E39 nokka-akselin anturi?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naukkis
    replied
    Originally posted by hjenkka View Post
    itellä täsmälleen sama homma, on vaihdettu anturi 3krt (2 orkkista 1 tarvike), moottorinjohtosarja vaihdettu, ecu vaihdettu, vanos huollettu.. edelleen vaan herjaa nokan anturia ja oireena myöskin on: pidempi startti, selvästi kadoksissa oleva se vähäinenkin alavääntö, suuttimet naputtaa..

    yläkierroksilla vetää suht normaalisti, ja autohan oli E39 520i ´96 m52b20.
    Jos kaikki muu on kunnossa niin vika on kampianturissa. Ecuhan vertaa nokka-anturin signaalia kampianturin signaaliin ja sen pitäisi tunnistaa kampianturin vika - mutta onko vanhemmissa ecuissa ongelmaa sen suhteen - vai onko vika vikakoodin tulkinnassa, vikakoodi on sama kampi ja nokka-anturille, taulukko eri. Voi olla koodattu diagnoosisoftaan väärin.

    Näissähän on perivika kampiantureissa eli ne on Siemenssin 5V syöttöjännitteellä eivätkä pelaa ikinä täysin - ongelman voi korjata hankkimalla vastaavan 12V hallin joka käy nätisti paikalleen ja ryöstämällä siihen 12V käyttöjänniteen vaikka vanoksen solenoidilta, BMW:llä on oma korjaussarja OBD2-versiohin joissa anturi kampuran takapäässä joka on toteutettu näin.

    Ota kampianturin johto irti ja vertaa käyntiä ja vikakoodeja, selviää mahdolliset väärät vikakoodit ainakin.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by hjenkka View Post
    no niin, tulipa ajoitukset tarkistettua ja kyllä ne oli niin kuin pitääkin.
    bonuksena tuli nyt koettua tuo "venttiilien liimautuminen", ilmeisesti konetta käsin pyöritellessä jäi venttiilit hieman auki ja sahautti käyntiin hetken aikaan, mutta lopulta lähti kuitenkin
    No kyllähän se aikas epänormaalia olisi ollutkin tuo ketjun venyminen...

    Onkos vielä muita mahdollisuuksia tähän ongelmaan?

    Tuli mieleen että vertaahan se kampiakselin asentoanturin arvoon tätäkin joten jos se näyttää väärin (mutta ei niin väärin että antaa vikakoodia) niin siinäkin yksi syy voisi olla...:think

    Leave a comment:


  • hjenkka
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kampura ykk asentoon, eli se O|T merkki dampperissa jakopään kopassa olevan merkin kanssa linjaan ja silloin nokkien päätyneliöt pitäisi olla suorassa kanteen nähden. Eli lukitustyökalun pitäs sujahtaa paikoilleen ilman pyörittelyä. Kampuran pyörittely vain myötäpäivään. Jos menee ohi merkistä, pitää pyöräyttää kone ympäri uudestaan. Jos kääntää väärään suuntaan, menee ajoitus pieleen.
    no niin, tulipa ajoitukset tarkistettua ja kyllä ne oli niin kuin pitääkin.
    bonuksena tuli nyt koettua tuo "venttiilien liimautuminen", ilmeisesti konetta käsin pyöritellessä jäi venttiilit hieman auki ja sahautti käyntiin hetken aikaan, mutta lopulta lähti kuitenkin

    Leave a comment:


  • Waizky
    replied
    Itsellä kyllä ajoitus kunnossa ja tosiaa vika ilmenee vaan kylmällä koneella jolloin vanos lukittuu johonki oletus arvoon. Käyttelee lämpimäksi ja starttaa uulleen niin johan alkaa pelaamaan. Inpa ollu taustalla kun tutkinu niin se maaginen kylmän ja kuuman koneen eli vikatilan ja toimivan raja on 85 celsiusta. Alkaa oleen ideat loppu. On vedetty lisä maa suoraa akultaki lohkon kylkeen ettei ainakaan maadotuksesta voi johtua.

    Leave a comment:


  • hjenkka
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kampura ykk asentoon, eli se O|T merkki dampperissa jakopään kopassa olevan merkin kanssa linjaan ja silloin nokkien päätyneliöt pitäisi olla suorassa kanteen nähden. Eli lukitustyökalun pitäs sujahtaa paikoilleen ilman pyörittelyä. Kampuran pyörittely vain myötäpäivään. Jos menee ohi merkistä, pitää pyöräyttää kone ympäri uudestaan. Jos kääntää väärään suuntaan, menee ajoitus pieleen.
    täytyypä tarkistaa tuo vielä
    Last edited by hjenkka; 20-09-2017, 20:19.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by hjenkka View Post
    käynyt mielessä tuokin vaihtoehto, sen verran kerran konetta pyörittelin että nokat oli ainakin toisiinsa nähden kohdillaan kun nokkien lukitustyökalu kävi paikalleen.

    mut mites tämän tarkistus kunnolla tehdään?
    Kampura ykk asentoon, eli se O|T merkki dampperissa jakopään kopassa olevan merkin kanssa linjaan ja silloin nokkien päätyneliöt pitäisi olla suorassa kanteen nähden. Eli lukitustyökalun pitäs sujahtaa paikoilleen ilman pyörittelyä. Kampuran pyörittely vain myötäpäivään. Jos menee ohi merkistä, pitää pyöräyttää kone ympäri uudestaan. Jos kääntää väärään suuntaan, menee ajoitus pieleen.
    Last edited by Pazi88; 13-09-2017, 10:07.

    Leave a comment:


  • hjenkka
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Se voi heittää nokka-akselin asentoanturista vikakoodia jos jostain syystä nokan ajoitus heittää liikaa (esim. venyneet jakopään ketjut).
    käynyt mielessä tuokin vaihtoehto, sen verran kerran konetta pyörittelin että nokat oli ainakin toisiinsa nähden kohdillaan kun nokkien lukitustyökalu kävi paikalleen.

    mut mites tämän tarkistus kunnolla tehdään?

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Pakonokan anturin signaalissa jotain häröä.
    Eli siinä vanoksen alla kulmassa olevassa?

    Kai se on sitten tilattava kolmaskin anturi, ekaksi tuli bmwautopartsilta vanhan M52:n anturi. VIN-tunnistusta käytettäessä antaa nimittäin molemmat, uuden ja vanhan koneen kuvat ja tottakai tilasin sen ensimmäisen joka sattu silmään...

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Roisto View Post
    Jos inpa antaa M52TU-koneesta vikakoodin "18 Signal Camshaft sensor outlet" niin kumpaa se nyt tarkottaa jos tässä kerta 2 anturia on..? Vanoksen solenoidin alla oli toinen ja toinen vanoksen alla kulmassa?
    Pakonokan anturin signaalissa jotain häröä.

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Jos inpa antaa M52TU-koneesta vikakoodin "18 Signal Camshaft sensor outlet" niin kumpaa se nyt tarkottaa jos tässä kerta 2 anturia on..? Vanoksen solenoidin alla oli toinen ja toinen vanoksen alla kulmassa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post

    Ei kait näissä nyt tuo ketjun venyminen pitäisi mikään ongelma olla...ei ainakaan niin paljoa että ajoitus heittäisi...sitten kyllä olisi jo vähän muitakin ongelmia siinä kohdin.
    Se nokan asento saa heittää aika paljonkin että sillä ois moottorin toimintaan mitään merkitystä. Mutta se ikkuna mihin nokan anturin asteet pitäs sattua ei älyttömän iso oo. Nokkien ajotus kannattaa tarkistaa jos ei muuta vikaa koodille löydy.

    Jos nokka-akselin asentotieto puuttuu, se puottaa koneen pois seqventiaali ruiskutuksesta, minkä vuoksi suuttimet nakuttaa. Ja taitaa vanoskin lopettaa toimintansa kun vika on päällä.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Waizky View Post
    Tympiä ku kylmällä koneella suuttimet säklättää ja tehot hukassa alle 3000rpm. Eikai se auta ku yrittää tutkia jos siihen löytys joku ratkasu
    Suuttimien naputusta en ole havainnut mutta alavääntö on kyllä heikompi, myös kulutus hieman kasvanut.

    Mitään muita vikakoodeja ei ole kuin tuo CamShaft sensor....

    Ei kait näissä nyt tuo ketjun venyminen pitäisi mikään ongelma olla...ei ainakaan niin paljoa että ajoitus heittäisi...sitten kyllä olisi jo vähän muitakin ongelmia siinä kohdin.

    Leave a comment:


  • Waizky
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Itsellä myöskin vanhemmassa M52:ssa herjaa edelleen nokka-akselin asentoanturia vaikka on vaihdettu (jo kahdesti) eli vika ei anturissa ole...olisiko sitten johtosarjassa vaiko ecussa?

    Eipä tuolla käytössä mitään muuta merkitystä ole kuin joskus aavistuksen pidempi starttausaika, mutta pitäisihän tuo nyt kuntoon saada...:think

    Tympiä ku kylmällä koneella suuttimet säklättää ja tehot hukassa alle 3000rpm. Eikai se auta ku yrittää tutkia jos siihen löytys joku ratkasu

    Leave a comment:


  • hjenkka
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Itsellä myöskin vanhemmassa M52:ssa herjaa edelleen nokka-akselin asentoanturia vaikka on vaihdettu (jo kahdesti) eli vika ei anturissa ole...olisiko sitten johtosarjassa vaiko ecussa?

    Eipä tuolla käytössä mitään muuta merkitystä ole kuin joskus aavistuksen pidempi starttausaika, mutta pitäisihän tuo nyt kuntoon saada...:think
    itellä täsmälleen sama homma, on vaihdettu anturi 3krt (2 orkkista 1 tarvike), moottorinjohtosarja vaihdettu, ecu vaihdettu, vanos huollettu.. edelleen vaan herjaa nokan anturia ja oireena myöskin on: pidempi startti, selvästi kadoksissa oleva se vähäinenkin alavääntö, suuttimet naputtaa..

    yläkierroksilla vetää suht normaalisti, ja autohan oli E39 520i ´96 m52b20.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Itsellä myöskin vanhemmassa M52:ssa herjaa edelleen nokka-akselin asentoanturia vaikka on vaihdettu (jo kahdesti) eli vika ei anturissa ole...olisiko sitten johtosarjassa vaiko ecussa?

    Eipä tuolla käytössä mitään muuta merkitystä ole kuin joskus aavistuksen pidempi starttausaika, mutta pitäisihän tuo nyt kuntoon saada...:think
    Se voi heittää nokka-akselin asentoanturista vikakoodia jos jostain syystä nokan ajoitus heittää liikaa (esim. venyneet jakopään ketjut).

    Leave a comment:

Working...
X