Kaiketi samassa vaiheessa kun m52 vaihtuu tu koneiksi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Originally posted by tecro View PostKaiketi samassa vaiheessa kun m52 vaihtuu tu koneiksi.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Raportoidaan nyt jotakin, kun toinen talvi menossa tällä autolla. Alla n. 6 vuotta vanhat 16" hakkapeliitta 4:t 205/60. Pintaa jotain 6 milliä, tuntuvat sormin vielä pehmeähkölle ja kaikki nastatkin on tallella. Ensi talveksi vaihdan jo varmuuden vuoksi uudet renkaat samassa koossa, mutta ihmeellisen hyvin tämä näilläkin toimii. Monia talvia tuli aiemmin ajeltua Volvo 740:llä, mikä tuntuikin aika vaaralliselle. Onhan tämä E39 hieman laivan oloinen talvella ja liukkautta on varsinkin risteyksissä, liikenneympyröissä tai muissa tiukissa mutkissa ja rampeilta väylille liityttäessä. Toisaalta sitten maantietä ajellessa normaalinopeuksissa meno on todella vakaata myös suolaamattomilla, mutkaisilla ja jäisillä/lumisilla teillä eikä luistonesto juuri koskaan ilmoittele itsestään, kun hieman käyttää omaa järkeään millä nopeudella mutkiin tulee. Kaistoja uskaltaa vaihtaa sohjopakkojen läpi aika huoletta, menee kuin juna. Jarrut toimii suht hyvin, jos tienpinta on esim. kuivaa jäätä. Tosin kuten muutkin ovat jo maininneet, ABS tuntuu pitkittävän jarrutuksia varsinkin jos lunta on paljon. DSC tulee pidettyä päällä kaiken varalta aina, vaikka se tuntuu hankaloittavankin liikkeellelähtöjä risteyksistä. Autossa on edessä kaikki varret uusia lemfördereitä ja takana uudet narinahelat. Ensi kesänä tulee uudet ylävarret taakse ja iskarit + jouset.Last edited by Bomb5; 15-12-2012, 12:45.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Paskat saksankitkat alla, niin kyllähän tuo koittaa välillä puskea aika rajustikkin. Toki, DSC on aina pois kytketty taajaman sisällä ja taajaman ulkopuolella pois aina liityttäessä liikenteeseen. Tappaa auton kyllä melko rajusti tuo järjestelmä, joten siksi en pidä päällä.
Eniten jännittää se ettei taas jäädy etuiskarit kuten muutama talvi takaperin..
///Pumppu Pojat Racing Team
Metaline sport #40
Comment
-
-
Heips kaikille!
Itsellä edellinen auto oli -94 mondeo 8 vuotta vanhoilla goodyearin nastoilla ja hyvin pääsi. Ainoastaan kaltevilla osuuksilla oli ongelmia, koska autossa oli madallussarja ja tästä johtuen jos toinen eturengas oli hitusenkin matalammalla kuin muut renkaat, niin pito lähti täysin. Mutta rauhassa silläkin tuli ajeltua talvet.
Nykyään on -00 vuoden e39 aut. diisseli hankookin saksan kitkoilla. Ihan hyvin on pärjätty vaikka pelkkä asc löytyykin. On kyllä ehdoton varuste, kun kitkoilla ajaa. Sitä pidon katoamista ei helpolla muuten huomaakkaan. Lumella pito on todella hyvä ja käytös rauhallinen niinkuin isoilla autoilla onkin. Ja peilijäällä täytyy vähän varovaisempi olla, mutta ei ole kyllä ikinä ollut ongelmia liikkeellelähdöissä ja mäkeen jäämisessä, vaikka kaupungissakin tulee vähän väliä käytyä. Ja kyllä on liukkaillakin tullut jo ajettua. Varsinkin betoniset motarin rampit. En vain ymmärrä miksi sitä kaasua pitää sitä asc:tä vasten aina hakata? Kyllähän se pidon sitten itsekkin tiedostaa, kun se ekankerran luistaa. Itse pidät tota asc:tä vain hätävarana ja en sitä vasten suotta sitä kaasua hakkaa, kun ei se sen paremmin lähde. Eikä se nykivä meno mitään kivaakaan ole. Sitten kokonaan otetaan pois jos haluaa perää heittää. Kyllä pitäis jo tässä iässä osata muutenkin kaasua painaa, kuin mopomaisesti ON/OFF
Comment
-
-
Kuulostaa aika kovilta paineilta. Mun 16" hakkiksissa taitaa olla max. paineet 3.2 bar. Pyrin pitämään n. 2.8/3.0.
Täytyy vielä sanoa, että E39 on aika vakaa talviautonakin ja ei pahemmin hae jäisellä tiellä urissa. 2006 passattia tässä parina päivänä olen nyt ajellut ja se on verrokkina hieman levottomampi samanlevyisillä renkailla (205).E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Tuli tuossa muutaman päivän aikana reilut 1000km taas matkaa ajeltua, niin kyllähän nuo 235/45/17 tuntuu hyvältä ja todella hiljaiselta(Kumho kw22. Paistettu 10/12).- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Kokeilin kattoa rengaspainemittarilla ilmanpaineet ja vittu.. lähes 4 baria ilmaa. Eli mittari jolla laitoin tuon 3,5 bar, olikin täysi paska, kuten ne yleensä huoltoasemilla on. No nyt on sitten tuo 3,5 ilmaa ja mielestäni ajotuntuma parantui positiivisemmaksi. Kulkee nyt hyvin suoraan ja ohitustilanteissa ei takerru raiteisiin, vaan menee aika tasaisesti. Taaksehan pitäisi uusia nivelet ja puslat, mutta ensikesänä se sitten.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostKokeilin kattoa rengaspainemittarilla ilmanpaineet ja vittu.. lähes 4 baria ilmaa. Eli mittari jolla laitoin tuon 3,5 bar, olikin täysi paska, kuten ne yleensä huoltoasemilla on. No nyt on sitten tuo 3,5 ilmaa ja mielestäni ajotuntuma parantui positiivisemmaksi. Kulkee nyt hyvin suoraan ja ohitustilanteissa ei takerru raiteisiin, vaan menee aika tasaisesti. Taaksehan pitäisi uusia nivelet ja puslat, mutta ensikesänä se sitten.
Tämän verrokkimittarin ei ole pakko näyttää täsmälleen oikein kunhan virheen itse tietää ja näyttämä on vakaa.
Ostopaikasta riippuen noita taitaa saadaa muutamasta eurosta pariin kymppiin hintahaarukassa.
3.5 - 4 bar paineet kuulostaa vähän liialta. Itse en juuri yli 3.0 laittaisi, kuin korkeintaan taakse jos täys kuorma päällä. Omassa autossa käytän 2.4 - 3.0 bar paineita vähän tilanteesta riippuen. Jos renkaat vaatii noin suuret paineet mitä sanoit, jossain taitaa olla jotain vikaa?
P.S.
Itse uusin n. kuukausi sitten nastarenkaat omaan E39:iin. 7 vuotta ja 70000 km ajetut Michelin North Ice:t vaihtui Nokian Hakkapeliitta 5:iin. Koko 205/65 15. Ensimmäinen 1000 km tuntui yllättävän liukkaalta, mutta joko tilanteeseen on tottunut tai sitten renkaassa on uutena joku ominaisuus joka sisäänajon jälkeen katoaa. Mistä näitä tietää, mutta joka tapauksessa luistonesto ei vilku enää niin herkästi kuin alkuun.Last edited by Havis; 29-12-2012, 09:48."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Omassa toukassa talvella 225/40/18 ja jotkut misukat alla, pidon suhteen ollut mitään valittamista mutta noita paineita vaan vähän ihmettelin kun muutaman sivun tästä luin ja laitatte 3,2 16 pyöriin. Itellä on noissa omissa siinä 2,8 jostain olin kattovinani että ois ollut hyvät mut taitaa olla aika pahasti hukassa?
Comment
-
-
Originally posted by N1ksu View PostOmassa toukassa talvella 225/40/18 ja jotkut misukat alla, pidon suhteen ollut mitään valittamista mutta noita paineita vaan vähän ihmettelin kun muutaman sivun tästä luin ja laitatte 3,2 16 pyöriin. Itellä on noissa omissa siinä 2,8 jostain olin kattovinani että ois ollut hyvät mut taitaa olla aika pahasti hukassa?
Itellä on ihan valmistajan suosittelemat paineet... Vähä kyllä perä nuljuu, mutta siinä on monta muuta muuttujaa, mikä sen aiheuttaa, ei paineet...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by N1ksu View PostOmassa toukassa talvella 225/40/18 ja jotkut misukat alla, pidon suhteen ollut mitään valittamista mutta noita paineita vaan vähän ihmettelin kun muutaman sivun tästä luin ja laitatte 3,2 16 pyöriin. Itellä on noissa omissa siinä 2,8 jostain olin kattovinani että ois ollut hyvät mut taitaa olla aika pahasti hukassa?
Jos kuluu keskeltä niin lisää ilmaa vaan.
Itellä 3,2bar 225/55-16 nokialaisis, tiedän et on liikaa mut kyseinen paine laitettu sisätiloissa ja ulkona on pakkanen eli se paine tippuu sielt vähän.
Jos haluatte suht tarkan ilmanpaineen käykää rengasliikkees tarkistuttaa.. niillä kalibroidut mittarit.
Comment
-
-
Originally posted by Hen-3 View PostOotko seuraillu miten renkaat kuluu?
Jos kuluu keskeltä niin lisää ilmaa vaan.
Itellä 3,2bar 225/55-16 nokialaisis, tiedän et on liikaa mut kyseinen paine laitettu sisätiloissa ja ulkona on pakkanen eli se paine tippuu sielt vähän.
Jos haluatte suht tarkan ilmanpaineen käykää rengasliikkees tarkistuttaa.. niillä kalibroidut mittarit.
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostNuo huoltamoiden painemittareiden näyttämät on kyllä ihan mitä sattuu. Joko ne on sinnepäin tai ei siellä mainkaan. Senpä takia aikoinaan kun ajelin enemmän 2-pyöräsellä hommasin semmosen irtomittarin jota pidän vertailumittarina. Ja kun menee jonnekin vieraaseen paikkaan laittamaan ilmaa vertaa oman mittarin näyttämään. Näin saa aina samat paineet renkaisiin.
Tämän verrokkimittarin ei ole pakko näyttää täsmälleen oikein kunhan virheen itse tietää ja näyttämä on vakaa.
Ostopaikasta riippuen noita taitaa saadaa muutamasta eurosta pariin kymppiin hintahaarukassa.
3.5 - 4 bar paineet kuulostaa vähän liialta. Itse en juuri yli 3.0 laittaisi, kuin korkeintaan taakse jos täys kuorma päällä. Omassa autossa käytän 2.4 - 3.0 bar paineita vähän tilanteesta riippuen. Jos renkaat vaatii noin suuret paineet mitä sanoit, jossain taitaa olla jotain vikaa?
P.S.
Itse uusin n. kuukausi sitten nastarenkaat omaan E39:iin. 7 vuotta ja 70000 km ajetut Michelin North Ice:t vaihtui Nokian Hakkapeliitta 5:iin. Koko 205/65 15. Ensimmäinen 1000 km tuntui yllättävän liukkaalta, mutta joko tilanteeseen on tottunut tai sitten renkaassa on uutena joku ominaisuus joka sisäänajon jälkeen katoaa. Mistä näitä tietää, mutta joka tapauksessa luistonesto ei vilku enää niin herkästi kuin alkuun.
Mulla on vaan sellanen testi meneillään, että mitkä paineet sopii juuri noihin renkaisiin ja tuohon auton nykyiselle rengastukselle. Tuo mitä nyt on ~3,5 bar. on kuiteskin parempi, kun aikaisempi 2,8bar. Täytyy nyt kokeilla pudottaa 3,2bar:iin seuraavaksi ja katsoa kuinka käy.
Renkaathan mulla on 205/65/15 eli nämä :http://continental.tiremedia.com/mod...contact-5.html
Mulla etupää pitäisi olla timmissä, mutta taakse en ole vaihtanut mitää mulla auton ollessaan ja tiedän että takapää ei ole kunnossa, koska suuntauksessa ei saatu haluttua camberia, eli ei edes suuntaus koneen raja-arvon sisälle, mutta kuten sanoin, että keväällä-kesällä täytyy laittaa palikkaa uusiksi taakse.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Comment