Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da imusarjan läppien puhdistus/poisto tehty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    e39 530da imusarjan läppien puhdistus/poisto tehty!

    Tiiminä Kähmy ja Clavurion siirtyivät eilen puolen päivän jälkeen salaiseen työtilaan, pellit pystyyn, TISsit levälleen ja räikät soimaan! Valaistus oli mitä oli, joten ei valituksia kuvien rakeisuudesta tms...Ikävä kyllä tää kuva ei tee kunniaa Clavurionin Invidual-mallin Messing-maalaukselle




    "Asento! Käskyn suorittavalla osalla "auki" irroitatte imusarjan, siihen liittyvät komponentit ja tukitte reiät ympäristöstänne löytyvillä esineillä. Kone auki!"

    Imupuoli tukittu Clavurionin sporttikalsareilla ja parilla sukalla mallia "Lenita"...nooh, jäi sille sentään jotain päälle...




    Eipä hetkeäkään (:think) , kun paljon puhutut läpät jo näkyivät imusarjasta, todella "puhtaina". Tässäpä läppä kiinni.




    Itse olin tehnyt päätöksen tulpata nuo läpät kun taas Clavurion aikoi putsata ne ja pistää takaisin (likaa keräämään heh heh). Itse painelin hakemaan paikallisesta torx-avaimen, joka sopii noihin läppien ruuveihin. Clavurion alkoi puhdistamaan läppiä liuotintörpössä malliin "messinkiharjalla 15 minuuuttia per läppä". Läppä lensi siihen malliin, että todettiin jossain välissä, että kun on tämmöisiä kavereita, ei tarvi vihamiehiä...

    Huomion arvoista on se, ettei yksikään ruuvi lähtenyt irti, vaan kaikki katkesivat kannan alta. Mielenkiintoista. Ne pyörähti pari kierrosta ympäri ja sitten poikki. Erittäin mielenkiintoista. :think

    Kuva-arvoitus: Toista on harjattu 15min ja toinen on "neitsyt", suoraan koneesta, kumpi on kumpi?




    Koko ajan salaisissa tiloissamme vallitsi selkeä yksimielisyys siitä mitä tehdään (Clavurion ensin ja mä sitten virheistä oppineena ). Hygieenia- ja puhtausvaatimuksien puolesta sekä yleisen järjestyksen puolesta tämä voisi olla vaikka BMW Williamsin F1-talli.

    Vasemmassa reunassa "poika" kylpemässä paljussa, toinen odottelee malttamattomana Clavurionion auton edessä (ja TISsitkin näkyy pellin alla)...



    Koska kuvia ei voi laittaa kuin 11, jatketaan replyssä.

    -Kähmy
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Originally posted by Kähmy View Post
    yksikään ruuvi lähtenyt irti, vaan kaikki katkesivat kannan alta. Mielenkiintoista. Ne pyörähti pari kierrosta ympäri ja sitten poikki. Erittäin mielenkiintoista.
    Saman huomion tein joskus läppäprojektissani. Johtuu siitä, että ruuvin pää on tyssätty akseliin lukitusmielessä asennuksen jälkeen. Niitä ei voi kiristää jälkikäteen.
    ---

    Comment

    • Kähmy
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 422
      • Kempele

      #3
      Clavurion ylpeänä esittää...noin 8h työn tulos!




      Tässäpä sitten minun aikaansaannokseni. M5 10mm ruuvi, joka ruuvattiin ensin pariin kertaan ton akselin reiän läpi (tekee kierteet tuohon tiivisteen alla olevaan levyyn)




      Sitten tiivisteliimat ruuviin ja pohjaan asti!




      Ja tähän tultiin, tulpat paikallaan. Valmis tuntia aiemmin, kuin Clavurioinin nuohoama.



      Sitten vain imusarjat kiinni (ja Clavurionille kalsarit ja sukat jalkaan) ja molemmat koneet tärähtivät käyntiin välittömästi! Itse hävisin "kuka pudottaa enemmän roinaa moottorin alle"-skaban...tai siis tietenkin voitin 2-1! Puolustuksena, että mun kamat löytyi helpommin, sen sijaan Clavurionin mosan alta kaivettiin kiviä mutterin sijasta

      Tässä vielä muistutus...palju oli tämän näköinen, kun siinä oli kylvetetty kaksi poikaa..siis vain imusarjat...läpät sun muuta pestiin eri vadissa.



      Tämän jälkeen onkin kiva todeta että mottona pidimme "Kiitos EGR!".

      -Kähmy
      e46 325xi
      Yamaha FZR 1000 EXUP
      ex-e39 530i Touring

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #4
        Originally posted by Kähmy View Post
        salaiseen työtilaan
        Pakko arvata tuota, kun näyttäis niin tutulta Medipoliksen parkkihalli...?
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Kähmy
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 422
          • Kempele

          #5
          Originally posted by Samppasika View Post
          Pakko arvata tuota, kun näyttäis niin tutulta Medipoliksen parkkihalli...?
          Nope...paikkahan on salainen!

          -Kähmy
          e46 325xi
          Yamaha FZR 1000 EXUP
          ex-e39 530i Touring

          Comment

          • Laxa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1363
            • Tampere

            #6
            No nyt voi todellakin antaa siitä miten toteutus ja raportointi on tehty. Kertakaikkiaan hyvät kuvat ja selostettu mitä tehty. Selostus riittävä eikä mitään 50 rivistä romaania.
            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
            EX: E61 530xdAT -07
            EX: E60 520dA Sedan -08
            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
            EX: E39 530dAT -02
            EX: E36 320iA -91
            EX: R1150RT -03

            Comment

            • Haukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 1366
              • Valkeala

              #7
              Kiva tarina ja hyvät kuvat!

              Muuttuiko koneiden toiminta millään lailla kummallakaan?

              Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Kiitokset Kähmylle seurasta! Aika suorastaan lensi siivillä rassauksen ja turinoinnin lomassa. Saat muuten pitää sen vähän käytetyn sporttikerraston, kävin jo ostamassa uudet.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Näitä on aina kiva lukea kuvien kera
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6326
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Hyvä juttu
                    Vaikkei itselle vielä ajankohtainen prokkis olekaan,mun 99 mallin 530d tomaatissa kun ei läppiä imusarjassa olekaan mutta tämän seurajassa ne sitten on..
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • janppi
                      Newbiemmer
                      • Jun 2005
                      • 24
                      • JKL

                      #11
                      Mikä on tuomio, huomaako ajaessa putsatun imusarjan vaikutuksen, hengittääkö paremmin?

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by janppi View Post
                        Mikä on tuomio, huomaako ajaessa putsatun imusarjan vaikutuksen, hengittääkö paremmin?
                        Nokipaska oli imusarjassa aika tasaisesti levinneenä. Tuskin eroa hengityksen parantumisesta ainakaan persdynolla voisi edes huomata. Pientä pykälää nokikerroksessa juuri läppien kohdalla. Pirun tiukkaan oli vielä möhnä tarttunut kiinni. Sai oikein tosissaan liuottimessa messinkiharjalla hinkata. En yhtään ihmettele, jos piankin olisi alkanut ahdistaa niin paljon, että läppään liikkuessa kohdistuisi ylimääräistä vääntökuormitusta.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Kähmy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 422
                          • Kempele

                          #13
                          Itse en ole vielä ehtinyt autolla ajaa kuin tuolta tallista kotiin (about 2 min), joten omia kokemuksia ei juuri ole vielä. Itse en ole juuri steppiä käyttänyt manuaalilla, vaan ajelen D:llä, koska se toimii ton moottorin kanssa loistavasti. Olen oppinut ajamaan automaatilla, missä ei ole ollut manuaalipuolta, joten en juuri käytä sillä mottijarrua. Steppiä tulee käytettyä joskus ohituksiin, mutta ei juuri muuhun.

                          Tänään varmaan tulee ajettua, joten juttua lisää sitten.

                          -Kähmy

                          ps. Niin ja kiitos positiivisesta palautteesta!
                          e46 325xi
                          Yamaha FZR 1000 EXUP
                          ex-e39 530i Touring

                          Comment

                          • Wäinö
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 142
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Näin hyvin kuvitetut selostukset madaltavat kyllä kynnystä lähteä itsekin toteuttamaan vastaavan laisia temppuja oman auton kohdalla.

                            Ihan mielenkiinnosta vielä, mitä liimaa käytitte noiden M5 ruuvien tiivistämisessä ?
                            F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Wäinö View Post
                              Ihan mielenkiinnosta vielä, mitä liimaa käytitte noiden M5 ruuvien tiivistämisessä ?
                              Wurth liima- ja tiivistemassa. Eiköhän tuohon sovellu melkein mikä tahansa tallin nurkassa lojuva tuubi. (Vaihtoehtoinen vastaus: "Wurthia". Tyyliin "laita Sika:a")

                              Pitää itsekin antaa julkinen kiitos Kähmylle hyvästä dokumentoinnista. En olisi itsekään pystynyt... parempaan.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎