Kysytään nyt vielä täälläkin eli E39 toukkaa käytin katsastuksessa ja tuli hylky yhdestä apurungon puslasta. Nyt tarttis vähän apuja että sais vaihdettua eli jos joltakin löytyy ulosvetäjää lainaan tai sitten vielä parempi et joku olis vähän kaverina ku vaihtais tietysti pientä korvausta vastaan Hommanahan tuon ei pitäisi varmaan olla mikään niin hirveä mikäli löytyy tuo ulosvetäjä. Ajattelin, että olisikohan hyvä vaihtaa samalla kaikki 4 kpl jos tuohon ryhtyy
Toivoisin pikaista yhteydenottoa mikäli jollakin halukkuutta vaihtaa/lainata työkalua. Privalla tai sitten numerosta nolla-neljä-neljä-5555727 tavoittaa.
Kajaanista löytyy nyt toimivaksi todettu ulosvetäjä Touringin puslille, tuota saa lainaksikin tarvittaessa.
Melko finaalissa oli nuo vanhat puslat
Tuossa on foorumilaisille mittakuva jos haluatte tehdä samanlaisen. Mitat on vähän sinnepäin, ainoa tarkkahan on tuo käpälien väli, sovittakaa takakelkkaan sopivaksi. Mutta tuota luokkaa se on
Vetolätkä on tarkoituksella hieman puslan ulkokehää pienempi, tuo toimi tosi hyvin kun vetää puslaan kovan jännityksen ja antaa kuumailmapuhaltimella hieman lämpöjä, kaikki lähti helposti liikkeelle
Varatkaa kaksi kierretankoa, ensimmäinen kesti 3.5 puslaa ja viimeisessä piti laittaa holkki väliin että sai vetää ehjällä kierteellä loppuun Kierretangon alapäähän kannattaa hitsata mutteri, saa pitää vastaan ettei tanko pyöri mukana kun kiristää. Toimi siinä myös lukkopihdit.
Tuossa on foorumilaisille mittakuva jos haluatte tehdä samanlaisen. Mitat on vähän sinnepäin, ainoa tarkkahan on tuo käpälien väli, sovittakaa takakelkkaan sopivaksi. Mutta tuota luokkaa se on
Päteekö sama myös sedaniin, vai onko siinä puslan halkaisia tai joku muu eri?
Täälläkin ois tarvetta E39 touringin puslien ulosvetäjälle! Jos jollain olisi lainata sunnuntaiksi PK-seutu!
Itse vetäsin rosvosahalla kappaleiksi, aluksi poikki se alempi tumppi ja sitten irti se keskiholkki mikä on kelkassa kiinni. Sit viilto siihen ulompaan ja tuurnaa sinne väliin niin tippuu lattialle. Kokemusta ei itellä ole siitä kumisen paikalleen laitosta mutta stronflexit vaihtoi neljään tuntiin nosturilla.
Jos Pirkanmaan seudulla on puslat vaihtokunnossa, niin Tampereella onnistuu Tommin Autohuolto nimisessä korjaamossa näppärästi. Omaan vaihdettiin siellä kesällä. Itse tekemäni ulosvetäjä on nykyään siellä käytössä.
BMW 730DA -06
Ex-BMW 530dA Touring -02
Ex-BMW 523iA -97
Nyt on kaikki vaihettu, ei kestäny kahteen mieheen nosturilla kuin 2,5h. Tässä ajassa myös ulosvetäjän tekeminen. Vanhat oli aikasta heikossa hapessa, yksi ihan riekaleina. Alkuperäisyydestä en tiedä, ei ainakaan kuitteja ollut, että olisi vaihdettu aikaisemmin.
Tuli vaihdettua nuo apurungon puslat. Takimmaiset näytti ehjille, eikä murtumia ollut. Etummaisissa pienet halkeamat samoilla paikoilla, molemmilla puolilla.
2012-2013 Talvella tuntui levottomalle perä ja muutenkin oli erikoinen ajettava talvella. Pistin silloin talvirenkaiden piikkiin, kun ei kesänakeilla ollut mitään ihmeellistä ajossa. Tuon jälkeen en ole liukkaalla ajanut tällä autolla, niin en osaa sanoa että onko tilanne muuttunut suuntaan tai toiseen. Kesärenkailla en oo huomannut sen suurempaa vikaa alustassa ja ei kolise, tms.
Iskarit (Konin keltaiset) vaihdettiin joka nurkkaan tuon 12-13 talven jälkeen, muuten taitaa alusta olla samassa kuosissa (luultavimmin alkuperäiset osat, näkee kun vaihtaa enemmän palikkaa). Ainakin nuo apurungon puslat oli samalta vuodelta kuin autokin.
Samalla tulee kaikki eteen/taakse muutkin tukivarret, yms. kuluvat uutta, Lemförderiä tientenkin.
Huonot narinahelat teki kolmiysistä hankalan ajettavan talvella. Tuntui että perä vetää koko ajan johonkinpäin. Uudet narinat ja integral linkit, ja ongelma ratkesi.
Huonot narinahelat teki kolmiysistä hankalan ajettavan talvella. Tuntui että perä vetää koko ajan johonkinpäin. Uudet narinat ja integral linkit, ja ongelma ratkesi.
Samaa voin kompata E65:n kanssa. Suurin muutos ajettavuuteen ku kummallinen "muljuaminen" katosi. Jopa ihan kuivalla asfaltilla.
Huonot narinahelat teki kolmiysistä hankalan ajettavan talvella. Tuntui että perä vetää koko ajan johonkinpäin. Uudet narinat ja integral linkit, ja ongelma ratkesi.
Itsekin uusin omaan -02 sedaniin narinahelat tässä talven aluksi. Ja kovasti parani kyllä suuntavakavuus. Aikaisemmin kyllä veikkasin ongelmien lähteeksi keulaa, sen verran tuntui vetely keulassa, ei niinkään takapuolessa. Mutta niinpä vaan taas oltiin väärässä.
Mulla vetelyä oli kyllä niin kesällä ku talvellakin. Ehkä jopa enempi kesällä häiritsi ku vähäisen kitkan aikana. Kumma kyllä, vaikka helat oli väljät varmaan vuoden päivät, takarenkaat kulu kyllä ihan tasaisesti.
Täytyy sanoa että hienosti menee 16v pirssi jopa 205/65 15 nastarenkailla. Mitähän tapahtuukaan kun saa kesänakit alle
Ja nämä apurunko pusla ongelmat, eikös ne ole enempi touring ongelmaa, tuskin lainkaa sedanissa vaihtotarvetta aiheuttava komponentti.
Comment