E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4180

    Originally posted by turbopuusti View Post
    Melkolailla samoin käyttäytyy uudella maffilla...
    No täsmennyksenä sanottava että vaihdoin imusarjan. sen takia nuo lukemat kasvoi.
    Pikkusen yli 85l/h oli suurin lukema pari viikkoa sitten vakioimusarjalla ja nyt n. 9l/h enemmän M60/M62 sarjalla.
    Saas nähä mihin nousee uudella mittarilla.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • turbopuusti
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 826
      • Helsinki

      Originally posted by bemmeri View Post
      No täsmennyksenä sanottava että vaihdoin imusarjan. sen takia nuo lukemat kasvoi.
      Pikkusen yli 85l/h oli suurin lukema pari viikkoa sitten vakioimusarjalla ja nyt n. 9l/h enemmän M60/M62 sarjalla.
      Saas nähä mihin nousee uudella mittarilla.
      Onko tuo m60 imusarja paremmin virtaava? Miksi m62:ssa on yleensäkään toisenlainen varsinkin vanos-versioissa? :think
      e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by turbopuusti View Post
        Onko tuo m60 imusarja paremmin virtaava? Miksi m62:ssa on yleensäkään toisenlainen varsinkin vanos-versioissa? :think
        Vääntöä lisää huipputehon kustannuksella. Ei järisyttäviä eroja persdynolla.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • EOL
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 175
          • Kankaanpää, Finland

          Originally posted by reekoon View Post
          Mitenkäs tämä vanhempi MAF on yhteydessä ASC:n? ETKssa kin listaa MAF/ACS. Testasin tänään siten että auto käyntii ja johto irti niin hörähti ihan pikkuisen ja heitti luistoneston pois päältä. Välillä ajaessakin tapahtuu seuraavanlaista. Esim. 5 vaihteella 100Km/h tasakaasulla, yht'äkkiä auto hörähtää/moottorijarruttaa nanosekuntin ja samalla lähtee luistonestopois päältä. Välillä ei ole tahtonut auto käynnistyä startti pyörittää ja lähteekin käyntiin, mutta sammuu samantien. Epämääräisten kokeilujen jälkeen lähtee kuitenkin aina käyntiin mutta samalla heittää sitten luiston eston pois päältä. Aikaisemmin luulin että olisi johtunut huonoista ABS antureista mutta eipä johtunutkaan.

          Autossa ei siis DSCtä vaan pelkkä vaijeri toimintoinen ACS joten vaikuttaako viallinen/vikatilassa oleva MAF tuohon luistonestoon?
          Nostetaan vanha kysymys esille kun ei tuossa ollut tietoa tullut tästä yhteydestä.
          Itsellä ollut nyt samaa vikaa muutaman kerran ollut tasakaasulla ajettaessa nykässyt ja heittänyt luistoneston pois päältä.
          Kerran teki myös niin kun laitoin auton käyntiin ja sit se sammui tyhjäkäynniltä niin heitti silloinkin luistoneston pois päältä. Eli voisiko syynä olla käynti ongelmiin viallinen maf? :think
          Myös kun hieman painaa kaasua ja sit päästää sen niin tiputtaa kierrokset tosi alas et meinaa oikeen sammua.
          Tuossa yksipäivä kun testailin otin sen pyöreän pistokkeen irti ja kierrokset hieman tippui mut sit nousi takaisin ja jäi käymään tosi nätisti tuossakin yhteydessä ACS valo syttyi palamaan.
          Auto on E39 540ia 4/96 165tkm ajettu maf luultavasti alkuperäinen varmaa tietoa ei ole.
          Last edited by EOL; 24-06-2013, 13:41.

          Comment

          • turbopuusti
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 826
            • Helsinki

            Originally posted by EOL View Post
            Nostetaan vanha kysymys esille kun ei tuossa ollut tietoa tullut tästä yhteydestä.
            Itsellä ollut nyt samaa vikaa muutaman kerran ollut tasakaasulla ajettaessa nykässyt ja heittänyt luistoneston pois päältä.
            Kerran teki myös niin kun laitoin auton käyntiin ja sit se sammui tyhjäkäynniltä niin heitti silloinkin luistoneston pois päältä. Eli voisiko syynä olla käynti ongelmiin viallinen maf? :think
            Myös kun hieman painaa kaasua ja sit päästää sen niin tiputtaa kierrokset tosi alas et meinaa oikeen sammua.
            Tuossa yksipäivä kun testailin otin sen pyöreän pistokkeen irti ja kierrokset hieman tippui mut sit nousi takaisin ja jäi käymään tosi nätisti tuossakin yhteydessä ACS valo syttyi palamaan.
            Auto on E39 540ia 4/96 165tkm ajettu maf luultavasti alkuperäinen varmaa tietoa ei ole.
            Eikait maf suoraan kytköksissä ole mihinkään luistonestoon oli vanha tai uusi. Eikös ACS/DSC tarkkaile pyörien nopeustietoja, moottorin hetkellistä momenttia/rasitusta (tai kierroslukua), kaasupolkimen asentoa, ratin asentoa, kaasuläpän asentoa, korin kiihtyvyyksiä johonkin suuntaan. Eli näiden signaalien tuottama kokonaissuhde ei jollain tapaa korreloi jos heittää vikatilan päälle. Suoraan ei mafia voi yhdistää kyseiseen ongelmaan, koska sitä tietoa ACS/DSC ei saa moottorinohjaukselta.

            Vikakoodien puhdistus, sen jälkeen yritä saada vika päälle ja lue koodit.
            Last edited by turbopuusti; 01-07-2013, 09:52.
            e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

            Comment

            • walde
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 947
              • Melkein Espoo

              Originally posted by turbopuusti View Post
              Eikait maf suoraan kytköksissä ole mihinkään luistonestoon oli vanha tai uusi. Eikös ACS/DSC tarkkaile pyörien nopeustietoja, moottorin hetkellistä momenttia/rasitusta (tai kierroslukua), kaasupolkimen asentoa, ratin asentoa, kaasuläpän asentoa, korin kiihtyvyyksiä johonkin suuntaan. Eli näiden signaalien tuottama kokonaissuhde ei jollain tapaa korreloi jos heittää vikatilan päälle. Suoraan ei mafia voi yhdistää kyseiseen ongelmaan, koska sitä tietoa ACS/DSC ei saa moottorinohjaukselta.

              Vikakoodien puhdistus, sen jälkeen yritä saada vika päälle ja lue koodit.
              Eiköhän se kuormatieto DME:ltä tule CAN -viestinä juurikin MAF laskennaisena tietona, MAF:han toimii kuormitustunnistimena, jonka pohjalta "load signal" lasketaan.
              E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
              F20 LCI2 118dA M-Sport '19

              Comment

              • turbopuusti
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 826
                • Helsinki

                Originally posted by walde View Post
                Eiköhän se kuormatieto DME:ltä tule CAN -viestinä juurikin MAF laskennaisena tietona, MAF:han toimii kuormitustunnistimena, jonka pohjalta "load signal" lasketaan.
                Jaa a. Maf ei pelkästään vaikuta moottorin momenttiin. Moottorinohjaus tulkitsee monia eri arvoja kuten varmasti kaikki jo täällä tietääkin. Jotenkin olen saanut semmoisen kuvan, että load lasketaan suuttimien pulse duty cyclestä, joka toki taas on kytköksissä myös maffiin. Korjaa toki jos olen ymmärtänyt väärin.

                Jokatapauksessa tarkoitin, että en ihan heti ensimmäisenä lähtisi maffia vaihtamaan jos luistonestossa on ongelmia. Tutkii ennenku hutkii. Tuo kierrosten humppailu ja sammuilu toki viittaisi vialliseen maffiin tai kaasuläpän asentotunnistimeen tjms...
                e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                Comment

                • Tomba87
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 4029
                  • Imatra

                  Olisiko tuo nyt sitten itselläkin MAFfi entinen, auto on ´01 740iA eli M62B44TU. Sytyttää moottorin vikavalon kun ajelee ~ puoli tuntia. Seuraavat vikakoodit:

                  -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 1. Säätöraja saavutettu

                  -Multiplikat. Seoksen säätö, ryhmä 1, säätöraja saavutettu

                  -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 2, säätöraja saavutettu

                  Oireina: tyhjäkäynnillä kun polkaisee hieman kaasua, sammuu. Kun yrittää pitää kierrokset ~1000rpm, alkaa "humppaamaan". Salavalikkotestillä sain vain 60L/h.
                  Luukku auki ja risut kyytiin

                  Comment

                  • turbopuusti
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 826
                    • Helsinki

                    Originally posted by Tomba87 View Post
                    Olisiko tuo nyt sitten itselläkin MAFfi entinen, auto on ´01 740iA eli M62B44TU. Sytyttää moottorin vikavalon kun ajelee ~ puoli tuntia. Seuraavat vikakoodit:

                    -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 1. Säätöraja saavutettu

                    -Multiplikat. Seoksen säätö, ryhmä 1, säätöraja saavutettu

                    -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 2, säätöraja saavutettu

                    Oireina: tyhjäkäynnillä kun polkaisee hieman kaasua, sammuu. Kun yrittää pitää kierrokset ~1000rpm, alkaa "humppaamaan". Salavalikkotestillä sain vain 60L/h.
                    Erittäin todennäköinen maf-vika.

                    Itellä tosin antoi kaikista lambdoista koodeja, mutta nuo viat viittaavat seossuhteen säätöön myös.

                    Yleensä maf väsyy toimien vielä jotenkin osakaasulla.

                    Itellä siis:
                    -kierrokset humppas
                    -yli 1/2 kaasulla alkoi nykiminen ja seokset meni täysin persiillee
                    -mittaristo kertoi max bensansaanniksi 60l/h (bensaa lisätään ilmamäärän mukaan joten tulkitsi ilman määrän liian vähäiseksi)

                    Maffin vaihdollla korjaantui. Tarkista imuvuodot vielä, muuten veikkaisin juurikin mafia.
                    Last edited by turbopuusti; 12-02-2014, 07:38.
                    e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                    Comment

                    • Tomba87
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 4029
                      • Imatra

                      Originally posted by turbopuusti View Post
                      Erittäin todennäköinen maf-vika.

                      Itellä tosin antoi kaikista lambdoista koodeja, mutta nuo viat viittaavat seossuhteen säätöön myös.

                      Yleensä maf väsyy toimien vielä jotenkin osakaasulla.

                      Itellä siis:
                      -kierrokset humppas
                      -yli 1/2 kaasulla alkoi nykiminen ja seokset meni täysin persiillee
                      -mittaristo kertoi max bensansaanniksi 60l/h (bensaa lisätään ilmamäärän mukaan joten tulkitsi ilman määrän liian vähäiseksi)

                      Maffin vaihdollla korjaantui. Tarkista imuvuodot vielä, muuten veikkaisin juurikin mafia.
                      Imuvuotoja koitinkin jo etsiä tuloksetta. Uusi maf on tilauksessa, melko mukavan hintainen saksan ebayssa, 125e orkkis Bosch.
                      Luukku auki ja risut kyytiin

                      Comment

                      • Tomba87
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 4029
                        • Imatra

                        Originally posted by turbopuusti View Post

                        Yleensä maf väsyy toimien vielä jotenkin osakaasulla.

                        Itellä siis:
                        -kierrokset humppas
                        -yli 1/2 kaasulla alkoi nykiminen ja seokset meni täysin persiillee
                        -mittaristo kertoi max bensansaanniksi 60l/h (bensaa lisätään ilmamäärän mukaan joten tulkitsi ilman määrän liian vähäiseksi)
                        Nyt on alkanut itelläkin menemään jo pahemmaksi tuo, yli puolella kaasulla nykii eikä vetoja ole yhtään. Pintakaasulla toimii ihan hyvin. Sais tulla huomenna se maffi..
                        Luukku auki ja risut kyytiin

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3196
                          • Saarijärvi

                          Originally posted by Tomba87 View Post
                          Nyt on alkanut itelläkin menemään jo pahemmaksi tuo, yli puolella kaasulla nykii eikä vetoja ole yhtään. Pintakaasulla toimii ihan hyvin. Sais tulla huomenna se maffi..
                          Ota johto irti, niin toimii paremmin
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • Tomba87
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 4029
                            • Imatra

                            Originally posted by Morkai View Post
                            Ota johto irti, niin toimii paremmin
                            Kokeillaan.

                            Edit: toimii huomattavasti paremmin.
                            Last edited by Tomba87; 13-02-2014, 12:29.
                            Luukku auki ja risut kyytiin

                            Comment

                            • turbopuusti
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 826
                              • Helsinki

                              Originally posted by Tomba87 View Post
                              Kokeillaan.

                              Edit: toimii huomattavasti paremmin.
                              Aina vaa varmempi maf-vika... Joko uus tullu?
                              e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                              Comment

                              • Tomba87
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 4029
                                • Imatra

                                Originally posted by turbopuusti View Post
                                Aina vaa varmempi maf-vika... Joko uus tullu?
                                Tänään tuli ja siinähän se vika oli, nyt toimii "kuin unelma" ja voimaa tuli rutosti lisää. Kiitoksia vaan vinkeistä sinnekkin suuntaan.
                                Luukku auki ja risut kyytiin

                                Comment

                                Working...
                                X