Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    Originally posted by bayer 320 View Post
    Tärinään liittyen:
    Omassa katiskassa(523 touri) ois menossa taka-apurungon isot puslat vaihtoon. Onko joku tehny työkalun puslan irroittamiseen, ettei tarttis koko autoa purkaa, jos on niin olisko kuvia yms moisesta vekottimesta/ulosvetimestä???
    Haulla löytyy ohjeet täältäkin. Jos osaa hitsata niin on tosi helppo valmistaa itsekkin työkalu. Ei kannata alkaa muulla tavalla kaivella niitä pois. Ulosvetäjän kanssa meni vaihdossa aikaa n.2,5 tuntia (ei ollut nosturia käytössä).

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • patu
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 542
      • Porvoo

      Originally posted by bemu2000 View Post
      eikö yhtään soi hälytyskellot tuossa vaiheessa? sanoisin, että aikasta harvinen on 10v vanha todellisuudessa alle 200tkm ajettu 540i :think

      suurin vapinoitten aiheuttaja 8 koneisissa (varsinkin jarruttaessa) on tosiaan ne reaktiotankojen puslat ja kuluneisuutta kun ei näe päällepäin. renkaissakaan ei tasapainotus auta, jos on pystyheittoa... eli renkaitten pystyheitot tarkkaan syyniin. tosin tuokin on vaan ensiapua muille välyksille ym. epätasapainoille.
      Omaan kasiini vaidettiin viime viikolla reaktiotankojen puslat. 95% tärinästä poistui, aivan pieni tärinä jäi, huomenna katsotaan vielä renkaat ja pyörien suuntaukset. Ja kilometrejä autolla on ajettu 231 tkm, 10v. vanha suomi-auto.
      BMW F30 330e LCI
      Buick Riviera 455cid -71


      Volvo V70 mk III - Ex
      Jaguar F-Pace - Ex
      Camaro 3gen - Ex
      Subaru Levorg - Ex
      Volvo V60 - Ex
      Porsche 924 - Ex
      BMW 1502 -76 - Ex
      The Best or Something - Ex
      BMW e39 540iA touring - Ex
      BMW e34 525iA touring - Ex
      BMW e34 520i -Ex
      etc.....

      Comment

      • jyrbba69
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2008
        • 2394
        • Kouvola

        Mullahan tossa alko täristelee vähän aikaa sitte, kävin rengasliikkeessä mittauttamassa NANKANGien pysto/selkäheiton. Ja siellähän se vika piilee, oli yhdessä renkaassa aikamoinen heitto ja ku laitettiin uusi rengas alle niin kaikki tärinät taas katosi
        2015 AMG GTS
        -----------------------------

        www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
        [email protected]

        Comment

        • spjarv
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 83
          • Espoo

          Itseltä löytyy 535i facelift 2002, taulussa 142tkm. Alusta on vakio ja alkuperäinen. Hiljattain alkoi huonohkolla tienpinnalla (esim. suurinpiirtein puolet 8-tiestä ) kohtuullisen ärsyttävä tärinä. Mitään ongelmia jarrutuksissa ei ole, ratti ei täristä jarrutuksissa eikä mitään puoltamista esiinny. Silti oire tuntuisi näin maallikosta tulevan keulalta.

          Vaihdoin lopussa olevat kesärenkaat juuri äsken puolivälissä oleviin talvigummeihin, mutta mitään muutosta ei asiaan tullut, oireet hieman pahenivat talvinakeilla. Tasapainotettu on, renkaat oli kesällä Michelinin nr-jotain ja talvikengät on hakkapeliitat. 16-tuumaisia molemmat.

          Tärinä on siis enemmänkin sellaista, että jos tiessä on pientäkin karheutta niin se moninkertaistuu nopeuksilla 70-110 ja olo on kuin autossa ei olisi iskareita lainkaan, tärinä tuntuu olevan "korkeussuuntaista pomppimista". Katsastuksessa kuukausi sitten jouset + iskarit todettiin kyllä ihan kohtuullisiksi, joten sieltä päin en vikaa heti epäilisi. Tasaisella tiellä kyytikin on tasaista. Pienessä vauhdissa terävät töyssyt tuntuvat välillä hieman totuttua kovemmilta, mutta mitään selkeää vikaa ei tunnu, viittäkymppiä ajellessa ei tietoakaan vioista.

          Kuulostaako siltä että vika voisi olla reaktiotangoissa vai liittyykö niihin aina jarrutusongelmat? Urissa vetely on hyvin lievää. Mikä muu voisi aiheuttaa tuollaista "yleistä resonointia" tietyissä nopeuksissa'? Vai onkohan sitä itse taas yliherkkä...
          ajossa 328iA M sport '13
          ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)

          Comment

          • Tome
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 548
            • Joensuu

            Originally posted by spjarv View Post
            Itseltä löytyy 535i facelift 2002, taulussa 142tkm. Alusta on vakio ja alkuperäinen. Hiljattain alkoi huonohkolla tienpinnalla (esim. suurinpiirtein puolet 8-tiestä ) kohtuullisen ärsyttävä tärinä. Mitään ongelmia jarrutuksissa ei ole, ratti ei täristä jarrutuksissa eikä mitään puoltamista esiinny. Silti oire tuntuisi näin maallikosta tulevan keulalta.

            Vaihdoin lopussa olevat kesärenkaat juuri äsken puolivälissä oleviin talvigummeihin, mutta mitään muutosta ei asiaan tullut, oireet hieman pahenivat talvinakeilla. Tasapainotettu on, renkaat oli kesällä Michelinin nr-jotain ja talvikengät on hakkapeliitat. 16-tuumaisia molemmat.

            Tärinä on siis enemmänkin sellaista, että jos tiessä on pientäkin karheutta niin se moninkertaistuu nopeuksilla 70-110 ja olo on kuin autossa ei olisi iskareita lainkaan, tärinä tuntuu olevan "korkeussuuntaista pomppimista". Katsastuksessa kuukausi sitten jouset + iskarit todettiin kyllä ihan kohtuullisiksi, joten sieltä päin en vikaa heti epäilisi. Tasaisella tiellä kyytikin on tasaista. Pienessä vauhdissa terävät töyssyt tuntuvat välillä hieman totuttua kovemmilta, mutta mitään selkeää vikaa ei tunnu, viittäkymppiä ajellessa ei tietoakaan vioista.

            Kuulostaako siltä että vika voisi olla reaktiotangoissa vai liittyykö niihin aina jarrutusongelmat? Urissa vetely on hyvin lievää. Mikä muu voisi aiheuttaa tuollaista "yleistä resonointia" tietyissä nopeuksissa'? Vai onkohan sitä itse taas yliherkkä...
            No tuo katsastusiskaritesti nyt ei kerro yhtään mitään. Itselläkin arvot olivat "ihan hyvät" mutta todellisuudessa etuiskarit oli täysin loppu, kuukausi katsastuksesta niin toinen etuiskari oli jo aivan tyhjä.

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              Vaihdoin omaan (528i -97) takapyörien laakerit kummallekin puolelle ja samalla tuli liikuteltua noita vetareita. Molemmat liikkuivat jonkinverran, ei mitenkään kevyesti kuitenkaan. Auto ei tärise. Mittarissa 250tkm. Takapäästä on vaan ne ylätukitankojen pallot ihan loppu, rengas heiluu kuskin puolella varmaan kolme milliä. Tänään menee uudet alle.

              edit. ei ole enää millin osiakaan väljää, samalla hävisi epämääräinen tuntuma takapäästä jonka tosin huomasin vasta näiden osien vaihdon jälkeen. On se hyvä ajaa. Uraherkkyys ja sivutuuliherkkyys hävisi noiden bumerangien vaihdolla.

              edit2. oli muuten -96 ja -97 leimattua osaa noi autosta pois otetut eli alkuperäisiä ja oletettavasti sen 250tkm ajettuja. Olikin aika vaihtaa. Täytyy keväällä perehtyä iskareihin kun näyttivät vähän kosteilta yläpäistään. Koiranluissa saattaa myös olla väljää kun aavistuksen omaista kolina kuuluu mukulakivellä.
              Last edited by herja; 09-11-2008, 11:47.
              Retard Member

              Comment

              • Vee-eit
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 709
                • Turku

                Originally posted by TJJ View Post
                Joo, kuulostaa samalta kuin tuo minun huonommin liikkuva vetoakseli. Ei tästä ota selvää. Pitää kai heräteostaa uudet vetoakselit ja kokeilla mitä tapahtuu ja miten ne liikkuu.

                Joko olet vaihtanut vetoakselit vai onko löytynyt jotain uutta ratkaisua ?
                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Vee-eit View Post
                  Joko olet vaihtanut vetoakselit vai onko löytynyt jotain uutta ratkaisua ?
                  En ole, kun vaihdoin (uudet) talvirenkaat, katosi tutinat. Tosin eilen taas tuntui tutinaa, mutta se oli jotenkin erilaista (pystysuuntaista) ja eri nopeudessa kuin ennen. Ehkä se johtui vain tienpinnasta...

                  Mutta tuo vetoakseliremontti menee joka tapauksessa ensi kevääseen. Täytyy ensin ostaa uudet kesärenkaat ja testailla mitä kesärenkaiden tutinoille silloin tapahtuu.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Jatketaan taas tätä juttua: talvirenkailla ei siis ollut tutinoita. Nyt vaihdoin uudet kesärenkaat eikä ainakaan testilenkillä ollut minkäänlaisia tutinoita eikä ratin heiluntaa. Mutta varmaan se tässä muutaman päivän sisällä taas selviää onko tuo yhä tutisematon vai alkaako ne viimekesäiset mysteeriset vaihtelevat tutinat taas...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • janne1974
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 405
                      • Kuopio

                      Mulla on samat vaivat edelleen, eli silloin tällöin tutisee. Pahin vika on että takaa vänkärinpuolelta tuo ihmeellinen nuljahdus on vaan pahentunut. Peräpää tuntuu siltä että jousessa ei olisi tarpeeksi ilmaa tai rengas pakenee alta. Nyt kesäkumeilla vika alkaa olla niin paha ettei huvita enää ajellakkaan. Eli se nuljahdus tulee silloin kun käskettää kovempaa tai tulee sopiva ura/töyssy tiehen. Alan olla siinä uskossa että taka-alatukivarsi pitää vaihtaa. Eikö kenelläkään muulla ole ollut vastaavaa oiretta?? Olisi kiva jos löytyisi syy tuohon käyttäytymiseen.
                      Ai niin ja vetareista huomasin että kuskinpuoleinen vetari kolahtaa kun heiluttaa pituussuunnassa. Ihan kuin vetarinpää löisi murroksen pohjaan. Toisella puolen ei sellaista kolahdusta oo, muutenkin vetari liikkuu "jähmeämmin".

                      -Janne-
                      -Janne-

                      F10 535iX sedan -11
                      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                      ex. E39 528i touring -99
                      ex. E36 325ia coupe -93

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Mutta varmaan se tässä muutaman päivän sisällä taas selviää onko tuo yhä tutisematon vai alkaako ne viimekesäiset mysteeriset vaihtelevat tutinat taas...
                        No nyt esiintyy aamututinaa... Eli parina aamuna ihan selvästi joku tuossa tutisee, se tuntuu 40-60km/h nopeuksissa. Ja yhtenä aamuna myös ratissa tuntui/näkyi lievää heilumista 80-100km/h nopeudessa. Kuitenkin kun ajaa vähän pitempään, niin nuo ongelmat katoaa täysin.
                        Täytyy tutkia onko autotallin lattiassa (puulattia) joku rako tai epätasaisuus joka yön aikana vaikuttaa renkaisiin. En vaan tajua miksi tuota ei esiintynyt talvirenkailla, tosin niissähän kyllä on kumiaines kimmoisampaa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • samtheman1
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 208
                          • Mikkeli

                          Originally posted by TJJ View Post
                          No nyt esiintyy aamututinaa... Eli parina aamuna ihan selvästi joku tuossa tutisee, se tuntuu 40-60km/h nopeuksissa. Ja yhtenä aamuna myös ratissa tuntui/näkyi lievää heilumista 80-100km/h nopeudessa. Kuitenkin kun ajaa vähän pitempään, niin nuo ongelmat katoaa täysin.

                          Tuli vaan tyhmä ajatus mieleen, että onko tutinat aina samalla tieosuudella...
                          -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                          Exiä E39 520D, E38 735

                          Nykyisiä E61 525D, E65 745

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7397
                            • Oulu

                            Originally posted by TJJ View Post
                            No nyt esiintyy aamututinaa...
                            Täällä ei onneksi vielä ole esiintynyt häiritsevää tutinaa, mutta sen tiedän jo aiemmasta että alle +10 asteen lämmöt ei oikein toimi kesärenkaiden kanssa eli yön jälkeen kun lähtee niin voi vaikuttaa että on jotain kulmikkuutta renkaissa. Talvirenkailla tätä ongelmaa ei ole kuin kovimmilla pakkasilla.

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Täytyy tutkia onko autotallin lattiassa (puulattia) joku rako tai epätasaisuus joka yön aikana vaikuttaa renkaisiin.
                            Parilla hallitunkilla auto aina ilmaan yön ajaksi....
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              Puslat väsyy jos on jouset suorana joka yö.
                              Retard Member

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Parilla hallitunkilla auto aina ilmaan yön ajaksi....
                                Tulee tosiaan muita ongelmia. Pitäisi rakentaa rullat ja pyörittää renkaita yön ajan sähkömoottorilla. Tai sitten pyörät irti yön ajaksi ja renkaanlämmittimiin, puuttuu vaan se F1-tiimi joka ne vaihtaisi... No joo, ehkä tutkin vaan tuon tallin lattian.

                                Tänä aamuna ei ollut kuin ihan alussa (1km) hyvin lievää tutinaa. Tieosuus siis on aina sama, joten ei tuo tiestä voi johtua koska joskus tutinaa ei ole lainkaan ja joskus tosiaan tuntuu kuin joku rengas olisi soikea.

                                Mitenkähän tuohon vaikuttaisi jos renkaat olisi täytetty typellä? Silloin ei ainakaan paineet muuttuisi kylmänä.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎