Originally posted by teropa
View Post
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
No niin nyt on vajaat tuhat km takana e90 ja täytyy sanoa että ero e39 on aika iso. Pitoa tuntuu olevan kaikissa tilanteissa enemmän vaikka renkaiden arvioisin olevan samaa tasoa. Vaikuttaa hyvältä hankinnalta. Asiaan vaikuttaa toki pienempi paino ja myös se että löylyä koneessa on nyt paljon vähemmän.? <-E90, E39, E46, E36, E35..
Comment
-
Eilen oli täällä Oulussa kunnon lumimyräkkä ja loistava tilaisuus testata talviajo-ominaisuuksia. Paksu auraamaton uusi lumi teki teistä aika liukkaita, mutta älyttömän vakaata oli meno kaikinpuolin jos nyt ei tahallaan sladitellut kaasulla. Lämppäristä tartti aika paljon puhallusta jotta lasit sai pysymään huurteettomia, eikä sivulasien huurteenpoisto oikein toimi.
Liikkeellelähtöäkin tuli kokeiltua. Ensin ylämäkeen tuossa Pokkitörmän mäessä, vieressä tuoreen näköinen Volvo S80. Volvo lähti hyvin tarkkaan samaan aikaa kuin minäkin ja yritti päästä liikkeelle sen minkä luistonesto antoi myöten. Silti jäi toiseksi. Lähdin itse ensin ASC+T päällä ja sitten kun vähän vauhtia niin pois.
Toisessa valolähdössä vieressä pikkuinen farkkupösö, eikä sekään kyllä irronnut viivalta mihinkään. Olen kyllä hävinnyt vaikka minkälaiselle etuvetovehkeellä noissa lähdöissä, mutta ei nyt sentään aina näytä jäävän toiseksi.
EDIT: Valolähdöissä tietysti kukaan ei takaa että pinta olisi yhtä liukas molemmilla, joten siltä osin tuon vertailun arvo on pyöreät nolla. Psykologista vaikutusta sillä kuitekin on ettei ihan aina häviä.
Last edited by Petri.Kekkonen; 09-02-2009, 09:39.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Tuosta ylläolevasta tuli mieleeni: Ei ole enää tuplalasien asentamisen jälkeen tarvinnut kertaakaan lisätä puhallinnopeutta E39:ssa tai edes käyttää manuaalisuuntausta ilmapuhallukselle sivulasien huurtumisen takia. Lasit pysyvät kirkkaina kelillä kuin kelillä. Vain tuulilasi huurtuu tai jäätyy kun lämpimässä autossa puhallusteho tippuu kovin pieneksi.---
Comment
-
Niinpä, toisaalta perjantaina lähdettiin rinnakkain liikennevaloista työkaverin kanssa ja ihan alussa mentiin yhtä kovaa mutta sitten hän meni menojaan, bemari hyytyi liukkauteen. Sain hänet kiinni seuraavissa liikennevaloissa ja ajoin vielä perässä yhden jyrkän mutkan ja liikenneympyrän. Arvaat varmaan, miten siinä taas kävi... Hänellä on n. 10 vuotta vanha Toyota Corolla. Tulisi jo kesä...Originally posted by Petri.Kekkonen View PostValolähdöissä tietysti kukaan ei takaa että pinta olisi yhtä liukas molemmilla, joten siltä osin tuon vertailun arvo on pyöreät nolla. Psykologista vaikutusta sillä kuitekin on ettei ihan aina häviä.
Comment
-
Minkälaista vauhtia ajatte noihin pieniin liikenneympyröihin, jos ei meinaa pysyä hanskassa ? Jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan e32 menee ihan ilman perän irtoamista tai muuta ongelmaa. Ei ole luistonestoa. Lukkoperä on.
Itse olen testannut ajaa e32 liukkaalla liikenneympyröihin 40-50km/h mittari nopeutta (40km/h rajoitus) ilman ongelmia. Perä voi vähän irrota, mutta se ei haittaa koska samalla tehdään tietysti vastaohjaus. Tämä voi tuntua pelottavalta jos on ajanut pelkästään etuvetoisilla. Kannattaa opetella ajamaan autoa suljetulla alueella "sladissa" nin ei tule heti "hartialukkoa" kun vähän perä irtoaa. Itse en pidä taas lainkaan etuvetoisen käyttäytymisestä liukkaalla.
Nyt kun TJJ on jo ajanut e61 ja e39 niin pyydäppä joltain e30 tai e21 koeajoon niin tiedät mitä tarkoittaa kun perä irtoaa helposti. e34 ja e32 kannattaa myös koeajaa. Mielestäni aika neutraaleja ajaa vaikka ei ole luistonestoa.Kulkuvälineet:
Etsintä käynnissä
ex BMW:t
e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
ex muun merkkiset:
Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350
Comment
-
Oiskoa yleensä joku 30-35 km/h tossa 60 km/h alueella jos on tarkoitus kääntyä eikä mennä suoraan ympyrän läpi.Originally posted by Panu.K View PostMinkälaista vauhtia ajatte noihin pieniin
liikenneympyröihin, jos ei meinaa pysyä hanskassa ?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Kyllä meillä taitaa olla erilaiset ympyrät kyseessä ja 30-35 km/h jää pelkäksi haaveeksi näissä minun tarkoittamissa ongelmapaikoissa. Mutta ehkä joku rattimies ja pieni takavetoinen auto voisi ajaa ne kovempaa.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOiskoa yleensä joku 30-35 km/h tossa 60 km/h alueella jos on tarkoitus kääntyä eikä mennä suoraan ympyrän läpi.
Comment
-
Aivan. jätin huomioimatta kääntymisen "paljouden". Yleensä siis itse ajan ympyröistä läpi ns. suoraan eli kierrän vain puoli kierrosta sitä ympyrää, koska työmatkalla on 2 ympyrää ja suoraan menen kummastakin.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOiskoa yleensä joku 30-35 km/h tossa 60 km/h alueella jos on tarkoitus kääntyä eikä mennä suoraan ympyrän läpi.Kulkuvälineet:
Etsintä käynnissä
ex BMW:t
e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
ex muun merkkiset:
Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350
Comment
-
Oulussa on nyt eilen ja tänään ollut pakkaskelin vuoksi hyvä pito urien pohjalla ja kyllähän E39 on todellakin kuin eri auto ajaa kun pitoa löytyy. Tästä on tosin se haitta että vauhtia ei osaa oikein millään pitää tarpeeksi pienenä 60 km/h alueilla. Tänään töihin ajellessa -22°C ja ei kyllä huonoista talviominaisuuksista ollut tietoakaan.
Harvemmin tulee nopeusmittaria katseltua ympyröissä, joten en nyt takaa että aina voisi ajaa tuotakaan vauhtia.Originally posted by TJJ View PostKyllä meillä taitaa olla erilaiset ympyrät kyseessä ja 30-35 km/h jää pelkäksi haaveeksi näissä minun tarkoittamissa ongelmapaikoissa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Vähä reilu kaksi viikkoa sitten ostin tämän touringin automaatilla renkaina 235 45 17" ja on mahtava ajaa talvella aivan superhyvä! Isoilla teillä ei paremmasta väliä. Ainoastan kovan lumisateen jäljiltä en metsäteille lähtis tarjoamaan johtuen madallusesta ja renkaista. Samaa tuumii tyttöystävä joka antoi kiellon hankkia enään muita kuin takavetoja. (edellinen VW passat 1.8t).
Ach voi tätä elämäniloa jälkeen etuvedon!!!E39 530D touring
Comment
-
Juu, täälläkin on urat monissa kohdissa kuivia/sulia joten ajamisen iloa on voinut taas hiukan kokea. Moottoritielläkin ajoin köröttelijäjonon ohitse eikä ollut pelkoa auton hyytymisestä liikaan liukkauteen. Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu...Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOulussa on nyt eilen ja tänään ollut pakkaskelin vuoksi hyvä pito urien pohjalla ja kyllähän E39 on todellakin kuin eri auto ajaa kun pitoa löytyy. Tästä on tosin se haitta että vauhtia ei osaa oikein millään pitää tarpeeksi pienenä 60 km/h alueilla. Tänään töihin ajellessa -22°C ja ei kyllä huonoista talviominaisuuksista ollut tietoakaan.
Comment
-
Tänään taas oli vaihtelevasti paikoin todella liukastakin yöllä sataneen vähäisen pakkaslumen kiillottmissa paikoissa -11°C lämpötilassa iltapäivästä ja tuli tahtomatta tehtyä pientä pitovertailua mutka-ajossa.
Hiukan ennen motarille johtavaa 270° ramppia väänsin itseni farkku-Vectran eteen. Vectra tuli melkein puskurissa rampin alussa. Huomasin että on erittäin liukasta ja pudotin vauhtia reippaasti jossa auto kääntyisi ramppiin, sitten luistonesto pois ja hyvin varovaisella kaasulla välillä sopivassa pikkusladissa, välillä hiukan puskienkin rampin läpi motarille. Motarilla taas heti luistonesto päälle. Tässä vaiheessa Vectra oli jäänyt noin 100m. Tavoitenopeuden saavuttamisen jälkeen vakkari päällä vasenta kaistaa köröttelijöiden jonosta ohi, joilloin Vectra oli välittömästi kiinni takapuskurissa. Eli ainakaan kiireen puute ei hillinnyt Vectran etenemistä liukkaassa rampissa.
Last edited by Petri.Kekkonen; 18-02-2009, 19:56.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
oman e39:n kanssa ei ollut mitään ongelmia, vaikka alla nastansa menettäneet renkaat. kyllähän se liukkailla luisteli ja tulin ehkä ylivarovaiseksi nopeuksien suhteen mutta joka paikkaan pääsin minne yritinkin, (ainoa talvikäyttöä selvästi häiritsevä ominaisuus oli auton mataluus). joskus aikanaan tuli pyöriteltyä e30:ellä joka selvästi erilainen tapaus, puhumattakaan lava-transitista jossa 50kg:n teräspalkki oli suunnaton apu talvella
tarvii auton
ex. E39 520i
ex. E30 325i kylärassi
ex. E36 320i
ex E30 318is
Comment
-
Sama rengaskoko rullaa meikäläisellä tähän aikaan vuodesta alla ja eipä ole pahaa sanottavaa.Originally posted by supertunkio View PostVähä reilu kaksi viikkoa sitten ostin tämän touringin automaatilla renkaina 235 45 17" ja on mahtava ajaa talvella aivan superhyvä!
Minusta tuo E39 M5 on varsin mainio talviautona.
Tiukemmissa mutkissa joskus yrittää puskemaan mutta se on nopeasti korjattu
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
eksälista:
E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

Comment
Comment