tällä nopeudella jatkaa matkaa automatiikka sulkee välillä vesiventtiileitä kun sisälämpö kohoaa yli halutun. Automatiikka toimii siis tässä nopeudessa ja koppi pysyy lämpimänä.
Täytyy vaan koittaa vaihtaa nuo vesiventtiilit. Vesiventtiilien töpselit irrotettuna auto pysyy lämpöisenä isommassakin nopeudessa. Ihmetyttää vaan että miten tuo nopeuden muutos voi asiaan vaikuttaa. Moottorinlämmöt on ok.
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostAjettu testerin kanssa, ja sisä sekä ulkolämpötilatunnistimet näyttävät oikeaa arvoa.
Automatiikka avaa ja sulkee vesiventtiileitä ja sisäkennon vas. ja oik. lämpötila vaihtelee täysin loogisesti vesiventtiilien toiminnan mukaan. Kaikki siis pelaa juuri niinkuin pitääkin.
Tilanne muuttuu kun ajan 110km tunnissa tai lujempaa tasaista moottoritieajoa. Sisäkennon lämpötila alkaa nopeasti tippua, mutta automatiikka yrittää lämmittää sisäkennoa, koska vesivettiilit ovat molemmat testerin mukaan auki. Kennon lämpötila tippuu n. kymmeneen asteeseen, ja pysyy siinä. Kun tiputan nopeuden 100km/n tunnissa moottoritiellä, alkaa sisäkenno testerin mukaan lämpenemään ja sisälle alkaa tulla lämmintä. Kun tällä nopeudella jatkaa matkaa automatiikka sulkee välillä vesiventtiileitä kun sisälämpö kohoaa yli halutun. Automatiikka toimii siis tässä nopeudessa ja koppi pysyy lämpimänä.
Täytyy vaan koittaa vaihtaa nuo vesiventtiilit. Vesiventtiilien töpselit irrotettuna auto pysyy lämpöisenä isommassakin nopeudessa. Ihmetyttää vaan että miten tuo nopeuden muutos voi asiaan vaikuttaa. Moottorinlämmöt on ok.Last edited by Havis; 13-02-2014, 07:00."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostAjettu testerin kanssa, ja sisä sekä ulkolämpötilatunnistimet näyttävät oikeaa arvoa.
Automatiikka avaa ja sulkee vesiventtiileitä ja sisäkennon vas. ja oik. lämpötila vaihtelee täysin loogisesti vesiventtiilien toiminnan mukaan. Kaikki siis pelaa juuri niinkuin pitääkin.
Tilanne muuttuu kun ajan 110km tunnissa tai lujempaa tasaista moottoritieajoa. Sisäkennon lämpötila alkaa nopeasti tippua, mutta automatiikka yrittää lämmittää sisäkennoa, koska vesivettiilit ovat molemmat testerin mukaan auki. Kennon lämpötila tippuu n. kymmeneen asteeseen, ja pysyy siinä. Kun tiputan nopeuden 100km/n tunnissa moottoritiellä, alkaa sisäkenno testerin mukaan lämpenemään ja sisälle alkaa tulla lämmintä. Kun tällä nopeudella jatkaa matkaa automatiikka sulkee välillä vesiventtiileitä kun sisälämpö kohoaa yli halutun. Automatiikka toimii siis tässä nopeudessa ja koppi pysyy lämpimänä.
Täytyy vaan koittaa vaihtaa nuo vesiventtiilit. Vesiventtiilien töpselit irrotettuna auto pysyy lämpöisenä isommassakin nopeudessa. Ihmetyttää vaan että miten tuo nopeuden muutos voi asiaan vaikuttaa.
Vika on todennäköisesti vesiventtiilien palautusjousissa, jotka ei jaksa avata venttiileitä sulkemisen jälkeen, kun jäähdytysnesteen virtausnopeus on korkea.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
En tiedä osuuko tähän ketjuun, mutta mulla herjaa auxiliary water pump vikaa, eli huomaa kyllä näin pakkasilla ettei tyhjäkäynnillä jaksa puhaltaa lämmintä sisään. Se pumppuhan oli vissiin aika helppo itse huoltaa, hiilet vaihtamalla? Missä kohtaa fyysisesti pumppu konehuoneessa sijaitsee? Minkälainen homma on irroittaa?'01 E39 520iA
Comment
-
-
Originally posted by BenDilde View PostEn tiedä osuuko tähän ketjuun, mutta mulla herjaa auxiliary water pump vikaa, eli huomaa kyllä näin pakkasilla ettei tyhjäkäynnillä jaksa puhaltaa lämmintä sisään. Se pumppuhan oli vissiin aika helppo itse huoltaa, hiilet vaihtamalla? Missä kohtaa fyysisesti pumppu konehuoneessa sijaitsee? Minkälainen homma on irroittaa?
Comment
-
-
Tuolahan ne kököttää mihin vihreä nuoli osoittaa. Tuossa jotain ohjeita vaihtoon:https://www.bimmerforums.com/forum/s...Valve-Replace-)
Kokeile ensi lämppäri päällä koputella sitä kiertopumppua, niin saattaa lähteä pyörimään.
Last edited by janke; 09-02-2017, 11:07.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Osaiko joku sanoa mikä funktio tuolla lämpöakun lämpötilatunnistimella on tuossa säiliössä? Herjannut kauan vikakoodia siitä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa uusi anturi. Jotenki tuo lämpöakku toimii, mutta todella haaleaa lämpöä tulee kun starttaa kylmästä joten estääkö tuo rikkinäinen anturi tuon latentin täytön?
Eli tuola numero 19.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by BenDilde View PostEn tiedä osuuko tähän ketjuun, mutta mulla herjaa auxiliary water pump vikaa, eli huomaa kyllä näin pakkasilla ettei tyhjäkäynnillä jaksa puhaltaa lämmintä sisään. Se pumppuhan oli vissiin aika helppo itse huoltaa, hiilet vaihtamalla? Missä kohtaa fyysisesti pumppu konehuoneessa sijaitsee? Minkälainen homma on irroittaa?
Lämmön puute tyhjäkäynnillä johtuu loppuun kuluneesta moottorin vesipumpusta.
Comment
-
-
Kiertovesipumpun vaihtaminen
Olen muutamaan E39iin vaihtanut ihan menestyksekkäästi uuden Boschilaisen kiertovesipumpun vanhan hajonneen tilalle. 50-60 eur hintaan ei maksa vaivaa tekohengittää vanhaa. Pumppuja saa esim. Motonetistä. Muutaman letkumutkan ja klemmarin voi samalla joutua vaihtamaan. Puhutaan noin max 45min hommasta kun tekee rauhallisesti.
Jos tyhjäkäynnillä loppuu lämpimän ilman tulo, niin kyse on melkein aina tuosta sähköisestä kiertovesipumpusta tai/ja vähäisestä nestemäärästä.
IHKAn tuuletin
IHKAn paneelissa on kaksi reikää, joista toisesta sisällä oleva jäähdytyspuhallin ottaa ilman, ja toisesta puhaltaa läpi. Toisessa ritilässä on jo täälläkin mainittu anturi, josta auto päättelee lämmitystarpeen. Jos lämmöt loppuu aina noin 10-15min jälkeen tai kesällä ilmastointi pukkaa sikakylmää, on tuuletin kaput. Tällöin ilma ei kierrä IHKAn läpi -> anturin arvo nousee -> IHKA alkaa epätoivoisesti jäähdyttämään autoa.
Vesiventtiilin korjaus
Vesiventtiileistä hajoaa tiivisteet ja vedet pääsee elektroniikkaan sisälle tai istukat vuotaa. Ebay.com:ssa on silloin tällöin korjaussarjoja tiivisteistukoihin yms. Suhteessa kalliilla korjaussarjalla saa jo ihan kokonaan uuden tarvikevesiventtiilin. Muutaman vaihtaneena tuntuu toimivan vallan hyvin.Last edited by Patriot; 19-02-2017, 09:20.E39 540iA M62TUB44
Comment
-
Comment