Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4180

    Tuli jälleen kerran todistettua, ettei noista "maf-kliinereistä" ole mihinkään. Uuden maffin laitoin niin johan rupes L/h lukemat nousemaan.

    Pari kertaa puhdistin ko aineella vanhan, mutta ei nuo aineet uudeksi sitä maffia muuta. Selvästikin kuluva osa vanhetessaan.

    Vanhalla maffilla pääsi reiluun 65l ja uudella vilkkuu 70l. (lukema on liian pieni, koska obc jostain vajaasylinterisestä...) Ero olisi varmasti n. 8 litran luokkaa, jos obc olisi koodattu 8-koneelle.

    Lisäksi kulutusmittari pyörii reilusti alle kympin matka-ajossa, aikasemmin oli hieman enemmän.

    Laittakeehan maffit vaihtoon, jos on vielä alkuperäisiä autoissa.
    Esim. e39 540 maksaa reilu 160€ alkuperäinen boschi.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3668
      • Raisio

      Suomesta 160€ vai suoraan esim profiteilestä?

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4180

        Originally posted by ritariässä View Post
        Suomesta 160€ vai suoraan esim profiteilestä?
        Ebaystä itse ostin. Myyjä oli Idir-autoteile italiasta. 165€ +postit (tosin sain postit takasin, kun unohtivat lähettää ja huomautin asiasta )
        Näyttää ebayssä "boschien" hinnat alkavan n. 140€, mutta enpä tiiä onko varmasti oikeesti Boschin tekeleitä.

        Last edited by bemmeri; 16-08-2014, 20:25.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • kolariauto
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 135
          • 017

          129e oli kpl e39 m5 maf bosch ad varaosat.
          E39 M5

          Comment

          • Gedd
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 479
            • Tampere

            '98 540iA 342tkm

            Resonaattorit ja vaimennin poistettu + 85c termari, 12,5c ulkolämpötila:
            90l/h

            Eli maffi lienee OK

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4180

              Originally posted by Gedd View Post
              '98 540iA 342tkm

              Resonaattorit ja vaimennin poistettu + 85c termari, 12,5c ulkolämpötila:
              90l/h

              Eli maffi lienee OK
              Luultavimmin.

              Ot. Miksi olet vaihtanut matalamman termarin Tu-koneeseen? Tai mitä hyötyä sillä saa? Vakionahan tuossa lämmöt pyörii 106-108 asteen paikkeilla hiljaa ajellessa ja vähän putoaa vedätyksessä.

              On mullakin tuossa vanhassa ruoskassa 85 termari, mutta lähinnä laitoin sen takia kun noissa alpinoissa lämpöongelmia, palaneita kansipahveja, yms.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Gedd
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 479
                • Tampere

                Originally posted by bemmeri View Post
                Luultavimmin.

                Ot. Miksi olet vaihtanut matalamman termarin Tu-koneeseen? Tai mitä hyötyä sillä saa? Vakionahan tuossa lämmöt pyörii 106-108 asteen paikkeilla hiljaa ajellessa ja vähän putoaa vedätyksessä.

                On mullakin tuossa vanhassa ruoskassa 85 termari, mutta lähinnä laitoin sen takia kun noissa alpinoissa lämpöongelmia, palaneita kansipahveja, yms.
                Turhaa rasitusta kaikille muoviosille nuo lämmöt (ja niiden seurauksena hirveä paine) missä vakiona käy.

                Ihmisten huoltokirjanpitoa katsellessa jäähdyttimiä, paisareita ja letkuja jne saa uusia ~70-90tkm välein jos ajelee vakiotermarilla joka alkaa aukeamaan vasta 108c (ja on kokonaan auki jossain 115 asteen jälkeen?).

                Ainoa hyöty ~120c lämmöistä lienee hieman matalammat päästöt. (M60 käy viileämpänä kun siellä on ~80c termari vakiona - tiukemmat päästövaatimukset M62?)

                Kulku ja herkkyys parani tuntuvasti, saman havainnut muissakin lämpösenä käyvissä autoissa kun on laittanut viileämmän termarin. Vakiona jotenkin pehmeän ja "unisen" tuntuinen vastaamaan kaasuun, nyt herää paljon terävämmin, liittyisikö sytytysennakkoihin. Lisäksi jäähdytysjärjestelmän elinikä toivottavasti piteni siihen mitä se i6 koneilla on. Ei mikään ihme että noiden paisarit ym paukkuu kun järjestelmässä on ~puolet isompi paine.

                Ja pienenä bonarina se tyypillinen pehmeä "naputus" konehuoneesta lämpimänä hiljeni huomattavasti
                Last edited by Gedd; 24-08-2014, 07:40.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Kyllä se lähempänä 104 astetta pitää pyöriä. Jos 120 niin jossain on vikaa.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10091
                    • KVLA

                    Originally posted by Gedd View Post
                    '98 540iA + 85c termari
                    Mahtaa olla lämmin auto talvella vs. vakioon.

                    Comment

                    • zoonas
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 300
                      • Vantaa

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Kokeilin nyt keväällä uudelleen. 94l/h pääsee nykyisin, edelleen alkuperäinen mittari...

                      http://www.youtube.com/watch?v=SVTFv...ature=youtu.be


                      Pitäis vielä vaihtaa tuo mittari, josko muutaman litran saisi lisää. Kyllähän nuo tuppaa väsymään aikaa myöten ja mittarilla ikää 13vuotta (ainakin ämmissä mittarit vaatii vaihtoa jotta "täydet tehot" säilyy).
                      Mikäs oli paras lukema mitä onnistuit saamaan?
                      Itse kävin kokeilemassa niin 91l/h. Sama auto taitaa olla kyseessä.
                      Last edited by zoonas; 24-08-2014, 15:25.
                      E28 m30b34 HX55

                      Comment

                      • Gedd
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 479
                        • Tampere

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Mahtaa olla lämmin auto talvella vs. vakioon.
                        Perustuen mihin?

                        Eipä ollut 6-koneisellakaan mitään ongelmaa talvella ja niissä tuollainen termari vakiona.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10091
                          • KVLA

                          Originally posted by Gedd View Post
                          Perustuen mihin?

                          Eipä ollut 6-koneisellakaan mitään ongelmaa talvella ja niissä tuollainen termari vakiona.
                          Laitetaan nyt lisää ot:ta.Mietippä kumpi on lämpöisempi auto,jos lämmityslaitteessa kiertää n.80ast neste vs. n.100ast neste.Plus se,että todennäköisesti tuo isomman lämpötilan termarilla varustettu moottori lämpenee hieman nopeammin,kun termari ei ala aukeilemaan pienissä lämpötiloissa.
                          Nuo 6-koneiset ei ole millään tavalla vertailukelpoisia moottoreita tässä asiassa.

                          Mutta eiköhän tässä ollut maffi-keskustelua jo riittävästi tästä aiheesta.Ainakin omalta osaltani.

                          Comment

                          • Gedd
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 479
                            • Tampere

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Laitetaan nyt lisää ot:ta.Mietippä kumpi on lämpöisempi auto,jos lämmityslaitteessa kiertää n.80ast neste vs. n.100ast neste.Plus se,että todennäköisesti tuo isomman lämpötilan termarilla varustettu moottori lämpenee hieman nopeammin,kun termari ei ala aukeilemaan pienissä lämpötiloissa.
                            Nuo 6-koneiset ei ole millään tavalla vertailukelpoisia moottoreita tässä asiassa.

                            Mutta eiköhän tässä ollut maffi-keskustelua jo riittävästi tästä aiheesta.Ainakin omalta osaltani.
                            No sanotaan sitten niin että mulle se 80 asteista vettä pyörittävä 6-koneinen puhalsi talvella aivan tarpeeksi lämmintä eli en osaa sitä 100 asteista vettä kaivata. Ellet sitten vertailukelpoisuudella tarkoita että 8- ja 6-koneisissa on sellainen ero että 8-koneisen 80 asteinen vesi on jotenkin kylmempää tai vähemmän lämmittävää kuin 6-koneisen 80 asteinen vesi :think

                            80c asti lämpenemisnopeuteen tuo termarin vaihto ei vaikuttanut mitenkään havaittavissa määrin, samassa kohtaa työmatkaa on kone viisarin mukaan käyntilämpötilassa (75c) ja hetken päästä salavalikon mukaan vauhdista jne riippuen jää roikkumaan sinne 80-85c joka on sekä viisarin että räppänöistä tulevan kuumuuden perusteella tarpeeksi.

                            Mutta kukin spekuloikoot toisten kokemuksia tavallaan, tulen sitten talvella valittamaan jos paleltaa

                            Comment

                            • Gedd
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 479
                              • Tampere

                              Hyvin piisasi lämpöä kabiinissa viileämmilläkin keleillä.

                              M60 Imusarja ja lukema nousi 94l/h

                              Comment

                              • jorke
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2006
                                • 206
                                • Kouvola

                                Originally posted by reekoon View Post
                                Mitenkäs tämä vanhempi MAF on yhteydessä ASC:n? ETKssa kin listaa MAF/ACS. Testasin tänään siten että auto käyntii ja johto irti niin hörähti ihan pikkuisen ja heitti luistoneston pois päältä. Välillä ajaessakin tapahtuu seuraavanlaista. Esim. 5 vaihteella 100Km/h tasakaasulla, yht'äkkiä auto hörähtää/moottorijarruttaa nanosekuntin ja samalla lähtee luistonestopois päältä. Välillä ei ole tahtonut auto käynnistyä startti pyörittää ja lähteekin käyntiin, mutta sammuu samantien. Epämääräisten kokeilujen jälkeen lähtee kuitenkin aina käyntiin mutta samalla heittää sitten luiston eston pois päältä. Aikaisemmin luulin että olisi johtunut huonoista ABS antureista mutta eipä johtunutkaan.

                                Autossa ei siis DSCtä vaan pelkkä vaijeri toimintoinen ACS joten vaikuttaako viallinen/vikatilassa oleva MAF tuohon luistonestoon?
                                Originally posted by EOL View Post
                                Nostetaan vanha kysymys esille kun ei tuossa ollut tietoa tullut tästä yhteydestä.
                                Itsellä ollut nyt samaa vikaa muutaman kerran ollut tasakaasulla ajettaessa nykässyt ja heittänyt luistoneston pois päältä.
                                Kerran teki myös niin kun laitoin auton käyntiin ja sit se sammui tyhjäkäynniltä niin heitti silloinkin luistoneston pois päältä. Eli voisiko syynä olla käynti ongelmiin viallinen maf? :think
                                Myös kun hieman painaa kaasua ja sit päästää sen niin tiputtaa kierrokset tosi alas et meinaa oikeen sammua.
                                Tuossa yksipäivä kun testailin otin sen pyöreän pistokkeen irti ja kierrokset hieman tippui mut sit nousi takaisin ja jäi käymään tosi nätisti tuossakin yhteydessä ACS valo syttyi palamaan.
                                Auto on E39 540ia 4/96 165tkm ajettu maf luultavasti alkuperäinen varmaa tietoa ei ole.
                                Itellä sama vika.
                                Millä on korjaantunut?

                                Luistonesto välillä toimii normaalisti mutta yleensä nykäsee kerran/pari kertaa ajaessa ja luistonesto lähtee pois päältä kun vissiinkin huomaa että siinä on vikaa. Luistoneston varotusvalo syttyy.

                                Joskus joo pelaa ihan normaalistikin.
                                Tekee myös sitä että joskus sammuu tyhjäkäynnillä. Uudestaan käyntiin niin ei mitään ongelmaa.
                                Samoin välillä tyhjäkäynnillä kierrokset hetkellisesti nousee vähän ja sit palautuu takas normaaliin.

                                Paikallaankin ollessa tyhjäkäynnillä joskus luistonesto menee pois päältä.

                                Auto e39 540 -97

                                Eli INPA antaa vikakoodin:

                                74 CAN MD_IND signalerror (74 CAN MD_IND signalfehler)

                                Netistä koittanut etsiä tietoa mutta ei ole oikein löytynyt.

                                Jollakin oli ollut sama vikakoodi ja oireet, oli auttanut kun oli vaihtanut MAF:in ?
                                Last edited by jorke; 26-11-2015, 13:58.
                                BMW e61 545 -05 Touring

                                Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                                Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                                Ex. BMW e34 520 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎