Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbopuusti
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 826
    • Helsinki

    #91
    Pheno: Viittikkö, jos kerkeät, katsoa paljonko sun IMM-arvo näyttää täyskaasulla kun piuha on repäisty irti ja mitkä on kaasuläpän voltit täysin auki? :think

    IMM mitattua

    Pinnit
    1.lämpötila-anturi -> vastus 1,03kΩ = noin +50C OK
    2.+12V -> 13.4-14V OK
    3.Maa alle 200mV OK
    4."Referenssijännite" -> +4.9V OK
    5.signaalijännite -> täyskaasulla 3,94V = noin 720-740kg/h EI OK

    Poljin lattiassa -> DKP-asento 100 (%) OK
    Kaasuläppä -> PWG-voltit 3,8-3,95 V ONKO OK?

    IMM lähti tilaukseen...
    Last edited by turbopuusti; 27-03-2013, 16:25.
    e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1998
      • Tampere

      #92
      Originally posted by turbopuusti View Post
      Pheno: Viittikkö, jos kerkeät, katsoa paljonko sun IMM-arvo näyttää täyskaasulla kun piuha on repäisty irti ja mitkä on kaasuläpän voltit täysin auki? :think

      IMM mitattua

      Pinnit
      1.lämpötila-anturi -> vastus 1,03kΩ = noin +50C OK
      2.+12V -> 13.4-14V OK
      3.Maa alle 200mV OK
      4."Referenssijännite" -> +4.9V OK
      5.signaalijännite -> täyskaasulla 3,94V = noin 720-740kg/h EI OK

      Poljin lattiassa -> DKP-asento 100 (%) OK
      Kaasuläppä -> PWG-voltit 3,8-3,95 V ONKO OK?

      IMM lähti tilaukseen...
      Mielenkiintoista!

      MItattua: IMM irti, max oli n. 860. Mittari kiinni, max n. 820.. eli ei paljoa eroa. Kaasuläppää en huomannu mitata. ECU kaiketi yrittää parhaansa mukaan laskea oletetun ilmamassan muiden anturitietojen perusteella.

      Lambdoista mitattua ajossa: vasta kun poljin oli lattiassa niin meni rikkaalle, eli näytti n. 0.9V - osakaasulla teki normaalin näköistä liikettä. Kapeakaistathan toimii tarkasti vain pienellä alueella.

      Comment

      • turbopuusti
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 826
        • Helsinki

        #93
        Originally posted by pheno View Post
        Mielenkiintoista!

        MItattua: IMM irti, max oli n. 860. Mittari kiinni, max n. 820.. eli ei paljoa eroa. Kaasuläppää en huomannu mitata. ECU kaiketi yrittää parhaansa mukaan laskea oletetun ilmamassan muiden anturitietojen perusteella.

        Lambdoista mitattua ajossa: vasta kun poljin oli lattiassa niin meni rikkaalle, eli näytti n. 0.9V - osakaasulla teki normaalin näköistä liikettä. Kapeakaistathan toimii tarkasti vain pienellä alueella.
        Kiitoksia kovasti! Onkohan tuossa sitten kuitenkin jotain muuta vikaa kun ei nouse IMM irtikään noin ylös. Eli jos on kuitenkin kaasuläppä tjms ongelmaa.

        Lambdat näytti 1V (0,999424V tarkalleen koko kiihdytyksen ajan) täyskaasulla ja osakaasulla 0,3-0,7V. Ja kun ei edelleenkään nuo korjausarvot nouse pilviin niin imuvuodon mahdollisuutta voi sulkea pois. Onpas mielenkiintonen tapaus

        Ne bensanpaineet nyt ilmeisesti seuraavaksi tarkistukseen vaikka sen kyllä luulisi näkyvän korjausarvoissa...



        EDIT: Tuli ahaa elämys: tulisikohan suuremmat lukemat IMM arvolle jos nollaisi adaptaatiot? Perustuukohan Ecun "mututuntuma" aiemmin opittuun dataan kun ei saada signaalia?
        Last edited by turbopuusti; 27-03-2013, 23:02.
        e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1998
          • Tampere

          #94
          Originally posted by turbopuusti View Post
          Kiitoksia kovasti! Onkohan tuossa sitten kuitenkin jotain muuta vikaa kun ei nouse IMM irtikään noin ylös. Eli jos on kuitenkin kaasuläppä tjms ongelmaa.

          Lambdat näytti 1V (0,999424V tarkalleen koko kiihdytyksen ajan) täyskaasulla ja osakaasulla 0,3-0,7V. Ja kun ei edelleenkään nuo korjausarvot nouse pilviin niin imuvuodon mahdollisuutta voi sulkea pois. Onpas mielenkiintonen tapaus

          Ne bensanpaineet nyt ilmeisesti seuraavaksi tarkistukseen vaikka sen kyllä luulisi näkyvän korjausarvoissa...

          EDIT: Tuli ahaa elämys: tulisikohan suuremmat lukemat IMM arvolle jos nollaisi adaptaatiot? Perustuukohan Ecun "mututuntuma" aiemmin opittuun dataan kun ei saada signaalia?
          Hmm.. voisi kuvitella, ettei IMM arvo riipu adaptaatioista. Se on vain mitattu ilmamassa eikä muuta.

          Tuli mieleen, että mitä ne roughness arvot näyttää siinä täyskiihdytyksessä? Onko esim. joku pytty selvästi muita huonompi ?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #95
            Vanokset muistaakseni putoaa pois käytöstä jos imm on irti, tehonpuute joka tapauksessa on huomattava kuten silloinkin kun maf on finaalissa. Tuo ei siis muutu "normaaliksi" ilman maffia vaan toiminta on ihan kuralla. Vanhemmat toimii ihan jees ilman maffiakin täyskaasulla.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • tecro
              BTCF Member
              • Dec 2009
              • 185
              • Suomi

              #96
              Tuli tuossa mieleen kun luki tätä topikkia.. Jos tuosta L/h bensiinin kulutuksesta laskisi tehoja... esim tuo 86 L/h x 9 Kwh (bensa litran energia sisältö) = 774 Kw ja tästä polttomoottori hyödyntaa 25..30% eli 0,3*774= 230kw ja tästä vaikka 10...15% pois voimansiirtoon.. ollaan aika lähellä 210kw ilmoitettua tehoa..:think

              Ja teoreettisen ilmamäärän saanee kertomalla bensamäärän noin 14...14,5.
              Last edited by tecro; 07-05-2013, 12:31.
              Gelbe Blinker, H7-Licht und 17" Reifen YEAH!

              Comment

              • turbopuusti
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 826
                • Helsinki

                #97
                Originally posted by Cell View Post
                Vanokset muistaakseni putoaa pois käytöstä jos imm on irti, tehonpuute joka tapauksessa on huomattava kuten silloinkin kun maf on finaalissa. Tuo ei siis muutu "normaaliksi" ilman maffia vaan toiminta on ihan kuralla. Vanhemmat toimii ihan jees ilman maffiakin täyskaasulla.
                Jaajaa. No ilmankos se ei siitä muutu. Kaasuläppä vielä katsomatta tarkemmin vaikka INPA näytti 100% auki eikä vikakoodeja. Saas nähä muuttuuko tää nyt MAF:in vaihdolla, ei ole vielä saapunut
                e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #98
                  Eipä sille kaasuläpälle omasta mielestä kannata tehdä mitään jos ei ole koodeja, siellä on kaksi vastakkaissuuntaista potikkaa seuraamassa sen asentoa ja heittää koodia heti jos on katkoksia/ei seuraa pyydettyä. Tuo kierrosten seilaus voi johtua myös vaikkapa latauksesta, nostaa kierroksia jos jännitteet alkaa putoamaan. Oletko katsellut lataako se tuolla matalalla tyhjäkäynnillä kunnolla?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • turbopuusti
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 826
                    • Helsinki

                    #99
                    Originally posted by Cell View Post
                    Eipä sille kaasuläpälle omasta mielestä kannata tehdä mitään jos ei ole koodeja, siellä on kaksi vastakkaissuuntaista potikkaa seuraamassa sen asentoa ja heittää koodia heti jos on katkoksia/ei seuraa pyydettyä. Tuo kierrosten seilaus voi johtua myös vaikkapa latauksesta, nostaa kierroksia jos jännitteet alkaa putoamaan. Oletko katsellut lataako se tuolla matalalla tyhjäkäynnillä kunnolla?
                    Lataa hyvin. Uusi akku ja laturi, voltit 13,3 - 14. Ei ollut kaasuläpästä koodia. IMM tässä enää vaihtoehdoksi jää.
                    e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4180

                      Jos sitä kaasuläppää hypistelet, niin mittaa paljon on sisähalkaisia siitä läpän kohdalta (taitaa supistua siihen kohti piemmäksi). Ei jaksais purkaa että pääsis mittaamaan. Toki, jos joku vois suorilta heittää paljon se on, niin kiinnostaisi tietää?
                      Kahdenlaista tietoa löytyy netistä, joko 78mm tai 80mm. Taitaa olla non-vanos koneessa isompi läppärunko, mutta mekaanisella vaijerilla ja muutenkin ei vaihtokelpoinen TU-koneeseen. Isoin bemarin läppärunko minkä oon löytäny, on 82mm (tais olla e60 550i, tms.). Dinan tarjoaa 83mm:stä (joka on muokattu jostain bemarin läppärungosta). :think
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Se kaasuläppä on nyt jo ihan tolkuttoman iso, sen vaihtamisesta vielä isompaan ei saa kuin haittaa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • turbopuusti
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 826
                          • Helsinki

                          Laitoin uuden MAF:in kiinni ja alkoi pelittää. Löyty laitumilla olleet noin 80hp takasin pilttuuseen.

                          Bensaa kuluu mittariston mukaan parhaimmillaan sen yli 90l/h, aiemmin vain noin 60l/h.

                          Sikäli siis tuo mittariston karvalakkidiagnoosi olisi ollut oikea ainakin tässä tapauksessa, mutta tulipahan jotakin opittua käppyröistä...

                          Vastaavaan törmääville:
                          -MAF ei välttämättä anna vikakoodia, minulla valitti kaiken aikaa jokaista lambdaa vuorotellen
                          -Nyki yläkierroksilla jonkin verran sekä meno puutui
                          -Lambdat näyttivät järkeviä arvoja, osakaasulla 0,3-0,7V ja täyskaasulla lambda-arvo melko tasan 1
                          -Korjausarvot olivat luokkaa +-2 sisällä
                          -MAF:in putsaamisella ei ollut juurikaan vaikutusta kulkuun
                          -MAF:in irroitus ei vaikuttanut juurikaan kulkuun

                          Kotikonsti MAF:in testaukselle on katsoa signaalijännite täyskaasulla ja kierroksilla. Jännitteen tulisi olla luokkaa 4,4-4,5V (0-5V signaali, mutta ei täysin toteudu tuo 5V). Itsellä muunmuassa jäi selvästi alle 4V tuo jännite.
                          Jännitekäyrä ei ole lineaarinen vaan muutokset signaalissa ovat pienemmät mitä suurempi virtaus!
                          HUOM! Jos jännite ei nouse yli 4V niin kannattaa tarkistaa vielä että kaasuläppä avautuu täysin auki.
                          Last edited by turbopuusti; 17-04-2013, 17:00.
                          e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1998
                            • Tampere

                            Hieno homma, että tuli kuntoon. Olisin seuraavaksi veikannut kampiakselin asentotunnistinta.

                            Mulla on tuo ME7.2 vielä hieman vaiheessa tässä mun ohjelmassa, mutta laitan linkkiä kun on valmis, jos kerkeet testailemaan.

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4180

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Tein tuon MAF-testin ja usealla vedolla tuli max. 83-84. Puhdistin mittarin CRC:n aineella ja nyt suurin lukema on 86, tosin tuo vilkahtaa vain hetken, 85 on sellainen nykyinen maksimi. Eli voisi kokeilla uudella mittarilla. ...
                              Kokeilin nyt keväällä uudelleen. 94l/h pääsee nykyisin, edelleen alkuperäinen mittari...

                              http://www.youtube.com/watch?v=SVTFv...ature=youtu.be


                              Pitäis vielä vaihtaa tuo mittari, josko muutaman litran saisi lisää. Kyllähän nuo tuppaa väsymään aikaa myöten ja mittarilla ikää 13vuotta (ainakin ämmissä mittarit vaatii vaihtoa jotta "täydet tehot" säilyy).
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • turbopuusti
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 826
                                • Helsinki

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Kokeilin nyt keväällä uudelleen. 94l/h pääsee nykyisin, edelleen alkuperäinen mittari...

                                http://www.youtube.com/watch?v=SVTFv...ature=youtu.be


                                Pitäis vielä vaihtaa tuo mittari, josko muutaman litran saisi lisää. Kyllähän nuo tuppaa väsymään aikaa myöten ja mittarilla ikää 13vuotta (ainakin ämmissä mittarit vaatii vaihtoa jotta "täydet tehot" säilyy).
                                Melkolailla samoin käyttäytyy uudella maffilla...
                                e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎