Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    E39 540i, MAF-informaatiota

    Alkoi kiinnostamaan tuon oman 540:n MAF:in kuntoisuus, kun tuntuvat olevan luonteeltaan hiipuvaa tavaraa. Tutustuin M5board.comin MAF-expertin DavidS:n (David Svensson) kirjoituksiin, joissa antoi ymmärtää, että auton suorituskyky on suoraan verrannollinen MAF:in kuntoon. Lisäksi käsitin, että kuntoisuuden voi M5:ssä tarkistaa helpoiten huolto-menun kautta, eli paljonko bensaa kuluu tunnissa (pedali pohjassa). M5:ssä taitaa terve lukema olla n.140l/h. Mutta mikä on terve lukema 540:ssä?

    Laitoin Davidille e-mailia aiheesta, ja sain samantien innostuneen vastauksen aiheesta, että on kuulemma halukas keräämään dataa aiheesta 540:n osalta. Pyysi minua esittelemän itsensä tällä foorumilla, ja voisi ilmaantua tälle threadille aiheen kimppuun. Haluaa tietää, kuinka monta 540-omistajaa täällä on, ja pyytäisi mahdollisimman monia ilmoittamaan oman autonsa "MAF-arvon" hänen statistiikkaansa. Jos tällainen kiinnostaa, niin ilmoittautukaa.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Mukana ollaan.::think : Eli tarkoitit tuota bensankulutus arvoa vai mistä arvosta on siis kyse?
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • Komu
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 1040
      • Nurmijärvi

      #3
      Juu ja sit viel tyhmemmällekki neuvot et miten katon sen arvon ni mukana.
      Nyt ix m60 2024

      ex:E70 X5 40d + F31 330d
      Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
      Myyty tämäkin335d E91 perheauto
      Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1998
        • Tampere

        #4
        Jep, mukana. Tuo OBC:n TEST 02 antaa tuon "litraa per tunti" lukeman.

        Olikos se niin että kakkosella rajoittimeen ja katotaan mitä näyttää ?

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2328
          • Uusimaa

          #5
          Jep, litraa per tunti. Toivotaan, että David ilmestyy kommentteineen threadiin mukaan. Oman autoni arvot saan vasta pääsiäisenä eetteriin, kun on nyt parhaillaan toisella puolella suomea projektin alla. Mutta sieltä huoltomenusta sen arvon pitäisi löytyä. Davidin veikkaus oli, että 540 max-arvo saattaisi olla about 110-120 l/h? Aihe olisi vain hyvä saada pureskeltua, koska tuon MAFin kuntoisuuden merkitys huipputehon suhteen on yksi merkittävimmistä tekijöistä.
          BMW G30 545e M-Sport

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Flanker35M
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 790
            • Rovaniemi

            #6
            540i MAF

            Möh!

            Mukana ollaan, jos vaan selkeät ohjeet ilmaantuu. Auto E34 540iA 1993.
            sigpic
            ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

            Comment

            • jarkkil
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 264

              #7
              Valmiina ollaan ku partio poika

              Comment

              • DavidS
                Newbiemmer
                • Mar 2007
                • 3
                • Lund, Sweden

                #8
                how to test the MAF yourself / visiting from M5board.com

                Gentlemen,

                First of all I´d like to say Kiitos to JKK for inviting me to your forum.

                I got a kind mail from JKK the other day about MAFs. MAF means Mass AirFlow sensor. It tells the engine computer (DME) how much fuel to inject to match the air going into the engine.

                As you may know the later E39 540 has the exact same MAF sensor as does the E39 M5.

                The E39 M5 is one of my hobbies. I am a moderator on m5board.com.
                I live in Lund in southern Sweden, about 70 km from Copenhagen in Denmark.

                I have discovered that by measuring the peak instantaneous fuel flow, you can get a pretty accurate idea as to how well the MAFs, O2 sensors and fuel pump is working.

                When the values are not good, most of the time it is the MAFs.

                On an E39 M5, the peak fuel flow should be between 140-144 l/h at WOT 7k RPM just when the rev-limiter kicks in.

                Knowing this has been of great value to many M5 owners, and now JKK has asked me to do the same for the 540 owners.

                On an E39 540, my guess is that the numbers would be about 113-116 l/h, but we need some data to find out for sure.

                This is a link to a thread on m5board.com describing how to perform the test. (in the first post)



                (if someone wants to translate that post into Finish, please go ahead, but kindly put a link back to the original post, as that is continously updated as we learn more)

                The procedure is extremely easy to perform, and the exact same on an E39 540, but the ideal numbers would be different.

                Now, if those of you who have E39 540s would like to perform this test, and then post here with information about:

                car year
                car kilometers
                kilometers on the current MAF
                outside air temperature
                barometric pressure
                altitude above sealevel

                When we have some data, I´ll process it, and post the results here.

                Cheers!

                David

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2328
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kiitokset Davidille. Testasin nuo testivalikot 528i:n kanssa, ja laitan lyhyesti ohjeet niiden esiin saamiseksi. Varmaan löytyvät jo muistakin threadeista moneen kertaan...

                  Näistä valikoista pitäisi löytyä arvo "litraa/h", jos on löytyäkseen. vm.1997 528iA näytti vain normaalin litraa/100km. Toivottavasti 540 näyttää myös tämän toisen toivotumman arvon... Voisikohan olla niin, että 9/1998-muutos toi mukanaan tämän toiminnon "salavalikkoon"? Mutta ohjeet:

                  1. Etsi auton runkonumero, ja laske viiden viimeisen numeron summa. Esim.AB12345 = 1+2+3+4+5 = 15. Laita numero mieleesi.
                  2. Käännä virta päälle, tai käynnistä auto
                  3. Kiinnitä turvavyö, jos auto niin kehoittaa.
                  4. Pidä mittariston oikeanpuoleista nappia pohjassa kunnes mittariston näyttöön tulee teksti "TEST-NR.01"
                  5. Naputtele oikeanpuoleista näppäintä kunnes näyttöön tulee "TEST-NR.19"
                  6. Paina mittariston vasemmanpuoleista näppäintä --> näyttöön tulee: "LOCK:ON"
                  7. Näpyttele vasemmanpuoleista näppäintä niin pitkään, kunnes näyttöön tulee "LOCK:xx" huom! xx=mieleesi laittama kohdan 1. summa. Esim. "LOCK:15".
                  8. Paina oikeanpuoleista näppäintä. Nyt käytössäsi on kaikki "test-modet".

                  Oikealla näppäimellä siirrytään tominnosta toiseen MODE 01 - MODE 24. Määrä riippuu varmaankin automallista ja iästä. Vasemmalla valitaan haluttu toiminto. Toimintojen selityksiä:

                  TEST-NR.01 = Runkonumeron 7 viimeistä numeroa
                  TEST-NR.02 = Mittaristotesti. Valoshow+mittariston testaus
                  TEST-NR.03 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa
                  TEST-NR.05 = Keskimääräinen bensankulutus. l/100km ja jäljellä oleva matka
                  TEST-NR.06 = Bensan määrä: Vasen tankki/oikea tankki/yhteensä
                  TEST-NR.07 = Moottorin lämpötila, moottorin RPM, ulkolämpötila
                  TEST-NR.08 = Ajonopeus
                  TEST-NR.09 = Akun jännite
                  TEST-NR.10 = Maa (Country)
                  TEST-NR.11 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.12 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.13 = Kojetaulun pimpelipom-äänitesti
                  TEST-NR.14 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.15 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.16 = Öljyn lämpötila (näyttää oikein auton ollessa käynnissä)
                  TEST-NR.17 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.18 = Ei näytä mitään
                  TEST-NR.19 = Testitoimintojen lukitus on/off
                  TEST-NR.20 = Ei tiedossa
                  TEST-NR.21 = "RESET" mutta minkä reset? Kuka haluaa kokeilla?

                  Kun pidät oikeanpuoleista mittariston näppäintä pohjassa, pääset pois valikosta. Tai sammutat auton ja kiskaiset virta-avaimen pois.

                  Eli tuosta "mode-4":stä pitäisi löytyä se kulutus/h-arvo, jota tässä haetaan. Pitäisiköhän sieltä löytyä molemmat mittaustavat jollain napinpainalluksella? Samoin kun "mode-07"-kohdassa pitäisi löytyä kolme arvoa, mutta 528 antaa vain yhden lämpötila-arvon. Nämä varmaan riippuu autosta ja iästä jne... Valistakoon viisaammat. Korjatkaa ohjeita, jos silmään sattuu omituisuuksia. Ja täydentäkää noita "ei tiedossa"-kohtia, jos keksitte niille selityksiä. Katsokaa Davidin postauksesta tiedot, mitä mittauksessa halutaan.
                  BMW G30 545e M-Sport

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by DavidS View Post
                    Gentlemen,

                    First of all I´d like to say Kiitos to JKK for inviting me to your forum.
                    Well, I and many others are very happy too, cause we have your kind of vistor in this very best of finnish car forum!!

                    Originally posted by DavidS View Post
                    I got a kind mail from JKK the other day about MAFs. MAF means Mass AirFlow sensor. It tells the engine computer (DME) how much fuel to inject to match the air going into the engine.

                    As you may know the later E39 540 has the exact same MAF sensor as does the E39 M5.
                    My car´s MAF is renewed about one year ago and my ECU is changed in last october.
                    E39 M5 is two MAf:s, if I´m understand right. How that effects, if you compare for 540?

                    Originally posted by DavidS View Post
                    The E39 M5 is one of my hobbies. I am a moderator on m5board.com.
                    I live in Lund in southern Sweden, about 70 km from Copenhagen in Denmark.

                    I have discovered that by measuring the peak instantaneous fuel flow, you can get a pretty accurate idea as to how well the MAFs, O2 sensors and fuel pump is working.

                    When the values are not good, most of the time it is the MAFs.
                    Do you have experience of, MAF what doesn´t work and the other way..?


                    Originally posted by DavidS View Post
                    On an E39 M5, the peak fuel flow should be between 140-144 l/h at WOT 7k RPM just when the rev-limiter kicks in.

                    Knowing this has been of great value to many M5 owners, and now JKK has asked me to do the same for the 540 owners.

                    On an E39 540, my guess is that the numbers would be about 113-116 l/h, but we need some data to find out for sure.

                    This is a link to a thread on m5board.com describing how to perform the test. (in the first post)



                    (if someone wants to translate that post into Finish, please go ahead, but kindly put a link back to the original post, as that is continously updated as we learn more)
                    I leave this point to somebody who can do this kind of things/translations...

                    Originally posted by DavidS View Post
                    The procedure is extremely easy to perform, and the exact same on an E39 540, but the ideal numbers would be different.
                    What you think about of this..? Are those diameters wrong or not? That is taken with new ECU and with new program, but no more horse powers... why..?


                    Originally posted by DavidS View Post
                    Now, if those of you who have E39 540s would like to perform this test, and then post here with information about:

                    car year
                    car kilometers
                    kilometers on the current MAF
                    outside air temperature
                    barometric pressure
                    altitude above sealevel

                    When we have some data, I´ll process it, and post the results here.

                    Cheers!

                    David
                    I´ll get back in "business" with data...
                    Last edited by Stone; 23-03-2007, 23:22.
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2328
                      • Uusimaa

                      #11
                      Taas hätäinen luonteeni teki tehtävänsä. Löytyyhän se "litraa/h" sieltä MODE-NR.04:stä. Kun näytössä on hetkellinen kulutus (l/100km), pitää vain painaa vasemman puoleista mittariston näppäintä, niin arvo vaihtuu "litraa/100km --> litraa/h". Tästä vain testaamaan, ja arvoja näytille.
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • DavidS
                        Newbiemmer
                        • Mar 2007
                        • 3
                        • Lund, Sweden

                        #12
                        JKK,

                        Thanks for translating the test procedure!

                        David

                        Comment

                        • DavidS
                          Newbiemmer
                          • Mar 2007
                          • 3
                          • Lund, Sweden

                          #13
                          Stone,

                          The E39 M5 has two MAF sensors. The E39 540 has one.

                          The reason is the BMW engineers wanted less resistance to airflow in the M5, so there are two intake air filters and two MAFs in parallell. This halves the airspeed in each of the tubes and that reduces the pressure loss by about 30%.

                          The 540 MAF sits in a considerably larger diameter housing (tube) so in practice there is not so much difference in flow resistance.

                          I looked at the dynograph you linked to. I think you ran in 3rd gear, and I also think there was not an RPM pickup connected, but rather the RPM has been estimated based on roller speed. (I can tell from the shape of the two sets of curves matching very well, but being offset along the RPM axis.)
                          Also the graph only has actual data above 2700 RPM.

                          (I am a big fan of having dyno data all the way from idle to redline. I also like to see coast-down data. (That is when you get off the accelerator pedal and declutch once you´ve reached redline, and the machine then collects wheel rolling resistance loss data, as well as part of the transmission losses, while the wheels slowly spin down.) )

                          There are two graphs on top of each other. Is one with your old ECU and one with the new ECU?

                          The reason for not showing more HP could be many. My first guess would be the very big measurement uncertainty when using a roller dyno. It takes a very skilled technician, and good procedures to get within +-5%.

                          What software did you load into the ECU?

                          As you have a pretty new MAF, it will be very interesting to see some peak fuel flow test data from you!


                          Make sure to note outside temperature, and barometric pressure when you do the test.

                          Cheers,

                          David

                          Comment

                          • Jaghaath
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1273
                            • Helsinki

                            #14
                            Eikös tästä selviä helpommalla kun etsii skoopin käsiinsä ja mittaa maffilta mitä arvoa antaa kun iskee lutun lattiaan Esim. M5 jossa toinen maf antaa 4,7V ja toinen alle 4V -> mittari vaihtoon. Tai suosiolla uusii molemmat mittarit, ne kun kuitenkin todennäköisesti jossain vaiheessa hiipuvat ilman, että kuski mitään huomaakaan.

                            Comment

                            • Komu
                              BTCF Member
                              • Sep 2004
                              • 1040
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Paras mihin pääsin, oli 87L/H.

                              (Luulin jo nähneeni 91 mut en oo varma). En saanut sen jälkeen yli 87 vaikka kuinka polki.Steppi vaihtaa nopsaa siin et ei siin ehi sitä kattoa. Suljetulla alueella tietty

                              K&N vapaavirtaussuodatin uus, vaikuttaako asiaan?
                              3" superspritti yhellä vaimentimella ja tyhjät katit vaikuttaako nää?
                              Onkos muilla samansuuntaisia tuloksia vai lähdenkö vaihtamaan osia? Huolestunko?

                              car year :09/1996
                              car kilometers :162 000km??
                              kilometers on the current MAF: No idea?
                              outside air temperature: +11
                              barometric pressure:?
                              altitude above sealevel: 0m

                              Hauskin oli se testi nro.2 Kamera valmiiks...

                              Komu

                              edit: 87,9 uusin tulos
                              Last edited by Komu; 27-03-2007, 14:13. Reason: Uudempi tulos
                              Nyt ix m60 2024

                              ex:E70 X5 40d + F31 330d
                              Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                              Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                              Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎