Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da imusarjan läppien puhdistus/poisto tehty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Pitää itsekin antaa julkinen kiitos Kähmylle hyvästä dokumentoinnista. En olisi itsekään pystynyt... parempaan.
    Kun mä olin ainoa, joka kuvas, niin mulla oli tietyllä tavalla etulyöntiasema sun nolaamisessa

    No joo, vieläkin on kädet töhnässä ja käsivoidekikka oli itse asiassa aika hyvä, mutta paljon on vielä käsitöitä tekemättä, että kaikki lika irtoaa...

    Kävin eilen ajamassa ja täytyy sanoa että mun persdyno ei huomannut juurikaan mitään eroa läppien kanssa ja nyt ilman! Edelleenkin steppi jarruttaa kun pistää pienempää silmään ja D nyt ei jarruta muutenkaan. Clavurion, sun pitää varmaan käydä ajamassa tolla mun autolla, niin voit kokeilla kun sulla on ne liankerääjät vielä siellä. Tehoissa en huomannut mitään eroa, lähinnä toivoin että ne vanhatkin "konikaulukset" olis tallella ja parin polkaisun jälkeen voi todeta (hymy korvissa), että on ne vielä siellä!

    -Kähmy
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #17
      Mähän tein saman projektin jo aiemmin mut tein noihin reikiin jenkatapilla m6 kierteet ja laitoin m6 kartiokanta pultit moottorisikonin kera. Enkä myöskään huomannut mitään eroa persdynolla. Ainoo ero on se et ei oo kokoaikaa pelkopersiis et läpät irtoaa.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • harossi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 619
        • Haukipudas

        #18
        Pitäisi kai omaankin tehdä sama läppien poisto. Miten nuo läpät on ohjattu, onko siinä joku tanko imusarjan ulkopuolella joka liikuttelee niitä? Se jäisi läppien poiston jälkeen ilmeisesti liikkumaan itsekseen?
        e39 M5

        Comment

        • BeeMWeee
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 125
          • Kurikka

          #19
          Kun minkäs moista kylpysuolaa poika käytti kylpyvedessä ? Käytittekö aivan jotaki perus liuotinta ?

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #20
            Originally posted by harossi View Post
            Pitäisi kai omaankin tehdä sama läppien poisto. Miten nuo läpät on ohjattu, onko siinä joku tanko imusarjan ulkopuolella joka liikuttelee niitä? Se jäisi läppien poiston jälkeen ilmeisesti liikkumaan itsekseen?
            Siinä on sellanen alipaine ohjattu kello joka liikuttelee, ite ainaki jätin sen kokonaan pois ja tulppasin letkun.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #21
              Originally posted by harossi View Post
              Pitäisi kai omaankin tehdä sama läppien poisto. Miten nuo läpät on ohjattu, onko siinä joku tanko imusarjan ulkopuolella joka liikuttelee niitä? Se jäisi läppien poiston jälkeen ilmeisesti liikkumaan itsekseen?
              Edellä putsatun imusarjan kuvassa painan tuon alipainekellon jousta pohjaan. Kello on kiinni imusarjassa kahdella ruuvilla, tanko ihan vain painamalla. Jos läpät poistaa, kellon ja tangon voi heittää olan yli (Kähmy taisi nostaa ne takan reunukselle ). Imusarjan alla on venttiili, joka ohjaa alipaineen kellolle. Siitä lähtevään letkuun tulppaus.

              Originally posted by BeeMWeee View Post
              Kun minkäs moista kylpysuolaa poika käytti kylpyvedessä ? Käytittekö aivan jotaki perus liuotinta ?
              Valopetrolia käytettiin. Tehokkaampiakin liuottimia voi varmasti käyttää. Tuo oli varman päälle valinta, hitaasti haihtuva ja käry oikein siedettävä. Varsinaisen liottelun jälkeen viimeistely nopeasti haihtuvalla jarrukliinerillä ja paineilmalla.

              Jos on aikaa seisottaa autoa, imusarja kannattaa jättää rauhassa yön yli liotukseen. Messinkiharja oli kovuudeltaan oikein sopiva hinkkaukseen, muovisilla harjoilla lähinnä pinnan sipsuttelua.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • BeeMWeee
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 125
                • Kurikka

                #22
                Jees, kaippa se on ittekki sitte tehtävä tämä projekti omalle kiesille

                Comment

                • jSp
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 116
                  • Kiuruvesi

                  #23
                  Minun persdyno kertoi kulkujen parantuneen, kotia tullessa "mittapaikka", vähän enemmän keloo mittariin kuin läppäsysteemin kanssa likaisella imusarjalla.
                  Tein myös uuden laippa systeemin siihen imusarjan päähän ja puhdistin kannen imukanavat.
                  Sitkeetä se tavara on. Aikaa rojektille niin ei mene hermot. Vieläkin talissa mustia sormenjälkiä...
                  Onkohan siinä pikeentymisessä eroa kun uudempi systeemi jäähdyttää pakokaasuja ennen imusarjaan menoa ja tämä vanhempi taas ei?
                  Attached Files

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Wurth liima- ja tiivistemassa. Eiköhän tuohon sovellu melkein mikä tahansa tallin nurkassa lojuva tuubi. (Vaihtoehtoinen vastaus: "Wurthia". Tyyliin "laita Sika:a")
                    Ainut huono puolihan tuossa sikapaskassa tai liimatiivistemassassa on että se ei kestä liuottimia.

                    Comment

                    • dieselrules
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 197
                      • ToRnIo

                      #25
                      BMW 530dat -01 imusarjan läppien poisto

                      No tästä on tehty ainaski yks juttu, mutta tehhään nyt toinenki jos vaikka olis jotain eroa
                      Homma nyt ei mikään mahoton ollut. Aikaa nyt kuiteski meni, kun piti Räikkösen voitto-ajo kattoa välissä. Eka tietekki muovit ympäriltä pois ja tästä se sit alkaa


                      Tässä olis kuvat mitkä pultit/mutterit pitää irroittaa imusarjasta

                      Kuvassa ei tietenkään näy kaikkia pultteja mutta ylärivissä on 12 ja alarivissä 7kpl

                      Nämä raitisilmasuodattimelta lähtevät torvet kannattaa heti alussa ottaa pois. Helpottaa kummasti työn tekoa


                      Mulla alkoi tämä osa ahistaan kun aloin nostaa imusarjaa pois paikoiltaan. Ei mahtunu ennenkun otti pois http://i115.photobucket.com/albums/n...tavapaikka.jpg
                      tältä se sit näyttää, kun on purkanut kaiken ylimääräisen tieltä pois(vähän epäselvä kuva)http://i115.photobucket.com/albums/n...t/DSCN4081.jpg

                      Tämän näköistä se on ilman imusarjaa http://i115.photobucket.com/albums/n...t/DSCN4082.jpg
                      Pulttien lisäksi joutu irroittaan öljytikun kiinnityksen, läppien letkun kellolta ja kellon vieressä oli sähköliitos joka meni imusarjaan...varmaanki jollekki anturille:think niin ja tietysti egrälle menevä putki ja letku

                      Nyt on sitten imusarja lattialla http://i115.photobucket.com/albums/n...sarjajalpt.jpg
                      Läpät olivat vähän likaantuneet. Tässä läppät viellä paikallaan

                      Minusta pultit joilla läpät oli varressa kiinni olivat tosi heppoisetSama torksi kanta mitä nokialaisissa kännyköissä Meni jokainen poikki kun alkoi irroittaan. Kuvia läppien pois lähöstä


                      Tästä sit näkee kuin sottainen läppä sit oli http://i115.photobucket.com/albums/n...aastunulpp.jpg

                      Ei muutako ruuvasin läpät irti imusarjasta ja sitten ite läpät irti tangosta. Tanko sit pois ja 5mm peltiruuvi tilalle tiiviste massan kera. Näitä ei enään tarvita http://i115.photobucket.com/albums/n...enntarvita.jpg
                      Tässä sit loppu tulos http://i115.photobucket.com/albums/n...tit/valmis.jpg

                      Otin paremman kuvan egr:än tukkivasta prikasta http://i115.photobucket.com/albums/n...kivaprikka.jpg

                      Imusarjan puhistin vahvalla liuotinaineella ja kuumapainepesurilla ja puhas tuli Eikä tarvinu sen kummemmin jynssätä eikä hermoja menettää.
                      Auto on toiminut aivan normaalisti senki jälkeen....

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Originally posted by dieselrules View Post
                        Minusta pultit joilla läpät oli varressa kiinni olivat tosi heppoisetSama torksi kanta mitä nokialaisissa kännyköissä
                        Ruuvit eivät katkea heppoisuuttaan, vaan siksi että kierteen pää on akselin toiselta puolelta prässätty rikki, jotta pultti ei pääse kiertymään itseksiään auki. Niitä ei ole trakoitettu avattaviksi vaan katkeaminen on ainoa vaihtoehto kun pultin pää ei mahdu takaisin kierteen läpi. Torxilla saa uskomattoman paljon voimaa pieneen ruuviin verrttuna muihin kantaratkaisuihin.
                        ---

                        Comment

                        • Laxa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1363
                          • Tampere

                          #27
                          Erittäin hyvät kuvat projektia ajatellen. Itselläni tuokin on vielä edessä kunhan vaan ensin vuoden Europlus-takuu umpeutuu.
                          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                          EX: E61 530xdAT -07
                          EX: E60 520dA Sedan -08
                          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                          EX: E39 530dAT -02
                          EX: E36 320iA -91
                          EX: R1150RT -03

                          Comment

                          • dieselrules
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 197
                            • ToRnIo

                            #28
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Ruuvit eivät katkea heppoisuuttaan, vaan siksi että kierteen pää on akselin toiselta puolelta prässätty rikki, jotta pultti ei pääse kiertymään itseksiään auki. Niitä ei ole trakoitettu avattaviksi vaan katkeaminen on ainoa vaihtoehto kun pultin pää ei mahdu takaisin kierteen läpi. Torxilla saa uskomattoman paljon voimaa pieneen ruuviin verrttuna muihin kantaratkaisuihin.
                            Mutta jostakin ne kuiteski pettää jos niitä on koneeseen asti päässy. Luulis että ois heikko kohta...??Yhestä meni kanta sileäksi joten jouvuin väänteleen lätkää ja lopuksi akseli meni pultin reijästä poikki

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Originally posted by dieselrules View Post
                              Mutta jostakin ne kuiteski pettää jos niitä on koneeseen asti päässy.
                              Juu, kyllä pultti katkeaa jos kanavassa on kovaa karstaa tarpeeksi ja läppä nitkuttaa sitä vasten jatkuvasti.
                              ---

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                #30
                                Originally posted by dieselrules View Post
                                Mutta jostakin ne kuiteski pettää jos niitä on koneeseen asti päässy. Luulis että ois heikko kohta...??Yhestä meni kanta sileäksi joten jouvuin väänteleen lätkää ja lopuksi akseli meni pultin reijästä poikki
                                Mites tuo läpän akseli on kiinni tuossa klunssissa mihin tuo tanko tulee ja mikä on kahdella pultilla kiinni kannessa? Ootko lukenut vikakoodeja tuon poiston jälkeen että onko siellä mitään tuohon liittyvää?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎