Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tuulilasin vaihto - mahdoton tehdä oikein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • röi
    replied
    e39 tuulilasi vuotaa

    Onko kellään muulla kokemuksia tuulilasin vuotamisesta tai pystyykö sitä korjaamaan mitenkään? Oma e39 vuotaa Apukuskin puolelta koko A-pilarin matkalta, lasi muuten ehjä.

    Leave a comment:


  • ViiminenOikiaAsiantuntija
    replied
    Originally posted by Jauho View Post
    E38 myös käytetty Tuulilasiveljillä Espoossa. Ei mitään valittamista eikä suhinoita. Tuntuivat tuntevan näiden autojen erityispiirteet.
    Seuraavalla kerralla ajetaan sitten vartavasten Oulusta Espooseen asti! Jos ei muualla osata tehdä niin viedään sinne missä osataan. Loppujen lopuksi helpoimmalla taitaa päästä!

    Leave a comment:


  • Jauho
    replied
    Tuulilasiveljet

    Originally posted by -Jassi- View Post
    Otsikko kertoo suunnilleen kaiken.

    Vein tuon e39 530d toukan lasin vaihtoon viikko sitten. Otin tarjoukset kolmesta paikasta, joista kaksi halvinta virolaisomistuksessa ja hieman kalliimpi oli kotimainen Tuulilasiveljet. Hintahaarukka 290-365€. Käyttävät Pilkingtonin laseja, halvemmista en tiedä.

    Jo s-posteissa sekä avaimia luovutettaessa tehtiin selväksi tämä mulle jo ennestään aiemmasta sedanista tuttu suhinaongelma. Luvattiin tehdä just speksien mukaan. Ja tehtiin, ne kolme kumipalaa, alanauha, orkkistiiviste jne. vaihdettiin ja lasin syväyksellekin kuulemma löytyy työkalu. Noudettaessa näytti ulospäin täysin oikein tehdyltä. Lisäksi alkavaa ruostetta alareunasta oli hiottu ja primeroitu kuntoon ilman erillistä korvausta.

    Olikin yllätys, että kaikesta huolimatta heti pois ajaessa oli pakko todeta että nyt suhisee. Tai oikeastaan humisee, eli ääni oli pyörteilevää. Vähän kuin ajaisi rekan perässä. Ja alkoi jo 50-60km/h kuulumaan selvästi.
    Soitin samantien asiasta ja kävin seuraavana aamuna näyttämässä. Asentanut henkilö istui koeajolle ja totesi itse heti 50 km/h kohdalla että e39 ei kuulu pitää tällaista ääntä. Ei tarvinnut asiakkaan vaatia tai selitellä.

    Varattiin samantien aika viikon päähän, että ehtii liima kuivua sisältä asti.
    Viikon verran ajellessa kiinnitin huomiota, että kuskin puolen alle 1/2v vanha Boschin sulka jättää kämmenen kokoisen heikosti pyyhkivän alueen about silmän korkeudelle. Tätä ei tapahtunut edellisellä lasilla. Mainitsin asiasta viedessäni auton uusintakierrokselle. Asentaja epäili samantien mahdollista valuvirhettä lasissa jos kerran profiili ei enää täsmää sulkaan.

    Lasi vaihdettiin takuuseen uuteen. Sain käyttööni ilmaiseksi sijaisauton. Asennusjälki oli taas priimaa ja asentaja soitti vasta koeajettuaan riittävästi, että nyt uskaltaa luvata ettei suhise. Mitään ei tehty varsinaisesti eri lailla. Mutta nyt pyyhkijä toimii taas koko alueelta ja autosta tuli erittäin hiljainen. Lisäksi olivat tiivistäneet butyylinauhalla ilmeisesti edellisen lasinvaihtajan rikkoman raitisilmasuodattimen kotelon klipsit. Ja lasinpesunestesäiliö täytettiin sekä auto tankattiin.

    Suhinan syytä ei siis varmuudella voi sanoa, suurin epäilys kohdistuu vialliseen lasiin joka oli ns.kuopalla. Mutta mielestäni koko jälkihoito (kuten työn laatu alunperinkin) oli esimerkillistä.

    Usein jaksetaan mainita jos saa huonoa palvelua, mutta positiivista jaksaa/muistaa harvemmin jakaa. Tämä tapaus kyllä ansaitsi mielestäni tulla tännekin julki. Iso peukku
    E38 myös käytetty Tuulilasiveljillä Espoossa. Ei mitään valittamista eikä suhinoita. Tuntuivat tuntevan näiden autojen erityispiirteet.

    Leave a comment:


  • JH.
    replied
    Tuulilasiveljiä Espoossa on pakko kehua. Ei moitteen sijaa. E39:n lasinvaihdon hankaluudet oli hyvin tiedossa ja jälki oli priimaa. Katon reunassa oli lisäksi maalausraja (katto maalattu) joka hiottiin samalla huomaamattomaksi.

    Leave a comment:


  • eiskalt
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Alareunaan se turpoava tiiviste tulee. Olisi jännä tietää monessako paikassa tuo tiiviste vaihdetaan, merkkihuolloissa luultavasti aina, mutta mitenkähän muualla.
    Mulle ainakin sanottiin lasiliikkeessä suoraan vaan, että ei sitä tarvita. Tuossa mielestäni kiteytyykin aika hienosti se asenne, millä näitä lähes joka paikassa tehdään, kun "ihan ok" riittää ihan hyvin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by ViiminenOikiaAsiantuntija View Post
    Voisikohan itse ongelma johtua siitä ettei lasiin kohdisteta ohjeessakin olevaa esijännitystä. Lasin ylälaita saattaa nousta siis liian ylös ja aiheuttaa suhinoita:think Mihin väliin se nyt tulikaan se turpoava solumuovitiiviste? Onko juurikin lasin ylälaitaan vai?
    Voi olla, että laitetaan vain nuo alasvalumisen estävät teipit ja lasi siksi nousee. Mutta yhdellä asennuskerralla (jonne vein tehtaan ohjeet) minulle sanottiin, ettei reunaa saanut millään painettua syvemmälle ja tuollainen lisäjännitys rikkoisi lasin kun kori elää. Siihen oli sitten tyytyminen... Se lasi kyllä kesti hurjan hyvin kiveniskemiä reuna-alueillekin.

    Alareunaan se turpoava tiiviste tulee. Olisi jännä tietää monessako paikassa tuo tiiviste vaihdetaan, merkkihuolloissa luultavasti aina, mutta mitenkähän muualla.

    Leave a comment:


  • ViiminenOikiaAsiantuntija
    replied
    Click image for larger version

Name:	1016017.png
Views:	1
Size:	48.2 KB
ID:	4835425 Voisikohan itse ongelma johtua siitä ettei lasiin kohdisteta ohjeessakin olevaa esijännitystä. Lasin ylälaita saattaa nousta siis liian ylös ja aiheuttaa suhinoita:think Mihin väliin se nyt tulikaan se turpoava solumuovitiiviste? Onko juurikin lasin ylälaitaan vai? Maalaisjärjellä mietittynä ongelma voisi syntyä siitä että vaikka lasi asennettaisiinkin "oikein", liiman odottaessa kuivamista, kerkeää tiiviste turvota sen verran että lasi nousee ylemmäs kuin kuuluisi. Kaikki lähinnä spekulaatiota kylläkin!

    Leave a comment:


  • ViiminenOikiaAsiantuntija
    replied
    Oliskohan se helpointa sitten tyytyä väärään asennukseen joka on kuitenkin suhteellisen hyvä:think. Pyyhkijät nyt on väärin asennettu ja siitä ei pääse mihinkään. Ne joko asennan itse oikein tai reklamoin.

    Asennuksen onnistuminen taitaa olla aina sen verran epävarmaa ettei kannattane lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Toisen lasin asennus saattaa mennä vielä huonommin. Ja montakohan lasia ylipäänsä vaihtavat vaikka väärin menisi kaikki

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by ViiminenOikiaAsiantuntija View Post
    tahtoisin silti lasin olevan just eikä melkein. Ja tätä voitaneen vaatia merkkiliikkeeltä! Eli merkkiliikkeeltä voitaneen vaatia täydellisyyttä tällaisessa asiassa..??
    Voihan sitä vaatia, mutta eri asia sitten on saako täydellisyyttä. Ei ainakaan täälläpäin onnistu.
    Nähdäkseni suurin ongelma on se ettei vanhaa liimaa poisteta niin paljon kuin BMW:n ohje käskee. Siksi uusi lasi ei voi mennä oikealle syvyydelle. Asennuksessa tarvittavia erikoistyökaluja (nuo kolme teipattavaa palikkaa) ja syvyysmittaria ei käsittääkseni myöskään käytetä (eikä niitä ole hankittu).

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    KLIK

    Leave a comment:


  • ViiminenOikiaAsiantuntija
    replied
    Nyt on sitten uusi BMW lasi paikallaan. Entisen varaosanumero oli 43R-008592ja uuden 43R-008599. Mitähän lie eroa laseilla onkaan:think. Ja eihän se lasi taida olla paikallaan niinkuin kuuluisi!! Lasi on keskeltä katon kanssa samassa tasossa! Pahemmin ei kyllä silti suhise, vauhdin ollessa 200kmh eron vanhaan kuitenkin huomaa selvästi. Eli varsinaisesta "suhinasta" ei voitane puhua vauhtien pysyessä alle 120kmh. Toinen moka minkä ovat tehneet on että pyyhkijät makaa ala-asennossa liian alhaalla. Samalla tietysti pyyhkijoiden tekemä liike ei ylety aivan niin pitkälle kuin ennen. Tuo nyt olisi pitänyt tajuta jo pyyhkijöitä paikalleen laittaessa viimeistään koska kun pyyhkijät nostaa pois lasilta, vastaa sulka konepeltiin.

    Reklamoinut asiasta en vielä ole koska auton hain Wetteriltä juuri ennen sulkemisaikaa perjantaina. Jos nyt se VIRALLINEN BMW:N TYÖOHJE joltakulta löytyisi niin siinähän olisi hyvä dokumentti alkaa vääntämään kättä. Vaikka suhinat ei ensivaikutelman mukaan ole niin pahoja kuin etukäteen pelkäsin, tahtoisin silti lasin olevan just eikä melkein. Ja tätä voitaneen vaatia merkkiliikkeeltä! Eli merkkiliikkeeltä voitaneen vaatia täydellisyyttä tällaisessa asiassa..??

    Wetterin työnjohdolle E39 lasinasennuksen ongelmat oli tuttuja jo autoa sinne vietäessä. Mitään ylimielistä vastaanottoa taikka ongelman vähättelyä ei siis ollut. Tähän asti työnjohdosta positiivinen kuva. Saa nähdä mikä on tilanne maanantaina..

    Leave a comment:


  • Tontsa80
    replied
    Melko turhaa

    On enää vinkua edes sitä orkkislasia... omaan entiseen e39 sain puhuttua orkkiksen, yksi olematon kivi tai mikälie ja halki koko paska... edes jälkeä ei iskusta jäänyt. Pilkingtoniinkin kiviä satoi muttei sentään haljennut. Yhtä kuraa nämä nykylasit.

    Leave a comment:


  • ViiminenOikiaAsiantuntija
    replied
    Täytyy olla lasien laatu heikentynyt ja muun muassa Wetterillä työnjohtajan kanssa jutustellessa epäili syyksi juurikin tuota lyijyn määrän muutosta. Aika selvää tuntuu olevan että vanhat lasit kesti ja nykyiset ei kestä. Lopullista totuutta ei taida kukaan tietää.

    Valmistus ajankohdasta tietoa ei ole saatavissa ennen lasin tilaamista, hyllystä lasia ei löydy. Enpä taida omia rahoja tuohon omavastuuta enempää laittaa. Toivotaan että antavat OEM lasin.

    Entinen lasi lienee alkuperäinen ja kestänyt jo reilut kolme ja puolisataa tuhatta! Tästä se jatkuva lasinvaihtorumba varmaan sitten alkaakin...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Hezman View Post
    Kysy orkkis lasin valmistusvuosi. Mitä vanhempi sen varmemmin kannattaa maksaa erotus. Nykypäivän lasit on niin paskaa laatua, että menee parissa vuodessa vaihto kuntoon. Siinä missä E39:in oikeasti orkkislasi kestää käyttökelpoisena 10-15 vuotta.
    Olen vaihdattanut lasin kerran, pilkingtoniin, pian pari vuotta sitten. Nyt jo alkaa olemaan kiveniskemiä ja rantuja lasissa niin paljon että joutais vaihtoon. Käyttö kaupunki- ja maantie olosuhteissa. Orkkiksella mentiin sentään yli kymmenen vuotta. Ja käyttöolosuhteet oli vielä paljon raskaammat, kivimusrkaamolla kun tuli käytyä töissä vuosi kaudet.
    Tuskin mikään liike noita orkkislaseja jemmaa omassa varastossaan odottamassa mahdollista vaihtoa.

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Originally posted by ViiminenOikiaAsiantuntija View Post
    Soitto vielä vakuutusyhtiöön että BMW rikkinäistä lasiako ei saa uusia BMW:n liikkeessä. Vastauksena tuli melko vaivatta että ensisijaisesti tulee viedä vakuutusyhtiön yhteistyökorjaamoon mutta antoivat viedä Wetterille.

    Lasissa terävä, pyöreä häränsilmämainen kiveniskemä josta lähtee pieniä säikeitä joka suuntaan. Vauriokorjaamon tuomio että lasi vaihtoon koska korjauksen onnistuminen epävarmaa.

    Wetterillä työnjohtaja kertoi että vakuutusyhtiöllä usein tapana vaatia tarvikelasia vaikka lähtökohtaisesti mennäänkin BMW lasilla. Saa nähdä miten tässä tapauksessa. Originaali lasin saa joka tapauksessa vaikka vakuutusyhtiö ei lasia suostuisi maksamaankaan jos maksaa itse erotuksen... Yllätys yllätys Liekö sitten kannattaa maksaa originaalista lisähintaa, en tiedä. Ajatuksena alkuperäinen kyllä kiinnostaisi:think
    Kysy orkkis lasin valmistusvuosi. Mitä vanhempi sen varmemmin kannattaa maksaa erotus. Nykypäivän lasit on niin paskaa laatua, että menee parissa vuodessa vaihto kuntoon. Siinä missä E39:in oikeasti orkkislasi kestää käyttökelpoisena 10-15 vuotta.
    Olen vaihdattanut lasin kerran, pilkingtoniin, pian pari vuotta sitten. Nyt jo alkaa olemaan kiveniskemiä ja rantuja lasissa niin paljon että joutais vaihtoon. Käyttö kaupunki- ja maantie olosuhteissa. Orkkiksella mentiin sentään yli kymmenen vuotta. Ja käyttöolosuhteet oli vielä paljon raskaammat, kivimusrkaamolla kun tuli käytyä töissä vuosi kaudet.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎