Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 apurungon kumit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carman
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 676
    • Vilppula

    #46
    Originally posted by nullzwei View Post
    E39 touring apurungon kumihelat vaihdettu. Tutinat 90-110 km/h poistettu.
    Osat EUR 210/4 kpl heloja, työt; opetteluun 1h, yhteensä 2h. Työkalu lainattu carman:lta, hieman paranneltu ja palautetaan lisävinkkien kera.
    Epäilemättä löytyi aihetta parantamiseen, tekemiseenhän meni kokonaista 10min+loput osat lainasin E34 vastaavasta
    Pääasia että sait vaihdettua puslat, vaikutus ajettavuuteen on aika merkittävä!

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #47
      Näki kyllä, että ammattitaitoa ei ollut säästelty suunnittelutyöhön, kokoonpano oli vimosen päälle tukevaa, mutta käytettävyys oli mallia venäläinen panssarivaunu; "taatusti irtoo". Irtos kans. Sievensin aparaattia hieman, eli rälläkällä hioin pikku torsoja.
      Joo, ihan kireenä oli jenkatappi. Ostin koko salon, mutta ekalla 25 cm pätkällä kiersin kaikki ulos ja sisään. Huomenna laitan aparaatin postiin "höystöjen kera"

      Mietiskelin, josko olisi vaihtanut aparaattiin 21 mm mutterit, niin olisi selvinnyt yhden koon hylsällä/lenkillä koko operaatiosta...

      Seuraavaksi vaihdellaan etupään alustaan osia. Sitten tuleekin asiaa nelipyöräsuuntaukseen. Samalla ajattelin vaihtaa kaikki iskunvaimentimet. Näyttivät olevan orggis-SACHS:t. Ja jos rahaa jostain löytyy, niin taka-akseliston niveliä narinaheloja myöden uusin myös. Koko auto "kerralla" alustan osalta kuntoon... Sitten tietty jarrut (laikat+palat) uusiksi.
      Last edited by nullzwei; 04-01-2007, 23:14.

      Comment

      • TMW
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 145
        • Kempele

        #48
        Moi
        Mistä kohtaa tunkkaatte auton kun roikotatte apurunkoa puslien vaihdossa...? Uskaltaako koko auton massan tunkata perämurikan varaan ?
        Kolmijalka pukit olis mutta mihin kohtaa ne tällää alustassa ?

        -Teijo

        Comment

        • Carman
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 676
          • Vilppula

          #49
          Originally posted by nullzwei View Post
          Näki kyllä, että ammattitaitoa ei ollut säästelty suunnittelutyöhön, kokoonpano oli vimosen päälle tukevaa, mutta käytettävyys oli mallia venäläinen panssarivaunu; "taatusti irtoo". Irtos kans. Sievensin aparaattia hieman, eli rälläkällä hioin pikku torsoja.
          Joo, ihan kireenä oli jenkatappi. Ostin koko salon, mutta ekalla 25 cm pätkällä kiersin kaikki ulos ja sisään. Huomenna laitan aparaatin postiin "höystöjen kera"

          Mietiskelin, josko olisi vaihtanut aparaattiin 21 mm mutterit, niin olisi selvinnyt yhden koon hylsällä/lenkillä koko operaatiosta...

          Rakensin sen "löytämistäni tarveaineista" joten ei tullut kyllä mitään desingn-tuotetta. Olishan sen voinut hiukan kevyemmästäkin tavarasta valmistaa mutta ei ollut silloin muuta sopivaa käsillä

          Mulla oli omassa puslat niin tiukassa että yhdestä jenkatangosta meni kierteet.

          Comment

          • jms-btcf
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 696
            • Tampere

            #50
            Onko Carman kuvaa laittaa työkalusta - onko samanlainen kuin Aksa P:n työkalu
            e61 535d

            Comment

            • Carman
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 676
              • Vilppula

              #51
              Originally posted by jms-btcf View Post
              Onko Carman kuvaa laittaa työkalusta - onko samanlainen kuin Aksa P:n työkalu
              Eipä ole kuvaa mutta periaate on ihan sama ja tuon kuvan pohjalta sen rakentelinkin.
              Noita puolipyöreitä "tukipantoja" en nähnyt tarpeelliseksi kun teki tarpeeksi järeästä tavarasta, kuten Nullzwei jo totesikin tuossa...

              Originally posted by nullzwei
              Näki kyllä, että ammattitaitoa ei ollut säästelty suunnittelutyöhön, kokoonpano oli vimosen päälle tukevaa, mutta käytettävyys oli mallia venäläinen panssarivaunu; "taatusti irtoo". Irtos kans. Sievensin aparaattia hieman, eli rälläkällä hioin pikku torsoja.
              Huom. Tuohon 10min sisältyi myös suunnittelutyö

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #52
                Joo. Hyvä TYÖkalu. Tunkkasin auton normaalista renkaanvaihdon nostokohdasta (siitä, mistä auton oma lelu"tunkki" nostaa) ylös, rengas valmiiksi vannepultit "löysänä". Sitten kolmijalkapukki takakelkan puslan alle puuklossin kanssa ja laskin auton sen varaan. Vaihdoin tunkin toisen takakelkan puslan alle, hieman nostoa ja "vapautuva" kolmijalka klossin kanssa normaaliin renkaanvaihdon nostopaikkaan. Etupyörät oli tietenkin "klossattu". samoin käsijarru kiinni. Sitten löysäilin nostopaineen takakelkalta ja siirsin tunkin apurungon/takakelkan "keskelle" ja annoin vain hieman "nostoa". Löysäsin apurungon kumipuslien kiinnikepultit (21mm lenkki, jatkovarsi vääntimessä auttaa irroitustyössä), kun ne irtosivat, laskin apurunkoa vain sen verran alas, että ulosvetäjän vastakappale mahtui auton korin ja puslan väliin. Ulosvetäjän kynnet mahtuvat ainakin carmanin työkalussa just ja just touringin puslien koloihin ja siten vasten apurungon holkkia... Sitten ankaraa, mutta varovaista vääntöä... Pusla lähti helpommin, kun vedätti sitä vain keskiholkista, eli kumi venyi noin 40 mm, mutta samalla vähensi kokonaiskitkapainetta apurungossa. PLOP! Vedon loppuvaiheessa kuuluu ritinää, kun kumi "irtoaa" apurungosta. Ole varovainen, vapautuva jännite purkautuu melkoisella voimalla ja ulosvedin kera puslan suorastaan syöksyy lattialle. Kyllä sen huomaa, kun se "lähtee"... Avitin irtoamista lyöntiraudalla. Eli ulosvetäjällä kumipusla kireälle ja lyöntiraudalla sopivia iskuja kumin yläreunaan. Muovisia sisälokasuojia ei tarvitse irroittaa kokonaan, riittää, kun taittaa ne hieman sivuun. Apukuskin puolella etummaisen puslan vaihtaminen vaatii hieman enemmän sorminäppäryyttä.
                Takaisin puslat saa fairylla (helpoiten) Fairya puslaan ja apurungon holkkiin. Joku on saanut puslat paikalleen käsin, minä olen sen verran heiveröinen, että käytin sisäänvetäjää. (Sama carman:n työkalu) Huomaat kyllä, kun pusla on paikallaan.

                Sitten nostin apurungon tunkilla ylös ja tiukkasin puslien kiinnityspultit (ovat kartiokärjellä, menevät helposti oikealle kierteelle) jatkovarrella niin, että "pysyy". Sisälokasuojat kiinni, rengas kiinni, apurungon alta tunkki puslan kiinnituskohdan alle, hieman nostoa, kolmijalka auton alta pois ja auto alas. Renkaan kiristys. Ja eikun toiselle puolelle sama homma. Sitten koeajolle, renkaitten jälkikiristys ja se on siinä.

                Kun auto on valmiiksi "ylhäällä", kannattaa katsella/kokeilla, olisivatko muut taka-akseliston "helat" vaihtokunnossa. Noista muista osista ja niiden vaihtamisista on juttua toisaalla.
                Last edited by nullzwei; 05-01-2007, 15:35.

                Comment

                • Carman
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2002
                  • 676
                  • Vilppula

                  #53
                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Takaisin puslat saa fairylla (helpoiten) Fairya puslaan ja apurungon holkkiin. Joku on saanut puslat paikalleen käsin, minä olen sen verran heiveröinen, että käytin sisäänvetäjää. (Sama carman:n työkalu).
                  Minäpä olin tosimies ja panin kuivana
                  Silläpä mulla menikin aikaa tuplaten...

                  Huonoja kokemuksia E34:stä johon laitoin puslat fairyllä, jäivät elämään niin että täytyi irrottaa ja taas panna kuivana!

                  Ainakin E34 tehtaan ohjeessa nimenomaan käsketään painamaan kuivana paikoilleen, e39 ohjeeseen en ole tutustunut.

                  Comment

                  • Rapamaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 683
                    • -

                    #54
                    Originally posted by Carman View Post
                    Ainakin E34 tehtaan ohjeessa nimenomaan käsketään painamaan kuivana paikoilleen, e39 ohjeeseen en ole tutustunut.
                    Itse asiassa E34:n kohdalla siellä puhutaan jostain mystisestä Circolight-aineesta (33-33/1 oik. yläkulmassa), jolla ne puslat pitäis sutia ennen asennusta:
                    Last edited by Rapamaha; 05-01-2007, 19:14.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #55
                      Originally posted by Carman View Post
                      Minäpä olin tosimies ja panin kuivana
                      Silläpä mulla menikin aikaa tuplaten...

                      Huonoja kokemuksia E34:stä johon laitoin puslat fairyllä, jäivät elämään niin että täytyi irrottaa ja taas panna kuivana!

                      Ainakin E34 tehtaan ohjeessa nimenomaan käsketään painamaan kuivana paikoilleen, e39 ohjeeseen en ole tutustunut.
                      Juu. Huomioimatta jäi tämä seikka. Katotaan, mitä tapahtuu. Tuskinpa mtn.

                      Comment

                      • jMh
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 167
                        • Napapiirin tuntumassa...

                        #56
                        Fairyn avulla minäkin uudet pistin paikoilleen, viikon ajelujen jälkeen vaihdoin toisen narinahelan ja totesin että puslat on paikoillaan niinkuin pitääkin.

                        Myös E39:n ohjeessa kehotetaan käyttämään "circolight anti-friction agent" ainetta, lieneekö saksalaisten tiskiainetta...?
                        E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                        Ex: E39 528i Touring 1997

                        Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #57
                          Mitenkäs olisi putkimiesten viemäriliitosten asennuksessa käyttämä liukaste?
                          Tosimies käyttäisi tietysti K-Y Jellyä.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • superb
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2827

                            #58
                            Eli siis e39 sedanin pusliin fairyä kun työnnetään uutta suoleen? Mutta E34:n puslissa ei nimenomaan mitään liukastetta?
                            Nullzwein ohjeet käynevät myös E39 sedaniin?

                            Comment

                            • Tipe
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 112
                              • Turku

                              #59
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän tuo melkomoinen projekti on. Eli koko takakelkka tuentoineen/perämurikkoineen on pudotettava alas jotta puslien vaihto onnistuisikunnolla=ilman vaurioita alumiinisiin puslapesiin. Jotta kelkka voidaan pudottaa alas, pitää koko yhtenäinen pakoputkisto irroittaa(pakosarjan/putken liitospulteista katkeaa ainakin alimmaiset) sekä tietenkin kardaanin takapää. Käsijarruvaijereiden irroitus navoista edellyttää jarrujen täydellistä purkamista ja jotta vaijerit saadaan vielä ehjänä navoista irti, on edessä hikinen nitkuttelu/väkivalta.
                              Ottamatta kantaa puslien vaihtoon sinänsä tuo käsijarruvaijerien irroitus takakelkan pudottamiseksi hiukan ihmetyttää. Onko E39:ssä kovasti erilaiset vaijerit kuin E30:ssä? Aikoinaan E30 takakelkkoja pudotellessa otimme vaijerit joka kerta irti etupäästä, ainakin siinä mallissa niiden irroittaminen edestä oli todella paljon helpompaa kuin jarrujen sisältä kaivelu. Säätömutterit irti käsijarrukahvasta, hiukan nitkuttelua papukaijoilla auton alta kohdasta jossa vaijerien kuoret liittyvät sisälle meneviin putkiin ja ei muuta kuin vetää vapaat vaijerin päät ulos. Ehkä siinä matkalla pohjassa oli joku kiinnike, ei enää pysty muistamaan. Joka tapauksessa muutaman minuutin helppo homma.

                              Comment

                              • Keke71
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 340
                                • Kiiminki

                                #60
                                Olisiko Oulun alueella jollakulla kyseinen ulosvetäjä valmiina,http://www.btcf.fi/forum/attachment....8&d=1150564933 Ja sit jos sattuisi olemaan niin voisko sitä pyytää lainaan, tai sit jopa myymään. Itsekkin sen saisin kyl työmaalla tehtyä mutta se manis vasta maanantaille, ja toisaalta jos tommosen joku myisi niin eipähän tarttis ite sitä tehdä. Sit niistä kumeista vielä että onko niissä joku tietty asento/kohta miten ne painetaan siihen takakelkkaan.
                                Yhteyksiä privaan.

                                Edit: tuntuu olevan aika tiukassa toi ulosvetäjä, kunhan pääsen töihin maanantaina niin teen niitä heti kolme kappaletta, jos joku tarvii myös tollasta niin ottakoot yhteyttä, osat leikataan laserilla ja materiaali on joko hst/rst, ja osa niistäkin on erikois lujaa materiaalia.
                                Last edited by Keke71; 06-07-2007, 22:39.
                                E39 540iA Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎