Tärinään liittyen:
Omassa katiskassa(523 touri) ois menossa taka-apurungon isot puslat vaihtoon. Onko joku tehny työkalun puslan irroittamiseen, ettei tarttis koko autoa purkaa, jos on niin olisko kuvia yms moisesta vekottimesta/ulosvetimestä???
Haulla löytyy ohjeet täältäkin. Jos osaa hitsata niin on tosi helppo valmistaa itsekkin työkalu. Ei kannata alkaa muulla tavalla kaivella niitä pois. Ulosvetäjän kanssa meni vaihdossa aikaa n.2,5 tuntia (ei ollut nosturia käytössä).
-Janne-
-Janne-
F10 535iX sedan -11 ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317 ex. E39 528i touring -99 ex. E36 325ia coupe -93
eikö yhtään soi hälytyskellot tuossa vaiheessa? sanoisin, että aikasta harvinen on 10v vanha todellisuudessa alle 200tkm ajettu 540i :think
suurin vapinoitten aiheuttaja 8 koneisissa (varsinkin jarruttaessa) on tosiaan ne reaktiotankojen puslat ja kuluneisuutta kun ei näe päällepäin. renkaissakaan ei tasapainotus auta, jos on pystyheittoa... eli renkaitten pystyheitot tarkkaan syyniin. tosin tuokin on vaan ensiapua muille välyksille ym. epätasapainoille.
Omaan kasiini vaidettiin viime viikolla reaktiotankojen puslat. 95% tärinästä poistui, aivan pieni tärinä jäi, huomenna katsotaan vielä renkaat ja pyörien suuntaukset. Ja kilometrejä autolla on ajettu 231 tkm, 10v. vanha suomi-auto.
BMW F30 330e LCI
Buick Riviera 455cid -71
Volvo V70 mk III - Ex Jaguar F-Pace - Ex Camaro 3gen - Ex Subaru Levorg - Ex Volvo V60 - Ex Porsche 924 - Ex BMW 1502 -76 - Ex The Best or Something - Ex BMW e39 540iA touring - Ex BMW e34 525iA touring - Ex BMW e34 520i -Ex etc.....
Mullahan tossa alko täristelee vähän aikaa sitte, kävin rengasliikkeessä mittauttamassa NANKANGien pysto/selkäheiton. Ja siellähän se vika piilee, oli yhdessä renkaassa aikamoinen heitto ja ku laitettiin uusi rengas alle niin kaikki tärinät taas katosi
Itseltä löytyy 535i facelift 2002, taulussa 142tkm. Alusta on vakio ja alkuperäinen. Hiljattain alkoi huonohkolla tienpinnalla (esim. suurinpiirtein puolet 8-tiestä ) kohtuullisen ärsyttävä tärinä. Mitään ongelmia jarrutuksissa ei ole, ratti ei täristä jarrutuksissa eikä mitään puoltamista esiinny. Silti oire tuntuisi näin maallikosta tulevan keulalta.
Vaihdoin lopussa olevat kesärenkaat juuri äsken puolivälissä oleviin talvigummeihin, mutta mitään muutosta ei asiaan tullut, oireet hieman pahenivat talvinakeilla. Tasapainotettu on, renkaat oli kesällä Michelinin nr-jotain ja talvikengät on hakkapeliitat. 16-tuumaisia molemmat.
Tärinä on siis enemmänkin sellaista, että jos tiessä on pientäkin karheutta niin se moninkertaistuu nopeuksilla 70-110 ja olo on kuin autossa ei olisi iskareita lainkaan, tärinä tuntuu olevan "korkeussuuntaista pomppimista". Katsastuksessa kuukausi sitten jouset + iskarit todettiin kyllä ihan kohtuullisiksi, joten sieltä päin en vikaa heti epäilisi. Tasaisella tiellä kyytikin on tasaista. Pienessä vauhdissa terävät töyssyt tuntuvat välillä hieman totuttua kovemmilta, mutta mitään selkeää vikaa ei tunnu, viittäkymppiä ajellessa ei tietoakaan vioista.
Kuulostaako siltä että vika voisi olla reaktiotangoissa vai liittyykö niihin aina jarrutusongelmat? Urissa vetely on hyvin lievää. Mikä muu voisi aiheuttaa tuollaista "yleistä resonointia" tietyissä nopeuksissa'? Vai onkohan sitä itse taas yliherkkä...
ajossa 328iA M sport '13
ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)
Itseltä löytyy 535i facelift 2002, taulussa 142tkm. Alusta on vakio ja alkuperäinen. Hiljattain alkoi huonohkolla tienpinnalla (esim. suurinpiirtein puolet 8-tiestä ) kohtuullisen ärsyttävä tärinä. Mitään ongelmia jarrutuksissa ei ole, ratti ei täristä jarrutuksissa eikä mitään puoltamista esiinny. Silti oire tuntuisi näin maallikosta tulevan keulalta.
Vaihdoin lopussa olevat kesärenkaat juuri äsken puolivälissä oleviin talvigummeihin, mutta mitään muutosta ei asiaan tullut, oireet hieman pahenivat talvinakeilla. Tasapainotettu on, renkaat oli kesällä Michelinin nr-jotain ja talvikengät on hakkapeliitat. 16-tuumaisia molemmat.
Tärinä on siis enemmänkin sellaista, että jos tiessä on pientäkin karheutta niin se moninkertaistuu nopeuksilla 70-110 ja olo on kuin autossa ei olisi iskareita lainkaan, tärinä tuntuu olevan "korkeussuuntaista pomppimista". Katsastuksessa kuukausi sitten jouset + iskarit todettiin kyllä ihan kohtuullisiksi, joten sieltä päin en vikaa heti epäilisi. Tasaisella tiellä kyytikin on tasaista. Pienessä vauhdissa terävät töyssyt tuntuvat välillä hieman totuttua kovemmilta, mutta mitään selkeää vikaa ei tunnu, viittäkymppiä ajellessa ei tietoakaan vioista.
Kuulostaako siltä että vika voisi olla reaktiotangoissa vai liittyykö niihin aina jarrutusongelmat? Urissa vetely on hyvin lievää. Mikä muu voisi aiheuttaa tuollaista "yleistä resonointia" tietyissä nopeuksissa'? Vai onkohan sitä itse taas yliherkkä...
No tuo katsastusiskaritesti nyt ei kerro yhtään mitään. Itselläkin arvot olivat "ihan hyvät" mutta todellisuudessa etuiskarit oli täysin loppu, kuukausi katsastuksesta niin toinen etuiskari oli jo aivan tyhjä.
Vaihdoin omaan (528i -97) takapyörien laakerit kummallekin puolelle ja samalla tuli liikuteltua noita vetareita. Molemmat liikkuivat jonkinverran, ei mitenkään kevyesti kuitenkaan. Auto ei tärise. Mittarissa 250tkm. Takapäästä on vaan ne ylätukitankojen pallot ihan loppu, rengas heiluu kuskin puolella varmaan kolme milliä. Tänään menee uudet alle.
edit. ei ole enää millin osiakaan väljää, samalla hävisi epämääräinen tuntuma takapäästä jonka tosin huomasin vasta näiden osien vaihdon jälkeen. On se hyvä ajaa. Uraherkkyys ja sivutuuliherkkyys hävisi noiden bumerangien vaihdolla.
edit2. oli muuten -96 ja -97 leimattua osaa noi autosta pois otetut eli alkuperäisiä ja oletettavasti sen 250tkm ajettuja. Olikin aika vaihtaa. Täytyy keväällä perehtyä iskareihin kun näyttivät vähän kosteilta yläpäistään. Koiranluissa saattaa myös olla väljää kun aavistuksen omaista kolina kuuluu mukulakivellä.
Joo, kuulostaa samalta kuin tuo minun huonommin liikkuva vetoakseli. Ei tästä ota selvää. Pitää kai heräteostaa uudet vetoakselit ja kokeilla mitä tapahtuu ja miten ne liikkuu.
Joko olet vaihtanut vetoakselit vai onko löytynyt jotain uutta ratkaisua ?
Joko olet vaihtanut vetoakselit vai onko löytynyt jotain uutta ratkaisua ?
En ole, kun vaihdoin (uudet) talvirenkaat, katosi tutinat. Tosin eilen taas tuntui tutinaa, mutta se oli jotenkin erilaista (pystysuuntaista) ja eri nopeudessa kuin ennen. Ehkä se johtui vain tienpinnasta...
Mutta tuo vetoakseliremontti menee joka tapauksessa ensi kevääseen. Täytyy ensin ostaa uudet kesärenkaat ja testailla mitä kesärenkaiden tutinoille silloin tapahtuu.
Jatketaan taas tätä juttua: talvirenkailla ei siis ollut tutinoita. Nyt vaihdoin uudet kesärenkaat eikä ainakaan testilenkillä ollut minkäänlaisia tutinoita eikä ratin heiluntaa. Mutta varmaan se tässä muutaman päivän sisällä taas selviää onko tuo yhä tutisematon vai alkaako ne viimekesäiset mysteeriset vaihtelevat tutinat taas...
Mulla on samat vaivat edelleen, eli silloin tällöin tutisee. Pahin vika on että takaa vänkärinpuolelta tuo ihmeellinen nuljahdus on vaan pahentunut. Peräpää tuntuu siltä että jousessa ei olisi tarpeeksi ilmaa tai rengas pakenee alta. Nyt kesäkumeilla vika alkaa olla niin paha ettei huvita enää ajellakkaan. Eli se nuljahdus tulee silloin kun käskettää kovempaa tai tulee sopiva ura/töyssy tiehen. Alan olla siinä uskossa että taka-alatukivarsi pitää vaihtaa. Eikö kenelläkään muulla ole ollut vastaavaa oiretta?? Olisi kiva jos löytyisi syy tuohon käyttäytymiseen.
Ai niin ja vetareista huomasin että kuskinpuoleinen vetari kolahtaa kun heiluttaa pituussuunnassa. Ihan kuin vetarinpää löisi murroksen pohjaan. Toisella puolen ei sellaista kolahdusta oo, muutenkin vetari liikkuu "jähmeämmin".
-Janne-
-Janne-
F10 535iX sedan -11 ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317 ex. E39 528i touring -99 ex. E36 325ia coupe -93
Mutta varmaan se tässä muutaman päivän sisällä taas selviää onko tuo yhä tutisematon vai alkaako ne viimekesäiset mysteeriset vaihtelevat tutinat taas...
No nyt esiintyy aamututinaa... Eli parina aamuna ihan selvästi joku tuossa tutisee, se tuntuu 40-60km/h nopeuksissa. Ja yhtenä aamuna myös ratissa tuntui/näkyi lievää heilumista 80-100km/h nopeudessa. Kuitenkin kun ajaa vähän pitempään, niin nuo ongelmat katoaa täysin.
Täytyy tutkia onko autotallin lattiassa (puulattia) joku rako tai epätasaisuus joka yön aikana vaikuttaa renkaisiin. En vaan tajua miksi tuota ei esiintynyt talvirenkailla, tosin niissähän kyllä on kumiaines kimmoisampaa.
No nyt esiintyy aamututinaa... Eli parina aamuna ihan selvästi joku tuossa tutisee, se tuntuu 40-60km/h nopeuksissa. Ja yhtenä aamuna myös ratissa tuntui/näkyi lievää heilumista 80-100km/h nopeudessa. Kuitenkin kun ajaa vähän pitempään, niin nuo ongelmat katoaa täysin.
Tuli vaan tyhmä ajatus mieleen, että onko tutinat aina samalla tieosuudella...
Täällä ei onneksi vielä ole esiintynyt häiritsevää tutinaa, mutta sen tiedän jo aiemmasta että alle +10 asteen lämmöt ei oikein toimi kesärenkaiden kanssa eli yön jälkeen kun lähtee niin voi vaikuttaa että on jotain kulmikkuutta renkaissa. Talvirenkailla tätä ongelmaa ei ole kuin kovimmilla pakkasilla.
Parilla hallitunkilla auto aina ilmaan yön ajaksi....
Tulee tosiaan muita ongelmia. Pitäisi rakentaa rullat ja pyörittää renkaita yön ajan sähkömoottorilla. Tai sitten pyörät irti yön ajaksi ja renkaanlämmittimiin, puuttuu vaan se F1-tiimi joka ne vaihtaisi... No joo, ehkä tutkin vaan tuon tallin lattian.
Tänä aamuna ei ollut kuin ihan alussa (1km) hyvin lievää tutinaa. Tieosuus siis on aina sama, joten ei tuo tiestä voi johtua koska joskus tutinaa ei ole lainkaan ja joskus tosiaan tuntuu kuin joku rengas olisi soikea.
Mitenkähän tuohon vaikuttaisi jos renkaat olisi täytetty typellä? Silloin ei ainakaan paineet muuttuisi kylmänä.
Comment