Samaan hengenvetoon.. jarrut "jyristää" eli lasketaanko tämä tärinäksi?... ei ratissa tai muussa autossa tunnu mitään erikoista mutta kuuluu kevyt jyrinä sisälle? :o palat huonot / levythuonot? molemmat näyttää olevan huippukunnossa... mutta apukuskin puolelta kuuluu jyrinää kovissa jarrutuksissa.. tai sillonkin kun jotain mutka pätkää vähän ajelee ja enempi joutuu jarruttelemaan että kerkiää vähän lämmetäkkin jarrut..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View Post...tuota, ilmoitteletko vieläkö jarrutteleeko pehmeästi kun nuo nyt "kierojen" tilalle vaihdetut levyt ovat hieman kiilloittuneet/kuluneet, vai mahtaako ongelma palata?
Olen kyllä erittäin ihmeissäni jos etupäässä on väljää kun reaktiotankojen puslat on vaihdettu laatupusliin ja tukivarret on uusittu kokonaan. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksentynkääkään vaikka käskin sen kunnolla katsoa
Eli nyt varmaan kannattaa keskittyä pyörän napa / satula-osastolle?
Niin, tällä hetkellä tosiaan pyörän kulmat lienee pielessä, eli ennen tukivarsien vaihtoa auton ratti oli _HIEMAN_ vinossa oikealle, oli niin vähän että huomasin sen vasta hetki sitten. Nyt kun tukivarret vaihdettiin on ratti hieman vinossa vastaavasti vasemmalle, ei paljoa, mutta ei voi olla huomaamattakaan.
Huollossa patu sanoi että ilmeisesti oli väljää alustassa ja nyt kaipaa pyöriensuuntausta... ja kun sanoin että jarrut täristää, neuvoi hän ensiksi poistamaan harituksen pyöristä, voi auttaa tärinään? Uskoisiko?
Kyllä tässä aika epätoivoinen olo alkaa tulemaan. Tärinä kun ei ole mitään pientä, vaan pahimmillaan tuntuu todella pahalta.
Eli vielä kerran: Jos levy on kiero, mikä sen kierouttaa jatkuvasti? ei taatusti ajotyyli.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View PostNoniin hemi, laitetaan tännekkin topiciin, kun kerran lupasin. Eli puolivuotta siinä meni mutta taashan nuo on tärisseet nuo jarrut. Siis ratti jarruttaessa.
Olen kyllä erittäin ihmeissäni jos etupäässä on väljää kun reaktiotankojen puslat on vaihdettu laatupusliin ja tukivarret on uusittu kokonaan. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksentynkääkään vaikka käskin sen kunnolla katsoa
Eli nyt varmaan kannattaa keskittyä pyörän napa / satula-osastolle?
Niin, tällä hetkellä tosiaan pyörän kulmat lienee pielessä, eli ennen tukivarsien vaihtoa auton ratti oli _HIEMAN_ vinossa oikealle, oli niin vähän että huomasin sen vasta hetki sitten. Nyt kun tukivarret vaihdettiin on ratti hieman vinossa vastaavasti vasemmalle, ei paljoa, mutta ei voi olla huomaamattakaan.
Huollossa patu sanoi että ilmeisesti oli väljää alustassa ja nyt kaipaa pyöriensuuntausta... ja kun sanoin että jarrut täristää, neuvoi hän ensiksi poistamaan harituksen pyöristä, voi auttaa tärinään? Uskoisiko?
Kyllä tässä aika epätoivoinen olo alkaa tulemaan. Tärinä kun ei ole mitään pientä, vaan pahimmillaan tuntuu todella pahalta.
Eli vielä kerran: Jos levy on kiero, mikä sen kierouttaa jatkuvasti? ei taatusti ajotyyli.
Jos tukivarret ja niiden puslat todellakin on kunnossa, niin etupyörän laakeri on yksi mahdollinen, kuin myös tietenkin raidepäät/sisäpäät.
Jos kaikki on 100% kunnossa, jarrut ei myöskään tärise vaikka levyssä olisi lähes millin heitto. Aurauskulmilla(varsinkin harituspuolella)voi olla pieni osuus ilmiön voimakkuuteen mikäli esim.laakereissa on välystä, eli ne nyt ensin tietenkin kuntoon(jätä aivan aavistuksen auraus).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostUsko nyt...se LEVY EI OLE KIERO, vaan nämä jarrutärinät bemuissa johtuu 99%:sti jostain muualta(vaikka siis toki tärinä hetkeksi loppuukin kun uudet/karheat levyt laitetaan alle).
Jos tukivarret ja niiden puslat todellakin on kunnossa, niin etupyörän laakeri on yksi mahdollinen, kuin myös tietenkin raidepäät/sisäpäät.
Jos kaikki on 100% kunnossa, jarrut ei myöskään tärise vaikka levyssä olisi lähes millin heitto. Aurauskulmilla(varsinkin harituspuolella)voi olla pieni osuus ilmiön voimakkuuteen mikäli esim.laakereissa on välystä, eli ne nyt ensin tietenkin kuntoon(jätä aivan aavistuksen auraus).
Muistan vaan sinun maininneen tälläistäkin joskus: "Käytännössä tuo levyjen kieroutuminen on aina seurausta jarrusatuloiden liukuriholkkien kulumisesta, jumiutumisesta tai niiden akselien kieroutumisesta." Ja muutakin puhetta ollut satulasta, mutta meinaatko että nämä ei kierouta levyä niin paljoa että tutisisi jos kaikki paikat on kunnossa?
Auto edelleen pysähtyy usein erittäin nykien tasaisella jarrupaineella, tämä viittaa mielestäni vahvasti kieroon levyyn...?
Tuosta satulasta vielä, voiko se jumitella ilman että etujarrut haisisivat ja että auton kulutus on kutakuinkin kohdallaan? Itselläni ollut OBC:n mukaan talvirenkailla työmatkapainotteisiessa ajossa (2/3 80kmh ja 1/3 60kmh) keskikulutus rauhallisella ajolla noin 7.3l sadalla parhaimmillaan. Tämä toki sisältää muutakin ajoa, vähän.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
En jaksa lainailla, mutta oli jossain topicin alkupäässä puhetta siitä, että pyörä liikahtaa taaksepäin, kun reaktiotanko/pusla on valmis. Omaani vaihdoin oikealle, kun suojakumi oli mennyt rikki ja täten nivelkin päässyt hajoamaan. Pallonivelessä oli n. 5mm väljää. Autoa ostaessani en huomannut mitään, enkä seuraavaan 400 kilometriinkään, kunnes kotitiellä sitten vähän reippaammin ajaessani joka möykyssä jäi ratti heilumaan ja aiheutti hirveää kolinaa.
Vika paikallistettiin reaktiotankoon. Näin huonolla tangolla pyörä liikkui aika reilustikin taaksepäin. Mutta korostaakseni, liikkuu se uudellakin tangolla ja puslalla jonkin verran. Luulisin että uretaanipusla vähentää tätä liikettä koska on nähtävästi paljon jämäkämpi kuin tuo kumipusla. Molemmilla puolilla antaa vähän periksi taaksepäin, eli ajaessa talliin pienen betonireunan yli heilahtaa pyörä vähäsen taaksepäin, muttei mitenkään hallitsemattomasti. Pientä kolkotusta kuuluu taas, lähinnä peruuttaessa pienistä möykyistä samalla kääntäen. Liekö vasemmanpuoleinen mennyt.
Ja vielä noista jarrulevyistä. Isäukko osti aikanaan sitikkaansa takajarrulevyt. Molemmat menivät kieroon ensimmäisissä jarrutuksissa. Olivat menneet peräti niinkin kieroon, että ajaessakin huomasi nykimistä. Levyissä näkyi selvät kohdat, joissa pala on ottanut kiinni. Mikäkö syy? Levyt eivät olleet ehtineet vanheta tarpeeksi kauan varastossa ja niissä oli jännityksiä vielä. Ei kannata unohtaa tätäkään mahdollisuutta täysin, joskin harvinaista tuollainen on. Ja äkkiäkös mittakellolla katsoo levyn suoruuden.nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
Comment
-
-
Originally posted by gubbe89 View PostJa äkkiäkös mittakellolla katsoo levyn suoruuden.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostUsko nyt...se LEVY EI OLE KIERO, vaan nämä jarrutärinät bemuissa johtuu 99%:sti jostain muualta(vaikka siis toki tärinä hetkeksi loppuukin kun uudet/karheat levyt laitetaan alle).
Jos tukivarret ja niiden puslat todellakin on kunnossa, niin etupyörän laakeri on yksi mahdollinen, kuin myös tietenkin raidepäät/sisäpäät.
Jos kaikki on 100% kunnossa, jarrut ei myöskään tärise vaikka levyssä olisi lähes millin heitto. Aurauskulmilla(varsinkin harituspuolella)voi olla pieni osuus ilmiön voimakkuuteen mikäli esim.laakereissa on välystä, eli ne nyt ensin tietenkin kuntoon(jätä aivan aavistuksen auraus).
Tärinä loppui kun sain uudet levyt alle. Meni ehkä 800km ja taas tärisi! Hain uudet takuuseen ja myyjä sanoi niissä jossain olevan joku valmistusvika.. No taas uudet alle ja tärinä hävisi, mutta kuinkas ollakkaan 1000km päästä tärinä palasi ja vaihteeksi KL:ään kitisemään ja ne ei enää antanut uusia vaan pyysi menemään sorvauttamaan levyt, koska se auttaa levyn kierouteen ja kokemuksesta kuulemma ne vielä pysyykin suorana sorvauksen jälkeen!
Ja sorvaus siis tehdään omakustanteisesti --> räjähdys!!! En ole vielä käynyt sorvauttamassa kun mietin jos hakisi BMW:n alkuperäiset osat jos vaikka kestäisi taas sen 200tkm. Rahat saa KL:stä takaisin kun vie kierot sitten joskus sinne! Etupää ei aiheuta levyn kieroutumista, koska kaikki nivelet on etupäässä uutta!!Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View PostOlen muuten kahdesta paikasta kysynyt voiko heittokellolla kattoa jarrulevyä, molemmat ison ketjun "laatukorjaamoja", on tullut aina vastaukseksi että ei ole heittokelloa? wtf? .. näkeekö muuten heittokellolla pyörännavan heittoa?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View Post...Muistan vaan sinun maininneen tälläistäkin joskus: "Käytännössä tuo levyjen kieroutuminen on aina seurausta jarrusatuloiden liukuriholkkien kulumisesta, jumiutumisesta tai niiden akselien kieroutumisesta." Ja muutakin puhetta ollut satulasta, mutta meinaatko että nämä ei kierouta levyä niin paljoa että tutisisi jos kaikki paikat on kunnossa?
Auto edelleen pysähtyy usein erittäin nykien tasaisella jarrupaineella, tämä viittaa mielestäni vahvasti kieroon levyyn...?
Mutta siis olihan ne liukuritapit/pesät voideltu vaseliinilla ja satulat puhdistettu edellisessä levyremontissa?
Tuo matalalla jarrupaineella nykien pysähtyminen liittyy normaaliin levyjen epätasaiseen kulumiseen/lasittumiseen sisäänajovaiheessa, eikä välttämättä tarkoita sitä että levy olisi kiero.
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostRahat saa KL:stä takaisin kun vie kierot sitten joskus sinne! Etupää ei aiheuta levyn kieroutumista, koska kaikki nivelet on etupäässä uutta!!Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Tuo otsikko kertoo sen ongelman -KORJAAMO KEIKKA TEHTY-.
Nyt ei tiijetä mitä sille oikeesti on tehty. Onko ne levyt pultattu paskasiin napoihin, onko satulat ja liukutapit puhdistettu jne... Liekö levyt taas viturallaan kun sinne on hiekkaa navan ja levyn väliin jäänyt ja autolla jarruteltu huolella...
Minusta kovin sekavaa ja hankala lähteä ohjeita antamaan kun "auto kävi huollossa". Nyt vois ehkä todistajien läsnäollessa repiä JOKA NURKASTA jarrut irti ja kasata takaisin hiomapaperilla ja teräsharjalla putsaten jotta saatais jarrujen puolelta eliminoitua ongelman lähde. Ai niin.. ne levyt voi olla edelleen (taas) kierot.
Sori en lukenut edes kaikkea mutta valitettavasti toisten hommista voi paljastua myöhemmin uskomattomia löydöksiä. Sitten on myös tämä asentajajoukko "Näin mie oon aina tän tehnyt Taunuksiin ja muihin Loordeihin jo 50 vuotta eikä kukaan oo koskaan vittuillut".
UGH!Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMutta siis olihan ne liukuritapit/pesät voideltu vaseliinilla ja satulat puhdistettu edellisessä levyremontissa?
Tuo matalalla jarrupaineella nykien pysähtyminen liittyy normaaliin levyjen epätasaiseen kulumiseen/lasittumiseen sisäänajovaiheessa, eikä välttämättä tarkoita sitä että levy olisi kiero.
Jarrulevyt on jo nyt 6-7kk vanhat, tosin jarrut olleet keskimääräistä vähemmällä käytöllä. tutkitaan asiaa.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostTuo otsikko kertoo sen ongelman -KORJAAMO KEIKKA TEHTY-.
Nyt ei tiijetä mitä sille oikeesti on tehty. Onko ne levyt pultattu paskasiin napoihin, onko satulat ja liukutapit puhdistettu jne... Liekö levyt taas viturallaan kun sinne on hiekkaa navan ja levyn väliin jäänyt ja autolla jarruteltu huolella...
Minusta kovin sekavaa ja hankala lähteä ohjeita antamaan kun "auto kävi huollossa". Nyt vois ehkä todistajien läsnäollessa repiä JOKA NURKASTA jarrut irti ja kasata takaisin hiomapaperilla ja teräsharjalla putsaten jotta saatais jarrujen puolelta eliminoitua ongelman lähde. Ai niin.. ne levyt voi olla edelleen (taas) kierot.
Sori en lukenut edes kaikkea mutta valitettavasti toisten hommista voi paljastua myöhemmin uskomattomia löydöksiä. Sitten on myös tämä asentajajoukko "Näin mie oon aina tän tehnyt Taunuksiin ja muihin Loordeihin jo 50 vuotta eikä kukaan oo koskaan vittuillut".
UGH!Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View PostTervetuloa klubiin.... Itse en henkilökohtaisesti jaksa uskoa että KL-varaosalevyillä ja BMW:n alkper levyillä olisi sellaista laatueroa että tämä korjaisi asian. Ehkä joku Zimmermannin reijitetty levy voisi kestää, jos siis ongelma on se, että levy oikeasti kieroontuu. Itse otan nyt kyllä pyörännavan epäilyksen kohteeksi, koska muistan nyt hämärästi joskus sanoneen tuosta autosta jotain navasta, ruosteesta, ja ongelmista :-D
Niin ja nuo levyt vaihdettiin itse ja 15min hinkkaamista per puoli, navoista näki melkein peilikuvan!Last edited by VolvoTDi; 28-11-2008, 18:48.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Niin, onkos kellään kokemusta että jarrutärinä olisi lähtenyt pois raidetangon osia vaihtamalla, siis siten että raidetangosta ei ole löytynyt pienintäkään välystä? Onko tämä hakuammuntaa? Kallistuksen vakaajan koiranluuthan tuskin mitään tärinää aiheuttaa sentään, ja muuthan on uutta/puslattua...
Ainoa vain että menin jo hätäpäissäni tilaamaan nelipyöräsuuntauksen huomisaamulle, jos siihen vaihtaa raidetangon osat niin pitääkö taas käyttää suuntauksessa.. :V
Sa***na...
EDIT: Niin lisätään vielä että nyt puhutaan kunnon TÄRINÄSTÄ, ei mistään pienestä värinästä.
EDIT2: Jos nyt heittokellolla saisi todettua navan ja levyn suoruuden, olisikohan järkevämpää ostaa uudet reaktiotangot? Vuoden alkupuoliskollahan niihin vaihdettiin puslat, jolloin jarrutärinät katosi suureksi osaksi mutta ei kokonaan. Vai mitenhän se nyt meni. Ajettavuus tällöin parani muuten ihan sikana. Jos pallot on antaneet periksi vanhoissa tangoissa?Last edited by Alfredson; 01-12-2008, 09:44.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
Comment