Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja 3000 € osa paskana motista ? (ja BMW talviautona)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juzmus
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 259
    • Turku - Åbo

    #91
    Originally posted by Meisseli
    Originally posted by Juzmus
    Mutta.. ainakin väärän käsityksen se neliveto antaa käytettävissä olevasta kitkan määrästä.
    Tottahan tuo tavallaan on, vaikkakin lähinnä tottumiskysymys. Aivan kuten se että takaveto irrottaa perän kaasulla ja etuveto keulan, joka pitää vaan oppia muistamaan kun hyppää puikkoihin. Ajattelin ihan oikeita pulmia, jotka ei ole kuskista kiinni.
    No nelikoista mulla on hyvin vähän omakohtaisia kokemuksia. Oikeastaan tähän voisi olla oikeastikin mielenkiintoista saada kommenttia joltakin joka tietää, eli käyttäytyykö neliveto jossain tilanteissa (liukkaalla) epäsuotuisasti/epämiellyttävästi/vaarallisesti?

    voi cheesus että voiko topikki enää enempää olla

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #92
      Originally posted by Juzmus
      käyttäytyykö neliveto jossain tilanteissa (liukkaalla) epäsuotuisasti/epämiellyttävästi/vaarallisesti?
      Sekin on vähän paha sanoa yleisluontoisesti kun noita toteutustapoja on niin monia. Sen verran tiedän että jotkut maasturit joiden neliveto on toteutettu ilman minkäänlaista keskitasauspyörästöä, voivat olla tiukassa jarrutuksessa aika viheliäisiä laitteita. Etu- ja takapyörien välille kun ei voi tulla pyörimisnopeuseroa niin takapää napsahtaa lukkoon hyvin helposti ja auto kampeaa poikittain.
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • Toipis
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 122
        • Kotka

        #93
        Originally posted by Juzmus
        Oikeastaan tähän voisi olla oikeastikin mielenkiintoista saada kommenttia joltakin joka tietää, eli käyttäytyykö neliveto jossain tilanteissa (liukkaalla) epäsuotuisasti/epämiellyttävästi/vaarallisesti?
        Olipa kerran neliveto (Vw Golf syncro):

        Mukava ja helppo auto talvella. Voi ajella niin syvässä hangessa kunnes pohja ottaa kiinni. Ajettavuus oli suoralla kuin takavetoisissa, eli perä hakee hiukan kaasuteltaessa reilusti, pysty siis leikkimään ja heittämään perää. Mutkassa, hiukan kuin etuveto, eli jos heittää perää niin lisää kaasua ja ohjausta mutkan suuntaan. Varottava uutta heittoa luiston päätyttyä (etenkin jos käyttää reilusti kaasua). Useasti mutkan jälk. perä heittelee vähän aikaa, mutta siis kuitenkin hallittavissa. Kuitenkin summaisin että autolla on erittäin mukava ja helppo ajaa, ohjaa vain sinne minne haluaa mennä. Oikeastaan tuntumaa on vaikea kuvitella kunnes on itse kokeillut. Kuten sanotaan neliveto on yliveto. Nyt kuitenkin alla takaveto ja oikea merkki :wink:
        ex. E39 528iA -96
        ex. E61 530xdA -08
        ex. E91 320iA Touring -08
        ex. E39 525iA Sedan -02
        ex. E36 318is Coupe -92

        Comment

        • Jouskari
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2002
          • 442
          • Tampere

          #94
          En minäkään ole oikea "äijä" kertomaan mitään nelivedosta, mutta mulle tulee tekniikan maailma, joten valistetaan sen pohjalta.
          En edes yritä kertoa mitään uutta tai mullistavaa, vaan toivon että joku avaa vaikka uuden topikin aiheelle, koska se on kuitenkin hivenen laaja käsiteltäväksi tässä BMW:n varaosa topikissa.

          Vähän pohjustusta; nelivetoja on monia erialaisia, alkaen vetosuhteesta ja tasauspyörästön lukoista ja päättyen akselisto rakenteeseen ja auton painoon. Nykyisin vielä on nämä sähkönelivedot, jotka on usein normaaleja etuvetoja kunnes pyörien pyörimisero kasvaa riittävästi. Sitten aletaan ohjata voimaa takarenkaille.

          Osittain taitaa ihmisten mielikuvissa vielä kummitella isojen maasturien kuten vaikkapa lantikan ja patrollin (saati Uazin) luomat mielikuvat nelivetoisen auton mahdottomasta käytöksestä. Tyyliin että luisua on mahdoton oikaista ja menee ihan tuurilla..

          mutta kohtahan on taas talvi, iX:t alle ja tuuppimaan penkkoja :wink:
          Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

          Comment

          • Toipis
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 122
            • Kotka

            #95
            Olen kokeillut myös Mazdan lava-autoa talvella. Siinä oli kytkettävä neliveto/takaveto. Eipä tuota nelivetoa voinut käyttää juurikaan jos ajeli pitävällä pinnalla, kun etupyörissä oli lukko. "Jyrskytti" niin pirusti mutkissa. Mutta jos oli liukasta niin sehän kulki näppärästi. Enpä kuitenkaan suosittele mitään maastureita yms, kun nehän ovat työkoneita :P
            ex. E39 528iA -96
            ex. E61 530xdA -08
            ex. E91 320iA Touring -08
            ex. E39 525iA Sedan -02
            ex. E36 318is Coupe -92

            Comment

            • Juzmus
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 259
              • Turku - Åbo

              #96
              Originally posted by Jouskari
              mutta kohtahan on taas talvi, iX:t alle ja tuuppimaan penkkoja :wink:
              Mä löysin jo oman iX:äni! Tässä linkkiä, prkl kun ei osaa lyhentää sitä yhden sanan alle, modet apuva:


              Comment

              • Toipis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 122
                • Kotka

                #97
                Näin

                EDIT: Hyi hemmetti muuten tota linkkiä... :shock:
                ex. E39 528iA -96
                ex. E61 530xdA -08
                ex. E91 320iA Touring -08
                ex. E39 525iA Sedan -02
                ex. E36 318is Coupe -92

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #98
                  Miksi E39:stä ei tehty IX- mallia vai onko siitä tehty ?

                  Comment

                  • Tomi T
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 3870
                    • Nokia

                    #99
                    Provoilua:

                    Originally posted by Hemi
                    Sillä nopeudella missä uudet A3, A4 tai A6:set lievästi vasta yliohjaavat kesken jäisen/spoorisen kaarteen, on e39:llä pakko päästää audin takavalot katoamaan horisonttiin tai sitten ollaan lepikossa.
                    Pidetään tilannenopeus mielessä niin se jumalainen ETUVETO Audikaan ei yliohjaa.

                    Originally posted by Hemi
                    Bemun ajo-ominaisuuksilla pärjää kyllä kunnon renkailla Suomen talvessa, mutta monella muulla autolla pärjää PAREMMIN.
                    Ei sitten lokakuussa muuta kuin Toyota-kauppaan ostamaan uusi Avensis/vastaava HAUTA. Ja sitten keväällä taas BMW kun ei tarvi pärjätä PAREMMIN.

                    Asiallisella linjalle:

                    Originally posted by Dandy
                    Takaveto autoa on sitä paitsi aika turha alkaa mun mielestä vertaamaan johonkin etu-/neliveto Audiin. Jokainen tietää takavedon ostaessaan millainen talviauto se on ja sanoisin, että takavetoisia autoja vertailtaessa ei juuri eroja ole. Lähes aina voi takavedolla ajella talvisin siinä missä etuvedoillakin ainakin Suomen nopeusrajoituksilla.
                    Juurikin näin.

                    Originally posted by pmv
                    BMW 520i sai myös kehuja TM:n talvitestissä vuonna 2001. Muistaakseni e39:n aika jääradalla ilman luistonestoa oli yksi nopeimmista ja jätti taakse liki kaikki etuvetoiset autot. Luistonesto päällä se olikin hidas.
                    TM 3/01.

                    Lumirata (91,1s nopein aika):

                    Audi A4 2.0 - 92,0s (luistonestolla 96,2s)
                    BMW 520i (siis se maailmanhuonointalviautoe39) 92,7s (luistonestolla 96,0s)
                    Kuriositeettinä: Mersu C180A - 96,6s (luistonestolla 99,4s)

                    BMW:n arvosanoja: Talviajo maantiellä 8, Hallittavuus 8, Etenemiskyky 7 (jumalainen etuveto A4 sai 8.). Että ei mitään huippupisteita mutta ei huonojakaan.

                    Originally posted by -Tapi
                    Originally posted by Juzmus
                    etuvetoisen kevyt takapää nyssähtää säälittävään peräluistoon. Ei hyvä tämäkään, sillä etuvetoisen peräsladi ei ole oikein millään tavalla kuskin hallinnassa. Siinä sitä vaan mennään ja pistetään kädet ristiin kyynärpäitä myöten.
                    Tuosta pitää olla eri mieltä. Etuvetoisella liian ison luiston voi pelastaa kaasunkäytöllä mutta takavetoisella se pitää estää ennalta.
                    Viime talven ajelin Peugeot 106 1.6 Rallyella, ja oli todella hauskaa ja turvallista luistattelua, juurikin siksi kun kaasulla sai useimmat (kaikki paitsi yhden, pieni naarmu etupuskurin alareunaan ) sladit oikenemaan.

                    Originally posted by Susi
                    Mutta sen minkä BMW häviää juuri noissa talviajo-ominaisuuksissa, kuittaa BMW korkojen kanssa takaisin muissa ominaisuuksissa.
                    Siksi siis olen BMW-mies!
                    Tähän ei tarvi lisätä mitään. Paitsi se että takavetoisella voi leikkiä paremmin talvella kuin etuvetoisella Sehän ei tietenkään merkitse Hemille ja muille kypsässä iässä oleville mitään, uskoisin?
                    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                    ex. 54*BMW

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      Originally posted by Hemi
                      HKM:lle. Ensinnäkin jos Taksikilometrisi tulevat kotikuntasi/pääkaupunkiseudulla tai sen ympäristössä, on oikeastaan yhdentekevää mistä päästä auto raapii. Samoin on tilanne pohjoisessa Suomessa, eli jopa kitkoilla pärjää ihan mainiosti. Me jotka ajelemme näitä Lounais-Suomen ja osin keskisen Suomen varsinkin öisin/aamuisin luistinradoiksi muuttuvia spoorisia teitä, on tilanne aivan toinen. Toisekseen tuo mainitsemasi talvinen "huojuminen" kyllä jatkuu e39:llä olipa alla mitkä tahansa talvirenkaat. Ja kolmanneksi, ajanhan minäkin takavetoisilla e39:llä ja e210 mersulla 20tkm:n omat talvikilometrini, vaikka n.3-5000tkm tuleekin vähintään kymmenellä muulla uudella/uudehkolla automerkillä ja suhtaudun aiheeseen kriittisesti. Vertailua on siis helppo tehdä ja kontrasti on kieltämättä suuri. Edelleen korostan sitä, että vaikka en itse mm.em syistä elele missään merkkiuskovaisuuden tuottamissa utopioissa, ajan siltikin nykyiset omat talvikilometrini takavetoisella. Ero moneen muuhun vain näyttää olevan se, että en edes kuvittele takavetoisen olevan lähellekkään samalla viivalla parhaiden etu tai nelivetoisten kanssa talviajo-ominaisuuksissa. Tällä asenteella olen ainakin tähän asti ilman kolauksia päässyt.
                      no joo. En ole missään vaiheessa väittänytkään että E39 olisi etuvetoisen vertainen, koska olen sitä mieltä että etuvetoinen auto on parempi talvella.

                      Edellisessä vastauksessani yritin, kuitenkin ilmeisen epäselvästi, kertoa sen, etten toisaalta pidä E39 "pappabemariani" huononakaan talviautona. Siksi toisekseen, oletan että Mr. Keimo ajaa takaa vastausta kysymykseen, onko bemarista yleensäkään takavetoisuuden takia talviautoksi - autoksi, jolla voi turvallisin mielin kuljettaa esimerkiksi perhettään missä päin Suomea talvisaikaan, huonollakin kelillä.

                      Mitä merkkiuskollisuuteen tulee, niin minä tuskin olen suuressa määrin sellainen. Käytettynä ostamani BMW on mielestäni kasa peltiä siinä missä jo edesmennyt Opelinikin. Siinä määrin hyvä se kuitenkin on ollut, että ei ole vielä autolainan lyhennykset pahemmin ottanut päähän.
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        Köyhis.

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          Originally posted by Lanttu
                          Köyhis.
                          Tyhjentävästi sanottu. Toisaalta köyhänä on kiva hengailla

                          HKM
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            e39

                            En oikein ymmärrä kuinka porukka saa e39:sit luistelemaan talven liukkailla. Kaikissahan on vakiona ASC+T, joten ainakaan kaasun käytöllä ei autoa saa luisuun. Ellei sitten tahallaan yritä. Ja jos auton saa puskemaan mutkissa on nopeus jo aivan liian kova että siitä selviäisi millään autolla. Jostain urista auto voi ottaa luistoa, mutta siihen ei vetotapa vaikuta. Kuten ei myöskään siihen jos tie on niin liukas, että auto luistaa sivuttais suunnassa. Ja jos autossa on vielä DSC niin ei pitäisi puskea eikä luistaa. Liikkeellälähdöissä e39 on takavedosta johtuen hieman etuvetoisia heikompi, mutta se ei turvallisuutta heikennä. Tietysti pitää muistaa, että takavertoisen auton kuljettajan tulee tietää ja hallita edes vastaohjauksen perusteet.

                            Ilman elektronia apuja takavetoinen voi olla "arvaamaton" kumppani talvella, enkä antaisi esim. omalle vaimokkeelle sellaista maantie ajoon talven liukkaille. Nimimerkillä yksi kappale 316:sia rekan kylkeen... :oops:

                            E39 dsc:llä ja sen voi huoletta antaa vaimokkeellekin. :wink:

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Mitä tuohon voi enään sanoa? Jos usko on luja niin näinhän tämä on jonkun kohdalla, mutta ainakaan minun e39 eikä mersu muutu kummankaan järjestelmän myötä nykyisten etuvetokinnerin tasoiseksi talvimenijäksi. Se on myönnettävä että varsinkaan ilman mersun/bemun luistonestoa, ajaisin ne talvikilometrini etu tai neliveto audilla tms. Kannattaa kuitenkin muistaa että luistonesto ja ajonhallinta on myös uudemmissa etuvetoisissa joten vertailuasetelma ei siinä suhteessa muutu miksikään?

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15285
                                • Ajamisen Iloa

                                Luettuani kaiken tämän:
                                Originally posted by Susi
                                .
                                .
                                Etuvetoinen puskee aina? No tietenkin se puskee, jos mutkassa painaa kaasun pohjaan. Mutta jos kaasua käyttää edes jollain tavoin normaalisti, ei puskemisefekti koskaan pääse sellaisiin mittasuhteisiin, että keula edellä ajettaisiin penkkaan.
                                .
                                .
                                .
                                Pidän BMW:n tavasta tehdä autoja ja siksi olen valmis "luopumaan" jostain asioista autoilussa. Talviajo-ominaisuudet kiharaisissa olosuhteissa on yksi näistä asioista. Muuten BMW on talvella kelpo auto. Sähkölämmittimet sekä auton yleinen auton toimivuus muuten on ihan huippuluokkaa.

                                Mutta mielestäni on väärin väittää, että BMW olisi talviajo-ominaisuuksiltaa uusien etuvetoisten autojen veroinen. Ei ole, eikä tarvitsekaan olla.
                                Mutta sen minkä BMW häviää juuri noissa talviajo-ominaisuuksissa, kuittaa BMW korkojen kanssa takaisin muissa ominaisuuksissa.
                                Siksi siis olen BMW-mies!
                                Oli pakko kommentoida, en oo ikinä enkä mistään lukenut näin hirveetä paskaa. Just My fifty cents, jos näet bemarin ajo-ominaisuudet talvella huonoina, minusta sun pitäis pysyä ehdottomasti sielli oi niin ihanassa rellumaailmassa. :wink: Noh yleensä asiolle on selityskin, aika yleinen syy on et siitä ei pidetä mitä ei kunnolla osata.

                                Tässähän tämä syykin tuli esiin.
                                Kirjoitin tämän siksi, että olen ajokortin saatuani ajanut huomattavasti enemmän etuvetoisella kuin takavetoisella autolla. Ja sen takia olen huomioinut molempien filosofioiden edut ja haitat.
                                just joo... :roll:
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎