Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

    Eli ongelma... Mikä voi olla selityksenä että 2kk vanhat jarrulevyt ja palat täristää, mutta ilmeisesti vain jos jarrut ovat _kuumat_. Eli jos ajelen normaalisti ja vaikka jonkunverran enemmän jarrua käyttäen kun normaalisti, että jarrut kotona ollessa on ihan oikeasti lämpimät, ellei jopa kuumat, ei tahdo oikein kättä kestää, ei käytännössä jarrut täristä. Jos nyt vetää maantieltä 110 vauhdista suht nopealla jarrutuksella auton tiensivuun niin hieman saattaa lopussa... kun jarrut kuumenee tosissaan..

    No jos innostuu ajelemaan reippaammiin ja jarruttelemaan niin että jarrut kuumevat tosissaan niin jo pieni jarrun paino saattaa saada ratin tärisemään ikävästi... Onko levyt kierot vai mikä tuon aiheuttaa? Muutoin levyt alkavat tuntua siltä että vasta nyt rupeavat olemaan sisäänajettu eli tartunta parantunut ja kuluminen tasaista.
    Last edited by Alfredson; 16-04-2008, 17:46.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Alfredson View Post
    ....Muutoin levyt alkavat tuntua siltä että vasta nyt rupeavat olemaan sisäänajettu eli tartunta parantunut ja kuluminen tasaista.
    Eli nyt se jossain päin etupäätä löytyvä välys taasen ilmoittelee itsestään, kun levyjen hiontajäljet ovat siitä silinneet ja pinta hieman lasittunut.
    Kaikki nivelet siis syyniin ja mikäli niistä ei selvää välystä löydy, löytyy syypää joko reaktiotankojen tai alatukivarsien kumipuslissa.
    Levyissä ei varmasti ole mitään vikaa.

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Eli nyt se jossain päin etupäätä löytyvä välys taasen ilmoittelee itsestään, kun levyjen hiontajäljet ovat siitä silinneet ja pinta hieman lasittunut.
      Kaikki nivelet siis syyniin ja mikäli niistä ei selvää välystä löydy, löytyy syypää joko reaktiotankojen tai alatukivarsien kumipuslissa.
      Levyissä ei varmasti ole mitään vikaa.
      Jarruremontissä ne katsoivat (tietysti mitään irroittamatta) samalla alustan välykset ja helat. Eivät löytäneet mitään. Tiedän, että ei niissä tarvitse mitään näkyäkkään. Eli siis puslat vaihtoon? Mitähän siinä kannattaa vaihtaa samalla? Onko tuolle reaktiotangolle jotain toista termiä?
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7394
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Alfredson View Post
        Onko tuolle reaktiotangolle jotain toista termiä?
        KL-varaosilla:



        Motonetissa:
        500s E39 Tukitanko vasen (ei sis helaa). . . . . . . . . . 17-1984 69.90 ???
        500s E39 Tukitanko oikea (ei sis helaa). . . . . . . . . . 17-1985 69.90 ???
        500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 29.90 ???
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Alfredson
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 463
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          KL-varaosilla:



          Motonetissa:
          500s E39 Tukitanko vasen (ei sis helaa). . . . . . . . . . 17-1984 69.90 ???
          500s E39 Tukitanko oikea (ei sis helaa). . . . . . . . . . 17-1985 69.90 ???
          500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 29.90 ???
          Kannattaako vaihtaa pelkkä helasarja (onko siis hela sama asia kuin pusla?) vai tukitangot ja helat? Autostani on toisen puolen tuki_varsi_ uusittu kesällä kun edellinen omistaja oli ajanut sen solmuun.... eli tarviikohan tälle puolelle mitään?

          Mitens ne uretaaniset? kannattaako?
          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7394
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Alfredson View Post
            Kannattaako vaihtaa pelkkä helasarja (onko siis hela sama asia kuin pusla?) vai tukitangot ja helat?
            Tuohon en osaa vastata. Itse vaihdoin tangot ja puslat eli helat viime talvena. Pieni jarrutustärinän alku hävisi.

            Originally posted by Alfredson View Post
            Mitens ne uretaaniset? kannattaako?
            Jokuhan noita täällä kovasti kehui, en vain muista kuka.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14349
              • Oulu

              #7
              Jos reaktiotangoista on pallonivelet tiukat ja kumit ehjät, niin silloin riittää kun vaihdat sisäpään helat. Ne tuntuu antautuvan ensimmäisenä ainakin E34:ssa mutta jos niitä ei aikanaan vaihda ne hakkaa hyvin äkkiä pallonivelet myös väljäksi jolloin koko tanko on vaihtokunnossa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by zener View Post
                Jos reaktiotangoista on pallonivelet tiukat ja kumit ehjät, niin silloin riittää kun vaihdat sisäpään helat. Ne tuntuu antautuvan ensimmäisenä ainakin E34:ssa mutta jos niitä ei aikanaan vaihda ne hakkaa hyvin äkkiä pallonivelet myös väljäksi jolloin koko tanko on vaihtokunnossa.
                Näkeekö silmällä? Tai kun juurikin siinä jarruremontissa tutkitiin osia irroittamatta että näkyykö välyksiä nivelissä, eikä mitään havaittu. Onko nuo helat ainoat jotka voivat olla "piilopaskana"? Mut pitää käydä vähän kyselemässä mitä tääkin lysti maksaa, kun ei itsekään viitsi eikä osaa eikä ennenkaikkea ole paikkaan missä tehdä
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Uretaaniset hommasin nokilekaan (530D) ja ei mitään valittamista. Alkuperäiset öljytäytteiset eivät ole kestoltaan ihan parhaasta päästä, eikä nuo powerflexit tuoneet mukanaan mitään epämukavuutta verrattuna vakioihin.

                  Tukivarren vaihto ei auta jarrutärinöihin, se tukitanko=reaktiotanko on eri osa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • cba
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 3464
                    • Ylivieska

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Uretaaniset hommasin nokilekaan (530D) ja ei mitään valittamista. Alkuperäiset öljytäytteiset eivät ole kestoltaan ihan parhaasta päästä, eikä nuo powerflexit tuoneet mukanaan mitään epämukavuutta verrattuna vakioihin.

                    Tukivarren vaihto ei auta jarrutärinöihin, se tukitanko=reaktiotanko on eri osa.
                    Hmmmm, mistäs uretaanisia saa ja mitä kustantaa?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Futurez/Uutekki. Hintaa en muista, olisko ollu jotain 60e? Hiukan kalliimmat, mutta eipä tartte jumpata joka toinen vuosi noiden kanssa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14349
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Alfredson View Post
                        Näkeekö silmällä? Tai kun juurikin siinä jarruremontissa tutkitiin osia irroittamatta että näkyykö välyksiä nivelissä, eikä mitään havaittu. Onko nuo helat ainoat jotka voivat olla "piilopaskana"? Mut pitää käydä vähän kyselemässä mitä tääkin lysti maksaa, kun ei itsekään viitsi eikä osaa eikä ennenkaikkea ole paikkaan missä tehdä
                        Paikallaan toki vähän hankala todentaa, mutta ainakin omassa kun nuo on ihan loppu, niin tanko heiluu ihan kädellä ja näkee että pallonivelkin on väljä. Keula ylös ja rengas pois ja ei muutaku tankoja heilutteleen.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Tukivarren vaihto ei auta jarrutärinöihin, se tukitanko=reaktiotanko on eri osa.
                          Kyllä auttaa mikäli siinä on nivelpäässä välystä tai pusla vaihtokunnossa.
                          Eli myös tukivarren epäkunto aiheiuttaa ihan samanlaiset jarrutärinät.

                          Comment

                          • 10+
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2084
                            • Nivala

                            #14
                            Originally posted by cba View Post
                            Hmmmm, mistäs uretaanisia saa ja mitä kustantaa?
                            Ei kannata uretaanisia laittaa käyttöautoon. Hyvin kestää tarvikkeetkin normaaliajossa. Alkaa urat tuntumaan ratissa sen jälkeen jos uretaaniset laittaa
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Kyllä auttaa mikäli siinä on nivelpäässä välystä tai pusla vaihtokunnossa.
                            Eli myös tukivarren epäkunto aiheiuttaa ihan samanlaiset jarrutärinät.
                            Näin on, monet on vaihtanu jarrulevyt ihan turhaan. Jopa itsekkin tuli aikoinaan niin tehtyä ja kantapään kautta opittua
                            E39 M5 -00

                            Ex E60 530Da M-Sport -04
                            Ex E39 M5 -00
                            Ex E39 M5 -00 Individual
                            Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                            Ex E36 3.0 M3 -93
                            Ex E36 2.5 Cabrio -94
                            Ex E36 3.2 M3 -97
                            Ex E36 2.5 Coupe -93

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by 10+ View Post
                              Ei kannata uretaanisia laittaa käyttöautoon. Hyvin kestää tarvikkeetkin normaaliajossa. Alkaa urat tuntumaan ratissa sen jälkeen jos uretaaniset laittaa
                              Oletko kokeillut? Voin kertoa että urien tuntumiseen tai vetelyyn ei vaikuta kuin korkeintaan positiivisesti ja mukavuudessa on niin äärimmäisen pieni ero etten pystyisi sokkotestissä sanomaan kummat on reaktiotangoissa. Samaa sanoi isä kun ajaa tuolla vehkeellä joitain kymmeniä tuhansia vuodessa. Pikkutiellä kurvaillessa eron sitten huomaakin, ohjaus on tuntuvasti parempi.

                              Hemi: Ok, noissa omissa rakkineissa ei ole tuota tehnyt mutta varmasti mahdollista.

                              edit: mainittakoon kuitenkin, että vakioitakin voi käyttää jos haluaa, mutta erittäin hyvä vaihtoehto nuo powerflexit ovat.
                              Last edited by Cell; 28-03-2008, 16:19.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎