Mitäs 16" nastarengas kokoja voi ajatella ostettavaksi e39 523:seen? Rekisteriotteessa lukee vaan 225/55/R16 mutta rengasliike tarjosi myös 205/60/R16? Onko millasia eroja tai kumpaa asiantuntijat suosittelee? 225 levee on hiukan kalliimpi ainakin.. Entä mitäs merkkejä? Hakkapeliitta 2:set olis ainakin "halpoja" ja hyviä?
Itse hommasin 530d:hen alkutalvesta michelin x-ice nastat kokoa 225/55/ R16.todella hyvät renkaat on ollu.pitoa löytyy enemmän ku riittävästi ja kaikenlisäksi on vielä tosi hiljaiset.ainut miinus oli hinta.710eeroa rinki
Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Ostin itselle tänään vihdoin nastarenkaat. Nokian Hakkapeliitta 2:set kokoa 225/55/16 Porista Vianorilta sarjan töineen 460e. Vähän halvemmat, sillä muut pyysi tosta koosta jotain 700-980e sarjasta. Onko jollain kokemuksia tuon kokoisista ja mallisista e39:n alla?
Itsellä e39 535iA, jossa Hakkapeliitta 4 koossa 225/55R16. Kolmas talvi menossa, ajettu 27 tkm ja yksi nasta irronnut. Hyvät renkaat, kun pitää paineet kohdallaan.
Minä hommailin Hakkis neloset koossa 225/55R16. Menee nätisti ja kovalla lumipinnalla pitoa on mahtavasti. Mutta jos tiellä on kerros vastasatanutta lunta, niin silloin saa olla tosi tarkkana. Lähtee siinä nimittäin aika hiljaisessa vauhdissa liitelemään.
Ainakin e46:n alla kyseinen hakkis4:nen oli kostean jäisellä alustalla todella arvaamaton ja pitämätön. Pitkästä aikaa aivan käsittämättömän huono.
Asiakkaan auto, joten en lähtenyt pelaamaan paineilla, mutta fiilis oli sama kuin pari kesää ajetuilla kitkoilla.
Hakkis2:nen toimii selkeästi loogisemmin=ennalta arvattavammin ainakin em.olosuhteissa.
Mitäs 16" nastarengas kokoja voi ajatella ostettavaksi e39 523:seen? Rekisteriotteessa lukee vaan 225/55/R16 mutta rengasliike tarjosi myös 205/60/R16? Onko millasia eroja tai kumpaa asiantuntijat suosittelee? 225 levee on hiukan kalliimpi ainakin.. Entä mitäs merkkejä? Hakkapeliitta 2:set olis ainakin "halpoja" ja hyviä?
Itselläni on juuri tuo 205/60/16 ja erittäin hyvin on toiminut. Renkaina Contin Winter Viking 1. Ostaisin saman paketin uudestaan. Nastoilla hiljaisempi kuin uusi Passat, Mondeo tai Vectra kitkoilla. Hyvä ajaa ja erittäin hyvä pito.
Auto Bildissä oli muuten testi eri vetotapojen paremmuudesta (neli-, etu-, takaveto). Neliveto oli tietenkin paras, mutta taka- ja etuveto oli samankaltaisia ominaisuuksiltaan, takaveto voitti jopa etuvedon useammassa testissä liukkaalla.
Näin on ihan pakko myös todeta ja muuttaa myös omia näkemyksiään takavetoisista talviautona, vaikkakaan yleistää ei parane.
Nimittäin nyt kohta kaksi talvea e46:lla ja enemmänkin e39:llä takana, ja kyllä se on myönnettävä että parempaa talviautoa ei minullakaan ole ollut, vaikka kaikennäköistä on ollutkin. Bemuja aiempien mersujen kanssa oli kyllä "jännäkakka" aina aika ajoin kurkistelemassa ja vaikka nuo C-sarjalaiset tuntuikin vielä menevän, niin kyllä tuon E-sarjan "väyrysen" kanssa sai ajella varsinkin peilijäisillä pääteillä kieli keskellä suuta.
Nyt varsinkin tuo e39 on kyllä käsittämätön juna kelissä kuin kelissä. Jos kesällä porukka pakittelee jatkuvasti vastaan, niin nyt talvella meinaa mennä jo hermo näihin "jännittäjiin". ok, A4/A6-quatro on minun mielestä edelleenkin paras ajettava talviauto, mutta laitan kyllä e39:n heti kakkoseksi, eikä e46:kaan ole kaukana.
Nämä molemmat toki sillä ehdolla että edes kohtuullista nastapitoa löytyy.
Nimittäin tuo hakkis4 kokemus e46:lla oli lähempänä järkyttävää.
Eli ilman täyskaskoakin fiilis e39:n ratin takana on täysin kelistä riippumatta "matalasykkeinen", koska auton käytös on poikkeuksellisen johdonmukainen ja ennakoitavissa. Aivan ehdoton talvikiesi muutenkin. Emäntä varsinkin on ollut aivan liekeissä e39:n ratin takana, eikä taatusti hyväksy enään merkinvaihtoa.
Näin on ihan pakko myös todeta ja muuttaa myös omia näkemyksiään takavetoisista talviautona, vaikkakaan yleistää ei parane.
täytyy olla samaa mieltä, itselläkin on paljon turvallisempi fiilis ratin takana kuin yhdelläkään aiemmalla etuvetoisella. Alla on Semperit talvikumit ja vielä alikokoiset, mutta pitoa on riittävästi joka tilanteessa.
Oottekos lukenu uuden Auto Bildin (1/2006). Talven vetotapa vertailun? Muissa ominaisuuksissa kamppaili etuvedon kanssa tasaisesti, muttä märällä käsittelyssä voitti molemmat etu- ja nelivedon.
Samanmoisia kokemuksia täällä vaikka suurin "huoli" olikin, että jääköhän sitä jokaiseen luminykäreeseen kiinni talvella takavetoisella. Edellinen auto oli Mondeo -03 ja se meni maantiellä ja muutoinkin kuin kiskoilla kesät talvet.
Nyt 1½ talven jälkeen voi kyllä todeta, että huoli oli turhaa. Sutiminen on lähes minimaalista, siis niin että DCS ei edes aktivoidu, mutta etuvetoisella lähdettiin joka risteyksestä sutien ja kipinöitä lyöden. Etenemiskyky ei jää jälkeen yhtään etuvetoisesta talvella.
Maantiellä lappia myöten ei ole tullut vastaan mitään ongelmia ja vakaasti kulkee. Mondeo oli kyllä ihme auto, sillä pysty ajamaan aivan lumessa tukossa olevalla ohituskaistailla kuin tyhjää vaan, eikä kertaakaan tullut fiilistä, että nyt lähtee lapasesta [vaikka muuten paska olikin].
Meilläkin itse asiassa vasta nyt bemujen myötä löytyi auto joka yleisesti ottaen on parempi=nautinnollisempi kokonaisuus kuin tähän asti mittapuuna toiminut Fiat konsernin valmistama tuote jolla silläkin oli tuo "tyhmä hymy" kasvoilla kesät/talvet. Sitä ennen ja sen jälkeen on useita kymmeniä hyviä erimerkkisiä/mallisia yrityksiä ollut, mutta kyllä nämä kaksi on ollut kokonaisuutena ylitse muiden. Eli on paljonkin tehokkaampia, mutka-ajettavampia, vähävikaisempia,jne. mutta kyllähän varsinkin tuo e39 on hyvin lähellä sitä miksi sitä autotoimittajat jo aikoinaan tuulettivat.
E39 523i kaipaa uusia nastarenkaita. Vähän on vielä hintojen ja vaihtoehtojen kartoittaminen vaiheessa, mutta tässä tähänastisia tuloksia:
1) 15" peltivanteet nyt alla, niihin löytyisi
- Gislaved NordFrost 3 205/65-15 hintaan 460e
- Conti WinterViking 2 205/65-15 hintaan 465e
- Tarjottiin myös 195/65-15 kokoa alkaen 410e (ei kiinnosta koska ulkonäkö, nopeusmittarin virhe ja etuspoilerin korkeus tarpeeksi huonot jo alkuperäisellä koolla)
- Nokiaa ei suositeltu painavaan takavetoiseen
2) 16" alut voi ostaa, yhdestä liikkeestä löytyisi kuulemma BMW-turbiinialut käytettynä, mitä noista kannattaa enintään maksaa?
3) 17" M-alut kesärenkailla, niin saisi
- Nokia Hakkapeliitta 2 225/45-17 hintaan 850e
- Continental WinterViking 2 225/45-17 hintaan 800e
- Gislaved NordFrost 3 225/45-17 hintaan 650e
Alkaa mielenkiinto suuntautua tuohon viimeiseen vaihtoehtoon, koska nuo 16" alut ei kuitenkaan kovin halvalla taida irrota ja 16" nastat maksaa helposti tuon saman 650e.
E39 523i kaipaa uusia nastarenkaita. Vähän on vielä hintojen ja vaihtoehtojen kartoittaminen vaiheessa, mutta tässä tähänastisia tuloksia:
1) 15" peltivanteet nyt alla, niihin löytyisi
- Gislaved NordFrost 3 205/65-15 hintaan 460e
- Conti WinterViking 2 205/65-15 hintaan 465e
- Tarjottiin myös 195/65-15 kokoa alkaen 410e (ei kiinnosta koska ulkonäkö, nopeusmittarin virhe ja etuspoilerin korkeus tarpeeksi huonot jo alkuperäisellä koolla)
- Nokiaa ei suositeltu painavaan takavetoiseen
2) 16" alut voi ostaa, yhdestä liikkeestä löytyisi kuulemma BMW-turbiinialut käytettynä, mitä noista kannattaa enintään maksaa?
3) 17" M-alut kesärenkailla, niin saisi
- Nokia Hakkapeliitta 2 225/45-17 hintaan 850e
- Continental WinterViking 2 225/45-17 hintaan 800e
- Gislaved NordFrost 3 225/45-17 hintaan 650e
Alkaa mielenkiinto suuntautua tuohon viimeiseen vaihtoehtoon, koska nuo 16" alut ei kuitenkaan kovin halvalla taida irrota ja 16" nastat maksaa helposti tuon saman 650e.
Ei kannata 225/45-17 kokoa laittaa, koska sen halkaisija on sama kuin 195/65-15. Tossa muutaman koon halkaisijat.
Ei kannata 225/45-17 kokoa laittaa, koska sen halkaisija on sama kuin 195/65-15.
No niinpäs näkyy, en tietenkään jaksanut noita laskea etukäteen vaan ajattelin että on ne 17" tarpeeksi isoja. Hemikin tuolla alussa kehui noita 225/45-17 HP2:sia niin ajattelin että tuo on OK koko E39:iin.
Pitää kysyä mitä maksaa 235/45-17 Gislavedit, mutta luultavasti aivan liikaa. Sitten jää vaihtoehdoksi ostaa 16" alut + niihin ehkä 205/60-16 jos jostain sen kokoset saa. Tai sitten ajella tämä talvi voilla lahoilla tai ostaa 15" peltivanteille jokku halpikset.
Comment