Taitaa olla vakivika. Omassakin se tuki oli murtunut siitä puslan juuresta. Ja ihan rosteria se on, korjattu hitsaamalla. Olisin kyllä ottanut uuden, mutta ei tietenkään löytynyt Wetterillä hyllystä. Se kumipusla vaikutti olevan hieman huonossa hapessa.
Osasivatko hintaa sanoa tolle kiinnikkeelle? Jos vaikka pistäis tilaukseen...
Osasivatko hintaa sanoa tolle kiinnikkeelle? Jos vaikka pistäis tilaukseen...
Ps. Ootko jo kotiutunut?
En sitten tullut kysyneeksi hintaa, kun olisi mennyt tilaustavaraksi.
(Jep, Vaasassa toipumassa raskaasta reissusta.)
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Joku muu vika. Vuotaneekohan ahtopaineletkujen liitos jossakin...
Biltsun haitarit kustantavat 16€ kpl + purku ja hitsaustyöt joten tulee "pikkuisen" originaali vaihto-osaa halvemmaksi eikä lopputulos ainakaan ole yhtään sen huonompi asiallisesti hitsailtuna.
Noilla biltsun haitareilla lopputuloksesta tulee itseasiassa loistava kunhan malttaa lensin lyhentää niitä riittäävästi, sen jälkeen pakoputkiston sentin-pari liian pikiksi jätettyihin putkiin tehdään 8kpl sentin syvää hahloa rautasahalla ja naputellaan nämä biltsun haitarit sitten siihen päälle (menevät hahlojen ansiosta kutistuneen putken päälle), tulee tiivis jo hitsaamatta, hitsataan silti kunnoolla vielä (on helppoa jo kun putket pysyvät kiinni. Tämä hitsaustyöhän kannattaa ehdottomasti tehdä tuo putkiston osa irrallaan, irroituksessa ei mene kauaa joten paikallaan hitsaamisessa ei oikeastaan ole järkeä varsinkaan jos molemmat haitarit vaihdetaan samalla kertaa.
Näillä ohjeilla tehtiin tuo putkien vaihto ja onnistu täydellisesti,hyvät ohjeet! Kannatin joka oli poikki korjattiin hitsaamalla... oli tosiaan rosteria...
Eli viime viikolla hommasin Motonetistä noi haitarit ja huomenna olis tarkoitus mennä hallille vaihtamaan.
Ajattelin toimia seuraavasti:
1. Auto nosturille ja putkesta mitat/merkit mistä poikkastaan
2. Putki irti ja katkasu irrallaan
3. Osat takasin paikalleen ja uudet haitarit pisteillä kiinni
4. Hässäkkä vielä irti ja ympäri hitsaus irrallaan
5. Putki kasaan ja kovaa ajoa!
Sanokaas homman tehneet onko tossa ideaa?
Ja sitten piti vielä varmistaa että oottehan ihan MIGillä hitsanneet ja normi lankaa?? Kun kuulin tänään villin huhun että alkupätkä olis kokonaan rosteria ja hitsaus ei onnistu tavalliseen tapaan??
Taitaa nuo Bilteman ja vastaavien myymälöiden ns. haitariputket olla kuitenkin vaan tehty laittamalla muutama kerros metallisukkaa päällekäin, eli ei pidä painetta, ei jousta eikä muutenkaan toimi niinkuin sen tuossa pakoputkessa pitäisi. Alkuperäisessä on oikea paneenpitävä haitari ja päällä 1 kerros suojasukkaa.
Näitä saa määrämittaisena ja eri vahvuuksilla esim. kuorma-auton osia myyvistä liikkeistä ja ovat identtisiä alkuperäisen kanssa. Tälläinen putki joustaa pituussuunnassa herkästi, eikä ala vuotamaan sukan raoista, ei ruostu ja on pitkäikäisempi.
Itselle laitoin tälläiset viime talvena, hinta 35e pari. Rosterilangalla hitsasin, kun ei muuta sattunut olemaan koneessa.
Taitaa nuo Bilteman ja vastaavien myymälöiden ns. haitariputket olla kuitenkin vaan tehty laittamalla muutama kerros metallisukkaa päällekäin, eli ei pidä painetta, ei jousta eikä muutenkaan toimi niinkuin sen tuossa pakoputkessa pitäisi.
ei pidä olettaa, ovat ihan samanlaisia rakenteeltaan kuin alkuperäisetkin, joskaan eivät toki aivan yhtä laadukkaita.
Eli viime viikolla hommasin Motonetistä noi haitarit ja huomenna olis tarkoitus mennä hallille vaihtamaan.
Ajattelin toimia seuraavasti:
1. Auto nosturille ja putkesta mitat/merkit mistä poikkastaan
2. Putki irti ja katkasu irrallaan
3. Osat takasin paikalleen ja uudet haitarit pisteillä kiinni
4. Hässäkkä vielä irti ja ympäri hitsaus irrallaan
5. Putki kasaan ja kovaa ajoa!
Sanokaas homman tehneet onko tossa ideaa?
Ja sitten piti vielä varmistaa että oottehan ihan MIGillä hitsanneet ja normi lankaa?? Kun kuulin tänään villin huhun että alkupätkä olis kokonaan rosteria ja hitsaus ei onnistu tavalliseen tapaan??
Homma tuli suoritettua kuten yllä suunnittelin ja pitävä tuli, hitsaus ihan normilangalla ja migillä. Alkupää todella on rosteria ennen haitareita ja niiden jälkeen taas jotain ihan muuta...
No jos tuo viritys kestää edes vuoden päivät, niin se on itsensä maksanut...
Minä olisin noita ruvennu korjailemaan ja ottanu aina risan vaihdossa,mutta ei näyttänyt olevan tarvetta moiselle osalle kun täällä sivustolla kyselin. Oli useampi noita putkia että olisin saanu tehtyä TIGillä hitsaten. Meni tänään romukuormassa paalaimeen
Molemmat joustokappaleet olivat alkaneet kesän aikana puhaltamaan. Todennäköisin syy oli poikki mennyt tuki (osa 8), joka oli päästänyt putken liikkumaan ja siten tuonut joustoille rasitusta.
Loppujen lopuksi ehjääminen meni kohtuullisen helposti ja siististi kun ostin saksan flea-baysta plug-in laipalliset joustokappaleet (ks. kuva). Ne ovat melko kalliit verrattuna pelkkiin haitareihin, mutta näppituntumalta laatu tuntui hyvältä. Sopivuus asennuksessa oli hyvä.
Kustannukset:
Uusi putken tuki: n. 20 €
Joustokappaleet (sis. rahti): n. 130 €
Hitsaus: 100 €
Yhteensä n. 250 €
Omien osien käyttäminen oli joillekin pakoputkikorjaamoille kynnysehto. Esim. se kuuluisa paikka Kannelmäessä ei olisi suostunut hitsaamaan kuin heidän omia palikoita. Lopulta Putkikatti Hermannissa teki homman ongelmitta.
Hintaa tuli ehkä vähän enemmän, mutta uskoisin tämän korjauksen kestävän kohtuullisen pitkään. Ei ainakaan (vielä) tarvinnut vaihtaa etukatteja.
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
vehkeet ois,vaan aika vähäksi aikaa hiukan kortilla
Tarkoitus olis saada homma tehtyä ennen kesälomia eli kolme viikkoa deadlineen. Putket ostettu, migi kaverilta..rampit pitäis hankkia ja piha asfaltoida jotta ei auto uppoa kiinaan asti..pikku jobia tiedossa
Mihinkään ns. laatukorjaamoon en suostu menemään. Se kina omista osista vs. tuntityönhinta alkaa yleensä saman tien eikä laskukaan ole usein mitä on sovittu.
Nim. tonni meni, kun aikoinaan autosta löydettin viallinen johtosarja, joka korjattin abikoilla.
-----------------------------------
320d STW -08
aikaisempaa kalustoa:
525 e39 -01, 2x e39 530d, c220 MB, e270 MB, VW pasuuna 1.mahoton, VW poloinen, VW vento, Audi A4, pari ranskalaista, Skooda Octaavia, Fiat uuno
Comment