Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    Alkaa mennä hankalaksi tuo auton seisottaminen, jos moisia konsteja joutuu käyttämään .
    Mulla on samanlaisia oireita ajoon lähtiessä, joskus tutisee jopa 10 km. Sitten kun auto seisoo lämpimässä hallissa 8-9 tuntia, tutinoita ei ole.
    Mielenkiintoista on että mistä hitosta tää voi johtua.. ei voi olla niin että rengas muuttaa muotoaan ja siitä syystä tutisee. Kyllä viimeistään parin pyörähdyksen jälkeen pitää kumin olla jo "suora". Auto on vielä tutkimisen alla...

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      Originally posted by TJJ View Post
      ...
      Mitenkähän tuohon vaikuttaisi jos renkaat olisi täytetty typellä? Silloin ei ainakaan paineet muuttuisi kylmänä.
      Aika säädöksi menee Ilmassahan on typpeä n. 80 %. Älä vaan mene maksamaan "typettäjille".
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • -KK-
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 265

        Originally posted by janne1974 View Post
        Mulla on samat vaivat edelleen, eli silloin tällöin tutisee. Pahin vika on että takaa vänkärinpuolelta tuo ihmeellinen nuljahdus on vaan pahentunut. Peräpää tuntuu siltä että jousessa ei olisi tarpeeksi ilmaa tai rengas pakenee alta. Nyt kesäkumeilla vika alkaa olla niin paha ettei huvita enää ajellakkaan. Eli se nuljahdus tulee silloin kun käskettää kovempaa tai tulee sopiva ura/töyssy tiehen. Alan olla siinä uskossa että taka-alatukivarsi pitää vaihtaa. Eikö kenelläkään muulla ole ollut vastaavaa oiretta?? Olisi kiva jos löytyisi syy tuohon käyttäytymiseen.
        Ai niin ja vetareista huomasin että kuskinpuoleinen vetari kolahtaa kun heiluttaa pituussuunnassa. Ihan kuin vetarinpää löisi murroksen pohjaan. Toisella puolen ei sellaista kolahdusta oo, muutenkin vetari liikkuu "jähmeämmin".

        -Janne-

        Jep, täältä löytyy joku muljahdus kanssa. Ihme juttu. Välillä ihmeellisesti vempuloi vaikka alusta on muuten erittäin timmin oloinen. Käytin autoa jopa pajalla ja vääntöraudalla käytiin kaikki läpi, eikä mitään väljää löytynyt. Pariinkin kertaan on tullut etsittyä väljiä. Kulmat on säädetty ja oli aika kohillaan ennestään. Ja renkaista on nykimällä kokeiltu ettei heilu. Eteen on vaihdettu powerflexin puslat, joilla lähti pieni satunnainen ratin vapina pois. Ohjaustehostimeenkin jopa on vaihdettu öljyt ja suodatin. Ilmenee kesä ja talvirenkailla, jotka on ihan peruskokoa eli 16 tuumasilla vanteilla. Talvirenkailla tuntui olevan enempi vaikutusta tuohon.

        Ja tosiaan vakio M-sport alusta tuntuu ajossa todella jämäkältä ja ajotuntuma on muuten erittäin hyvä suurimman osan ajasta. Mutta joskus yllättää. Muutamia esimerkkejä: talvirenkailla motarilla kertaalleen auto otti vajaat puoli metriä sivusiirtymää suoralla tieosuudella. Kaistaa vaihtaessa ja kiihdytettäessä menee välillä kuin letku. Ja sitten urissa saattaa yllättäen nuljasta enempi kuin normaalisti kuuluisi. Ehkä saattaisi myös olla kun hiljasessa nopeudessa tiukkaa oikeaa kääntää ja kiihdyttää, niin jotain joustaa.

        Tuohon kun löytyisi profeetta ongelman paikantamiseen, niin olisin tyytyväinen. Oikeastaan seuraava arpomiskohde olisi laittaa vaihtoon takaata tukivarret ja narinahelat siinä samalla.

        Auto on E39 540iA -99, ja 117tkm mittarissa. Nuo ongelmat alkoivat ilmetä ehkä joskus 90tkm kohdilla. Ja esimerkiksi verrattuna sitä ennen vielä 50tkm paikkeilla meni erittäin vakaasti samoilla renkailla (vm. 2003 Continental EcoContact 225/55-16 ja vm. 2006 Hakkapeliitta4) .

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          No jotain uutta löytyi tällä rintamalla... Elikkäs molemmat ilmajouset päättivät tänään irtisanoa sopimuksensa keskelle risteystä.
          Siitä en osaa vielä sanoa johtuiko tuo takapään muljahtelu siitä että jouset oli loppusuoralla..
          Helvetin kivaa oli yrittää saada autoa hinurin lavalle, kun puskuri ja pakoputki otti tiehen kiinni.. Ja sama juttu pois ajaessa.. Meinasi mennä puskuri uusiksi kanssa..
          No eipä tässä nyt muu auta, kun laittaa jouset tilaukseen.
          Joutuukohan/kannattaakohan vaihtaa jotain muitakin osia samalla??

          -Janne-
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by janne1974 View Post
            No jotain uutta löytyi tällä rintamalla... Elikkäs molemmat ilmajouset päättivät tänään irtisanoa sopimuksensa keskelle risteystä.
            ...
            Molemmat ilmajouset pamahti yhtäaikaa? Oisko kuitenkin kompura / anturit leiponut itsensä tilttiin.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Simpel
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 405

              Mullakin on lievää tutinaa havaittavissa hidasti ajaessa, tollasta oikein kolinaa kuuluu..jos ajaa hiljaa montuun niin sitten..ihan sekaisin olen...
              Vaihdoin molemmille puolille osa nr.11


              olisko nr.5 vaihdon paikka...
              siinä akselissa on vielä joku tanko joka lähtee siitä pyörästä niinku autoon keskelle päin..mikä se mahtaa olla.. kuvassa ei tosin minunmielestä näy...?

              Jarruttaessa oli vitun kovaa tärinää ja ratin heilumista ...
              Otin sitten jarrulevyt ja kaiken sieltä irti ja kunnon putsaus kaikille osille ja helpotti, mutta ei poistanut kokonaan ongelma..
              täytyy varmaan vaihdattaa lisää kumia eteen että sais sen pois.

              mitä kannattaa taka-akselista lähtee vaihtamaa että saa ajettavuuden sellaiseksi kuin se pitäis olla? kuva?

              Mistä saan kohtuu hintaisen, hyvän NR.5 puslan? prässillä vaihto onnistuu itse ettei sitä tankoa tarvitse kun se pallonivel on ehjä..katsastuksessa kävin testailemassa ja väännetti sitä siellä ja kaikki oli ehjä...
              /Ihme kuitenkin että katsastuksessa sanotti että kaikki on ehjä ja niinkuin pitää mutta silti täristää..kaveri sano vaan että ajoo vaan/...

              Kiitos etukäteen hienoista vastauksista..apua olis ihan yees..

              Edit:
              Voisko joku tarkentaa mulle osien nimet kuvalla?
              Mulla ei ole ihan perillä vielä ne että mikä on mikäkin osa..mikä on
              Raidetango(missä), koiranluu(missä), reaktiotanko(missä), sun muuta mitä siellä on...
              hommahan on se että en ole tämän maan kansalainen ja nämä tango jutut on aika vaikeeta kuitenkin muistaa että mikä ja missä
              Kiitos.
              [email protected] jos ei tänne laita, sähköpostitse voi myös.
              Last edited by Simpel; 02-05-2009, 02:49.

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                Ei siellä katsastuksessa löydy tuolta löysää vaikka kuinka kääntelisi.
                Retard Member

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  Originally posted by Simpel View Post
                  Otin sitten jarrulevyt ja kaiken sieltä irti ja kunnon putsaus kaikille osille ja helpotti, mutta ei poistanut kokonaan ongelma..
                  täytyy varmaan vaihdattaa lisää kumia eteen että sais sen pois.

                  mitä kannattaa taka-akselista lähtee vaihtamaa että saa ajettavuuden sellaiseksi kuin se pitäis olla? kuva?

                  Mistä saan kohtuu hintaisen, hyvän NR.5 puslan? prässillä vaihto onnistuu itse ettei sitä tankoa tarvitse kun se pallonivel on ehjä..katsastuksessa kävin testailemassa ja väännetti sitä siellä ja kaikki oli ehjä...
                  /Ihme kuitenkin että katsastuksessa sanotti että kaikki on ehjä ja niinkuin pitää mutta silti täristää..kaveri sano vaan että ajoo vaan/...

                  Kiitos etukäteen hienoista vastauksista..apua olis ihan yees..

                  Edit:
                  Voisko joku tarkentaa mulle osien nimet kuvalla?
                  Mulla ei ole ihan perillä vielä ne että mikä on mikäkin osa..mikä on
                  Raidetango(missä), koiranluu(missä), reaktiotanko(missä), sun muuta mitä siellä on...
                  hommahan on se että en ole tämän maan kansalainen ja nämä tango jutut on aika vaikeeta kuitenkin muistaa että mikä ja missä
                  Tässä linkissä osa #4 on reaktiotanko ja osa #11 on alatukivarsi. (V8:ssa päinvastoin)
                  Tässä linkissä osa #6 on koiranluu
                  Tässä linkissä osat #5 ja #6 ovat raidetankoja.

                  En suosittele vaihtamaan reaktiotangon puslia erikseen, koska ko. tangon päässä oleva nivel ei kumminkaan kestä kahden puslan elinikää.

                  Jos haluaa ajettavuuden oikeasti paremmaksi, pitäisi vaihtaa joko kaikki kulutusosat tai sitten tutkia alusta kunnolla, että ikääntyneet osat löytyy. Pussi päässä osia ei kannata vaihtaa.

                  Taka-akselilla on monessa E39:ssa väljää kuulanivelissä, eli narinaheloissa. (linkissä osa #2). Myös taka-apurungon, eli takakelkan puslia on vaihdettu (linkissä osa #2), mutta taka-akselin väljyys ei yleensä tunnu tärinänä jarrutuksessa, vaan syy tulee useammin etuakselilta.
                  Oletko tarkistanut, ettei jarrulevyt ole kierot?

                  Ps. Löytyisi ylimääräisenä yksi uusi reaktiotangon pusla, jos kiinnostaa.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    Itsekin alle vuosi sitten vaihdoin kaikki hilut etupäähän ja taas kolisi! Ajattelin kuitenkin ensin vaihtaa jouset kun näytti auto keulivan ja siinä yhteydessä huomattiin vänkkärin puolen iskarin yläpään olevan aivan kappaleina, onneksi olin hommannut uudet!! Kolinat loppuivat siihen ja ohjaus keveni, tosin keuliminen jatkuu
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      Takaapurungon puslien vaihto Marmorikorjaamolla 191€

                      Originally posted by bayer 320 View Post
                      Tärinään liittyen:
                      Omassa katiskassa(523 touri) ois menossa taka-apurungon isot puslat vaihtoon. Onko joku tehny työkalun puslan irroittamiseen, ettei tarttis koko autoa purkaa, jos on niin olisko kuvia yms moisesta vekottimesta/ulosvetimestä???
                      Kun ajatelee koko puslien vaihtoaa 4kpl niin tulee kalliimmaksi hakea ulosvetäjä ja viedä sitä takaisin sillä esim. Lahdessa Meka-Auton bemarin hinta oli vaihtotyölle
                      vain 191€ ja samalla asennutin M5 tukikumit 2001-vuotisen ,etummaisiin puslien yläpuolelle Damping Washer 33 32 2 229 141 ja
                      Tukitangot Rod Ledt 51 71 7 892 185 ja lisäksi etummaisten puslien kohdalla olevat muoviponttoonit jotka on erimuotoiset M5:ssa niiden numero esim. vasen
                      Cover Left rear axle carrier 33 32 902 203.

                      Voin sanoa että, muutoksen huomasi jo kävelyvauhdissa
                      nyt rempan jälkeen takapää vastaa tukevuudeltaan E39 M5 2001 mallia...SUOSITTELEN kyseistä apurungon muutosta/vahvistusta E39:siin.
                      Last edited by 325E; 02-05-2009, 11:37.

                      Comment

                      • Simpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 405

                        Originally posted by kaol View Post
                        Tässä linkissä osa #4 on reaktiotanko ja osa #11 on alatukivarsi. (V8:ssa päinvastoin)
                        Tässä linkissä osa #6 on koiranluu
                        Tässä linkissä osat #5 ja #6 ovat raidetankoja.

                        En suosittele vaihtamaan reaktiotangon puslia erikseen, koska ko. tangon päässä oleva nivel ei kumminkaan kestä kahden puslan elinikää.

                        Jos haluaa ajettavuuden oikeasti paremmaksi, pitäisi vaihtaa joko kaikki kulutusosat tai sitten tutkia alusta kunnolla, että ikääntyneet osat löytyy. Pussi päässä osia ei kannata vaihtaa.

                        Taka-akselilla on monessa E39:ssa väljää kuulanivelissä, eli narinaheloissa. (linkissä osa #2). Myös taka-apurungon, eli takakelkan puslia on vaihdettu (linkissä osa #2), mutta taka-akselin väljyys ei yleensä tunnu tärinänä jarrutuksessa, vaan syy tulee useammin etuakselilta.
                        Oletko tarkistanut, ettei jarrulevyt ole kierot?

                        Ps. Löytyisi ylimääräisenä yksi uusi reaktiotangon pusla, jos kiinnostaa.
                        tarttis saada se toinenki sitten vielä, meinasin vaihtaa ne molemmat siihen, kattoo sitten parantuuko vaiko eikö...
                        Mä en tällä kertaa lähde sitten taka-akselia koskemaan...etuakseli kuntoon ensin.
                        Jarrulevyissä voi olla myös vikaa, mutta nekin ei ole kun 4000 ajetut...
                        Mutta mikä se on siinä akselissa sitten mikä menee pöärästä autoon sisään päin..joku tanko myös..pitäis melkein mennä ottama kuva että voi näytää...


                        <-----/ Tonne suntaan menee kans joku tanko..(oikealle yläviistoon tässä kämäsessä näytöksessä...nuoli näyttää menosuuntaa..
                        ____/
                        |____|
                        Last edited by Simpel; 02-05-2009, 12:33.

                        Comment

                        • koz-528
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 339
                          • Ylivieska

                          mulla kans myynnissä 1 tavallinen reaktiotangon pusla ja sitten powerflexit e39 520-530
                          f11 520 da m-sport
                          ex e61 530 da
                          ex e39 530 da
                          ex e38 725 tdsa
                          ex e39 528i m5-look

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            Originally posted by Kentsu View Post
                            Molemmat ilmajouset pamahti yhtäaikaa? Oisko kuitenkin kompura / anturit leiponut itsensä tilttiin.
                            No nyt on osat purettu pois ja kuskinpuolen palkeessa oli n.6 cm pituinen reikä. Vänkärin puolella oli vielä hitusen verran ilmaa purettaessa, mutta mutta ei jaksanut ollenkaan nostaa autoa. Pykimiä olikin reilusti eli varmaan vuoti kokoajan. Nyt pitää aloittaa etsimään uusia jousia alle. Pitänee mennä marmori tiskiltä hakemaan.

                            -Janne-
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by 325E View Post
                              samalla asennutin M5 tukikumit 2001-vuotisen ,etummaisiin puslien yläpuolelle Damping Washer 33 32 2 229 141 ja
                              Tukitangot Rod Ledt 51 71 7 892 185 ja lisäksi etummaisten puslien kohdalla olevat muoviponttoonit jotka on erimuotoiset M5:ssa niiden numero esim. vasen
                              Cover Left rear axle carrier 33 32 902 203.
                              Tarkoitat kai?

                              DAMPING WASHER 33312229141
                              ROD LEFT 51717892185
                              ROD RIGHT 51717892186
                              COVER F LEFT REAR AXLE CARRIER 33327892203
                              COVER F RIGHT REAR AXLE CARRIER 33327892204

                              Comment

                              • 325E
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1227
                                • LAHTI

                                Hyvä täsmennys...kiitos

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Tarkoitat kai?

                                DAMPING WASHER 33312229141
                                ROD LEFT 51717892185
                                ROD RIGHT 51717892186
                                COVER F LEFT REAR AXLE CARRIER 33327892203
                                COVER F RIGHT REAR AXLE CARRIER 33327892204
                                Hyvä täsmennys kun kerrot oikean ja vasemman varaosanumerot....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎