Originally posted by Alfredson
View Post
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
Voipi olla, että jos joudut viikonvälein uusimaan kyseisen toimenpiteen eivät levyt/palat kovin pitkää ikää näe.
Ei muutakun kovaa vian selvittelyä jatkettava. Itse olen oppinut kantapään kautta tällaiset "purkka" korjaukset. Mutta hyvä linkki muuten. Itelläni ollut jarrujen vinkunaa välillä havaittavissa, tuolla saisi ehkä sen häviämään.
-
Kannattaa tsekkaa muuten jarrusatulat. Sattumalta tuossa jouluaaton aattona pääsin jarruhommiin kun selvittelin hieman laahaavaa jarrua, oli pölysuoja irronnut hieman ja mäntä aivan ruvella. Remppasin satulan täysin uusilla osilla ja sinne hävisi myös pienet jarrutärinät ja epätasainen jarrutus kun jarruttaa ihan varpaan päällä pienessä vauhdissa jota monet luulevat kieroksi levyksi. Paloja ja levyjä en vaihtanut kun niissä mitään vikaa ole. Eli toisinsanoen, jos mäntä jumittaa satulassa on tärinä taattu, ihan samalla tavalla kuin jumittavien liukutappien tapauksessakin.
Muistaakseni hemi kovasti mainosti että jotkut e39:t ovat myös lakanneet tutisemasta satulan vaihdolla, en pitäisi mahdottomana huonosti liikkuvaa mäntää noissakaan tapauksissa. Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Kyl tota satulaa on tutkittu ja herkistelty, mitään poikkeavaa siinä ei oo nähty. eikä oo jarrut koskaan laahanneet... Ainakaan niin että olisi levyt kuumenneet/lämmenneet. Olen ainaki sillointällöin tätäkin seurannut...Originally posted by Cell View PostKannattaa tsekkaa muuten jarrusatulat. Sattumalta tuossa jouluaaton aattona pääsin jarruhommiin kun selvittelin hieman laahaavaa jarrua, oli pölysuoja irronnut hieman ja mäntä aivan ruvella. Remppasin satulan täysin uusilla osilla ja sinne hävisi myös pienet jarrutärinät ja epätasainen jarrutus kun jarruttaa ihan varpaan päällä pienessä vauhdissa jota monet luulevat kieroksi levyksi. Paloja ja levyjä en vaihtanut kun niissä mitään vikaa ole. Eli toisinsanoen, jos mäntä jumittaa satulassa on tärinä taattu, ihan samalla tavalla kuin jumittavien liukutappien tapauksessakin.
Muistaakseni hemi kovasti mainosti että jotkut e39:t ovat myös lakanneet tutisemasta satulan vaihdolla, en pitäisi mahdottomana huonosti liikkuvaa mäntää noissakaan tapauksissa. Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...
Siis tällähän hetkellä jarrutärinät on taas 99-100% poissa, kun rääkkäsin niitä
mutta tulenevat vielä takaisin. Eli jos tästä joku nero osaisi päätellä jotain.
Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
No kyllä sentään. Sama pölysuoja, tiiviste, mäntä, liukutapit ja niiden kumit. Taitaapi olla palatkin samanlaiset, ei tullut verrattua tarkemmin.Originally posted by Bmw Master View PostEi kai nyt sentään.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
jatkan tähän kun asia kuuluu topicin kans samaan... vittu perkele sanoilla lähden eli... alle 2kk sitten vaihdettu palat ja levyt... remontin jälkeen täristys lähti kun ennen sitä ennen ratti vispas vitusti ja pysähty sillee et tunsi oikee et levyt on kierot... no nyt sitten taas alkanu ratti täristään voimakkaasti 60-100 vauhis kun jarruttaa ei muualla alueella ainakaan vielä... juuri tulin tasapainotuksesta oikeella ees 20g heittoa... mikä on sekin tehty plus aurauskulmat katottu alle vuoden sisään... eli nyt alkaa vitutus nouseen... e39 540i -00 kyseessä... ei tota 300€ levyihin ja paloihin haluttais kokoaika laittaa... luottopajalla on katottu kaikki puslat ja muut että ei väljää ole... toissapäivänä vaihdettiin yksi tukitanko oikeelta eestä... mutta sitten kysymys vielä... voiko ohjauksen simpukka aiheuttaa jarrutuksessa tärinää... kun se kolisee ja varsinkin kääntyessä vasemmalle välys on huomattava... pakko avautua kun perkele syö miestä... mitä kaikkea sinne nyt kannattaa jos pitää levyt ja palat taas vaihtaa niin samalle tehdä että ei alkaisi täristään enää...
Comment
-
-
Originally posted by Desu View Postjatkan tähän kun asia kuuluu topicin kans samaan... vittu perkele sanoilla lähden eli... alle 2kk sitten vaihdettu palat ja levyt... remontin jälkeen täristys lähti kun ennen sitä ennen ratti vispas vitusti ja pysähty sillee et tunsi oikee et levyt on kierot... no nyt sitten taas alkanu ratti täristään voimakkaasti 60-100 vauhis kun jarruttaa ei muualla alueella ainakaan vielä... juuri tulin tasapainotuksesta oikeella ees 20g heittoa... mikä on sekin tehty plus aurauskulmat katottu alle vuoden sisään... eli nyt alkaa vitutus nouseen... e39 540i -00 kyseessä... ei tota 300€ levyihin ja paloihin haluttais kokoaika laittaa... luottopajalla on katottu kaikki puslat ja muut että ei väljää ole... toissapäivänä vaihdettiin yksi tukitanko oikeelta eestä... mutta sitten kysymys vielä... voiko ohjauksen simpukka aiheuttaa jarrutuksessa tärinää... kun se kolisee ja varsinkin kääntyessä vasemmalle välys on huomattava... pakko avautua kun perkele syö miestä... mitä kaikkea sinne nyt kannattaa jos pitää levyt ja palat taas vaihtaa niin samalle tehdä että ei alkaisi täristään enää...
Vaikka olis kuinka tutkittu, niin reaktiotangon puslat loppu.
Näitä ei voi tutkia juuri mitenkään, ellei tankoa irroita puslan päästä ja katso: pusla riekaleina.
Comment
-
Komppaan RistoaOriginally posted by Risto113 View PostVaikka olis kuinka tutkittu, niin reaktiotangon puslat loppu.
Näitä ei voi tutkia juuri mitenkään, ellei tankoa irroita puslan päästä ja katso: pusla riekaleina.
Tukivarsi pitää irroittaa, että näkee mahdolliset repeämät puslissa. Itselläni välystä ei tuntunut heiluteltaessa vaikka pusla oli revennyt useammasta kohdasta.
E61 ///M5 -07
F15 X5 40e ///M-Sport -16
Ex. E39 ///M5 -01
-Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.
Comment
-
Eikun usko pois vaan että on väljää tai satula jumittaa.Originally posted by Desu View Postvissiin pitää munki vaihtaa reaktiotangot ja puslat eteen... pitää ensin kellolla selvittää onko levyt oikeesti kierot... kyl nää on kivoja sitten... voi perse2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Tällä täristeli kans kunnolla. Vaihdoin kaikki etupään tangot, 480 eskoa, ei loppuneet tärinät kokonaan. Levyt vielä vaihdoin ja pelaa kuin uutena. Kun vaihdat levyt niin täytyy aina muistaa putsata kiinnityspinta tosi hyvin. Pientä p...aa kun jää alle niin levy on varmasti kohta kiero. "Ammattilaisen" mielipide muuten asiasta oli että tangot vaihtoon ja kerralla kaikki. Totta munassa nämä haluaa aina vaihtaa kaikki, mutta oli taas oikeassa. Arveli, että kestävät useamman kympin ajella...taitaa perkale olla taas oikeassa...Last edited by tetovo; 07-07-2009, 18:42.
Comment
-
Joo ja kun reaktiotangon pusla hajoaa niin siihen powerflex tilalle ja lisää kilometrejä. Reilu 120tkm sitten hajosi 530d:stä reaktiotangon pusla ja vaihdettiin ne powerflexiin. Alkuperäisillä reaktiotangoilla nyt reilu 200tkm takana eikä ole vieläkään väljää
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
e39 530da tärisee ja tutisee jarruttaessa
Jatketaas tähän omakin stoori:
Auto tärisee ja nykyttää aivan älyttömästi järrutuksissa, ihan sama onko vauhtia 1 vai 150 km/h. Poljin muljaa jalan alla nykytyksen tahtiin ja tekee samaa myös jos d päällä päästää auton liukumaan ihan todella hiljaa ja painaa samalla jarrua hieman. Poljin liikkuu noin 0,5 cm edes takas nykytyksen tahtiin.
Sitte vaihdettujen osien lista:
Levyt ja palat eteen kolme kertaa ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Levyt ja palat taakse kerran ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Etupyörien laakerit x 1
Eteen reaktiotangot kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Eteen alatukivarret kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Etujarrusatulahuolto tehty 5 kertaa ja viimeksi vaihdettu vielä uudet liut ja niiden kumit, männät liikkuvat täysin moitteetta sekä edessä että takajarrusatuloissa
Takajarrusatulahuolto tehty kerran vielä levyjen, palojen ja käsijarruhilujen vaihdon jälkeen
Uudet M-sport II iskarit ja jouset vaihdettu joka nurkkaan ja kulmat suunnattu
Raidetangot ovat kunnossa, koiranluut kunnossa, iskarin ylpäät kunnossa.
Takapäässä ei ole väljää yhtään missään, kuten ei etupäässäkään.
Autoa voi heitellä mutkiin, ajaa kuoppien yli ja tehdä mitä tykkää ja mikään paikka ei tärise, huoju tai värise eli alusta on todella tihti ja välyksetön.
Myöskään ajossa ei ole koskaan esiintynyt mitään e39:n perinteisiä tutinoita, muuten kuin siis jarruttaessa.
Vanteet/renkaat ovat tasapainotettu eikä ole pystyheittoa, sovitinosa vedetty kiiltävän puhtaaksi samoin kuin vanteen vastinpinta joka kohtaa navan. Tämä siis tehty monta kertaa sekä kesä että talvivanteisiin.
Kesällä pyörät 19" ja talvella 17" ja oireilee samalla tavalla.
Jarrutärinät alkoivat kun vaihdoin täysin loppuun ajetut etu ja takajarruosat uusiin ja ajoin noin 2000 km, vanhoilla hiluilla ei mitään tärinää tai nypytystä ja olivat aivan loppu.
Mitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!
Etulevytkin olen kiristänyt paikalleen niin että olen laittanut sormin kaikki pyöränpultit kiinni ja vasta sitten kiristänyt sen pienemmän pultin joten kyllä pitäisi olla suorassa!
Kaikki vaihdetut osat siis Merteilistä alkuperäislaatua.
Hermo menee....
edit:
Niin ja vielä selvennyksenä että kaikki remontit olen tehnyt itse (paitsi kulmien säädöt ja reaktio/alatukivarsien vaihdot ja silloinkin seisoin vieressä ja korjaaja oli luottomies joka tekee huolellista työtä) joten tiedän mitä on tehty. Ja on tehty ehkä jopa ylihuolellisesti. Samaten reaktiotangot ja alatukivarret on kiristelty vasta kun auto on ollut pyörillään ajosiltanosturilla joten puslat eivät ole kierossa.
Nyt niitä näkemyksiä sitten!
Comment
-
kyllä nyt kuulostaa enemmän kuin mystiseltä, varsinkin jos mainitsemasi remontit tehty huolella.. mutta jos oire ilmenee heti kun auto on liikkeellä niin eikös jarrudynossa pääsisi tutkimaan että mitä siellä oikeen tapahtuu kun jarrutetaan?Originally posted by Manukki View PostJatketaas tähän omakin stoori:
Auto tärisee ja nykyttää aivan älyttömästi järrutuksissa, ihan sama onko vauhtia 1 vai 150 km/h. Poljin muljaa jalan alla nykytyksen tahtiin ja tekee samaa myös jos d päällä päästää auton liukumaan ihan todella hiljaa ja painaa samalla jarrua hieman. Poljin liikkuu noin 0,5 cm edes takas nykytyksen tahtiin.
Sitte vaihdettujen osien lista:
Levyt ja palat eteen kolme kertaa ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Levyt ja palat taakse kerran ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Etupyörien laakerit x 1
Eteen reaktiotangot kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Eteen alatukivarret kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Etujarrusatulahuolto tehty 5 kertaa ja viimeksi vaihdettu vielä uudet liut ja niiden kumit, männät liikkuvat täysin moitteetta sekä edessä että takajarrusatuloissa
Takajarrusatulahuolto tehty kerran vielä levyjen, palojen ja käsijarruhilujen vaihdon jälkeen
Uudet M-sport II iskarit ja jouset vaihdettu joka nurkkaan ja kulmat suunnattu
Raidetangot ovat kunnossa, koiranluut kunnossa, iskarin ylpäät kunnossa.
Takapäässä ei ole väljää yhtään missään, kuten ei etupäässäkään.
Autoa voi heitellä mutkiin, ajaa kuoppien yli ja tehdä mitä tykkää ja mikään paikka ei tärise, huoju tai värise eli alusta on todella tihti ja välyksetön.
Myöskään ajossa ei ole koskaan esiintynyt mitään e39:n perinteisiä tutinoita, muuten kuin siis jarruttaessa.
Vanteet/renkaat ovat tasapainotettu eikä ole pystyheittoa, sovitinosa vedetty kiiltävän puhtaaksi samoin kuin vanteen vastinpinta joka kohtaa navan. Tämä siis tehty monta kertaa sekä kesä että talvivanteisiin.
Kesällä pyörät 19" ja talvella 17" ja oireilee samalla tavalla.
Jarrutärinät alkoivat kun vaihdoin täysin loppuun ajetut etu ja takajarruosat uusiin ja ajoin noin 2000 km, vanhoilla hiluilla ei mitään tärinää tai nypytystä ja olivat aivan loppu.
Mitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!
Etulevytkin olen kiristänyt paikalleen niin että olen laittanut sormin kaikki pyöränpultit kiinni ja vasta sitten kiristänyt sen pienemmän pultin joten kyllä pitäisi olla suorassa!
Kaikki vaihdetut osat siis Merteilistä alkuperäislaatua.
Hermo menee....
edit:
Niin ja vielä selvennyksenä että kaikki remontit olen tehnyt itse (paitsi kulmien säädöt ja reaktio/alatukivarsien vaihdot ja silloinkin seisoin vieressä ja korjaaja oli luottomies joka tekee huolellista työtä) joten tiedän mitä on tehty. Ja on tehty ehkä jopa ylihuolellisesti. Samaten reaktiotangot ja alatukivarret on kiristelty vasta kun auto on ollut pyörillään ajosiltanosturilla joten puslat eivät ole kierossa.
Nyt niitä näkemyksiä sitten!F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
Comment