memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.

    Takatukivarsi numero 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 oikealla puolen heiluu sivusuunnassa helpommin kuin vasemmalla, ei silti selvää välystä. Paikallaan rattia kääntäessä auto sammuksissa kuuluu napsumista edestä. Olisko iskarin yläpää?

    Auto sammuksissa, ohjaus ääriasennossa ratissa tuntuu melko suuri välys, vaan onko tämä ominaista simpukkaohjaukselle? Samoin ohjaus käännettynä täysin oikealle, oikeassa etupyörässä tuntuu pieni välys.
    Omaani pienten välysten vaivatessa vaihdettiin reaktiotangot kokonaan ja ohjauksen yhdystanko,osa num.9.Sekä raidetangon päät osa num.11:


    Samalla purkamisella tarkastaa/vaihtaa myös apusimpukan helat.

    Tuo ratin tyhjä liike tosiaan kertaantuu simpukkaohjausellisissa koneen sammuttamisen jälkeen.Tuo yhdystanko kannatta oikeasti tarkastaa.
    Last edited by Heguli 31; 19-06-2010, 14:51.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Kulmat säädetty viime vuoden marraskuussa ja kyllä olivat ihan hyvin kohillaan mun mielestä, lukuunottamatta casteria joka todennäkösesti johtui kuluneista reaktiotankojen puslista. Painoja ei käytetty, joka tietenki on huono juttu niinkin krantussa autossa kuin e39. Rattia eivät oikaisseet, johtui todennäkösesti jumittuneista kierteistä ja laiskuudesta. Lisäksi säätivät 4-6 sylinterisen mukan vaikka ois pitäny olla 8. Ei siinä suurta eroa ole. Alla oli talvirenkaat 205/55/16. Oikaisin ratin sitte ite ja pitkän aikaa kulkiki suoraan.

    Mittauksessa ei tosiaan ole mitään mikä selittää ko.ongelman, joten sen täytyy olla ajonaikainen.
    Eli jotain antaa periksi ja muuttuu ajotilanteessa suhteessa mittaustilanteeseen.
    Veikkaan takakelkan puslia jos kerran tien kallistus vetaää puoleensa.
    Eli kulkukulma muuttuu kun vierintävastus lisääntyy jolloin yleensä apukuskin puolen puslat myötäävät enemmän kuin kuskin ja kelkka ohjaa ojanpuolelle. Voi se ongelma olla narinahelassa tai jossain muuallakin, mutta pointti on se että jotain täytyy muuttua suhteessa mittaustilanteeseen..

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Kulmat säädetty viime vuoden marraskuussa ja kyllä olivat ihan hyvin kohillaan mun mielestä, lukuunottamatta casteria joka todennäkösesti johtui kuluneista reaktiotankojen puslista. Painoja ei käytetty, joka tietenki on huono juttu niinkin krantussa autossa kuin e39. Rattia eivät oikaisseet, johtui todennäkösesti jumittuneista kierteistä ja laiskuudesta. Lisäksi säätivät 4-6 sylinterisen mukan vaikka ois pitäny olla 8. Ei siinä suurta eroa ole. Alla oli talvirenkaat 205/55/16. Oikaisin ratin sitte ite ja pitkän aikaa kulkiki suoraan.

    Last edited by sLedge; 18-06-2010, 12:53.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Renkaiden paineita kyttäilen kokoajan ja kyllähän niillä vaikutusta on, mutta ei sieltä ilmat mitään karkaile. Kokeillu eri paineita laidasta laitaan. Ihme jutun huomasin että mitä matalammat paineet (kaikissa sama) ratti pyrkii kääntymään oikeelle enemmän.

    Renkaat vakiokokoa 235/45/17. Merkki Sava Intensa, ei paras tiedän. Alkuperäisillä Double spoke 71 vanteilla.
    Ok, rengas on mikä on, mutta tuskin kuitenkaan syypää itse ongelmaan.
    Eli alustakulmathan sieltä on pielessä koska tilanne parani hetkeksi kun tuon reaktiotankojen muuttamien pyöränkulmien vuoksi alle saatiin hetkeksi "uutta kumia".
    Lisäksi tietenkin jos/kun auto selvästi puoltaa oikealle, on jotain vialla.
    Koska pyöränkulmat ovat säädetty ja ovatko lähelläkään oikeaa?

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Renkaiden paineita kyttäilen kokoajan ja kyllähän niillä vaikutusta on, mutta ei sieltä ilmat mitään karkaile. Kokeillu eri paineita laidasta laitaan. Ihme jutun huomasin että mitä matalammat paineet (kaikissa sama) ratti pyrkii kääntymään oikeelle enemmän.

    Renkaat vakiokokoa 235/45/17. Merkki Sava Intensa, ei paras tiedän. Alkuperäisillä Double spoke 71 vanteilla.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.

    Takatukivarsi numero 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 oikealla puolen heiluu sivusuunnassa helpommin kuin vasemmalla, ei silti selvää välystä. Paikallaan rattia kääntäessä auto sammuksissa kuuluu napsumista edestä. Olisko iskarin yläpää?

    Auto sammuksissa, ohjaus ääriasennossa ratissa tuntuu melko suuri välys, vaan onko tämä ominaista simpukkaohjaukselle? Samoin ohjaus käännettynä täysin oikealle, oikeassa etupyörässä tuntuu pieni välys.
    Mitkä renkaat ja mikä koko?

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.
    ...
    Karkaisiko toisesta eturenkaasta ilmaa pikkuhiljaa ulos? Erisuuret ilmanpaineet eturenkaissa tuntuu varmasti ohjauksessa. Tarkista ilmanpaineet niin saa sen varmistettua.

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.

    Takatukivarsi numero 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 oikealla puolen heiluu sivusuunnassa helpommin kuin vasemmalla, ei silti selvää välystä. Paikallaan rattia kääntäessä auto sammuksissa kuuluu napsumista edestä. Olisko iskarin yläpää?

    Auto sammuksissa, ohjaus ääriasennossa ratissa tuntuu melko suuri välys, vaan onko tämä ominaista simpukkaohjaukselle? Samoin ohjaus käännettynä täysin oikealle, oikeassa etupyörässä tuntuu pieni välys.
    Last edited by sLedge; 17-06-2010, 01:26.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Jep, mutta parkkipaikka- ja nurkkapyörittelyssä kyllä pitäisi keskittää hyvin. Ihan ohjauksen keskialueella ei sitten niin voimakkaasti enää keskitä.
    Olen nyt tässä parin päivän ajan tarkkaillut oman E39:n ohjauksen palauttamisominaisuuksia, ja en kyllä voi juuri valittaa. Palauttaa ihan mukavasti, ja olen havainnut että tavaksi on tullut jopa kämmenpohjalla vähän jarrutella ratin palautumista. Ja jos tyystin laskee kädet irti palautusvaiheessa ei se toki ammu ylikään, mutta syystä tai toisesta on vaan tullut tavaksi palautusvaiheessa pitää toisen kämmenen pohjaa kevyesti ratin pinnassa.

    Pienemmilläkin kääntökulmilla palautus ihan kohtuullista ja havaittavaa.

    Autossa vakio alusta, 8X17" replica BMW Style 67 vanteet, ET20, yhden kesän ajetut Hankook S1 Evo K107 235/45 17 renkaat. Nivelissä ei ilmeisesti enempiä välyksiä, mutta hammastangon päässä lievä pystyvälys kuskin puolella.

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Omassa E39 540:ssä suuntavakavuus ja uraherkkyys huonontunu nopeesti kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Luulin jo että homma korjaantu rengaspaineilla, mutta ei menny kauaa kun rupes taas vaeltelemaan ja ohjaus tuntuu omituiselta. Ohjaus puoltaa voimakkaimmin oikealle ja jää myös kaartamaan sinnepäin jos päästää irti. Jos on ihan tasainen tienpinta, saattaa kulkea kohtuu suoraan. Ohjauksen keskikohta saattaa myös muuttua mitä pitempään ajaa.

    Viime marraskuussa käytin suuntauksessa ja camberit oli ainaki tasan samat edessä -0,20 asteina/minuutteina. Takana -1,2. Casterit oli 5,2 ja 5,4 eli asteen pienemmät kuin ohjearvo. Oon miettiny sitäki, että mikä sen arvoon vaikuttaa. Vanteen koko, reaktiotankojen puslien ja iskarin yläpäiden kuluminen vai mikä. Säätivät auraukset kohilleen aloittaen takaa ja silti ratti oli vinossa oikeelle kuten ennen. Suuntasin ite ratin suoraan ja talvirenkailla auto kulkiki hyvin koko talven, kunnes ratti alko taas siirtymään oikeelle.

    Ajattelin ensin kokeilla vaihtaa reaktiotangot puslineen, koska omasta mielestä puslat liikkuu liian helposti. Semmonen teoria, että ajossa ne antaa periksi eri verran puoleltaan, jonka seurauksena caster kulmat on erisuuruiset ja tietenki auto puoltaa sinne missä sitä on vähiten(huonompi pusla). Aurauksella oon jonkiverran kompensoinu tuota, mutta sehän kuluttaa ohjauksen osia ja renkaita nopeemmin joten...odotellaan osia.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Kiitoksia kommentista. Ehkä tuo ohjaus sitten on ainakin suunnilleen sellainen kuin miksi se on suunniteltu.

    Mitä ohjauksen palauttamiseen tulee, niin kadunkulmissa ohjaus kyllä palauttaa, mutta ei lähellekään keskiasentoon asti. Palautus loppuu suunnilleen niille vaiheille, missä vilkkukin kytkeytyy pois päältä, eli loppupalautus pitää tehdä itse.
    Ihan normaali e39 ohjaus. Se agressiivisesti palauttava ohjaus on nurkkapyörittelyssä pidemmän päälle varsin raskas, kun ohjauksen kanssa saa koko ajan hieman "vääntää".
    Tästä syystä "taksimersuissa" palautusominaisuutta ei ole juuri lainkaan, vaan auto käännettäessä jatkaa hyvin vähäisin hartiavoimin valittua kääntöympyrää. TM ei tätä ole koskaan ymmärtänyt testeissään, joten tästä aina miinuspisteet mersulle. He nyt vain eivät ole ajaneet vuositolkulla taksipyöritystä, jossa ko.ominaisuus on hieno.
    e39:ssä ollaan tehty jonkin asteinen kompromissi.

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    E39:n ohjaushan on tuollainen hidas eikä kovin terävästi keskittävä.

    Ei sitä osia vaihtamallakaan saa samanlaiseksi kuin joissain etuvetoisissa pikkuautoissa joissa pienikin ratin liike muuttaa auton suuntaa reippaasti ja ohjaus keskittyy kuin jousella.
    Kiitoksia kommentista. Ehkä tuo ohjaus sitten on ainakin suunnilleen sellainen kuin miksi se on suunniteltu.

    Mitä ohjauksen palauttamiseen tulee, niin kadunkulmissa ohjaus kyllä palauttaa, mutta ei lähellekään keskiasentoon asti. Palautus loppuu suunnilleen niille vaiheille, missä vilkkukin kytkeytyy pois päältä, eli loppupalautus pitää tehdä itse.

    Leave a comment:


  • -KK-
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Joo elikkä tätä aihetta vielä jatkaisin. Ohjaus ei todellakaan keskitä juuri lainkaan, mikä on minusta aika rasittavaa maantieajossa. Seuraavia juttuja on tähän mennessä tehty:

    - raidetangot vaihdettu
    - koiranluut vaihdettu
    - reaktiotangot puslineen vaihdettu
    - takana etummaiset ylemmät tukivarret vaihdettu
    - em. töiden jälkeen pyöränsuuntaukset tarkistettu

    Tuntuisi että vaeltelutaipumus olisi pienentynyt, mutta tosiaan ohjaus ei edelleenkään keskitä. Jotenkin se on myös tahmean oloinen. Autolla on nyt ajettu 108 tkm. Siinä on vakioalusta ja alkuperäiset iskarit. Kesärenkaat on tätä nykyä 225/55-16 Goodyear.
    Mulla on samaa kokoa renkaat. Sain rengaspaineita säätämällä paranemaan käytöksen. Lisäämällä tällä kertaa paineita. Pienellä säädöllä voi muuttua käytös paljon. Omat renkaat on loppuunajetut Continental Eco Contact ja nyt edessä 2,7bar ja takana 2,8bar huoltoaseman mittarin mukaan. Pikkasen alemmilla paineilla oli levoton.

    Toki puslien ja nivelien kulumisen aiheuttamat ongelmat sain vähenemään reilusti vaihtamalla eteen polyuretaanipuslat ja taakse narinahelat. Vielä olis iskarit ja jouset vaihdon edessä.

    Auto on E39 540 m-sport alustalla. Eli kuulemma vähän huonomman tatsin antavalla ohjausvaihteella tuo V8, mutta en ole tuota tahmeutta huomannut. Kokonaisuutena tuntuu nyt muuten hyvältä ajaa, mutta urissa vähän meinaa ottaa sivuun. Ja nopeissa väistöissä meinaa velloa.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    E39:n ohjaushan on tuollainen hidas eikä kovin terävästi keskittävä.
    Jep, mutta parkkipaikka- ja nurkkapyörittelyssä kyllä pitäisi keskittää hyvin. Ihan ohjauksen keskialueella ei sitten niin voimakkaasti enää keskitä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Jotenkin se on myös tahmean oloinen.
    E39:n ohjaushan on tuollainen hidas eikä kovin terävästi keskittävä.

    Ei sitä osia vaihtamallakaan saa samanlaiseksi kuin joissain etuvetoisissa pikkuautoissa joissa pienikin ratin liike muuttaa auton suuntaa reippaasti ja ohjaus keskittyy kuin jousella.

    Leave a comment:

Working...
X