Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da imusarjan läppien puhdistus/poisto tehty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by Gonzalez View Post
    ...vai tekeekö kierretapilla akselinreikään kierteen ja ruuvaa pultin tukkeeksi.
    Tuohonhan menee aivan tajuttomasti aikaa kun noin vaikeasti tekee.

    Akkukonella vaan peltiruuvi tukkeeksi... varmistaa voi tilkalla tiivisteliimaa.
    Last edited by Thuppu; 15-07-2009, 16:41.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      Originally posted by Thuppu View Post
      Tuohonhan menee aivan tajuttomasti aikaa kun noin vaikeasti tekee.

      Akkukonella vaan peltiruuvi tukkeeksi... varmistaa voi tikalla tiivisteliimaa.
      Hyi hyi miten epäammattimaista patentointia! Sulla on kuitenkin siellä billetit paikallaan...
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • takahiki
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 203
        • home

        No niin, heitin vähän pitemmän lenkin ja valotkin sammui itsestään, kellon alipainen letku edelleen tulpattu eli ei vaikuta siihenfaultin ilmestymiseen.

        Comment

        • Ceet
          Newbiemmer
          • Jul 2009
          • 28
          • Oulu

          Imusarjan läpöttimet poistettu E39 530dA touringista vm 2004, ajettu 191tkm. Läpät olivat mustan noen peitossa. Tangot ja torx ruuvit olivat ehjät. Imusarjasta irtosi paljon mustaa mönjää ja varmasti sisälle jäi paljon puhdituksen jälkeenkin. EGR härpättimen jätin paikoilleen nokeamaan lisää :think Pikaisen koeajolenkin jälkeen en huomannut mitään eroa edelliseen.
          Forumilta löytyi hyviä kuvia ja ohjeita. Kiitoksia kaikille jotka ovat niitä vaivautuneet kirjoittamaan!
          2022 G21 330e LCI

          Comment

          • klm
            Newbiemmer
            • Jul 2009
            • 13
            • kotka

            imusarjan läpät

            No nyt on imusarjasta poistettu läpät. Sain avun tälläkin sivustolla vierailevalta asiantuntijalta.
            Viikko sitten (E91 320dA, 2006, 125tkm ajettu) poistettiin läpät. Läpät olivat "vielä" hyvässä kunnossa.... ja yllätykseksi imusarjassa ei ollut karstaa (eli ei ollut mustaa kerrostumaan) mustahan tuo tietysti on mutta ei ollut kertynyt kakkia seinustoille...

            mutta nyt saan nukkua yöni hyvin tietäen että läpät ei ainakaan kulkeudu konehuoneen sisinpiin syövereihin....

            auto on pelannut sen jälkeen ihan normaalisti

            ps. onko kellaan kokenusta että auto olisi muuttunut mitenkään läppien poiston jälkeen?

            Comment

            • AMP
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 534
              • Turku

              Hain tollasen ja ajattelin pystyykö tunkee 530d:n imusarjaa jostai reijäst ja kattoo onko ne läpät siellä?



              Edellinen omistaja sanoi että ei ole läppiä/ei ole ollutkaan... Pitäis tarkistaa että voi nukkua yöt rauhassa.. Autolla ajettu 230 ja suomi auto..

              Edit:

              Täysin samaa myydään hieman eri hinnoilla muualla kuin clasohlsonilla:

              http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1535 89e

              http://www.elektroni.fi/?13672 79e
              Last edited by AMP; 05-02-2010, 19:12.
              e65 730d

              Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

              Comment

              • Ceet
                Newbiemmer
                • Jul 2009
                • 28
                • Oulu

                Originally posted by AMP View Post
                Hain tollasen ja ajattelin pystyykö tunkee 530d:n imusarjaa jostai reijäst ja kattoo onko ne läpät siellä?
                Itseasiassa pikaisen tarkistuksen voi tehdä ilman endoskooppiakin ihan kokeilemalla kädellä onko läppien kääntömekanismi imusarjan alla. Öljytikun paikkeilta noin puolivälistä käsi imusarjan alle ja kopeiloimalla löytyykö alta imusarjan pituinen tanko joka kääntää läppiä. Liitteessä kuva imusarjasta jossa tanko ja sitä ohjaava alipainekello merkitty punaisella nuolella.
                Jos tanko löytyy niin todennäköisesti on myös läpätkin. Endoskoopilla voit sitten kuikkia imusarjan alle tarkemmin. Itse otin tangon pois samalla kun poistin läpät.
                Attached Files
                2022 G21 330e LCI

                Comment

                • AMP
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 534
                  • Turku

                  Tanko löytyy mutta edellisen omistajan puheiden mukaan läpät olisi otettu pois tms. Tohon ei varmaan passaa paljon luottaa.

                  Tuli leikittyä endoskoopilla ja paskalaatuisia kuvia tuli mutta selvisi että taitaa läpät löytyä minunkin imusarjasta edellisen omistajan puheista huolimatta. Pari kuvaa sain ite läpistä imusarjan sisältä (luultavasti) ja tanko joka käänti läppiä ja läpän kääntä mekanismi löytyi..

                  Taitaa olla viisain ottaa imusarja pöydälle ja ropata läpät pois...
                  e65 730d

                  Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

                  Comment

                  • AMP
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 534
                    • Turku

                    Läpät poistettu. Kiitos hyvistä projekti kertomuksista kuvien kera jotka helpottaa elämää kummasti!

                    Auto oli 530da 4/00 230tkm ja suomi auto. Läpät "lähes" karstattomat ja toimivat moitteetta. Lensi roskiin siitä huolimatta (ressiä tulee itsestään muualtakin ). 5mm pultti + kierrelukite ratkaisulla mentiin. Imusarjassa jonkin verran nokikarstapaskaa. Dieselillä lotraamalla lähti paska liikkeelle vaikkei koko imusarjan sisälmystä puhtaaksi saanutkaan.

                    Edit:

                    EGR(pakokaasun kierrätys imusarjaan?) tulppaus? Onko tarpeellista ja kannattaako? Mitä hyötyä ja haittaa? Itse tyydyn nyt vaan puhdistamaan egr venttiilin.. Vai onko tämä "toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä" asia?
                    Last edited by AMP; 06-02-2010, 17:53.
                    e65 730d

                    Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1372
                      • Oulainen

                      Originally posted by AMP View Post
                      Hain tollasen ja ajattelin pystyykö tunkee 530d:n imusarjaa jostai reijäst ja kattoo onko ne läpät siellä?



                      Edellinen omistaja sanoi että ei ole läppiä/ei ole ollutkaan... Pitäis tarkistaa että voi nukkua yöt rauhassa.. Autolla ajettu 230 ja suomi auto..

                      Edit:

                      Täysin samaa myydään hieman eri hinnoilla muualla kuin clasohlsonilla:

                      http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1535 89e

                      http://www.elektroni.fi/?13672 79e
                      Täältä tilasin omani.
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • MacBaren
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2010
                        • 96
                        • JNS

                        Originally posted by AMP View Post
                        Edit: EGR(pakokaasun kierrätys imusarjaan?) tulppaus? Onko tarpeellista ja kannattaako? Mitä hyötyä ja haittaa? Itse tyydyn nyt vaan puhdistamaan egr venttiilin.. Vai onko tämä "toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä" asia?
                        Itseä kiinnostaisi sama. Vaikuttaako esimerkiksi koneen lämpeämiseen tms?
                        Ja oisko kellään vielä kuvaa kellolle tulevasta alipaineletkusta mikä pitää tulpata ja millä ootte sen tehneet, joku pultti vaan ruuvata letkuun ja ympärille letkun kiristin? Eipähän tulis ainakaan mitään väärin tehtyä ennenkun alkaa sähläämään..
                        F11 520d
                        E39 530da

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Originally posted by MacBaren View Post
                          Vaikuttaako esimerkiksi koneen lämpeämiseen tms?
                          Ei vaikuta jos termarit on kunnossa, joskus sökö egr-termari tiputtaa lämmöt vasta kun egr:n tukkii. Ei oo haittoja, hyötynä on ettei likasta enää imusarjaa mutta eipä tuokaan nyt mitään aiheuta. Ihan miten tykkää siis.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • MacBaren
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2010
                            • 96
                            • JNS

                            taas yks uuno kyselemässä samaa asiaa.

                            Noniin, alotin läppäremontin tuossa iltasella ja jäi huomiseksi vielä osat pöydälle ja imusarja likoamaan.
                            Eli heräs kysymykisä jotka vois varmistaa ennen kuin isken kamat kasaan ja puran joskus vitutuksessa uudellen.

                            Kaikki puhuu täällä, että ovat tukkineet peltiruuvilla sen läpänakselin reiän. Okei, itse laitoin 5mm peltiPULTILLA ja tiivisteliimalla. luuletteko, että ajaa saman asian?

                            Sit toisekseen kun tukkii sen EGR:än pois toimimasta niin mitä letkuja siellä piti tukkia tms. Ja mitä sille kellolle piti tehdä, heittää roskiin?
                            jos jollain ois laittaa kuvaa tai vaikka selittää räjäytyskuvaan kera mitä piti tehdä ja miten niin olisin syvästi kiitollinen!
                            Searchia ja googlea käyttänyt mut pikaseen löyty vaan sellasia ohjeita mistä kuvat oli jo hävinny tai sit EGR:lle ja kellolle tehtävät operoinnit oli jätetty kertomatta..

                            Ja samaan vois kysyä, että kokeiltiin nostaa konepeltiä vähän ylemmäs ikkunan alta, että saatas vähän enemmän "bad boy" lookia tohon pirssiin niin sen jälkeen katkes se konepellin avaus vaijeri. Olikohan syy seuraus tästä operaatiosta vai huonoa tuuria vain?
                            F11 520d
                            E39 530da

                            Comment

                            • lilli14
                              Newbiemmer
                              • Jul 2008
                              • 9

                              E61 535 da touring 2005 imuläppien poisto

                              Moi,

                              Kenellä tietoa kannattaako tämän ikäisestä vielä ottaa/otattaa pois läpät imusarjasta? Luin jostain että ongelma varsinaisesti koskee varhaisempia malleja ja että niitä läppien kiinnityksiä on vuoden 2005 malliin vahvistettu. Auto on otettu käyttöön lokakuussa 2005 ja nyt alakaa olla mittarissa 140 000km.

                              Ja aiheeseen liittyen luin että läppien poisto ei vaikuta mihinkään, niin jos näin on niin mikä niiden virka alunperinkään on ollut.

                              Kiitoksia vastauksista jo etukäteen

                              Lilli

                              Comment

                              • Metalgod
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 201
                                • Helsinki

                                Kyllä! Läpät pois ja nopeasti.. Itseltäni poistin kun mittarissa oli 150tkm ja ne oli aika huonossa kunnossa, eli olisi voinut hajota milloin vaan.

                                Läpillä ei ole muuta merkitystä kuin automaatti slodjun vaihdejarrutuksessa. Pois vaan, en huomannut merkittävää eroa käyttäytymisessä...

                                Homma on aika helppo ja nopea tehdä, vaihda samalla hehkut niin ei imusarjaa tarvitse aina olla poistamassa ja EGR kannattaa putsata/herkistellä.

                                Hyvä ohje: http://www.netikka.net/anninajathoma...pienpoisto.htm
                                -530dA 600 Nm
                                - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎