Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Posno
    Newbiemmer
    • Mar 2019
    • 9
    • Lieksa

    No nyt on vähän ajeltu läppäri sylissäkin. Pitäisikö tuon häröilevän railpaineanturin jotenkin näkyä INPA:n livedataa katsoessa? En minä siitä liittimestä ulkoisesti mitään vikaa löydä ja pohjassakin tuntuisi olevan. Vähän tympeässä välissä niin en vielä ole irti asti liitintä saanut. Eikä näköjään ole taas pää toiminut ja ei ole tyhjäkäynniltä railipaineista kuvaa, muistelen sen olleen hivenen alle 400, mutta tässä ajosta: https://imgur.com/JCtvzFV Näyttäisi tuotakin pre-supply painetta olevan vähintäänkin tarpeeksi, saman verran tyhjäkäynnillä. Miltä nuo muut arvot näyttävät? Tuossa vielä eri datoja: https://imgur.com/PwZksGf

    Suuttimien korjausarvot ovat kylläkin hieman yläkanttiin, tuntuivat tosin vaihtelevan jonkin verran. Ensimmäisellä kerralla ajon jälkeen näytti yksin suutin jopa yli 4 plussaa. Pari muutakin taisi olla yli kolmen, ei muistikuvaa oliko miinusta vai plussaa. Tässä yksi kuva koeajojen jälkeen: https://imgur.com/XZ6BJTG Ykkönen oli alkuun se selkeästi huonoin, mutta tuossa kuvassa kuitenkin huonoimman paikka vaihtunut :think Selviääkö noista arvoista jo jotain?

    En saanut ainakaan livedatan mukaan älyttömiä eroja engine speedin ja turbine speedin välille, välillä jopa menivät käsikädessä. Tässä esimerkki: https://imgur.com/lkKi3Bt Onko tuon output speedin ja turbine speedin tarkoitus olla noin paljon erillään toisistaan lukko kytkettynä? Tuntui että ne menivät käsikädessä jos ei ollut turbiinilukko päällä. Ainakin lukko tuntui kytkeytyvän ihan normaalisti, jopa INPA sen olevinaan tunnisti. Kyllähän tuossa laatikossa alkaisi olla öljynvaihto jo ajankohtainen muutenkin, kannattaisikohan sillä jopa aloittaa? :think

    Tuossa Gear Conditions valikossa huomasin että kun vaihde on mennyt vitoselle, niin jää lukemaan tuo Changing Up (gear): https://imgur.com/FYwzoLj Liekkö siihen sitten jää vaan edellinen tapahtuma, jäi tuokin Changing Down kun vaihtoi kepistä itse pienempää.

    Laatikon valikossa, jossa näkyy kaikkien renkaiden nopeudet huomasin, että oikea etupyörä vähän heittelee nopeutta. Sanoisin että kun muut renkaat näyttää tasaista 90km/h niin se yksi heittelee noin 88-92 akselilla. Samassa valikossa myöskin oli jokin Electronic Pressure Controller EDS 4. En oikein ottanut selvää edes googlesta mikä tämä on. Mutta joskus, ei niinkään pätkimällä vaan pari kertaa huomasin kun arvo näytti nollaa, ja sitten tulikin taas kohta takaisin. Liekkö mitään tärkeää?

    https://www.youtube.com/watch?v=SPDx2aO3tCI Kuvasin vielä pienen videon, jossa näkyy tuo kevyellä kaasulla kiihdytys satasen vauhdista ja se kierrosten tippuminen kun alkaa kiihdtyttämään. Näyttääkö normaalilta? On tosiaan niin tuore auto itselle ja matka-ajoa takana vaan vähän, niin perstuntuma tuohon laatikon toimintaan noissa nopeuksissa on vähäistä. Toki nyt sitten mahdollisen vian takia pää ylikierroksilla käyden koitettu ottaa siitä tolkkua

    En enää itekään ole varma kuvittelenko kaiken, vai onko tässä oikeasti vikaa. Nykiminen ei ole hävinnyt mihinkään, mutta ehkä tätä on tullut mietittyä nyt liikaa parin päivän aikana. Helpottaisi vaan tietää johtuuko nykiminen laatikosta vai moottorista. Hankala myöskin livedatasta ottaa selkoa notkuuko siellä jokin arvo kun auton saa nykimään. Oisko noista mistään mitään hyötyä vian etsinnässä?
    Last edited by Posno; 09-05-2019, 21:06.

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      suuttimien korjausarvoista en vielä huolestuisi vaikka tuo 6 suutin näyttikin olevan hieman yli 3 ja ykkönen selkeästi alle -2. Tietty ne korjaa toinen toistaan, kun toinen on plussalla, toinen korjaa miinuksella. En tiedä miten tuo todellisuudessa tarkoittaa mutta yleisesti +/-2 on sellainen, että kun menee niiden ulkopuolelle niin voisi olla hyvä miettiä suuttimien huoltoa. Mekaanisesti mittaamallahan se kunto selviää, josta on netissä hyvät ohjeet. Ite olen, varsinkin talvisin, laittanut teboilin tuhkautumatonta 2T outdoor öljyä dieselin joukkoon voiteluksi ja se on hieman auttanut noissa korjausarvoissa. Muutama desi tankilliseen. Auttaa, jos auttaa muttei haittaakaan tee.


      Railanturissa on ne kolme pinniä, jotka iän myötä löystyy. Eli mitään ulkoista vikaa niistä ei löydy. Pinni vain kuoleentuu ja kontakti heikkenee ja siksi pätkii. Voi olla että tässä ei ole kyse siitä, mutta aika yleinen vika tuo on enempi ajetuissa autoissa. Ite diagnosoin sen niin, että kattelin salavalikosta kierroksia. Ne heittelehti 730-760rpm välillä. Ei sitä nähnyt juurikaan kierroslukumittarissa, tosin lopuksi auto jo alkoi tyhjäkäynnillä sammua. Kun liitintä muljasi/painoi kierrokset tasoittui välittömästi 750rpm. Ja sen eron kyllä huomasi pers tuntumalla. Inpallakin näkee kierrokset. En osaa sanoa miten tuo anturin heikko kontakti näkyy inpalla railpaineissa suoraan, koska oletan, että anturi antaa huonon kontaktin takia väärää tietoa. Itse en siis vian ollessa päällä päässyt koneelle, joten en osaa sanoa miten railpainetta kannattaa tulkita ja voiko sen perusteella kertoa vian olevan liittimessä. Kai se heittelee tms. Käsi kyllä mahtuu sinne tulipellin väliin josta tuo liitin löytyy. Jos sattuu että tyhjäkäynti on taas huono/täristää niin sinne käsi ja painaa liitintä pohjaan. Jos käynti muuttuu vika voisi olla siellä.


      Laatikon osalta ja niiden tulkitsemisesta inpalla en osaa sanoa mitään. Mutta ainakin videon osalta on ihan normaalia että kierrokset hieman laskee kun painaa kaasua turbiinin olessa lukittuna eli se on ihan oikein. Jos näin ei tapahtuisi ja kierrokset nousisi vauhdin laahatessa perässä olisi turbiinilukossa vikaa, oletettavasti. Mutta videon perusteella ainakin sulla lukko pitää kiinni. Tosin koitin miettiä omaa laatikkoa. Mielestäni kaasua painamalla se ei nosta kierroksia ja sitten laske, kuten sulla tekee videolla. Mielestäni omassa kierrokset laskee suoraan about 100rpm ja sitten seuraa tietty nopeutta. Voin kattoa seuraavalla kerralla miten oma laatikko toimii..



      tuo EDS 4 liittyy turbiinin lukittumiseen: INPA:lla ainakin voi tarkkailla tuon lukon ohjaus solenoidin (EDS 4) toimintaa ja siitä voisi päätellä johtuuko nuo mainitut jutut turbiinista vai ei. Jos lukkoa juuri kytketään ja samalla hetkellä alkaa oireet, niin aika selvältä vaikuttaa. Jos taas lukkoa ei olla kytkemässä tmv. ja silti oireita, niin vika löytynee jostain muualta kun turbiinista/lootasta.


      https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=988

      Ei se koskaan pois suljettua ole jottako laatikko alkaa olemaan ehtoo puolella. Mutta näitä on vaan alettava tutkimaan. Paras on koittaa sulkea pois mahdollisia vikoja esim. tuolta polttoainepuolelta. ihan juuri tuon rail liittimen, diesel suodattimen ja suuttimia tarkastellen. Ne on kuitenkin aika edullisia tarkistuksen kohteita. Hyvähän se on kattoa ettei automaatissa näy mitään ulkoista vuotoa, ettei öljyt ole jostain syystä vähentyneet.. Laatikkovioissa/ongelmissa ajaminen ei tee kuitenkaan koskaan hyvää.
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        Ne 3 pinniä rail-painenturin liittimeen (12512247474) maksaa alle 10€ ja kannattaa joka tapauksessa vaihtaa, jos vähänkään siihen sopivia oireita ilmenee, niin saa ainakin sen vian poissuljettua.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Posno
          Newbiemmer
          • Mar 2019
          • 9
          • Lieksa

          Kestänyt vähän vastailla. Mutta laitoin polttoaineen sekaan jotain polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, auttaa jos auttaa. Varmaan seuraavana koittaa vaihtaa nuo laatikkoöljyt, toivottavasti ei menisi ainakaan huonompaan suuntaan

          Ja ehkä tosiaan nuo liittimetkin kannattaisi vaihtaa, jos ennenpitkää meneevät kuitenkin.

          Kiitos vihjeistä!

          Comment

          • MOH85
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 241
            • Rauma

            Originally posted by Posno View Post
            Kestänyt vähän vastailla. Mutta laitoin polttoaineen sekaan jotain polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, auttaa jos auttaa. Varmaan seuraavana koittaa vaihtaa nuo laatikkoöljyt, toivottavasti ei menisi ainakaan huonompaan suuntaan

            Ja ehkä tosiaan nuo liittimetkin kannattaisi vaihtaa, jos ennenpitkää meneevät kuitenkin.

            Kiitos vihjeistä!

            Suosittelen Teboilin 2T outdoor kakstahtiöljyä koska se voitelee paikkoja, siirto/tankin pumppua, suuttimia ja kp pumppua. Nuo ihmeaineet polttoaineen sekaan on kuitenkin hieman .. uskoo ken uskoo.. muutama, pari kolme desiä tankilliseen tuota 2T. Huomattavasti edullisempaa ja kestää kauemmin.. Ennen kuin GM laatikkoa alkaa sörkkimään niin ne railanturin pinnit. GM laatikon öljynvaihto sitten huuhtelemalla ohjeiden mukaan, jos siihen ryhtyy..
            e39 530dA 1999.

            Comment

            • Posno
              Newbiemmer
              • Mar 2019
              • 9
              • Lieksa

              Originally posted by MOH85 View Post
              Suosittelen Teboilin 2T outdoor kakstahtiöljyä koska se voitelee paikkoja, siirto/tankin pumppua, suuttimia ja kp pumppua. Nuo ihmeaineet polttoaineen sekaan on kuitenkin hieman .. uskoo ken uskoo.. muutama, pari kolme desiä tankilliseen tuota 2T. Huomattavasti edullisempaa ja kestää kauemmin.. Ennen kuin GM laatikkoa alkaa sörkkimään niin ne railanturin pinnit. GM laatikon öljynvaihto sitten huuhtelemalla ohjeiden mukaan, jos siihen ryhtyy..
              Vähän skeptinen olo itselläkin noiden "ihmeaineden kanssa", mutta ajaa nyt tuon tankillisen niillä ja koittaa seuraavaan vaikka 2T öljyä sekaan.

              Alkaa olla laatikon öljynvaihtoväli täynnä, niin ne pitäisi vaihtaa muutenkin. Toivoa saa vaan ettei mene hukkaan tai huononna vaan tilannetta Huuhtelemalla oli tarkoituskin. Varmaan löytyisi äkkiäkin etsimällä, mutta kysytään nyt tässä samalla mitä öljyä sinne kannattaa hommata ja kuinka paljon? Onko suodattimissa eroja vai kunhan vaan käypänen on?

              Tuntuisi se nykiminen tapahtuvan vaan vitosvaihteella ja mahdollisesti vaan turbiinilukon ollessa kytkettynä. Voikohan sitä solenoidia vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä "varuilta", tai kannattaako edes? En oikeastaan ole edes löytänyt minkä hintainen se edes on Toisaalta tuskinpa se solenoidi on syyllinen kun ainakin INPAn mukaan se kytkeytyy eikä putoa pois.
              Last edited by Posno; 15-05-2019, 20:32.

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                Tuosta kaikki tarvittava info. Ekasta postauksesta löytyy mm. mitä öljyä yms yms. Tietty tuo suodatin gm laatikolle oma eli ihan laatikon mallin mukaan..



                plus lueskelee läpi mielipiteitä öljyjen vaihdosta..
                e39 530dA 1999.

                Comment

                • Posno
                  Newbiemmer
                  • Mar 2019
                  • 9
                  • Lieksa

                  Originally posted by MOH85 View Post
                  Tuosta kaikki tarvittava info. Ekasta postauksesta löytyy mm. mitä öljyä yms yms. Tietty tuo suodatin gm laatikolle oma eli ihan laatikon mallin mukaan..



                  plus lueskelee läpi mielipiteitä öljyjen vaihdosta..
                  Jes, kiitosta!

                  Comment

                  • MaxSound
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 255
                    • Kajaani

                    520tkm kohdalla alkoi GM orggisturbiini nykimään ja jyrisemään ylämäessä kärryn kanssa. Nykäisin heti askin irti, ja laittelin uuden turbiinin+öljyt+suodattimen. Ei ollut vielä metallisilppua laatikossa. Uudet öljyt sisään ja matka jatkuu orggisaskin voimin, hienosti vaihtaa eikä lipsu.
                    E39 525DA Touring -01, 540tkm

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      Originally posted by MaxSound View Post
                      520tkm kohdalla alkoi GM orggisturbiini nykimään ja jyrisemään ylämäessä kärryn kanssa. Nykäisin heti askin irti, ja laittelin uuden turbiinin+öljyt+suodattimen. Ei ollut vielä metallisilppua laatikossa. Uudet öljyt sisään ja matka jatkuu orggisaskin voimin, hienosti vaihtaa eikä lipsu.
                      Eiköhän tuo laatikko vielä tullut pelastettua, kun ongelmaa ei päästetty liian pitkälle ennen toimenpiteitä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4623
                        • Lahti.

                        Lahessa olis alle tonnin 530d e39 missä gm laatikossa toimii ainoastaan pakki.

                        Paikallinen automaattivaihteisto korjaus maksaisi 2500€...eli ei oikein kannattava.

                        Onko kukaan nähnyt käytettyjen laatikon myynti ilmoitusta?
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • Re-pe
                          BTCF Member
                          • Nov 2010
                          • 380
                          • Lieksa

                          Onko kellekkään tullut kuvan mukaista vikakoodia tai tietäisi miten lähteä vikaa korjaamaan?

                          Abs ja dsc toimii ja ei tule sieltä puolen mitään vikakoodeja. Renkaiden pyörintä tietoa katselin enkä niissä mitään älyttömiä poikkeuksia havainnut(max 0.2).

                          Jos mitään tähän liittyy niin vakkari ei myöskään lähde päälle, eikä inpalla edes pääse lukemaan vikakoodeja vakkarilta:think
                          Attached Files
                          e36 328i -97 M-Sport
                          e46 320d -04 M-Sport

                          Ex: e53 X5 -04, e61 530xd -06 M-Sport, e46 330xd -01, e39 528ia -97, e39 523ia -98, e34 525tds -96, 39 530da -02 M-Sport, e39 540ia -96, e34 525iA -92, e46 318i -98, e30 327 Tic -89, e34 535i -88, e36 325ia -93, e36 320i -92, e30 318i M50b25 -88, e34 520i -88, e32 735i -90, e36 320i -91, e30 318i -89, e34 525i -88

                          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                          Comment

                          • Re-pe
                            BTCF Member
                            • Nov 2010
                            • 380
                            • Lieksa

                            Originally posted by Re-pe View Post
                            Onko kellekkään tullut kuvan mukaista vikakoodia tai tietäisi miten lähteä vikaa korjaamaan?

                            Abs ja dsc toimii ja ei tule sieltä puolen mitään vikakoodeja. Renkaiden pyörintä tietoa katselin enkä niissä mitään älyttömiä poikkeuksia havainnut(max 0.2).

                            Jos mitään tähän liittyy niin vakkari ei myöskään lähde päälle, eikä inpalla edes pääse lukemaan vikakoodeja vakkarilta:think

                            Vinkkejä otetaan vastaan.
                            e36 328i -97 M-Sport
                            e46 320d -04 M-Sport

                            Ex: e53 X5 -04, e61 530xd -06 M-Sport, e46 330xd -01, e39 528ia -97, e39 523ia -98, e34 525tds -96, 39 530da -02 M-Sport, e39 540ia -96, e34 525iA -92, e46 318i -98, e30 327 Tic -89, e34 535i -88, e36 325ia -93, e36 320i -92, e30 318i M50b25 -88, e34 520i -88, e32 735i -90, e36 320i -91, e30 318i -89, e34 525i -88

                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                            Comment

                            • MOH85
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 241
                              • Rauma

                              Löytyykö moottorilta vikakoodeja? Tuo saattaa olla välillinen vikakoodi, joka ilmestyy toisen vian takia. Tarkoittaa "Torque reduction" jolloin vääntöä rajoitetaan. Eli välttämättä ei liity vaihteistoon suoraan. Muistaakseni kun itellä oli abs/acs kanssa ongelmia tuo koodi ilmestyi välillä laatikon muistiin. Jos sieltä ei tule koodeja, kannattaa lukea myös moottorin koodit, josko sieltä löytyisi jotakin. Jos vaihteisto toimii ongelmitta, en tuosta huolestuisi. Nollaa pois ja kattoo tuleeko takaisin. Itellä se tuli kyllä aina x ajan päästä, kunnes sain absit kuntoon.
                              Last edited by MOH85; 18-11-2019, 17:21.
                              e39 530dA 1999.

                              Comment

                              • Re-pe
                                BTCF Member
                                • Nov 2010
                                • 380
                                • Lieksa

                                Originally posted by MOH85 View Post
                                Löytyykö moottorilta vikakoodeja? Tuo saattaa olla välillinen vikakoodi, joka ilmestyy toisen vian takia. Tarkoittaa "Torque reduction" jolloin vääntöä rajoitetaan. Eli välttämättä ei liity vaihteistoon suoraan. Muistaakseni kun itellä oli abs/acs kanssa ongelmia tuo koodi ilmestyi välillä laatikon muistiin. Jos sieltä ei tule koodeja, kannattaa lukea myös moottorin koodit, josko sieltä löytyisi jotakin. Jos vaihteisto toimii ongelmitta, en tuosta huolestuisi. Nollaa pois ja kattoo tuleeko takaisin. Itellä se tuli kyllä aina x ajan päästä, kunnes sain absit kuntoon.
                                Kävin tuossa äsken koodeja lukemassa: moottorilta tulee vikakoodi kiertovesipumpulta, tuskin vaikuttaa laatikkoon?
                                Abs/dsc ei mitään koodeja
                                Laatikolta sit tuo sama mikä kuvassa
                                Ja vakkariin ei pääse käsiksi auto sammuksissa eikä käynnissä
                                e36 328i -97 M-Sport
                                e46 320d -04 M-Sport

                                Ex: e53 X5 -04, e61 530xd -06 M-Sport, e46 330xd -01, e39 528ia -97, e39 523ia -98, e34 525tds -96, 39 530da -02 M-Sport, e39 540ia -96, e34 525iA -92, e46 318i -98, e30 327 Tic -89, e34 535i -88, e36 325ia -93, e36 320i -92, e30 318i M50b25 -88, e34 520i -88, e32 735i -90, e36 320i -91, e30 318i -89, e34 525i -88

                                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎