Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    Joo, kyllä pitäs olla ihan riittävästi öljyä. Kävin tänään pikasesti ennen töitä vielä nosturilla tsekkaas ja kädenlämpösenä täyttöreijästä tuli öljyä liruttaen.. Täyttö tehtiin ohjeen mukaan mut piti tarkistaa..

    Eli laatikko + turbiini vaihdettiin. (turbiini kuulemma uudehko). Hiukan luisti heti kun ajettiin ulos korjaamolta. Ajattelin et ehkä siellä on ilmaa että eikös se siitä. No 100m ja ratasvalo. 3 piti sisässä, joka toimi paremmin ku uusi. Nollaus ja sama. Tilanne on nyt tää, että venyttää vaihteen vaihtamista ainakin 3 sec ja siksi ehtii luistamaan välissä. Sama liikkelle lähtiessä miettii kauan. vaihteet kun on silmässä toimii hyvin, mutta esim enempi kiihdyttäessä se vaihtaa pienemmälle hitaasti ja failsafe mode päälle. Huomasin ku ajoin pikatiellä että myös 4 ja 5 puuttuu kokonaan. Ei vaihda edes manuaalipuolella 3 isommalle. 80km/h niin kierrokset 3 tuhannessa. Samoin, eikö tässä ole kuitenkin moottorijarrutus tms. Siis kun höllää kaasun tippuu kierrokset nollaan samoin tuntuu et vaihde menee ns. vapaalle. Hiukan kaasua ja sama että ettii vaihteen ja menee hetki ennen kuin lukittuu. Eli jos painaa enemmän kaasua tässä kohtaa tulee jälleen ratasvalo ja failsafe mode..

    Vikakoodia antaa luistosta. Samoin yksi koodi oli can bus 7680 - recieve fault transmission control EGS..

    Laatikko oli tosiaan toimiva, luotan tässä myyjään. Turbiinin laadusta en osaa sanoa, mutta hullu se on ketä tälläsen myy toimivana. Koska tää ei oo mitään "luistaa ihan kevyesti" tms. Tää alkoi heti.. Kevyellä pintakaasulla toimii ja voi ajaa ilman ratasvaloa ja tällöin toimii ihan hyvin. Abs ja luistonesto toimii.

    Sanotaan nyt että öljyntäyttö voidaan kyseenalaistaa mutta voiko liian vähäinen määrä tehdä jotakin tällästä? Auto oli tosiaan käynnissä, kädenlämpönen ja öljyä valui sopivast täyttöreijästä. Siis tää nopea jälkitarkastus kun tehtiin..
    Last edited by MOH85; 01-12-2016, 20:39.
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      Originally posted by kihe View Post
      Faceliftin laatikot tais olla eri numerolla kun koneessa enemmän vääntöjä. Olikohan vanha 360nm ja uus 390nm. Liekö jotain vahvistaneet uusiin vai onko täysin samaa rautaa..
      En tiedä tästä tuo enempää.. Mutta molemmat oli kyllä identtiset vihreälätkäset niin epäilen ettei toiminta silti olisi tällästä.. hmmm.. Mut oon ymmrtänyt että pitäs joka tapauksessa toimia eli toimintaperiaate olisi sama ja liitännät sun muut..

      EDIT: ymmärrän paskashokin ja öljyjen vaihtojen vaaran mut hei, ei kai 100 metrissä laatikko mitään shokkia ehdi saamaan.. Jotenkin tuntuu ettei laatikko kerää / ehdi kerää paineita.. En tiedä sitten miten tää homma toimii ja voiko kyseessä olla tällänen ongelma. Vuotoja ei ole havaittavissa.
      Last edited by MOH85; 01-12-2016, 21:05.
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        Kai se on pakko taas herätellä aihetta.. Silläkin riskillä et jollakin menee hermot tän asian kanssa.

        Eli laatikon vaihto tosiaan ja ongelmana on seuraavat:
        1 ja pakki pelaa ok.
        2 ok kuhan painaa kaasua hitaasti
        3 luistaa mut kevyellä kaasulla alkaa ottaa kiinni
        Kaasusta kun irrottaa ni lyö vapaalle. Mittaristossa on vaihde päällä, mut kierrokset tippuu nollaan. Kaasua painamalla hakee vaihteen uudelleen.
        4 ja 5 vaihde puuttuu kokonaan. Oli sit D, S tai manuaali käytössä.
        Miuistaakseni valittaa luistosta 4 ja 5 vaihteellakin, vaikka ne ei kytkeydy. Voi tosin luistaa niin paljon. En osaa sanoa.
        Vaihteet vaihtuu hitaasti. 3-5 sec saa aina odottaa. Käytti mitä puolta tahansa. Todennut et siksi ehtii luistaa koska kaasua painaa ja kun vaihtaa vaihteen ni kierrokset ehtii nousta.
        Vikakoodina tuo Grear Check 3->4 jne. eli luistosta.

        Luin että tuo putoaminen nollaan kun kaasusta irrottaa ei juonna juuria turbiinista. Eli turbiinivikaa tuskin on? Alkoi heti laatikon vaihdon jälkeen eikä ollut metallia ö-pohjassa. Vaihdettiin kunnon aineet ja suodatin ja ötaso ok. Tarkastettu myös muutaman km jälkeen oikeissa lämmöissä.

        Onko niin että tääkin laatikko on paskana? Myyjän mukaan turbiini vaihdettu hetki sitten. Myytiin toimivana. Koitin tavoitella mut tiedätte kyllä. En usko vilppiin, koska purkaminen ja lähettäminen hintaan nähden oli kyllä aika epätodennäkönen.

        Tuntuu, että laatikko ei pidä siis paineita. Eikö tää voisi nyt olla keissi? Onko mitään, minkä voisi itse vaihtaa ja tarkoitan noita tiivisteitä yms. yms. Epätoivosena katoin jo noita automaatin korjas aineita, jotka kuulemma korjaa vuodot. Mut päätin etten koske. Ellei sit uutta laatikkoa (taas) tule ni saatan kokeilumielessä kokeilla ennen vaihtoa.

        Mut siis mitä minä teen? Villejä veikkauksia.

        Autolla pystyy ajamaan. Kierrokset on kyllä 80km/h kolmessa tonnissa. Rauhassa kun liikkuu niin ei tuota vikavaloakaan sytyttele. Ei hajuja tai kolinoita. Huh huh..
        e39 530dA 1999.

        Comment

        • kihe
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 174
          • Joensuu

          Originally posted by MOH85 View Post
          Kai se on pakko taas herätellä aihetta.. Silläkin riskillä et jollakin menee hermot tän asian kanssa.

          Eli laatikon vaihto tosiaan ja ongelmana on seuraavat:
          1 ja pakki pelaa ok.
          2 ok kuhan painaa kaasua hitaasti
          3 luistaa mut kevyellä kaasulla alkaa ottaa kiinni
          Kaasusta kun irrottaa ni lyö vapaalle. Mittaristossa on vaihde päällä, mut kierrokset tippuu nollaan. Kaasua painamalla hakee vaihteen uudelleen.
          4 ja 5 vaihde puuttuu kokonaan. Oli sit D, S tai manuaali käytössä.
          Miuistaakseni valittaa luistosta 4 ja 5 vaihteellakin, vaikka ne ei kytkeydy. Voi tosin luistaa niin paljon. En osaa sanoa.
          Vaihteet vaihtuu hitaasti. 3-5 sec saa aina odottaa. Käytti mitä puolta tahansa. Todennut et siksi ehtii luistaa koska kaasua painaa ja kun vaihtaa vaihteen ni kierrokset ehtii nousta.
          Vikakoodina tuo Grear Check 3->4 jne. eli luistosta.

          Luin että tuo putoaminen nollaan kun kaasusta irrottaa ei juonna juuria turbiinista. Eli turbiinivikaa tuskin on? Alkoi heti laatikon vaihdon jälkeen eikä ollut metallia ö-pohjassa. Vaihdettiin kunnon aineet ja suodatin ja ötaso ok. Tarkastettu myös muutaman km jälkeen oikeissa lämmöissä.

          Onko niin että tääkin laatikko on paskana? Myyjän mukaan turbiini vaihdettu hetki sitten. Myytiin toimivana. Koitin tavoitella mut tiedätte kyllä. En usko vilppiin, koska purkaminen ja lähettäminen hintaan nähden oli kyllä aika epätodennäkönen.

          Tuntuu, että laatikko ei pidä siis paineita. Eikö tää voisi nyt olla keissi? Onko mitään, minkä voisi itse vaihtaa ja tarkoitan noita tiivisteitä yms. yms. Epätoivosena katoin jo noita automaatin korjas aineita, jotka kuulemma korjaa vuodot. Mut päätin etten koske. Ellei sit uutta laatikkoa (taas) tule ni saatan kokeilumielessä kokeilla ennen vaihtoa.

          Mut siis mitä minä teen? Villejä veikkauksia.

          Autolla pystyy ajamaan. Kierrokset on kyllä 80km/h kolmessa tonnissa. Rauhassa kun liikkuu niin ei tuota vikavaloakaan sytyttele. Ei hajuja tai kolinoita. Huh huh..
          Eikös paineen säätelyyn vaikuta myös venttiilikoneisto ja siellä olevat solenolidit? Jos sulla on vielä vanha laatikko tallella ja jaksaa ropata niin testaa vanhan laatikon venttiilikoneistolla.
          Esim. tuolla vähän lisäinfoa venttiilikoneistosta http://www.sonnax.com/articles/130-5...reverse-or-tcc

          Ootkos testannut livedatan seurailua (esim. INPAlla) mitä laatikossa nyt ylipäätään ajossa sen mukaan tapahtuu? Eihän tuo laatikko nyt kokonaisuudessaan ihan terveeltä vaikuta kyllä...
          Last edited by kihe; 19-12-2016, 15:49.

          Comment

          • MOH85
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 241
            • Rauma

            Ajossa en ole vielä inpalla tutkinut, koska nykyisen kannettavan akku ei kestä ilman virtajohtoa, mutta..

            Sen verran huomasin, että kun ajaa tasasella tuota 80km tunnissa. Kolmonen on päällä kierroslukujen mukaan. Kun siirryn manuaalille ja vaihdan isompaan se vaihtaa sen 5 vaihteelle siis näytön mukaan. Vaihde pysyy edelleen kolmosella eikä yritä lainkaan vaihtaa vaihteita. Inpalla katoin eilen niin näyttää luistoa (Gear check) myös 4 vaihteelle vaikka se ei koskaan kytkeydy. Eli tuntuu et luulee et siellä olis nelonen sisässä ja käsivaihteella vaihtaa suoraan vitoselle. Tai painaa vaihteen kerran alas niin se näyttää kolmosta. Tosin tässä alka menee hiukan jo itekin sekasin että miten tuon kuuluu toimia yms yms.

            Ainoa mikä tässä koko jutussa hämää on tuo paineiden putoaminen. Huomasin myös ettei oikeastaan mikään vaihde kestä kaasua kunnolla. Paitsi tuo 1 vaihde. Turbiinivikaan viittaa tuo hidas vaihteiden kytkeytyminen, kuten myös liikkeelle lähtiessä.. Voi olla että tääkin on vaan niin kulunut että pakat luistaa, mutta se ei selitä, että lyö kaasun irrottaessa kierrokset nolliin -> samoin kun venyttää vaihteiden vaihtamista niin totta kai se luistaa väkisin kun kaasu pomppaa siinä välissä kattoon. Siis joka vaihteella aina. Ratasvaloa ei synny, vaikka kierrokset nousee ja vauhti pysyy samana jos vaan irrottaa kaasusta ka vaikka se hetken ehtii noita kierroksia nostamaan. Tuntuu et se lyö vähän kuin vapaalle. Ratasvalo syttyy kun kaasuttaa kunnolla -> alkaa vaihtaa tai venyttää vaihtamista -> luistoa -> ratasvalo.

            Myyjä myös totesi et se turbiini on hetki sitten uusittu. Huomio syntyi että öljy oli aika mustaa juuri ja juuri punaista väriä saattoi erottaa (ei palanutta) ja pohjalla oli sedimenttiä. Magneetissa kai normaalin runsaasti. Tää laittas pohtimaan onko tähän laitettu mitään uutta turbiinia. Samoin jos on, miksi? Onko jo luistanut muttei auttanut turbiinin vaihto..

            Täytyy jostakin saada kone, joka kestää akulla. Se on totta et näkis mitä siellä tapahtuu kun irroittaa kaasun. Paikallaan kävin vaihteet läpi ja mitä nyt voi niin kyllä inpa ainakin näytti et vaihtaa ihan oikein. Pakko tunnustaa etten oikein osaa laatikkoa tutkia inpalla, siis tiedä mitä siellä oikeesti pitäs tapahtua. Turbiini pyöri normaalisti koneen kierrosten mukaan. Samoin solenoidit sun muut kytkeytyi kun vaihto paikallaan vaihteita. Jossakin x järjestyksestä, koska niistä en osaa kyllä sanoa mitään.. Ja tietty kun vaihde ja jarru päällä niin turbiini 0:ssa..

            Vanha laatikko on vielä tallella. Alkaa vaan tää hiukan vetää hiljaseksi, kun ei voi tietää mikä on vanhassa laatikossa vikana, mikä tässä nykyisessä. Ja kaikki korjaukset joutuu tekeen laatikon osalta nyrkkipajalla niin talous alkaa tulla vastaan..

            Renkaista sen verran että on 15 tuuman talvikumit. En muista profiileja mutta ovat ns. perus talvikumit peltivanteilla. Adaptaatiot on inpalla nollattu. Samoin sieltä voi aktivoida jotakin laatikon ominaisuuksia (?) ja inpa ilmoittaa kyllä että ne on oikein aktivoitu. Niistäkään en osaa sanoa juuta tai jaata..

            EDIT: sen verran vielä et korkeilla kierroksilla tää vetää ihan hyvin. Tietty se saattaa tuntua siltä mut tuntuu et yläpäässä kestää kaasua paremmin. Ite ajan sporttipuolella joten ajaminen on hiukan helpompaa. Kyllä, auto on ajossa.. D:llä joskus saattaa toimia jotenkin mutta usein ei pääse kunnolla liikkeelle ilman ratasvaloa. Toisaalta sekin voi olla et sporttipuolellahan tuo pienemmälle vaihtaminen tapahtuu herkemmin, joten laatikko ei luista vaan vaihtaa pienemmälle. Koska se vaihtaminen nyt kestää kauan syntyy luiston tuntua. Kaasun polkemisella saa kyllä tässäkin tilanteessa sen vaihteen haettua, mutta jos pitää tasaisen pohjassa tulee jälleen fail safe mode päälle..
            Last edited by MOH85; 19-12-2016, 20:15.
            e39 530dA 1999.

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              Originally posted by MOH85 View Post
              Eli laatikon vaihto tosiaan ja ongelmana on seuraavat:
              1 ja pakki pelaa ok.
              2 ok kuhan painaa kaasua hitaasti
              3 luistaa mut kevyellä kaasulla alkaa ottaa kiinni
              Kaasusta kun irrottaa ni lyö vapaalle. Mittaristossa on vaihde päällä, mut kierrokset tippuu nollaan. Kaasua painamalla hakee vaihteen uudelleen.
              4 ja 5 vaihde puuttuu kokonaan. Oli sit D, S tai manuaali käytössä.
              Miuistaakseni valittaa luistosta 4 ja 5 vaihteellakin, vaikka ne ei kytkeydy. Voi tosin luistaa niin paljon. En osaa sanoa.
              Vaihteet vaihtuu hitaasti. 3-5 sec saa aina odottaa. Käytti mitä puolta tahansa. Todennut et siksi ehtii luistaa koska kaasua painaa ja kun vaihtaa vaihteen ni kierrokset ehtii nousta.
              Vikakoodina tuo Grear Check 3->4 jne. eli luistosta.

              Alkoi heti laatikon vaihdon jälkeen eikä ollut metallia ö-pohjassa.

              Onko niin että tääkin laatikko on paskana?

              Tuntuu, että laatikko ei pidä siis paineita. Eikö tää voisi nyt olla keissi? Onko mitään, minkä voisi itse vaihtaa ja tarkoitan noita tiivisteitä yms. yms.
              Mut siis mitä minä teen? Villejä veikkauksia.
              Kyllähän se rikki taitaa olla. Vaihteistomanuuaalista katsottuna noihin oireisiin riittää kun eteenpäin kytkimen yksisuuntalaakeri on paskana. Vedon ei kyllä pitäisi olla sit millään eteenpäin vaihteella kovin jämerää. Toiseksi, nämä yksisuuntalaakerit on hyvin ns. tiukassa paketissa, jolloin hajotessaan öljypohjaan ei tule hippuakaan metallia.

              Menikö laatikko paikalleen ilman väkivaltaa tai pulteilla kiskomista? Toisin sanoen säilyikö öljypumppu ehjänä

              Comment

              • kihe
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 174
                • Joensuu

                Originally posted by MOH85 View Post
                Ajossa en ole vielä inpalla tutkinut, koska nykyisen kannettavan akku ei kestä ilman virtajohtoa, mutta..

                Sen verran huomasin, että kun ajaa tasasella tuota 80km tunnissa. Kolmonen on päällä kierroslukujen mukaan. Kun siirryn manuaalille ja vaihdan isompaan se vaihtaa sen 5 vaihteelle siis näytön mukaan. Vaihde pysyy edelleen kolmosella eikä yritä lainkaan vaihtaa vaihteita. Inpalla katoin eilen niin näyttää luistoa (Gear check) myös 4 vaihteelle vaikka se ei koskaan kytkeydy. Eli tuntuu et luulee et siellä olis nelonen sisässä ja käsivaihteella vaihtaa suoraan vitoselle. Tai painaa vaihteen kerran alas niin se näyttää kolmosta. Tosin tässä alka menee hiukan jo itekin sekasin että miten tuon kuuluu toimia yms yms.

                Ainoa mikä tässä koko jutussa hämää on tuo paineiden putoaminen. Huomasin myös ettei oikeastaan mikään vaihde kestä kaasua kunnolla. Paitsi tuo 1 vaihde. Turbiinivikaan viittaa tuo hidas vaihteiden kytkeytyminen, kuten myös liikkeelle lähtiessä.. Voi olla että tääkin on vaan niin kulunut että pakat luistaa, mutta se ei selitä, että lyö kaasun irrottaessa kierrokset nolliin -> samoin kun venyttää vaihteiden vaihtamista niin totta kai se luistaa väkisin kun kaasu pomppaa siinä välissä kattoon. Siis joka vaihteella aina. Ratasvaloa ei synny, vaikka kierrokset nousee ja vauhti pysyy samana jos vaan irrottaa kaasusta ka vaikka se hetken ehtii noita kierroksia nostamaan. Tuntuu et se lyö vähän kuin vapaalle. Ratasvalo syttyy kun kaasuttaa kunnolla -> alkaa vaihtaa tai venyttää vaihtamista -> luistoa -> ratasvalo.

                Myyjä myös totesi et se turbiini on hetki sitten uusittu. Huomio syntyi että öljy oli aika mustaa juuri ja juuri punaista väriä saattoi erottaa (ei palanutta) ja pohjalla oli sedimenttiä. Magneetissa kai normaalin runsaasti. Tää laittas pohtimaan onko tähän laitettu mitään uutta turbiinia. Samoin jos on, miksi? Onko jo luistanut muttei auttanut turbiinin vaihto..

                Täytyy jostakin saada kone, joka kestää akulla. Se on totta et näkis mitä siellä tapahtuu kun irroittaa kaasun. Paikallaan kävin vaihteet läpi ja mitä nyt voi niin kyllä inpa ainakin näytti et vaihtaa ihan oikein. Pakko tunnustaa etten oikein osaa laatikkoa tutkia inpalla, siis tiedä mitä siellä oikeesti pitäs tapahtua. Turbiini pyöri normaalisti koneen kierrosten mukaan. Samoin solenoidit sun muut kytkeytyi kun vaihto paikallaan vaihteita. Jossakin x järjestyksestä, koska niistä en osaa kyllä sanoa mitään.. Ja tietty kun vaihde ja jarru päällä niin turbiini 0:ssa..

                Vanha laatikko on vielä tallella. Alkaa vaan tää hiukan vetää hiljaseksi, kun ei voi tietää mikä on vanhassa laatikossa vikana, mikä tässä nykyisessä. Ja kaikki korjaukset joutuu tekeen laatikon osalta nyrkkipajalla niin talous alkaa tulla vastaan..

                Renkaista sen verran että on 15 tuuman talvikumit. En muista profiileja mutta ovat ns. perus talvikumit peltivanteilla. Adaptaatiot on inpalla nollattu. Samoin sieltä voi aktivoida jotakin laatikon ominaisuuksia (?) ja inpa ilmoittaa kyllä että ne on oikein aktivoitu. Niistäkään en osaa sanoa juuta tai jaata..

                EDIT: sen verran vielä et korkeilla kierroksilla tää vetää ihan hyvin. Tietty se saattaa tuntua siltä mut tuntuu et yläpäässä kestää kaasua paremmin. Ite ajan sporttipuolella joten ajaminen on hiukan helpompaa. Kyllä, auto on ajossa.. D:llä joskus saattaa toimia jotenkin mutta usein ei pääse kunnolla liikkeelle ilman ratasvaloa. Toisaalta sekin voi olla et sporttipuolellahan tuo pienemmälle vaihtaminen tapahtuu herkemmin, joten laatikko ei luista vaan vaihtaa pienemmälle. Koska se vaihtaminen nyt kestää kauan syntyy luiston tuntua. Kaasun polkemisella saa kyllä tässäkin tilanteessa sen vaihteen haettua, mutta jos pitää tasaisen pohjassa tulee jälleen fail safe mode päälle..
                Jos Raumalla asustelet ja auto kulkee, niin ootkos kysellyt ottasko Nätkin ton tsekattavaksi ja kuntoon jollain rahalla? http://www.autotransmission.fi/

                Comment

                • MOH85
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2009
                  • 241
                  • Rauma

                  Laatikon osalta erikseen mainitsein ettei saa kiristää paikalleen eli pitää mennä ihan käsin työntämällä eikä mitään ongelmia kyllä kuulemma ollut.. Turbiini ja laatikko oli pakettina eli turbiinia ei erikseen laitettu. Voisko tämä nyt tiputtaa pumppuvian pois. Ja muutenkin kasaus meni ihan hyvin eli ilman väkivaltaa..

                  Joo, en oo ollut yhteyksissä kyllä mihkään vaihteistoammattilaiseen mut pitää sitäkin miettiä. Tuomio on usein vaan, et paketti vaihtoon..

                  Koitin kyllä järkeillä tossa ja jotenkin tuntuu et toi turbiini on nyt yksinkertaisesti ongelma tässä. Sen enempää ymmärtämättä sen toimintaa pohdin, että eikös siellä nyt ole kahdet eri siivet, jotka ohjaa noita vaihtoja? Jotenkin tuntuu et tasakaasulla tasasesti kiihdyttäen liikkuu hyvin. Eli ettei niitten siipien pyörimisnopeuden ero kasva liian nopeesti liian suureksi. Kun painaa enempi kaasua vähän kuin irroittaa vaihteen. Kaasun kun pitää tasasesti pohjassa tuntuu et veto palaa takasin.

                  Ratasvaloa ei nyt oo hetkeen tullut eli jotenkin silti tuon luisto-ongelman jättäsin sivuun. Sitä en tiedä, miksi 4 ja 5 vaihde puuttuu, tosin en tiedä voiko rikkonainen turbiini vaikuttaa tähän. Samoin hidas vaihteiden kytkeytyminen niin liikkeelle lähtiessä kuin vaihtaessa ilmeisesti juontaa juurensa turbiinivioista? Kun lähtee tai kun peruuttaa niin veto on kyllä hyvä. Dllä toisinaan, Sllä vetää kyllä. Samoin pakki vetää hyvin eli kun lähtee liikkeelle. Samoin eikös tuo moottorijarrutus eli kaasusta irti päästäessä kierrosten tippuminen nollaan voisi selittyä juuri turbiinivialla? Jotenkin ettei ne siivet tms. toimi nyt oikein ja yhteen.

                  Selkeästi tää siis kusee homman alaväännöllä, korkeella kierroksella homma toimii tosin sielläkin varauksella. Samoin tasakaasulla kevyesti kiihdyttäen toimii..

                  Aloin miettimään, että entä jos sitä aut.öljyä on vaan vieläkin liian vähän.. Tosin nyt alkaa sit väkisin keksimään vikoja ja muita..
                  e39 530dA 1999.

                  Comment

                  • |parsakaali|
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 997

                    Minä sanoisin että laatikossa ei pysy paineet vuodon takia pikku kierroksilla. Toki se öljymäärä kannattaa ensin tarkistaa. Minulta löytyy yksi toimiva turbiini, jos haluat pois sulkea turbiinivian.

                    Comment

                    • MOH85
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2009
                      • 241
                      • Rauma

                      Nyt tietoa tarvitaan. Meneekö tää 530d:n alle (vm. 99)? Ku ettii tolla part number (96025104) ni antaa tiedot 525tds:lle. Sopiiko vai ei? Hiukan hakusessa nyt nää sopivuudet..

                      Tiedot:
                      GM, 7 530 442 (4G Z0)
                      P36 -- 1058442
                      96025104

                      Hydromatic Strasbourg (Made in france)

                      EDIT: joku ruotsalainen oli päättänyt myydä näillä specseillä laatikkoa 525tds:n laatikkona, joten vaara ohi.. Se sekoitti pakkaa eli pitäs sopia M57 möhköön..


                      Last edited by MOH85; 20-02-2017, 00:08.
                      e39 530dA 1999.

                      Comment

                      • JiiP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1734
                        • Tampere

                        Noniin nyt herjasi auto TRANS FAIL SAFE PROGRAMia.

                        Eli muutaman viikon on ollut ajossa satunnaista nykimistä, hyvin pientä kun tasaisesti ajaa, eli kierrosluku viisari putoaa noin 100 kierrosta. Nykimisen havaitsin +50km/h nopeuksissa. Huomiselle oli jo varattu korjaamolla aika kun vaikutti niin kovasti polttoaineen syötön ongelmalta.

                        Nyt sitten ajossa (~40km/h) vähän isompi nykäys ja TRANS FAIL SAFE PROGRAM herja näytölle ja laatikko myös luisti noilla pienillä vaihteilla. Hyvin sillä kuitenkin kotiin pääsi. Ja hajosi 0,5km ennen kotia joten sen parempaa nykyhetken vian kuvausta ei ole antaa. Ratasvalo ei syttynyt mittaristoon. Hetken päästä uudelleen käynnistettässä herjat olivat poissa ja meni eteen ja taakse sen muutaman metrin mitä kokeilin.

                        Mitä nyt näitä selailin niin jos ei koko laatikko ole porsinut niin turbiinin vaihdolla voisi selvitä. En tiedä täsmääkö turbiinivika oman vian kuvaukseen?

                        Missä Pirkanmaalla on joku paja joka tietäisi jotain vähän enemmän automaattilaatikoiden päälle? Ja mistä porukka on noita turbiineja hankkinut jos niiden vaihdolla on selvinnyt?
                        Official member of BTCF-Sauna Team
                        E46 316i -03
                        Ex:
                        E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                        Comment

                        • atte.o
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2009
                          • 894
                          • haukipudas

                          Originally posted by JiiP View Post
                          Noniin nyt herjasi auto TRANS FAIL SAFE PROGRAMia.

                          Eli muutaman viikon on ollut ajossa satunnaista nykimistä, hyvin pientä kun tasaisesti ajaa, eli kierrosluku viisari putoaa noin 100 kierrosta. Nykimisen havaitsin +50km/h nopeuksissa. Huomiselle oli jo varattu korjaamolla aika kun vaikutti niin kovasti polttoaineen syötön ongelmalta.

                          Nyt sitten ajossa (~40km/h) vähän isompi nykäys ja TRANS FAIL SAFE PROGRAM herja näytölle ja laatikko myös luisti noilla pienillä vaihteilla. Hyvin sillä kuitenkin kotiin pääsi. Ja hajosi 0,5km ennen kotia joten sen parempaa nykyhetken vian kuvausta ei ole antaa. Ratasvalo ei syttynyt mittaristoon. Hetken päästä uudelleen käynnistettässä herjat olivat poissa ja meni eteen ja taakse sen muutaman metrin mitä kokeilin.

                          Mitä nyt näitä selailin niin jos ei koko laatikko ole porsinut niin turbiinin vaihdolla voisi selvitä. En tiedä täsmääkö turbiinivika oman vian kuvaukseen?

                          Missä Pirkanmaalla on joku paja joka tietäisi jotain vähän enemmän automaattilaatikoiden päälle? Ja mistä porukka on noita turbiineja hankkinut jos niiden vaihdolla on selvinnyt?
                          http://transparts.fi/5l40e-momentinm...30d-p-167.html tuolta tilasin tänään itelle 330xd:hen. Löytyy myös pakkauutta LUK:ia hyllystä, ei näy vain nettisivulla. Kait tuomonen kunnostettukki limppu sielä pelaa laatikon loppuiän.
                          E61 M-sport

                          Comment

                          • Posno
                            Newbiemmer
                            • Mar 2019
                            • 9
                            • Lieksa

                            Oma 2002 vuotinen e39 530dA alkoi eilen temppuilemaan. Oli siis vakkari päällä noin 100km/h ja ylämäessä alkoi auto nykiä. Aavistuksen ehkä kierroksetkin hyppeli siinä samalla. Tänään koeajellessa huomasin että siinä 100km/h paikkeilla ainakin kaasua kevyesti painaessa tuntuu että auto ikäänkun puutuisi, kierroksetkin vähän laskevat eivätkä välttämättä nouse ainakaan paljoa vaikka auto kiihtyykin, vähän hitaanlaisesti siltikin. Vähänkin enemmän antaa kaasua niin pudottaa pienemmän vaihteen. Täyskaasulla tuntuisi kiihtyvän aika normaalisti yli satasenkin. Kovin vähän aikaa tämän auton omistanut niin ei ihan älyttömästi sitä perstuntumaa ole.

                            Kävin paikallisella nyrkkipajalla kyselemässä, sielläkin leviteltiin käsiä vaikka bemareiden kanssa on vähän enemmänkin touhunnut. Kuitenkin puheeksi tuli turbiinilukko. Voiko se jäädä kytkeytymättä? Luistaako vaan yksinkertaisesti turbiini vaikka lukkoon menisikin? Onko noissa jokin solenoidi sille lukolle? Mistä tätä lähtisi ratkomaan? Vikakoodeja ei ole. Ei huomaa mitään outoa ainakaan alle 60km/h vauhdissa, noin 80km/h jälkeen alkaa temppuilu. INPA löytyy kaverilta, ei vielä ole kerennyt ajossa kattelemaan mitään. Voiko sillä löytää ajon aikana mahdollisesti syyllistä? Mitä kannattaisi katsella?

                            En ole vielä täysin poislukenut vaihtoehtoa että jokin anturi reistaa tai jokin polttoainepumpuista takkuilisi. Paineet kuitenkin tuntuisi olevan OK INPAn mukaan ja lähtee käymään kun balmun alta. Mitä nuo suuttimien livearvot saisi ja pitäisi olla?

                            Kiitoksia jo etukäteen jos jotain suuntaa antavaa edes löytyisi!
                            Last edited by Posno; 08-05-2019, 17:15.

                            Comment

                            • MOH85
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 241
                              • Rauma

                              Ilmeisesti aika herkästi tuo laatikko luistaessa antaa koodia gear check 1-5 tmv jos alkaa luistamaan. Kun lukko on käytössä 85km/h ja siitä yli kevyesti kaasua painamalla kierroksien kuuluukin laskea hieman. Eli sillon huomaa että lukko ottaa kiinni. Jos turbiini ei lukitu, on kierrokset kuminauhamaiset eli kuten alta 85km/h ajaessa huomaa. Kun lukko on kiinni niin esim. vakkari päällä nopeutta nostaen huomaa, että kierrokset ja vauhti nousee samaa tahtia. Kun lukko ei ole käytössä eli alta n. 85km/h niin kun laitat vakkarin ja lisäät nopeutta (vakkarilla) huomaat että kierrokset nousee ja nopeus laahaa perässä. Tämäkin normaalia kuhan ei luista eli kierrokset nousee mutta nopeus ei nouse.

                              Itsellä oli sama ongelma, että vakkarilla ajaessa noin 100m/h tuntui nykimistä. Syyksi paljastui railanturin pinnit, jotka ei enää vanhuuttaa ottanut laillista kontaktia. Toinen, jolloin itekin ajattelin laatikko vikaa kyseisillä oireilla paljastui suutinviaksi. Tai ainakin suutin sieltä antautui ja oire hävsi vaihdon myötä. oletan että nykimnen tosiaan johtui siitä, että polttoaineen saanti ei ollut tasaista.

                              Railanturia voi tutkia helposti. Eli vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiinkin joka on epätasaista. Ei aina, mutta.. Ite huomasin tyhjäkäynnin välillä aika raffiksi. Samoin salavalikosta kattoen tyhjäkäynti seilasi 730-760 rpm. Jossakin vaiheessa auto jopa sammui tyhjäkäynnillä. Tähän auttoi aina kun painoi tuon railanturin pohjaan kunnolla. Lopulta vaihdoin pinnit sine ja nykimnen katosi.

                              Eli nää on sellasia mitkä on helppo tutkia. Inpalla näkee karkeat korjausarvot suuttimille vaikka (jos haluaa) ne on hyvä mekaanisesti itse mitata..

                              Voidan se olla laatikkokin/turbiinilukko mutta jotenkin nykiminen viittaisi enemmän polttoainepuolen vikaan. GM laatkko nyt ei ole kuuluisa sen hyvyydestä. Omassa taitaa olla jo kolmas laatikko alla. Että sen puolesta tietty ennen ku enempää ajaa niin tutkii mistä kannattaa alkaa korjailemaan. Jos siis tuota laatikko vikaa pelkää..
                              e39 530dA 1999.

                              Comment

                              • Posno
                                Newbiemmer
                                • Mar 2019
                                • 9
                                • Lieksa

                                Originally posted by MOH85 View Post
                                Ilmeisesti aika herkästi tuo laatikko luistaessa antaa koodia gear check 1-5 tmv jos alkaa luistamaan. Kun lukko on käytössä 85km/h ja siitä yli kevyesti kaasua painamalla kierroksien kuuluukin laskea hieman. Eli sillon huomaa että lukko ottaa kiinni. Jos turbiini ei lukitu, on kierrokset kuminauhamaiset eli kuten alta 85km/h ajaessa huomaa. Kun lukko on kiinni niin esim. vakkari päällä nopeutta nostaen huomaa, että kierrokset ja vauhti nousee samaa tahtia. Kun lukko ei ole käytössä eli alta n. 85km/h niin kun laitat vakkarin ja lisäät nopeutta (vakkarilla) huomaat että kierrokset nousee ja nopeus laahaa perässä. Tämäkin normaalia kuhan ei luista eli kierrokset nousee mutta nopeus ei nouse.

                                Itsellä oli sama ongelma, että vakkarilla ajaessa noin 100m/h tuntui nykimistä. Syyksi paljastui railanturin pinnit, jotka ei enää vanhuuttaa ottanut laillista kontaktia. Toinen, jolloin itekin ajattelin laatikko vikaa kyseisillä oireilla paljastui suutinviaksi. Tai ainakin suutin sieltä antautui ja oire hävsi vaihdon myötä. oletan että nykimnen tosiaan johtui siitä, että polttoaineen saanti ei ollut tasaista.

                                Railanturia voi tutkia helposti. Eli vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiinkin joka on epätasaista. Ei aina, mutta.. Ite huomasin tyhjäkäynnin välillä aika raffiksi. Samoin salavalikosta kattoen tyhjäkäynti seilasi 730-760 rpm. Jossakin vaiheessa auto jopa sammui tyhjäkäynnillä. Tähän auttoi aina kun painoi tuon railanturin pohjaan kunnolla. Lopulta vaihdoin pinnit sine ja nykimnen katosi.

                                Eli nää on sellasia mitkä on helppo tutkia. Inpalla näkee karkeat korjausarvot suuttimille vaikka (jos haluaa) ne on hyvä mekaanisesti itse mitata..

                                Voidan se olla laatikkokin/turbiinilukko mutta jotenkin nykiminen viittaisi enemmän polttoainepuolen vikaan. GM laatkko nyt ei ole kuuluisa sen hyvyydestä. Omassa taitaa olla jo kolmas laatikko alla. Että sen puolesta tietty ennen ku enempää ajaa niin tutkii mistä kannattaa alkaa korjailemaan. Jos siis tuota laatikko vikaa pelkää..
                                Okei kiitoksia! pitää vielä tarkemmin katsella ajaessa noita polttoaineeseen liittyviä livedatoja. Muistelisin että tyhjäkäynnillä jonkun suuttimen arvo oli jopa n. 3.6 miinusta tai plussaa, taitaa olla jo vähän liikaa? Parin suuttimen kolossa myös hieman kosteutta. Vuotaako ne ja saako niitä edes elvytettyä jollain tiivisteillä vielä, vai ovatko uusilla? Sitäkin railpaineen anturia pitää vielä tutkia. Eniten vaan hämää kun ei tosiaan noissa kaupunkinopeuksissa ole mitään hämminkiä. Ja unohtui tuosta tyhjäkäynnistä sanoa, että siinä testattaessa välillä tuntui käyvän vähän heiluen, sitten taas tasottui ja tuli takaisin. Ei huomannut kierrosmittarissa kuiteskaan mitään heittoa.
                                Last edited by Posno; 09-05-2019, 05:34.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎