memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Laitetaas tännekin...auto siis e38.
    Miksi ihmeessä tuo tänne piti laittaa, kun alue on E39:n ja viestiketjun otsikkokin puhuu E39:stä?

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by janke View Post
    OK. Aurausta ihan liikaa takana! Minkä auton speksit tuonne koneelle on syötetty? Takana pitäisi olla auraus ehkä +0.10´ paikkeilla ja edessä +0.03´ Jos e38 on yhtään samat tehtaan toleranssit kun e39:ssä niin autosi on säädetty nyt ihan päin mettää ja varmasti ajo tuntuma on jotain ihan muuta nyt kun hyvä!? Sinuna kävisin uudestaan säädättämässä noi kulmat oikealle hehtaarille!
    Kyllä tuossa nimellisarvoissa on e38:n arvot, nähtävästi poikkeaa e39:n arvoista? Ajotuntuma on siis ok, auto ei juurikaan vetele sen mitä eilen ehdin ajella huollosta kotiin, mutta ratilla pitää kompensoida vasemmalle jatkuvasti.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Laitetaas tännekin...auto siis e38.

    Käytin auton jokakeväisessä alustatarkistuksessa, kun auto luikerteli 18" orkkiskoon uusilla renkailla. Rattia pitää kääntää hieman vasemmalle mennäkseen suoraan. Jos ratista päästää irti niin auto alkaa viettää oikealle.

    Tällä kertaa vaihtoon menivät reaktiotangot ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen jälkeen auto ei ole enää uraherkkä, mutta rattia pitää edelleen kääntää vasemmalle mennääkseen suoraan. Ehkä jopa enemmän kuin ennen vaihtoa.

    Jäikö tuonne nyt vielä jotain väljyyttä vai missä vikaa?

    Auraus on edessä säädon jälkeen V: +0.9 ja O: +1.0, ennen säätöä V: +0.3 ja O: +0.8.

    Saakohan tuosta raportista selvää...
    OK. Aurausta ihan liikaa takana! Minkä auton speksit tuonne koneelle on syötetty? Takana pitäisi olla auraus ehkä +0.10´ paikkeilla ja edessä +0.03´ Jos e38 on yhtään samat tehtaan toleranssit kun e39:ssä niin autosi on säädetty nyt ihan päin mettää ja varmasti ajo tuntuma on jotain ihan muuta nyt kun hyvä!? Sinuna kävisin uudestaan säädättämässä noi kulmat oikealle hehtaarille!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Laitetaas tännekin...auto siis e38.

    Käytin auton jokakeväisessä alustatarkistuksessa, kun auto luikerteli 18" orkkiskoon uusilla renkailla. Rattia pitää kääntää hieman vasemmalle mennäkseen suoraan. Jos ratista päästää irti niin auto alkaa viettää oikealle.

    Tällä kertaa vaihtoon menivät reaktiotangot ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen jälkeen auto ei ole enää uraherkkä, mutta rattia pitää edelleen kääntää vasemmalle mennääkseen suoraan. Ehkä jopa enemmän kuin ennen vaihtoa.

    Jäikö tuonne nyt vielä jotain väljyyttä vai missä vikaa?

    Auraus on edessä säädon jälkeen V: +0.9 ja O: +1.0, ennen säätöä V: +0.3 ja O: +0.8.

    Saakohan tuosta raportista selvää...
    Ei oikein saa selvää tuosta lapusta:think

    E:Jos oikein näin, niin camberit on edessä ainakin riittävät, mutta auraukset ovat ihan päin mäntyä joten tuossa yksi syy auton levottomaan käytökseen.

    Taka-säädökset kun saat vielä kuvatuksi tänne, niin hyvä.
    Last edited by janke; 12-04-2014, 09:03.

    Leave a comment:


  • N.u.t
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Laitetaas tännekin...auto siis e38.

    Käytin auton jokakeväisessä alustatarkistuksessa, kun auto luikerteli 18" orkkiskoon uusilla renkailla. Rattia pitää kääntää hieman vasemmalle mennäkseen suoraan. Jos ratista päästää irti niin auto alkaa viettää oikealle.

    Tällä kertaa vaihtoon menivät reaktiotangot ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen jälkeen auto ei ole enää uraherkkä, mutta rattia pitää edelleen kääntää vasemmalle mennääkseen suoraan. Ehkä jopa enemmän kuin ennen vaihtoa.

    Jäikö tuonne nyt vielä jotain väljyyttä vai missä vikaa?

    Auraus on edessä säädon jälkeen V: +0.9 ja O: +1.0, ennen säätöä V: +0.3 ja O: +0.8.

    Saakohan tuosta raportista selvää...
    Ei tuosta mtn selvää saa, muutenkin hiukan sekava suuntaus lappu.
    Hunterin suuntauskoneesta saa tosi selvän paperin pihalle.

    Tuollaisen http://www.droitwichmot.com/wp-conte...er-4-wheel.jpg

    Ei nyt tavallaan liity tähän, mutta vituttaa tuollaista lappua kattella.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Laitetaas tännekin...auto siis e38.

    Käytin auton jokakeväisessä alustatarkistuksessa, kun auto luikerteli 18" orkkiskoon uusilla renkailla. Rattia pitää kääntää hieman vasemmalle mennäkseen suoraan. Jos ratista päästää irti niin auto alkaa viettää oikealle.

    Tällä kertaa vaihtoon menivät reaktiotangot ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen jälkeen auto ei ole enää uraherkkä, mutta rattia pitää edelleen kääntää vasemmalle mennääkseen suoraan. Ehkä jopa enemmän kuin ennen vaihtoa.

    Jäikö tuonne nyt vielä jotain väljyyttä vai missä vikaa?

    Auraus on edessä säädon jälkeen V: +0.9 ja O: +1.0, ennen säätöä V: +0.3 ja O: +0.8.
    Miksi edessä ei ole auraukset symmetrisesti? Ihan liikaa aurausta oikealla joten ei ihme jos menee mihin sattuu!Laitatko koko suuntaus raportin tänne nähtäväksi, niin ehkä siitä selviää jotain?

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    ......
    Last edited by 174000; 12-04-2014, 10:47.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Jos vertaat uutta ja esim. 100tkm ajettua ehjää, niin on se uusi tukevampi ja vaikuttaa ajettavuuteen.
    Vertasinhan minä uusiin varsiin ja tottakai uudet olivat jäykemmät, niin kun uusien pitää ollakin. Mutta, kun vaihdoin eteen joskus noi tukivarret, niin ne oli selvästi ihan väljät nivelistä sekä puslista, mutta takana noi vanhat varret eivät olleet yhtä löysät verrattuna etuvarsiin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mulla oli alkuperäiset tukivarret takana ja ei ne hirveän "löysät" olleet vaikka maailmaa olivat jo nähneet.
    Jos vertaat uutta ja esim. 100tkm ajettua ehjää, niin on se uusi tukevampi ja vaikuttaa ajettavuuteen.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Ei ole tullu radoilla kurvailtua. Olen oikeastaan säälittävän rauhallinen bemarikuski. Suurin teko on yleensä voimakas kiihdytys, kunnes mittari näyttää 10 yli rajotuksen ja jätän siihen ja hetken ajelen, kun taakse jäänyt kia tai tojota pistää toista kaistaa vähän ajan päästä ohi sakkonopeutta voitonmaku suussa, kunhan on saanut kipponsa ensin kulkemaan. Kesärenkaat on sporttiset GY Eagle F1 Asy2:t, mitkä maistelee kyllä uria ja tuultakin, jos on alustassa klappia. Huomenna tietää paremmin, kun käyn ne alle vaihtamassa taas. Muistaakseni hemi puheli joskus taannoin "pehmoisia", että nuo puslat pehmenee iän myötä ja kannattais varsia vaihdella vaikka kilometrejä ei kauheasti oliskaan? Olen jo jotenkin varautunut heittämään muutaman satasen uusiin lemfördereihin, jos siltä näyttää. Olispahan sitten käyty koko alusta läpi.
    Mulla oli alkuperäiset tukivarret takana ja ei ne hirveän "löysät" olleet vaikka maailmaa olivat jo nähneet. Tuossa yllä jo kirjoitinkin, että tuo auraus on kyllä tärkeä pointti tuossa suunta vakaudessa. Pullakumeillakin suuntavakaus parantui ja sivutuuliherkkyyskin kun lisäsin aurausta taakse kun kyseessä elastiset kitkat. Eli, seuraavassa suuntauksessa kesärenkaille pyrin taakse laittamaan ~0.05´aurausta ja eteen lähelle 0.´ Takanahan minulla viimekesänä oli aurausta muistaakseni 0.10´ ja tuo oli ihan liikaa nankangeille suhteessa vähäiseen camberiin ja epäilen että tuossa aurauksessa oli syy auton levottomaan kulkupuoleen.. toki edessähän oli hankookit joten yksi syy oli myös tuokin.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Ei ole tullu radoilla kurvailtua. Olen oikeastaan säälittävän rauhallinen bemarikuski. Suurin teko on yleensä voimakas kiihdytys, kunnes mittari näyttää 10 yli rajotuksen ja jätän siihen ja hetken ajelen, kun taakse jäänyt kia tai tojota pistää toista kaistaa vähän ajan päästä ohi sakkonopeutta voitonmaku suussa, kunhan on saanut kipponsa ensin kulkemaan. Kesärenkaat on sporttiset GY Eagle F1 Asy2:t, mitkä maistelee kyllä uria ja tuultakin, jos on alustassa klappia. Huomenna tietää paremmin, kun käyn ne alle vaihtamassa taas. Muistaakseni hemi puheli joskus taannoin "pehmoisia", että nuo puslat pehmenee iän myötä ja kannattais varsia vaihdella vaikka kilometrejä ei kauheasti oliskaan? Olen jo jotenkin varautunut heittämään muutaman satasen uusiin lemfördereihin, jos siltä näyttää. Olispahan sitten käyty koko alusta läpi.
    Last edited by Bomb5; 11-04-2014, 20:34.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Voisko olla mahdollista, että vaikka takatukivarsissa ei löydy väljää, niin siellä on vaan puslat pehmeitä, samoin takakelkan isot puslat? Ihmettelin ja heiluttelin bumerangeja käsissä viime kesänä, kun vaihdoin uudet jouset ja iskarit, mutta en huomannut niissä mitään väljää. Tuntuu vaan välillä aukeilla motaripätkillä, niinkuin ajais purjeveneellä ja muut autot kiertää kaukaa. Vähän semmonen tyynen sään auto, mutta täällä etelässä on se paha, ku aina pukkaa tuulemaan. Eteen on vaihdettu kaikki osat lemförderiä, paitsi reaktiotangot, missä on vaan powerflexit, ei kuitenkaan havaittavaa väljää. Takana on uudet narinahelat ja koiranluut. Pitäskö eka laittaa nuo takimmaiset molemmat varret, vai kelkan puslat ja kattoa tilannetta? En millään jaksais ekana irrotella reaktiotankoja, kun ne pitäs olla vielä ehjät.
    Noi takakelkan puslien kunnon saisi selville katsurin raskaankaluston vääntöpenkissä jos haluaa niiden kunnon selvittää ilman irroitusta kun niitä ei päällepäin pysty tarkistamaan. En uskoisi että sinun autossasi on hirveesti takana väljää tukivarsissa, kun autollasi on kuiteskin suhteellisen vähä rullattu, toki, jos olet radoilla kurvaillut tai muuten harrastanut sivuluisuja kuivalla asfaltilla? Mites sulla on takana auraus säädetty? Ja mitkäs renkaat autossasi olikaan?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Voisko olla mahdollista, että vaikka takatukivarsissa ei löydy väljää, niin siellä on vaan puslat pehmeitä, samoin takakelkan isot puslat? Ihmettelin ja heiluttelin bumerangeja käsissä viime kesänä, kun vaihdoin uudet jouset ja iskarit, mutta en huomannut niissä mitään väljää. Tuntuu vaan välillä aukeilla motaripätkillä, niinkuin ajais purjeveneellä ja muut autot kiertää kaukaa. Vähän semmonen tyynen sään auto, mutta täällä etelässä on se paha, ku aina pukkaa tuulemaan. Eteen on vaihdettu kaikki osat lemförderiä, paitsi reaktiotangot, missä on vaan powerflexit, ei kuitenkaan havaittavaa väljää. Takana on uudet narinahelat ja koiranluut. Pitäskö eka laittaa nuo takimmaiset molemmat varret, vai kelkan puslat ja kattoa tilannetta? En millään jaksais ekana irrotella reaktiotankoja, kun ne pitäs olla vielä ehjät.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mitä muuten tehdasarvot ovat aurauksen suhteen taakse noille 15" renkaille?
    Ne vaihtelee mallista ja vuosimallista riippuen, mutta aina sieltä kulloisenkin annetun toleranssialueen maksimiaurauksen suunnasta se oikea löytyy.
    Eli jos ohjearvo on esim. -1.3mm min ja +1.3mm max. niin se oikea aurausarvo 15" renkaalle löytyy läheltä tuota -1.3mm, eikä esim.toleranssialueen keskeltä nollasta, kuten moni säätäjä kuvittelee.
    18"-19" kokoluokilla se totuus taas löytyy läheltä sitä nollaa, tai jopa lievästä harituksesta.
    Last edited by Hemi; 09-04-2014, 12:12.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei ne nyt ihan samaa vannekokoa tarvitse olla, mutta tuo 15" talvirengas vain on niin kertakaikkiaan väärä/ongelmallinen rengas nykypäivänä e39:iin, että sen kanssa ei oikein mikään toimi(ko.autoa ei todellakaan ole suunniteltu nykypäivänä oleville 15" löysille H-nopeusluokan renkaille).
    Eli W-nopeusluokan "saksankitkat" toimisivat vielä 15" kokoluokassakin, mutta ei todellakaan "Suominopeusluokissa".
    Ne talvirenkaat kyllä toimivat isompien kesäpyörien kulmilla loistavasti, kunhan jätetään tuo 15" vannekoko ihan museoautoihin ja keskitytään tuumaa tai kahta isomman vannekoon nykypäivän renkaisiin.
    Eli jo 16" kokoluokka helpottaa merkittävästi nyt kokemiasi ongelmia, 17" kokoluokan poistaessa ne kokonaan.
    Eli sen jälkeen alustakulmat "hifistellään" sille käytössä olevalle kesäpyörälle ja talvipyörä seuraa automaattisesti mukana.
    Mitä muuten tehdasarvot ovat aurauksen suhteen taakse noille 15" renkaille?

    Leave a comment:

Working...
X