Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by thebluenile View Post
    On tuo ajo hieman rauhallisempaa D:llä, mutta ilmeisesti muuten laatikko tekee saman "työn" D:llä kuin Stepillä. Moottorijarrutuksissa yms. tulee varmaan eri tavalla momenttia laatikolle ja täytyyhän siinä kai jotain synkronointeja tehdä kun pienemmälle nopeammin vaihtaa.

    Tämä vain tämmöisen maallikon pohdintaa, tekniikka sinällään ei ole hallussa...
    No jos se on hajotakseen kyllä se hajoaa D:lläkin. Periaatteessa laatikossa saattaa jopa olla paremmat öljynpaineet steppiä käytettäessä.

    Jos tuollaista miettii, voi olla parempi laittaa kaasupolkimen alle palikka ettei painu kuin 1/3.

    ps. automaatissa ei ole synkronointia.

    Comment

    • thebluenile
      Bimmer Rookie
      • Dec 2013
      • 122
      • Helsinki

      Täytyy myöntää, että aika varovasti vielä ajelen. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa ja vielä totuttelen uuteen kokemukseen...

      Originally posted by Muurahainen View Post
      No jos se on hajotakseen kyllä se hajoaa D:lläkin. Periaatteessa laatikossa saattaa jopa olla paremmat öljynpaineet steppiä käytettäessä.

      Jos tuollaista miettii, voi olla parempi laittaa kaasupolkimen alle palikka ettei painu kuin 1/3.

      ps. automaatissa ei ole synkronointia.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by thebluenile View Post
        Minulla on tuo sama vehje. Aikasemmalla 3-sarjalaisella opin aika aktiivisen ajotavan ja siihen kuului automaatin stepin jäyttö mm. moottorijarrutuksissa ja joskus kiihdytyksissä...

        Vieläkö 255 tkm ajettu Steppi kestää tuollaisen käytön vai pidänkö vaan kilstisti D:llä koko ajan?
        Se tykkää ajamisesta, joten kovaa menoa vain...

        Comment

        • thebluenile
          Bimmer Rookie
          • Dec 2013
          • 122
          • Helsinki

          Ol kyllä nautiskeltu.., mutta vielä ei ole täyttä luottoa siitä, että vois vaan huoeltta ajaa. Auto on ollut tosiaan vasta vähän aikaa. On pitänyt viedä osaavan katsastettavaksi jo jonkin aikaa, mutta aikataulut eivät ole mätsänneet.

          Eilen sitten alkoi kuulumaan ihme kumahtelua liiikkeelle lähdössä..Sellainen pehmeä, mutta kuuluva kumahdus alta takaa... onko tämä vaihteistoasia vai mikä?

          Originally posted by Hemi View Post
          Se tykkää ajamisesta, joten kovaa menoa vain...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by thebluenile View Post
            Ol kyllä nautiskeltu.., mutta vielä ei ole täyttä luottoa siitä, että vois vaan huoeltta ajaa. Auto on ollut tosiaan vasta vähän aikaa.
            Eli odottelet salamaa kirkkaalta taivaalta?

            No, millään ihmisen suunnittelemalla ja valmistamalla laitteella ei voi ajaa siinä mielessä ”huoletta”, etteikö jokaiseen tule jossain kohtaa vikaa.
            Jos tätä pelkää, niin parempi pysyä kotona pumpuliin kääriytyneenä ja ennen kaikkea unohtaa varsinkin autoilu ihan kokonaan....ainakin autoilu millään muulla kuin uusilla/täyden takuun alaisilla yksilöillä.
            Näitä nettijuttuja lukemalla jokainen automerkki ja malli on täysi susi ja täynnä vikoja, koska harvemmin täällä raportoidaan niistä päivistä erikseen kun ollaan menty ongelmitta.
            Bemarissa vaihdelaatikko on oikeasti murheista pienimmästä päästä, varsinkin jos sen vain antaa olla eikä lähde mm.jatkuvaan turhaan öljynvaihtorumbaan=korjaamaan ehjää, jossa aina sattuu ja tapahtuu=aiheuttaa täysin turhaa stressiä määristä laaduista, oikein tehdyistä,jne,jne.
            Nimittäin siihen käytetyt pääomat voi käyttää paljon järkevämminkin ja pistää ne vaikka jemmaan laatikon vaihtoa/remppaa silmälläpitäen.
            Näillä ei ajella oikeasti yhtään pidempään vaikka murehtisit ja vaihtelisit jatkuvasti sen vuoksi laatikon öljyjä, joten anna sen asian olla ja nauti menosta.
            Jätät sen nyt rauhaan, niin +600tkm:n rajapyykki tulee sen kanssa vastaan ilman huolia ja mikäli oikeasti jotakin tulee, se tulee turbiiniin, ei itse laatikkoon.

            Pidä mielummin autosi alusta ja jarrut oikeasti huoltamalla hyvässä tikissä ja aina kun jotakin muuta pikkuvikaa tulee, niin korjaa se välittömästi ennen seuraavaa(se että näitä tulee ei ole tuurista kiinni, vaan se on luonnonlaki).

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14349
              • Oulu

              Näin. Mistäpä näistä tietää. Vasta ajoina 560tkm ajetulla 530dA E39:llä ja orggis loota. Pelasi kuin unelma.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • ahistaa
                Newbiemmer
                • Feb 2011
                • 27
                • suomi

                Tosiaan kerroinkin edeltävässä viesteissä että kovassa vauhdissa 530d hajosi perä joka samalla hajoitti kartaanin taka apurungon/kelkan ja myöskin laatikko lakkasi toimimasta. Tästä oltiin sitten montaa eri mieltä voiko se laatikko todella olla hajalla.

                Pitkään seissyt vaihtolaatikko auton alle ja kaikki näytti olevan kunnossa mutta eipä auto lähtenyt enään ollenkaan virtalukosta käyntiin tosin startin päästä rengasraudalla kylläkin. Mittaristossa kuitenkin vaihteiston merkkivalot toimivat ja uusi laatikkokin toimi aivan kuten pitää tosin eivaan käynnisty avaimella. Oman aikansa tutkailtuaan vaihdettiin vaihtolaatikkoon vaihteen tunnistin tai mikälie musta osa johon menee sähköjohto ja on vaihteenvalitsin tapin ympärillä.

                Ja nyt lähtee auto avaimella käyntiin ja kaikki toimii kuin 14 vuotta sitten Saksan tehtaalla

                Comment

                • thebluenile
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 122
                  • Helsinki

                  Tulee vähän offtopiccia, mutta tosiaan kävi Bemu Oy:ssä huollossa ja vähän alustan osia ja jarrupalat tuli vaihdettua. Jotkut tykkää laittaa alustassa uusiksi samalla kertaa enemmänkin palikoita, mutta luotin tässä huollon asiantuntemukseen. Budjetti myös rajallinen, joten tällä kertaa vaihdon kohteen vain muutama osa...

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli odottelet salamaa kirkkaalta taivaalta?

                  No, millään ihmisen suunnittelemalla ja valmistamalla laitteella ei voi ajaa siinä mielessä ”huoletta”, etteikö jokaiseen tule jossain kohtaa vikaa.
                  Jos tätä pelkää, niin parempi pysyä kotona pumpuliin kääriytyneenä ja ennen kaikkea unohtaa varsinkin autoilu ihan kokonaan....ainakin autoilu millään muulla kuin uusilla/täyden takuun alaisilla yksilöillä.
                  Näitä nettijuttuja lukemalla jokainen automerkki ja malli on täysi susi ja täynnä vikoja, koska harvemmin täällä raportoidaan niistä päivistä erikseen kun ollaan menty ongelmitta.
                  Bemarissa vaihdelaatikko on oikeasti murheista pienimmästä päästä, varsinkin jos sen vain antaa olla eikä lähde mm.jatkuvaan turhaan öljynvaihtorumbaan=korjaamaan ehjää, jossa aina sattuu ja tapahtuu=aiheuttaa täysin turhaa stressiä määristä laaduista, oikein tehdyistä,jne,jne.
                  Nimittäin siihen käytetyt pääomat voi käyttää paljon järkevämminkin ja pistää ne vaikka jemmaan laatikon vaihtoa/remppaa silmälläpitäen.
                  Näillä ei ajella oikeasti yhtään pidempään vaikka murehtisit ja vaihtelisit jatkuvasti sen vuoksi laatikon öljyjä, joten anna sen asian olla ja nauti menosta.
                  Jätät sen nyt rauhaan, niin +600tkm:n rajapyykki tulee sen kanssa vastaan ilman huolia ja mikäli oikeasti jotakin tulee, se tulee turbiiniin, ei itse laatikkoon.

                  Pidä mielummin autosi alusta ja jarrut oikeasti huoltamalla hyvässä tikissä ja aina kun jotakin muuta pikkuvikaa tulee, niin korjaa se välittömästi ennen seuraavaa(se että näitä tulee ei ole tuurista kiinni, vaan se on luonnonlaki).

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    Tuli hankittua jälleen 530d -00. Laatikko ihmetyttää kun vertaa aiempaan menopeliini. Entisessä menpelissä laatikko oli täysin huomaamaton.

                    Tässä nykyisessä 2-3 vaihto tuntuu nykäyksenä, ikäänkuin ei luista vaihdon aikana, vai eikö moottorinohjaus älyä vähentää momenttia vaihdon ajaksi (onko näissä edes sellaista ominaisuutta). Tämä siis satunnaista. Pedaali pohjassa vaihtaa nätisti.

                    Turbiinilukko on myös aika aktiivinen, se kun kytkeytyy niin tuntuu nappaavan kerrasta, sekin tuntuu lievänä nykäyksenä. Myös sen irtoamisen huomaa selkeästi ja tuntuu löysäävän lukon melko helposti. Kytkeytyy n.60-70km/h välissä. Mitään tärinöitä ei ole.

                    Laatikko ollut saksassa pajalla n.100 000km sitten. Öljynvaihtoa ei ole sen jälkeen suoritettu - pitäisikö, vai ajetaanko auringonlaskuun niin pitkälle kun kulkee?
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • Jii_Koo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2013
                      • 785
                      • Jkl

                      ^Eihän tuo normaalia toimintaa toki ole. Onko vakiosoftat laatikossa/autossa muuten?
                      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        Mun laatikko tekee samaa ja olen jo asiaa yrittänyt selvitellä huonoin tuloksin. Öljyt on omaani vaihdettu huuhtelemalla eikä sillä ollut mitään vaikutusta. Adaptaatioiden nollaus auttaa hetken. Olisko se sit kuitenkin jotain softavikaa?

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          Originally posted by Hene View Post
                          Tuli hankittua jälleen 530d -00. Laatikko ihmetyttää kun vertaa aiempaan menopeliini. Entisessä menpelissä laatikko oli täysin huomaamaton.

                          Tässä nykyisessä 2-3 vaihto tuntuu nykäyksenä, ikäänkuin ei luista vaihdon aikana, vai eikö moottorinohjaus älyä vähentää momenttia vaihdon ajaksi (onko näissä edes sellaista ominaisuutta). Tämä siis satunnaista. Pedaali pohjassa vaihtaa nätisti.

                          Turbiinilukko on myös aika aktiivinen, se kun kytkeytyy niin tuntuu nappaavan kerrasta, sekin tuntuu lievänä nykäyksenä. Myös sen irtoamisen huomaa selkeästi ja tuntuu löysäävän lukon melko helposti. Kytkeytyy n.60-70km/h välissä. Mitään tärinöitä ei ole.

                          Laatikko ollut saksassa pajalla n.100 000km sitten. Öljynvaihtoa ei ole sen jälkeen suoritettu - pitäisikö, vai ajetaanko auringonlaskuun niin pitkälle kun kulkee?
                          Onko auto sinulle kuinka uusi tuttavuus ja onko toiminut kaiken aikaa samalla tavalla? Ettei siellä olisi laitettu modattu laatikon ohjausboksi.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • dokki
                            BTCF Member
                            • Feb 2013
                            • 236
                            • valtimo-sotkamo

                            Lodju ongelmaa

                            Terve.
                            Minulla on sellaista ongelmaa laatikon kanssa että luistamisen tunnetta jatkuu kaasupohjassa aina kolmeen tonniin saakkaa ja sit nappaa vaihdettu on laatikko ja turpiini ei mitään merkitystä sekä laatikon ohjain laite ei vaikutusta.myös moottorin ohjaus eikä silläkään mitään vaikutusta.osat vaihdettu toisesta autosta ja toinen auto vaihtaa paljon jämäkämmin eikä luistata läheskään yhtä paljon olipa siinä mitkä osat tahansa.ainut mikä vaikutti oli imm vaihto mutta sekin vaikutus hyvin pieni mikö voi olla vai onko vain liikaa punetta kun on isompi ahdin ja kuuleri sekä putkisto.ja renkaat on 225/35r19/235/35r19
                            BMW e39 530dA-98
                            BMW e38 735iAL-97

                            EX:BMW e39 523iA-97
                            BMW e36 320ci-92
                            BMW e36 316i -92
                            BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                            Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by dokki View Post
                              Terve.
                              Minulla on sellaista ongelmaa laatikon kanssa että luistamisen tunnetta jatkuu kaasupohjassa aina kolmeen tonniin saakkaa ja sit nappaa vaihdettu on laatikko ja turpiini ei mitään merkitystä sekä laatikon ohjain laite ei vaikutusta.myös moottorin ohjaus eikä silläkään mitään vaikutusta.osat vaihdettu toisesta autosta ja toinen auto vaihtaa paljon jämäkämmin eikä luistata läheskään yhtä paljon olipa siinä mitkä osat tahansa.ainut mikä vaikutti oli imm vaihto mutta sekin vaikutus hyvin pieni mikö voi olla vai onko vain liikaa punetta kun on isompi ahdin ja kuuleri sekä putkisto.ja renkaat on 225/35r19/235/35r19
                              No, ehkä nuo eturenkaat olisi pitänyt vaihtaa ihan ensimmäisenä oikean halkaisijan renkaisiin? Nyt alla eri vierintäkehän pyörät edessä ja takana, jolloin ainakin tämä on yksi potentiaalinen laatikon häröilyn ehdokas?
                              Eli eturenkaat vaihtoon ja laatikon adaptaatioiden nollaus.

                              Comment

                              • penari
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 596
                                • Vihanti

                                Originally posted by Hemi View Post
                                No, ehkä nuo eturenkaat olisi pitänyt vaihtaa ihan ensimmäisenä oikean halkaisijan renkaisiin? Nyt alla eri vierintäkehän pyörät edessä ja takana, jolloin ainakin tämä on yksi potentiaalinen laatikon häröilyn ehdokas?
                                Eli eturenkaat vaihtoon ja laatikon adaptaatioiden nollaus.

                                Mulla samanlainen rengastus, eikä ole kyllä ollu mitään vaikutusta laatikon toimintaan. ~590tkm mittarissa.
                                F01 730d semivoll
                                e30 325 turbo m-tech2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎