Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Tutkin tänään kardaanin asentoa. Eipä se ollut keskellä vaan hiukan toisessa reunassa, keskitin sen ja työnsin keskilaakeria 4mm eteenpäin lepotilan kohdasta. Oliko tällä kaikella sitten mitään vaikutusta? Eipä juuri... Täytyy nyt tarkkailla tutinoiden muutoksia.

    Pyöritin myös vanteita eri kohtiin ja tutkin/vähensin pystyheittoja. Tuolla oli vaikutusta, mutta samalla saattoi taas vetoakselit mennä hyvään kohtaan ja kaikki olikin sattumaa. Nyt kuitenkin ongelmana oli vain ratin heiluminen ja tutina 85-95km/h kohdalla. Tätä siis oli aikaisemminkin, mutta sen lisäksi oli vielä noita muita tutinoita. Reaktiotangot on vaihdettu viime kesänä, joten en usko, että niissä on vikaa. Jarrutuksessa ei ole ratin heilumista.

    Ja tutkin taas vetoakseleita: vasen heiluu herkästi 15-20mm, oikea n. 5-8mm. Selvästi tuossa oikeanpuoleisessa on ongelma.
    E39 528iA

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      Originally posted by Marko.K View Post
      Laitoitko ihan orkkikset vai ihan powerflexit? Vaihdoitko samalla jotain muuta?
      laita suoraan powerflexit... vähenee urista vetelykin samalla
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7397
        • Oulu

        Originally posted by TJJ View Post
        Nyt kuitenkin ongelmana oli vain ratin heiluminen ja tutina 85-95km/h kohdalla. Tätä siis oli aikaisemminkin, mutta sen lisäksi oli vielä noita muita tutinoita.
        Mulla noi ratin heilumiset on poistuneet aina täysin renkaat tasapainottamalla, mutta en nyt tiedä sisältyikö tuo jo tuohon mitä olit tehnyt pystyheittojen suhteen.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          Jaa-a kävin tuossa tutkimassa omasta vetareita ja ihan normaalisti tuntui liikkuvan, eli noin 10-15mm päittäissuunnassa. muuten ei tuntunu olevan välystä. Eli eipä taida sieltä tulla noi tutinat mulla. Tai sitten sattuivat vaan nyt olemaan sellaisessa asennossa ettei välyksiä tuntunu. Ois kyllä pirun hyvä kun voisi jonkun kanssa verrata tutinoita jotta sais selvää onko tutinat samanlaiset.
          Jonain kauniina päivänä pitää vaihtaa eteen alatukivarsiin powerfleksit ja kokeilla onko niillä vaikutusta auton käytökseen. Eihän nää tutinat edes sieltä tule mutta onpahan topakampi ajaa. (toivottavasti) Kunhan pääsen nosturipaikalle niin takaa alatukivarret menee tutkimuksen alle. Suurin epäilys kohdistuu sille suunnalle.

          -Janne-
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Mulla noi ratin heilumiset on poistuneet aina täysin renkaat tasapainottamalla, mutta en nyt tiedä sisältyikö tuo jo tuohon mitä olit tehnyt pystyheittojen suhteen.
            En ole tasapainottanut, enkä sen takia ratin heilumista pidäkään (vielä) varsinaisena ongelmana, siis renkaat ovat kuluneet ja pitäisi uusia. Mutta jahkailen nyt vanteiden kanssa, siis laitanko nuo nykyiset talvirenkaille ja ostan ensi kesäksi uudet jne.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by janne1974 View Post
              Ois kyllä pirun hyvä kun voisi jonkun kanssa verrata tutinoita jotta sais selvää onko tutinat samanlaiset.
              Olisi hyvä jos tutinat olisi edes yhden päivän täysin samanlaiset... Nyt olen niin yliherkkä tutinalle, että kaikki tien epätasaisuudetkin rekisteröityy auton tutinana. Pitäisi ajaa jollain muulla autolla pari päivää jotta saisi "kalibroitua" itsensä uudelleen...

              Jonain kauniina päivänä pitää vaihtaa eteen alatukivarsiin powerfleksit ja kokeilla onko niillä vaikutusta auton käytökseen. Eihän nää tutinat edes sieltä tule mutta onpahan topakampi ajaa. (toivottavasti)
              Toivottavasti tuo "topakka" ei samalla tarkoita myös sitä, että autosta tulee näillä Suomen karkeilla asfalteilla selvästi meluisampi ja enemmän tärisevä.
              E39 528iA

              Comment

              • janne1974
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 405
                • Kuopio

                Originally posted by TJJ View Post
                Olisi hyvä jos tutinat olisi edes yhden päivän täysin samanlaiset... Nyt olen niin yliherkkä tutinalle, että kaikki tien epätasaisuudetkin rekisteröityy auton tutinana. Pitäisi ajaa jollain muulla autolla pari päivää jotta saisi "kalibroitua" itsensä uudelleen...



                Toivottavasti tuo "topakka" ei samalla tarkoita myös sitä, että autosta tulee näillä Suomen karkeilla asfalteilla selvästi meluisampi ja enemmän tärisevä.
                No pakkohan tässä on kaikkea kokeilla... Mulla on töissä toinen auto käytössä, tai oikeastaan auton irvikuva (renu kangoo) Kyllä töistä lähtiessä saa huokaista että onpa hyvä kyyti, vaikka vähän täristeleekin. Oon nyt huomannu että takaoikealta kuuluu välillä sellaista jurinaa, oiskohan laakeri loppusuoralla. Ei kuitenkaan kokoaikaa pidä ääntä. Rengasta heiluttelemalla ei tuntunu välystä, pyörittäessä kuului aivan olemattoman hiljaa naputus ja se myös tuntui käteen.

                -Janne-
                -Janne-

                F10 535iX sedan -11
                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                ex. E39 528i touring -99
                ex. E36 325ia coupe -93

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Noniin poijat, eli auto e39 530da M-sport -99 ja ratti vatkaa 80-100km/h nopeudessa ja myös sillonkun jarruttaa, mitä osaa vaihtoon? :think
                  Tänään tasapainotettiin etummaiset vanteet, 80-100km/h ratin vatkaus hävisi lähes täysin...ja tuntuu että noi jarrutärinät on vaan sillontällöin eli ei aina, miksiköhän näin...mutta parempaan suuntaan menossa
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    Originally posted by janne1974 View Post
                    Rengasta heiluttelemalla ei tuntunu välystä, pyörittäessä kuului aivan olemattoman hiljaa naputus ja se myös tuntui käteen.

                    -Janne-
                    Jokin aika sitten mullakin kuului kylläkin etulaakerista hiljainen napsutus(auto siis E39 530d). Etunavan pois oton jälkeen paljastui, että laakerin sisäkehä oli katkennut kokonaan. Kun laakerikuula osui halkeaman kohdalle, niin silloin luonnollisesti kuului napsaus. Muuten laakeri oli tiivis, ei ääntänyt tai tutissut.

                    Et taida (ikävä kyllä) pystyä mainitsemaani vauriota tarkastamaaan sieltä takapäästä ilman laakerin irroittamista.
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • tumppi$
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 457
                      • Päijät-Häme

                      Pientä testiä aiheeseen liittyen...

                      .............................
                      Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:46.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1835
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by tumppi$ View Post
                        Mutta päätimme että valitsemme lähiaikoina yhden kokonaisen päivän, jonka pyhitämme E39:en testaamiselle...
                        Mielenkiintoista katsoa kuinka moni näistä vapisee/tutisee/täristää, vai sattuuko kohdalle enää yhtäkään tutisijaa...??
                        Jos vaan mahdollista, tuo vertailu kannattaa koittaa tehdä aina samalla tienpätkällä. Ainakin täälläpäin suomea on tienpitäjä onnistunut tekemään aina välillä semmoista tietä, joka hytkyttää autoa kun autoa.

                        Jos tietää varmasti tasaisen tien niin ajaa testit siellä.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by tumppi$ View Post
                          Ja näissäkin tapauksissa oli erityisesti merkillepantavaa että ratti ei vatkannut milliäkään edestakaisin... Mutta tosiaan kori tutisi niin että housujen lahkeet ja auton aurinkolipat "hulmusivat"...

                          Mutta päätimme että valitsemme lähiaikoina yhden kokonaisen päivän, jonka pyhitämme E39:en testaamiselle...
                          Mielenkiintoista katsoa kuinka moni näistä vapisee/tutisee/täristää, vai sattuuko kohdalle enää yhtäkään tutisijaa...??
                          Jos vaan mahdollista, niin olisi hyvin mielenkiintoista jos kokeilisitte miten noissa liikkuu vetoakselit sivusuunnassa. Auto pyörillä, voimansiirto vapaalla ja käsijarru päällä. Tai jos kokeilisitte tuon edes yhdestä tutisijasta ja sitten siitä maagisesta yksilöstä joka ei tutise...

                          Sitten vielä noista lahkeista ja lipoista: minusta tuntuu, että silloin kun lahkeet heiluu niin vika on etupyörissä ja sitten tuo lippa/takapuoli/selkänoja taas on takapyörissä/kardaanissa/vetoakseleissa/tiessä. Tuo jälkimmäinen on minulla ollut viimepäivinä todella vähäistä.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • roadmovie
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 73

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Jos vaan mahdollista, niin olisi hyvin mielenkiintoista jos kokeilisitte miten noissa liikkuu vetoakselit sivusuunnassa. Auto pyörillä, voimansiirto vapaalla ja käsijarru päällä.
                            Siis väännätkö vielä rautalangasta. Eli auto pyörillä, voimansiirto vapaalla, käsijarru päällä ja mitä sitten tehdään? Voin käydä kokeilemassa omastani vaikka heti. Tosin siinä nämä heilunnat johtuvat puhtaasti väljistä takapään nivelistä + mahdollisesti tukivarsista. Mutta voihan tuon vetoakselijutunkin mielenkiinnosta katsoa. Ties vaikka löytyisi lisää korjattavaa.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by roadmovie View Post
                              Siis väännätkö vielä rautalangasta. Eli auto pyörillä, voimansiirto vapaalla, käsijarru päällä ja mitä sitten tehdään?
                              Sitten pitäisi ryömiä perästäpäin auton alle (melkoisen hankalaa ilman monttua, takapyörät ajettuna lankkujen päälle helpottaa hommaa) ja heiluttaa vetoakseleita sivuttain. Siis kiinni vetoakselista ja liikuttaa sitä edestakaisin perän ja renkaan välillä. Sen pitäisi liikkua aika herkästi kohtuullisen pitkän matkan (15-20mm). Minulla on toisessa herkkää liikevaraa selvästi vähemmän ja sitten akseli takertelee ja liikkuu sivuttain vain voimaa käyttämällä, toinen taas liikkuu koko liikeradan varsin herkästi.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • creative 22
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 560
                                • Alavus

                                Minun autossani tutinan aiheuttajaksi paljastuivat lopulta Tyfoon-merkkiset eturenkaat..Kumma juttu, tasap.koneessa pyöriteltynä ihmeempiä selkäheittoja yms. ei havaittu joten en millään uskonut vian niissä olevan.Kuitenkin päätin kokeeksi vaihtaa takaa eteen tälle "kesälle" ostamani Nankangit ja kappas vain, tutina katosi!Noin viikon olen nyt ajellut ilman mitään tutinoita..Kyllä on tarkka peli renkaista tämä E39!
                                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                                BMW Freude Am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎