Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spatsi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 59

    Originally posted by Alfredson View Post
    Alkaneet taas, niinkuin arvasin, vähän tulemaan tärinät takaisin. Samalla jarrut alkaneet tuntumaan töksähteleviltä ja kitinät tulleet takaisin. Ei tässä perstuntumalla voi olla vika missään muualla kuin joko levyissä paloissa tai pyörän navoissa. Jos navoissa nyt voi olla mitään kun kuitenkin taas annoin selkäsaunaa jarruille ja toimivat taas täydellisesti...
    Voipi olla, että jos joudut viikonvälein uusimaan kyseisen toimenpiteen eivät levyt/palat kovin pitkää ikää näe. Ei muutakun kovaa vian selvittelyä jatkettava. Itse olen oppinut kantapään kautta tällaiset "purkka" korjaukset. Mutta hyvä linkki muuten. Itelläni ollut jarrujen vinkunaa välillä havaittavissa, tuolla saisi ehkä sen häviämään.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Kannattaa tsekkaa muuten jarrusatulat. Sattumalta tuossa jouluaaton aattona pääsin jarruhommiin kun selvittelin hieman laahaavaa jarrua, oli pölysuoja irronnut hieman ja mäntä aivan ruvella. Remppasin satulan täysin uusilla osilla ja sinne hävisi myös pienet jarrutärinät ja epätasainen jarrutus kun jarruttaa ihan varpaan päällä pienessä vauhdissa jota monet luulevat kieroksi levyksi. Paloja ja levyjä en vaihtanut kun niissä mitään vikaa ole. Eli toisinsanoen, jos mäntä jumittaa satulassa on tärinä taattu, ihan samalla tavalla kuin jumittavien liukutappien tapauksessakin.

      Muistaakseni hemi kovasti mainosti että jotkut e39:t ovat myös lakanneet tutisemasta satulan vaihdolla, en pitäisi mahdottomana huonosti liikkuvaa mäntää noissakaan tapauksissa. Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        Originally posted by Cell View Post
        Kannattaa tsekkaa muuten jarrusatulat. Sattumalta tuossa jouluaaton aattona pääsin jarruhommiin kun selvittelin hieman laahaavaa jarrua, oli pölysuoja irronnut hieman ja mäntä aivan ruvella. Remppasin satulan täysin uusilla osilla ja sinne hävisi myös pienet jarrutärinät ja epätasainen jarrutus kun jarruttaa ihan varpaan päällä pienessä vauhdissa jota monet luulevat kieroksi levyksi. Paloja ja levyjä en vaihtanut kun niissä mitään vikaa ole. Eli toisinsanoen, jos mäntä jumittaa satulassa on tärinä taattu, ihan samalla tavalla kuin jumittavien liukutappien tapauksessakin.

        Muistaakseni hemi kovasti mainosti että jotkut e39:t ovat myös lakanneet tutisemasta satulan vaihdolla, en pitäisi mahdottomana huonosti liikkuvaa mäntää noissakaan tapauksissa. Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...
        Kyl tota satulaa on tutkittu ja herkistelty, mitään poikkeavaa siinä ei oo nähty. eikä oo jarrut koskaan laahanneet... Ainakaan niin että olisi levyt kuumenneet/lämmenneet. Olen ainaki sillointällöin tätäkin seurannut...

        Siis tällähän hetkellä jarrutärinät on taas 99-100% poissa, kun rääkkäsin niitä mutta tulenevat vielä takaisin. Eli jos tästä joku nero osaisi päätellä jotain.
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Cell View Post
          Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...
          Ei kai nyt sentään.

          Originally posted by Alfredson View Post
          Kyl tota satulaa on tutkittu ja herkistelty, mitään poikkeavaa siinä ei oo nähty.
          Mites taka levyt/satulat?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Ei kai nyt sentään.
            No kyllä sentään. Sama pölysuoja, tiiviste, mäntä, liukutapit ja niiden kumit. Taitaapi olla palatkin samanlaiset, ei tullut verrattua tarkemmin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Desu
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 96
              • Järvenpää

              jatkan tähän kun asia kuuluu topicin kans samaan... vittu perkele sanoilla lähden eli... alle 2kk sitten vaihdettu palat ja levyt... remontin jälkeen täristys lähti kun ennen sitä ennen ratti vispas vitusti ja pysähty sillee et tunsi oikee et levyt on kierot... no nyt sitten taas alkanu ratti täristään voimakkaasti 60-100 vauhis kun jarruttaa ei muualla alueella ainakaan vielä... juuri tulin tasapainotuksesta oikeella ees 20g heittoa... mikä on sekin tehty plus aurauskulmat katottu alle vuoden sisään... eli nyt alkaa vitutus nouseen... e39 540i -00 kyseessä... ei tota 300€ levyihin ja paloihin haluttais kokoaika laittaa... luottopajalla on katottu kaikki puslat ja muut että ei väljää ole... toissapäivänä vaihdettiin yksi tukitanko oikeelta eestä... mutta sitten kysymys vielä... voiko ohjauksen simpukka aiheuttaa jarrutuksessa tärinää... kun se kolisee ja varsinkin kääntyessä vasemmalle välys on huomattava... pakko avautua kun perkele syö miestä... mitä kaikkea sinne nyt kannattaa jos pitää levyt ja palat taas vaihtaa niin samalle tehdä että ei alkaisi täristään enää...

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Oletko tarkistanut satulat että eivät jumita?

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  Originally posted by Desu View Post
                  jatkan tähän kun asia kuuluu topicin kans samaan... vittu perkele sanoilla lähden eli... alle 2kk sitten vaihdettu palat ja levyt... remontin jälkeen täristys lähti kun ennen sitä ennen ratti vispas vitusti ja pysähty sillee et tunsi oikee et levyt on kierot... no nyt sitten taas alkanu ratti täristään voimakkaasti 60-100 vauhis kun jarruttaa ei muualla alueella ainakaan vielä... juuri tulin tasapainotuksesta oikeella ees 20g heittoa... mikä on sekin tehty plus aurauskulmat katottu alle vuoden sisään... eli nyt alkaa vitutus nouseen... e39 540i -00 kyseessä... ei tota 300€ levyihin ja paloihin haluttais kokoaika laittaa... luottopajalla on katottu kaikki puslat ja muut että ei väljää ole... toissapäivänä vaihdettiin yksi tukitanko oikeelta eestä... mutta sitten kysymys vielä... voiko ohjauksen simpukka aiheuttaa jarrutuksessa tärinää... kun se kolisee ja varsinkin kääntyessä vasemmalle välys on huomattava... pakko avautua kun perkele syö miestä... mitä kaikkea sinne nyt kannattaa jos pitää levyt ja palat taas vaihtaa niin samalle tehdä että ei alkaisi täristään enää...

                  Vaikka olis kuinka tutkittu, niin reaktiotangon puslat loppu.

                  Näitä ei voi tutkia juuri mitenkään, ellei tankoa irroita puslan päästä ja katso: pusla riekaleina.

                  Comment

                  • IIIolut
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 382
                    • Mikkeli

                    Originally posted by Risto113 View Post
                    Vaikka olis kuinka tutkittu, niin reaktiotangon puslat loppu.

                    Näitä ei voi tutkia juuri mitenkään, ellei tankoa irroita puslan päästä ja katso: pusla riekaleina.
                    Komppaan Ristoa Tukivarsi pitää irroittaa, että näkee mahdolliset repeämät puslissa. Itselläni välystä ei tuntunut heiluteltaessa vaikka pusla oli revennyt useammasta kohdasta.
                    E61 ///M5 -07
                    F15 X5 40e ///M-Sport -16

                    Ex. E39 ///M5 -01
                    -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                    Comment

                    • Desu
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 96
                      • Järvenpää

                      vissiin pitää munki vaihtaa reaktiotangot ja puslat eteen... pitää ensin kellolla selvittää onko levyt oikeesti kierot... kyl nää on kivoja sitten... voi perse

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by Desu View Post
                        vissiin pitää munki vaihtaa reaktiotangot ja puslat eteen... pitää ensin kellolla selvittää onko levyt oikeesti kierot... kyl nää on kivoja sitten... voi perse
                        Eikun usko pois vaan että on väljää tai satula jumittaa.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • tetovo
                          Newbiemmer
                          • Sep 2008
                          • 29

                          Tällä täristeli kans kunnolla. Vaihdoin kaikki etupään tangot, 480 eskoa, ei loppuneet tärinät kokonaan. Levyt vielä vaihdoin ja pelaa kuin uutena. Kun vaihdat levyt niin täytyy aina muistaa putsata kiinnityspinta tosi hyvin. Pientä p...aa kun jää alle niin levy on varmasti kohta kiero. "Ammattilaisen" mielipide muuten asiasta oli että tangot vaihtoon ja kerralla kaikki. Totta munassa nämä haluaa aina vaihtaa kaikki, mutta oli taas oikeassa. Arveli, että kestävät useamman kympin ajella...taitaa perkale olla taas oikeassa...
                          Last edited by tetovo; 07-07-2009, 18:42.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Joo ja kun reaktiotangon pusla hajoaa niin siihen powerflex tilalle ja lisää kilometrejä. Reilu 120tkm sitten hajosi 530d:stä reaktiotangon pusla ja vaihdettiin ne powerflexiin. Alkuperäisillä reaktiotangoilla nyt reilu 200tkm takana eikä ole vieläkään väljää
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Manukki
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2009
                              • 57
                              • Turku

                              e39 530da tärisee ja tutisee jarruttaessa

                              Jatketaas tähän omakin stoori:

                              Auto tärisee ja nykyttää aivan älyttömästi järrutuksissa, ihan sama onko vauhtia 1 vai 150 km/h. Poljin muljaa jalan alla nykytyksen tahtiin ja tekee samaa myös jos d päällä päästää auton liukumaan ihan todella hiljaa ja painaa samalla jarrua hieman. Poljin liikkuu noin 0,5 cm edes takas nykytyksen tahtiin.

                              Sitte vaihdettujen osien lista:

                              Levyt ja palat eteen kolme kertaa ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
                              Levyt ja palat taakse kerran ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
                              Etupyörien laakerit x 1
                              Eteen reaktiotangot kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
                              Eteen alatukivarret kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
                              Etujarrusatulahuolto tehty 5 kertaa ja viimeksi vaihdettu vielä uudet liut ja niiden kumit, männät liikkuvat täysin moitteetta sekä edessä että takajarrusatuloissa
                              Takajarrusatulahuolto tehty kerran vielä levyjen, palojen ja käsijarruhilujen vaihdon jälkeen
                              Uudet M-sport II iskarit ja jouset vaihdettu joka nurkkaan ja kulmat suunnattu


                              Raidetangot ovat kunnossa, koiranluut kunnossa, iskarin ylpäät kunnossa.

                              Takapäässä ei ole väljää yhtään missään, kuten ei etupäässäkään.

                              Autoa voi heitellä mutkiin, ajaa kuoppien yli ja tehdä mitä tykkää ja mikään paikka ei tärise, huoju tai värise eli alusta on todella tihti ja välyksetön.

                              Myöskään ajossa ei ole koskaan esiintynyt mitään e39:n perinteisiä tutinoita, muuten kuin siis jarruttaessa.

                              Vanteet/renkaat ovat tasapainotettu eikä ole pystyheittoa, sovitinosa vedetty kiiltävän puhtaaksi samoin kuin vanteen vastinpinta joka kohtaa navan. Tämä siis tehty monta kertaa sekä kesä että talvivanteisiin.

                              Kesällä pyörät 19" ja talvella 17" ja oireilee samalla tavalla.

                              Jarrutärinät alkoivat kun vaihdoin täysin loppuun ajetut etu ja takajarruosat uusiin ja ajoin noin 2000 km, vanhoilla hiluilla ei mitään tärinää tai nypytystä ja olivat aivan loppu.

                              Mitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!

                              Etulevytkin olen kiristänyt paikalleen niin että olen laittanut sormin kaikki pyöränpultit kiinni ja vasta sitten kiristänyt sen pienemmän pultin joten kyllä pitäisi olla suorassa!

                              Kaikki vaihdetut osat siis Merteilistä alkuperäislaatua.

                              Hermo menee....

                              edit:

                              Niin ja vielä selvennyksenä että kaikki remontit olen tehnyt itse (paitsi kulmien säädöt ja reaktio/alatukivarsien vaihdot ja silloinkin seisoin vieressä ja korjaaja oli luottomies joka tekee huolellista työtä) joten tiedän mitä on tehty. Ja on tehty ehkä jopa ylihuolellisesti. Samaten reaktiotangot ja alatukivarret on kiristelty vasta kun auto on ollut pyörillään ajosiltanosturilla joten puslat eivät ole kierossa.

                              Nyt niitä näkemyksiä sitten!
                              Last edited by Manukki; 25-11-2009, 19:09. Reason: lisäyksiä

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8262
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                Originally posted by Manukki View Post
                                Jatketaas tähän omakin stoori:

                                Auto tärisee ja nykyttää aivan älyttömästi järrutuksissa, ihan sama onko vauhtia 1 vai 150 km/h. Poljin muljaa jalan alla nykytyksen tahtiin ja tekee samaa myös jos d päällä päästää auton liukumaan ihan todella hiljaa ja painaa samalla jarrua hieman. Poljin liikkuu noin 0,5 cm edes takas nykytyksen tahtiin.

                                Sitte vaihdettujen osien lista:

                                Levyt ja palat eteen kolme kertaa ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
                                Levyt ja palat taakse kerran ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
                                Etupyörien laakerit x 1
                                Eteen reaktiotangot kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
                                Eteen alatukivarret kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
                                Etujarrusatulahuolto tehty 5 kertaa ja viimeksi vaihdettu vielä uudet liut ja niiden kumit, männät liikkuvat täysin moitteetta sekä edessä että takajarrusatuloissa
                                Takajarrusatulahuolto tehty kerran vielä levyjen, palojen ja käsijarruhilujen vaihdon jälkeen
                                Uudet M-sport II iskarit ja jouset vaihdettu joka nurkkaan ja kulmat suunnattu


                                Raidetangot ovat kunnossa, koiranluut kunnossa, iskarin ylpäät kunnossa.

                                Takapäässä ei ole väljää yhtään missään, kuten ei etupäässäkään.

                                Autoa voi heitellä mutkiin, ajaa kuoppien yli ja tehdä mitä tykkää ja mikään paikka ei tärise, huoju tai värise eli alusta on todella tihti ja välyksetön.

                                Myöskään ajossa ei ole koskaan esiintynyt mitään e39:n perinteisiä tutinoita, muuten kuin siis jarruttaessa.

                                Vanteet/renkaat ovat tasapainotettu eikä ole pystyheittoa, sovitinosa vedetty kiiltävän puhtaaksi samoin kuin vanteen vastinpinta joka kohtaa navan. Tämä siis tehty monta kertaa sekä kesä että talvivanteisiin.

                                Kesällä pyörät 19" ja talvella 17" ja oireilee samalla tavalla.

                                Jarrutärinät alkoivat kun vaihdoin täysin loppuun ajetut etu ja takajarruosat uusiin ja ajoin noin 2000 km, vanhoilla hiluilla ei mitään tärinää tai nypytystä ja olivat aivan loppu.

                                Mitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!

                                Etulevytkin olen kiristänyt paikalleen niin että olen laittanut sormin kaikki pyöränpultit kiinni ja vasta sitten kiristänyt sen pienemmän pultin joten kyllä pitäisi olla suorassa!

                                Kaikki vaihdetut osat siis Merteilistä alkuperäislaatua.

                                Hermo menee....

                                edit:

                                Niin ja vielä selvennyksenä että kaikki remontit olen tehnyt itse (paitsi kulmien säädöt ja reaktio/alatukivarsien vaihdot ja silloinkin seisoin vieressä ja korjaaja oli luottomies joka tekee huolellista työtä) joten tiedän mitä on tehty. Ja on tehty ehkä jopa ylihuolellisesti. Samaten reaktiotangot ja alatukivarret on kiristelty vasta kun auto on ollut pyörillään ajosiltanosturilla joten puslat eivät ole kierossa.

                                Nyt niitä näkemyksiä sitten!
                                kyllä nyt kuulostaa enemmän kuin mystiseltä, varsinkin jos mainitsemasi remontit tehty huolella.. mutta jos oire ilmenee heti kun auto on liikkeellä niin eikös jarrudynossa pääsisi tutkimaan että mitä siellä oikeen tapahtuu kun jarrutetaan?
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎