Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by 0se View Post
    Tuli vaihettua noin 5tkm sitten uudet levyt eteen ja kaikki jarrutärinät loppuivat. Viime aikoina on alkanut taas tuntua pientä tärinää ratissa.

    Reaktiotangot, raidetangot, pyöränlaakerit ja jarrupalat on uusittu. Jarrujen herkistely ja napojen putsaus ei ole auttanut ongelmaan.

    Voiko väljät alatukivarret olla syypää levyjen kieroontumiseen? Kannattaisiko uusia koko varret vai pelkät puslat? Tangoissa on leima "08" joten eivät ole aivan älyttömästi ajetut. Pallonivelissä ei tunnu väljää.
    Eipä noissa minunkaan reaktiotankojen nivelissä väljää tuntunut, mutta sieltä se jarrutärinä silti tuli. Uudet kun vaihtoi niin kaikki poistui. Toki ne alatukivarretkin voi sen aiheuttaa. Minkä merkkistä kamaa nuo reaktiotangot on?

    Comment

    • 0se
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 113
      • .

      Reaktiotangot ovat Lemförderin. Niiden vaihto vähensi hieman ratin tärinää (ei ihme koska puslat oli aivan loppu). Mutta tärinä hävisi kokonaan vasta levyjen vaihdon jälkeen. Jarrusatuloiden carriereita on putsailtu ja tarkistettu että palat liikkuu vapaasti, mutta sillä ei ollut vaikutusta tärinään. Männät liikkuvat myös hyvin. Täytyy vielä tarkistaa navat heittokellolla.

      Comment

      • ämsport
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 118
        • Pori

        Originally posted by 0se View Post
        Reaktiotangot ovat Lemförderin. Niiden vaihto vähensi hieman ratin tärinää (ei ihme koska puslat oli aivan loppu). Mutta tärinä hävisi kokonaan vasta levyjen vaihdon jälkeen. Jarrusatuloiden carriereita on putsailtu ja tarkistettu että palat liikkuu vapaasti, mutta sillä ei ollut vaikutusta tärinään. Männät liikkuvat myös hyvin. Täytyy vielä tarkistaa navat heittokellolla.
        Itsellä vatkasi juuri tuon toisen navan takia ihan ilman jarruakin,eikä edes aina.Joka tuntui todella oudolta:think Nyt on alustassa niin paljon kiinni että ei voi enää tota edes harkita laittaa myyntiinkoskaan.Minun jälkeeni seuraava omistaja on stena

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by 0se View Post
          Reaktiotangot ovat Lemförderin. Niiden vaihto vähensi hieman ratin tärinää (ei ihme koska puslat oli aivan loppu). Mutta tärinä hävisi kokonaan vasta levyjen vaihdon jälkeen. Jarrusatuloiden carriereita on putsailtu ja tarkistettu että palat liikkuu vapaasti, mutta sillä ei ollut vaikutusta tärinään. Männät liikkuvat myös hyvin. Täytyy vielä tarkistaa navat heittokellolla.
          Jos ei noista löydy niin uusi suosiolla ne alatukivarret. Itsellä ainakin kestoikä oli aivan käsi kädessä reaktiotankojen kanssa.

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Alkaa olemaan levyt ja palat siinä kunnossa, että menee kesällä vaihtoon. Olen vähän katellut näitä Brembo + ATE -settejä carparts24:stä: Etujarrut ja Takajarrut. Onko kokemusta noista, saako toimivat, kun putsaa paikat kunnolla ja käyttää oikeita rasvoja?
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • jonsered92
              BTCF Member
              • Jun 2012
              • 470
              • JKL

              Luin tätä threadia about 20 sivua ja päähä se meni sekasi

              Onko sattumaa että kun vaihdoin kesärenkaat, pimmerin vakio 16 vanteilla, että ratti on hieman vinossa vänkärin puolelle ja jarruttaessa tärrää jonkiverran? Talvirenkailla meni suoraan eikä täristäny muistaakseni...
              Kävin repimässä renkaita että onko laakerivikoja, kuskin eturenkaasssa tuntuu pikkuklappi ku levyä heiluttaa. 10tkm sitte vaihdettu kaikki alustan osat eteen.

              Oisko jarrusatulat herkistelyä vailla vai oisko renkaat epätasapainossa?
              Ajossa ei kyllä mitää häikkää, paitsi ihanpikkase ruori vinos..

              Nii ja jos on merkitystä nii talvirenkaina oli: 225/65/16 ja kesä: 205/55/16
              Nyt:e60 530xda herkuilla
              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                Originally posted by jonsered92 View Post
                Luin tätä threadia about 20 sivua ja päähä se meni sekasi

                Onko sattumaa että kun vaihdoin kesärenkaat, pimmerin vakio 16 vanteilla, että ratti on hieman vinossa vänkärin puolelle ja jarruttaessa tärrää jonkiverran? Talvirenkailla meni suoraan eikä täristäny muistaakseni...
                Kävin repimässä renkaita että onko laakerivikoja, kuskin eturenkaasssa tuntuu pikkuklappi ku levyä heiluttaa. 10tkm sitte vaihdettu kaikki alustan osat eteen.

                Oisko jarrusatulat herkistelyä vailla vai oisko renkaat epätasapainossa?
                Ajossa ei kyllä mitää häikkää, paitsi ihanpikkase ruori vinos..

                Nii ja jos on merkitystä nii talvirenkaina oli: 225/65/16 ja kesä: 205/55/16
                Onko sulla nyt joku typo tuossa talvirenkaiden koossa vai onko sulla noin väärän kokoiset talvirenkaat? Minkä merkkiset osat vaihdoit sinne alustaan?
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  Hmm saattaa olla, 225 ainaki mut en muista oliko 55 vai 65...
                  Osien merkeistä ei mitää hajua ku entinen omistaja vaihtanu kaiken mutta hyvin toiminu muuten kyl.. Pittää varmaa ekana satulat herkistellä ennenku alkaa mittää ostellee. Ei kovi pahasti täristä onneksi, mut ihan ku ois tänää pienen kolauksen kuullu jarruttaessa risteyksee tullessa.
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Originally posted by jonsered92 View Post
                    Hmm saattaa olla, 225 ainaki mut en muista oliko 55 vai 65...
                    Osien merkeistä ei mitää hajua ku entinen omistaja vaihtanu kaiken mutta hyvin toiminu muuten kyl.. Pittää varmaa ekana satulat herkistellä ennenku alkaa mittää ostellee. Ei kovi pahasti täristä onneksi, mut ihan ku ois tänää pienen kolauksen kuullu jarruttaessa risteyksee tullessa.
                    Jos sinne on jotai italiaano osia laitettu niin hyvinkin voi ne jo kolista.. Foorumilta löytyy paljon juttua noista halvimmista osista, että ei niillä edes 10tkm pääse..
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • jonsered92
                      BTCF Member
                      • Jun 2012
                      • 470
                      • JKL

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Jos sinne on jotai italiaano osia laitettu niin hyvinkin voi ne jo kolista.. Foorumilta löytyy paljon juttua noista halvimmista osista, että ei niillä edes 10tkm pääse..
                      Voi perse.. mistäpä niistä tietää, lukkeeko niissä jotai esim ?
                      Hirveesti en tajua ku en ole perehtynyt noihi alustan osiin mutta uusille näyttävät päällepäin.. Mutta mikä vois vaikuttaa toho et ratti on vinos, renkaissa kaikissa paljon pintaa kuitenki? Tai mikä osa vaikuttaa jos alustassa jotai häikkää?
                      Nyt:e60 530xda herkuilla
                      ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                      Comment

                      • marcus_108
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2012
                        • 578
                        • Hyllykallio

                        Originally posted by jonsered92 View Post
                        Hmm saattaa olla, 225 ainaki mut en muista oliko 55 vai 65...
                        Osien merkeistä ei mitää hajua ku entinen omistaja vaihtanu kaiken mutta hyvin toiminu muuten kyl.. Pittää varmaa ekana satulat herkistellä ennenku alkaa mittää ostellee. Ei kovi pahasti täristä onneksi, mut ihan ku ois tänää pienen kolauksen kuullu jarruttaessa risteyksee tullessa.
                        onko jarrusatuloissa tuo linkin osa nro 3. tallella? ilmeisesti saattaa ruostua ja tippua pois ihan itellään..



                        itellä puuttui tuo "jousi" kuskin puolelta niin jarruttaessa täristi rattiin ja vähän ennen kun pysähtyi risteykseen niin välillä kuului semmonen pieni kolaus..
                        Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                        Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                        Ex:
                        E39 523i touring -99
                        Opel kadett E 1.6 -89
                        Seat Toledo 1.8 -92
                        Toyota corolla Lb 1.6 -87
                        Vw passat farkku 1.8 -99

                        Comment

                        • jonsered92
                          BTCF Member
                          • Jun 2012
                          • 470
                          • JKL

                          Originally posted by marcus_108 View Post
                          onko jarrusatuloissa tuo linkin osa nro 3. tallella? ilmeisesti saattaa ruostua ja tippua pois ihan itellään..



                          itellä puuttui tuo "jousi" kuskin puolelta niin jarruttaessa täristi rattiin ja vähän ennen kun pysähtyi risteykseen niin välillä kuului semmonen pieni kolaus..
                          En muistanu kattoa vänkärin puolelta mutta kuskinpuolella oli jousi talles..
                          Ennen omistin e34 jossa on alustassa välystä ja täristi jarruttaessa ja jarrulevyjen vaihdol korjautu sitte. Mut onha nämä varmaa vähä eri pelejä.
                          Prkl ku pysyisivät kunnos D: Mitä suosittelisit että tarkistaisi ensiksi, satulat joka/etu kulmista?
                          Nyt:e60 530xda herkuilla
                          ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by jonsered92 View Post
                            Voi perse.. mistäpä niistä tietää, lukkeeko niissä jotai esim ?
                            Hirveesti en tajua ku en ole perehtynyt noihi alustan osiin mutta uusille näyttävät päällepäin.. Mutta mikä vois vaikuttaa toho et ratti on vinos, renkaissa kaikissa paljon pintaa kuitenki? Tai mikä osa vaikuttaa jos alustassa jotai häikkää?
                            No ratti voi jäädä vinoon esim kun vaihdetaan eteen kaikki alustan osat. Kannattaa katsoa jos alustan osissa lukisi jotain. Noissa halvoissa italiaanoissa ei sitten välttämättä lue mitään. No mikä vaan niistä alustan osista voi kolista, jos on pallonivel paskana. Ainut tapa millä selvyyttä noihin kolinoihin/tärinöihin saat on tutkimalla. Eli nurkka ilmaan ja kokeilemaan tuntuuko väljää. Jos tuntuu niin sitten vaan paikallistamaan, että missä on väljää.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • jonsered92
                              BTCF Member
                              • Jun 2012
                              • 470
                              • JKL

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              No ratti voi jäädä vinoon esim kun vaihdetaan eteen kaikki alustan osat. Kannattaa katsoa jos alustan osissa lukisi jotain. Noissa halvoissa italiaanoissa ei sitten välttämättä lue mitään. No mikä vaan niistä alustan osista voi kolista, jos on pallonivel paskana. Ainut tapa millä selvyyttä noihin kolinoihin/tärinöihin saat on tutkimalla. Eli nurkka ilmaan ja kokeilemaan tuntuuko väljää. Jos tuntuu niin sitten vaan paikallistamaan, että missä on väljää.
                              No ratti oli suorassa koko talven eli sen ajan ku oon omistanu ton auton
                              Ja nyt ku vaihto renkaat nii tuli tuo ilmiö.
                              Vähän yritin kitkutella noita alustan osia mut parkkipaikalla melko vaikeaa. Ainut minkä sain kolisee oli kuskin eturengas. Siis kun rengas oli paikallaan nii ylös alas kolisi, ihanku iskari olisi "lyöny" pohjaa? Sittenku renkaan otti pois ja levyy heilutteli nii tosi pieni klappi oli ylös alas kun heilutti. Pyöränlaakeri?
                              Nyt:e60 530xda herkuilla
                              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                              Comment

                              • marcus_108
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2012
                                • 578
                                • Hyllykallio

                                Originally posted by jonsered92 View Post
                                Mitä suosittelisit että tarkistaisi ensiksi, satulat joka/etu kulmista?
                                Joku paremmin e39 etupäähän perehtyny tietää paremmin kun minä (6kk vasta omistanu bemmin) mutta eikös noi väljät reaktiotangotkin voi aiheuttaa rattiin täryä, ja miks ei sitä sit talvella tunnu niin josko noi yli-isot löysät renkaat söis sitä täryä osaksi pois...:think
                                Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                                Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                                Ex:
                                E39 523i touring -99
                                Opel kadett E 1.6 -89
                                Seat Toledo 1.8 -92
                                Toyota corolla Lb 1.6 -87
                                Vw passat farkku 1.8 -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎