Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    Originally posted by Havis View Post
    tuota tuota... jotkut pultit & mutterit on kyllä parempi kiristää lopulliseen momenttiin vasta kun auto lepää painollaan omilla pyörillä, näin ainakin korjausoppaissa opastetaan.
    No sitten pitäisi jokaisen merkkikorjaamon hommata ajosiltanosturit, nimittäin ei löydy jokaisesta puljusta.. Toinen asia, jos tuolla olisi suurikin merkitys niin eihän autoa saisi koskaan nostaa ylös muulla kuin ajosiltanosturilla jolla pystyy tarkistamaan jokaisen tukivarren kiinnityksen erikseen, voi nimittäin löystyä kun nostellaan pyörä kerrallaan ilmaan tai nosturilla jolla renkaat jää "roikkumaan" tai voihan ne sitten löystyä kuoppaisella tielläkin, mene ja tiedä..?
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Stone View Post
      No sitten pitäisi jokaisen merkkikorjaamon hommata ajosiltanosturit, nimittäin ei löydy jokaisesta puljusta.. Toinen asia, jos tuolla olisi suurikin merkitys niin eihän autoa saisi koskaan nostaa ylös muulla kuin ajosiltanosturilla jolla pystyy tarkistamaan jokaisen tukivarren kiinnityksen erikseen, voi nimittäin löystyä kun nostellaan pyörä kerrallaan ilmaan tai nosturilla jolla renkaat jää "roikkumaan" tai voihan ne sitten löystyä kuoppaisella tielläkin, mene ja tiedä..?
      BMW:n ohje käskee kiristämään nuo tukivarret ja jotkut muutkin jutut auto pyörien varassa ja sillä oikeasti on suuri merkitys siihen mihin kohtaan tukivarsi asemoituu. Toki jokainen saa tehdä asian niin kuin haluaa ja luultavasti suurin osa huolloista tekee tuonkin jutun väärin. En tajua miten tuo löystyminen tähän liittyy.
      E39 528iA

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        Originally posted by TJJ View Post
        BMW:n ohje käskee kiristämään nuo tukivarret ja jotkut muutkin jutut auto pyörien varassa ja sillä oikeasti on suuri merkitys siihen mihin kohtaan tukivarsi asemoituu. Toki jokainen saa tehdä asian niin kuin haluaa ja luultavasti suurin osa huolloista tekee tuonkin jutun väärin. En tajua miten tuo löystyminen tähän liittyy.
        Ok, mutta aika harvassa sitten on ne pajat jossa nuo kiristellään ohjeiden mukaan, koska ei löydy välttämättä edes sellaisia nostimia millä tuo voitaisiin asianmukaisesti tehdä. Kerrohan nyt mulle vähän tarkemmin tuosta kiristämisestä, ei nyt pysy taas vaihteeksi kärryillä.. Jääkö pusla jotenkin jännityksiin jos se kiristetään väärin vai mitä ihmettä siinä tapahtuu?
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • 10+
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2084
          • Nivala

          Originally posted by Stone View Post
          Ei mitään merkitystä..
          Todellakin on merkitystä. Esim Vag:n konsernin autoissa on tarkat mitat mihin kulmaan tukivarsi jne pitää laittaa ja kiristää. Ne puslat ei ole pitkäikäisiä jos ne kiristää auto ylhäällä. Mutta tuskimpa ne löystyy vaikka ne miten kiristää.
          E39 M5 -00

          Ex E60 530Da M-Sport -04
          Ex E39 M5 -00
          Ex E39 M5 -00 Individual
          Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
          Ex E36 3.0 M3 -93
          Ex E36 2.5 Cabrio -94
          Ex E36 3.2 M3 -97
          Ex E36 2.5 Coupe -93

          Comment

          • Makee28
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 527
            • Kitee

            Hyväksi havaittu keino noiden asemointiin autotallin lattialla tehtävissä remonteissa on, että mitataan navan ja lokarinkaaren väli ennen purkamista, kun auto makaa vielä renkaillaan. Kun tukivarret on asennettu takaisin, nostetaan tunkilla napa tuohon mittaan ja kiristetään pultit. On meinaan hankala muuten saada tasasella laattialla tehtyä tuo juttu rengas paikallaan.

            Jos se pultti kiristetään kun napa roikkuu vapaana, kumipuslat jää jännitykseen kun auto lasketaan pyörilleen. Se kyllä nopeuttaa tuon puslan hajoamista, ja saattaa jopa pistää vastaan jotta auto ei laskeudu tarpeeksi alas.

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              Originally posted by 10+ View Post
              Ne puslat ei ole pitkäikäisiä jos ne kiristää auto ylhäällä.
              Tähän sen täytyy jotenkin perustua, hieman hätäisesti menin "aukomaan". No mm. tätä vartenhan on ne "merkkikorjaamot" niin ei tarvitse itse vääntää..

              Ed: onko se sitten ihme jos kärryt tutisee..
              Last edited by Stone; 27-08-2008, 10:20.
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                Originally posted by 10+ View Post
                Ne puslat ei ole pitkäikäisiä jos ne kiristää auto ylhäällä. Mutta tuskimpa ne löystyy vaikka ne miten kiristää.
                Mites tämä pitää huomioida kun auto tontitetaan vaikka 30mm, ei kaiketi merkitystä noin pienellä erolla kun tukivarren kulma ei juurikaan muutu?
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • cba
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 3464
                  • Ylivieska

                  Originally posted by Stone View Post
                  Mites tämä pitää huomioida kun auto tontitetaan vaikka 30mm, ei kaiketi merkitystä noin pienellä erolla kun tukivarren kulma ei juurikaan muutu?
                  Itse olen käyttänyt tukivarsien pultit löysällä, ja kirinyt ne laskutoimenpiteiden jälkeen kun koko auton paino on pyörien päällä.

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    Originally posted by cba View Post
                    Itse olen käyttänyt tukivarsien pultit löysällä, ja kirinyt ne laskutoimenpiteiden jälkeen kun koko auton paino on pyörien päällä.
                    Eli jos nelipyöräsuuntaus on tehty niin "pitäisi" olla kunnossa?

                    BTW, aika kova luotto täytyy merkkiliikkeillä olla kun käyttävät kuljettimia alihankintana mm. kulmien säädössä..
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • jyrbba69
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2394
                      • Kouvola

                      Eipä toi niin kovin vaikeeta ole, itse tein tän operaation parkkipaikalla kuitenkin, laitoin vaan kamat valmiiksi "kiinni" pultteihin ja sit auto alas ja hihat heilumaan. Voi kyllä olla että jotkin osat oli irti että sai paremmin kättä sinne, ei taas voi muistaa. Tai sit auto oli ajettu puitten päälle.... :think

                      Ei siis tartte mitään nostureita tähän kuhan on valmis vähän ottamaan paskaa siihen lacosten pintaan
                      2015 AMG GTS
                      -----------------------------

                      www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                      [email protected]

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        Auto oli renkaillaan eli paino päällä. Eikös se kiristys pidäkkin tehdä niin??? Ainakin TIS:stä olin lukevinani niin.:think

                        -Janne-
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Stone View Post
                          Mites tämä pitää huomioida kun auto tontitetaan vaikka 30mm, ei kaiketi merkitystä noin pienellä erolla kun tukivarren kulma ei juurikaan muutu?
                          Siis ainakin meillä jokaisesta madalletusta e39:stä auotaan alatukivarsien pultit ja ne uudelleen kiristetään "ruho päällä" jotta pusliin ei jää pienintäkään kiertojännitystä.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Vaihteeksi asiaa tutinasta, eipä ole esiintynyt muuttuvaa ihmetutinaa reiluun viikkoon, olen pysäköinyt yhä käsijarrun varaan N-asennosta. On siis kuitenkin ollut tavallista tutinaa, joka selvästi johtuu eturenkaista (toisessa pystyheittoa). Tämä ihmetutina taas on eri asia ja tuntuukin eri tavalla.

                            Mutta tänään tilanne muuttui: lähdin yhdestä risteyksestä "urheilullisesti" jyrkästi oikeaan päin ja sen jälkeen huomasin, että tutina oli taas palannut. Ja nyt auto tutisi taas suuremmissakin nopeuksissa ihan kuten tuossa viikko sitten. Eli mikä tuossa muuttui? Vetoakselit? Moottorin kannatinkumit?

                            Aion vaihtaa moottorin kannatinkumit viikonloppuna ja luultavasti sen jälkeen viimeinkin tutkin myös kardaania. En kuitenkaan taida ottaa kardaania irti vaan tarkistan vain asennon yms.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Vetoakselit?
                              Aamen.

                              Comment

                              • Vee-eit
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 709
                                • Turku

                                Rikkinäiset koneenkumit aiheuttavat yleensä kolinaa ja rikkinäisiä tuulettajan siipiä.
                                Eikös sinulla ollut jotain outoa vetoakseleissa ? Kovasti siihen suuntaan viittaavat nuo kurvaamisen jälkeiset vaivat.
                                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎