Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by janke View Post
    Hankiin kanssa sellasen irtomittari ja eipä sekään paikkaansa varmaan pidä, mutta niin kun sanoit, että täytyy opetella sillä tulkitsemaan.

    Mulla on vaan sellanen testi meneillään, että mitkä paineet sopii juuri noihin renkaisiin ja tuohon auton nykyiselle rengastukselle. Tuo mitä nyt on ~3,5 bar. on kuiteskin parempi, kun aikaisempi 2,8bar. Täytyy nyt kokeilla pudottaa 3,2bar:iin seuraavaksi ja katsoa kuinka käy.

    Renkaathan mulla on 205/65/15 eli nämä :http://continental.tiremedia.com/mod...contact-5.html

    Mulla etupää pitäisi olla timmissä, mutta taakse en ole vaihtanut mitää mulla auton ollessaan ja tiedän että takapää ei ole kunnossa, koska suuntauksessa ei saatu haluttua camberia, eli ei edes suuntaus koneen raja-arvon sisälle, mutta kuten sanoin, että keväällä-kesällä täytyy laittaa palikkaa uusiksi taakse.
    Omien kokemuksien perusteella sanoisin, että takarenkaissa kannattaa aina pitää vähän korkeampaa painetta kuin edessä, oli kuormaa tai ei. Näinhän se tehtaankin suositus menee.

    Tuo sanomasi eri paineiden kokeilu on ihan hyvä tapa selvittää ja seurata auton käyttäytymisen muutoksia.

    Kokeilua voit tehdä myös muuttamalla paineita akseli kerrallaan.
    Last edited by Havis; 29-12-2012, 15:29.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Havis View Post
      Omien kokemuksien perusteella sanoisin, että takarenkaissa kannattaa aina pitää vähän korkeampaa painetta kuin edessä, oli kuormaa tai ei. Näinhän se tehtaankin suositus menee.
      Tehtaan suositus on sen takia, jotta auto puskisi mutkissa ja olisi siten turvallisempi. Myös kallistuksenvakaajat on vakiona viritetty tuohon tyyliin. Se on sitten makuasia onko tuo kovinkaan miellyttävää kun ensin auto puskee, oikenee hiukan ja sitten perä kuitenkin tulee rinnalle. Minä olen pitänyt samoja paineita edessä ja takana.
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by TJJ View Post
        Tehtaan suositus on sen takia, jotta auto puskisi mutkissa ja olisi siten turvallisempi. Myös kallistuksenvakaajat on vakiona viritetty tuohon tyyliin. Se on sitten makuasia onko tuo kovinkaan miellyttävää kun ensin auto puskee, oikenee hiukan ja sitten perä kuitenkin tulee rinnalle. Minä olen pitänyt samoja paineita edessä ja takana.
        Huomaako eroa liukkaalla?

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by TJJ View Post
          Tehtaan suositus on sen takia, jotta auto puskisi mutkissa ja olisi siten turvallisempi. Myös kallistuksenvakaajat on vakiona viritetty tuohon tyyliin. Se on sitten makuasia onko tuo kovinkaan miellyttävää kun ensin auto puskee, oikenee hiukan ja sitten perä kuitenkin tulee rinnalle. Minä olen pitänyt samoja paineita edessä ja takana.
          En usko että perä pyrkii rinnalle missään vaiheessa jos takana on suurempi paine kuin edessä, vaan auto pyrkii olemaan lievästi aliohjaava koko ajan. Ennemminkin kuvaamasi ilmiö on merkki nimenomaan vaajapaineista kautta linjan, etenkin takarenkaissa. Tai sitten nopeutta on paljon ja ohjausliike terävä.

          Siinä mielessä olen kanssasi täysin samaa mieltä, että samat paineet joka nurkassa on käytännössä hyvä kompromissi ja huomattavasti helpompi muistaa, kuin pähkäillä paljonkos niissä nyt pitikään olla per akseli. Itse perfektionisti-insinöörinä seuraan melko tarkkaan tehtaan ohjeita tässä(kin) asiassa.

          Totuuden nimissä on sanottava, että paineessa saa olla useamman kymmenysosan poikkema ennenkuin matti meikäläinen mitään muutosta huomaa. Herkkähipiäiset hifistelijät on asia erikseen

          Semmoisen ilmiön olen havainnut, että vasemmalle kääntyvissä kaarteissa aliohjaa enemmän kuin oikella. Johtunee varmaan siitä, että vasemmissa kaarteissa mennään aina ulkokaarretta, ja pientareen puolessa on yleensä enemmän lunta kuin keskellä tietä. Ja lumisen puolen rengas ei pure niin hyvin kuin paljaan tien. Kenties.
          Last edited by Havis; 29-12-2012, 19:35.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Huomaako eroa liukkaalla?
            En ole testannut. Kallistuksenvakaajien muutoksetkin (eteen m-sport1 ja taakse m-sport2) tuli tehtyä aikana jolloin oli 15" talvirenkaat.
            E39 528iA

            Comment

            • Hen-3
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 103
              • Lahti

              Originally posted by Havis View Post
              En usko että perä pyrkii rinnalle missään vaiheessa jos takana on suurempi paine kuin edessä, vaan auto pyrkii olemaan lievästi aliohjaava koko ajan. Ennemminkin kuvaamasi ilmiö on merkki nimenomaan vaajapaineista kautta linjan, etenkin takarenkaissa. Tai sitten nopeutta on paljon ja ohjausliike terävä.

              Siinä mielessä olen kanssasi täysin samaa mieltä, että samat paineet joka nurkassa on käytännössä hyvä kompromissi ja huomattavasti helpompi muistaa, kuin pähkäillä paljonkos niissä nyt pitikään olla per akseli. Itse perfektionisti-insinöörinä seuraan melko tarkkaan tehtaan ohjeita tässä(kin) asiassa.

              Totuuden nimissä on sanottava, että paineessa saa olla useamman kymmenysosan poikkema ennenkuin matti meikäläinen mitään muutosta huomaa. Herkkähipiäiset hifistelijät on asia erikseen

              Semmoisen ilmiön olen havainnut, että vasemmalle kääntyvissä kaarteissa aliohjaa enemmän kuin oikella. Johtunee varmaan siitä, että vasemmissa kaarteissa mennään aina ulkokaarretta, ja pientareen puolessa on yleensä enemmän lunta kuin keskellä tietä. Ja lumisen puolen rengas ei pure niin hyvin kuin paljaan tien. Kenties.
              Jos ajat suosituspaineilla niin ootko seurannut renkaan kulumista et miten se kuluu?
              Keskeltä vai tasaisesti?

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Hen-3 View Post
                Jos ajat suosituspaineilla niin ootko seurannut renkaan kulumista et miten se kuluu?
                Keskeltä vai tasaisesti?
                Puhutaan edelleen talvirenkaasta varmaan?

                Kokemusta ainoastaan noista 7v & 70000km ajetuista misukoista, koska autoa ostaessa mukana tuli jo valmiiksi melko finaalissa olleet barumit 195/65 15 (siis selvä alikoko rengas), joista en juuri muista miten ne oli kuluneet, muuta kuin että kohtuu normaalilta näyttivät pois vaihdettaessa. Ja minun aikana tuossa E39:ssä on kerenny olemaan vaan nuo misukat.

                Enkä niistäkään erityisesti mitenkään kulutuspintaa mitannut, mutta silmämääräisesti näytti, että aivan kuin olis keskeltä aavistuksen enempi kuluneet kuin reunoilta. Renkaat ei ollut lähelläkän sakkorajaa, olisko pintaa ollut joku 3-4 mm. noin silmällä arvioiden. 4 mm reunoilla ja 3 mm keskellä? ehkä?

                Täytyy korostaa, että noilla ajomäärillä eroja tulee enemmän ymmärtääkseni renkaan runkorakenteista kuin käytetyistä rengaspaineista. 70000km samoilla renkailla kun alkaa olla melko max saavutus, käsittääkseni.

                Pyrin ajamaan aina urien harjalle enkä pohjassa, joten talvella jos mahdollista ajan lumisella tien osuudella mielummin kuin paljaalla uran pohjalla. Tämä ehkä osittain selittää rengassarjalla saavutettua ajomäärää.

                Kesärenkaista: Suosituspaineilla 235/45 17 kesärenkaat kuluu siten, että oikean puolen renkaat kuluu ehkä vain aavistuksen enemmän kuin vasemmat, ja sisäreunat saman aavistuksen enemmän kuin ulkoreunat. Hyvin pienin eroin toki, ja nekin huomaa vasta kun renkaan pinta lähestyy niitä kulumisvaroittimia. Tuon koon kesärenkaat olen saanut kestämään vain n. 25000 km / sarja, vaikka kuluminen on ollut mielestäni suht tasaista koko ajan.

                P.S.
                Mainittakoon, että kuulun näihin renkaiden kierrättäjiin, eli laitan ne renkaat jotka edellisen kauden oli takana eteen ja päinvastoin.
                Last edited by Havis; 29-12-2012, 22:41.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  En ole testannut. Kallistuksenvakaajien muutoksetkin (eteen m-sport1 ja taakse m-sport2) tuli tehtyä aikana jolloin oli 15" talvirenkaat.
                  Kuinkas sinulla, kun luin tätä keskustelua alusta ja kun sinulla oli vielä noi 15" renkaat, niin kerroit että kun autollasi menee liikenneympyrään, niin aina perä luistaa tai auto puskee? Tuliko tähän muutosta renkaan koon muutoksella? En nyt jaksa lukea koko aihetta läpi.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by janke View Post
                    Kuinkas sinulla, kun luin tätä keskustelua alusta ja kun sinulla oli vielä noi 15" renkaat, niin kerroit että kun autollasi menee liikenneympyrään, niin aina perä luistaa tai auto puskee? Tuliko tähän muutosta renkaan koon muutoksella? En nyt jaksa lukea koko aihetta läpi.
                    En ole nyt tuollaisissa pienissä ympyröissä ajanut. Ennen oli työmatkalla yksi ympyrä josta noita kokemuksia tuli joka arkipäivä, mutta nykyään on eri reitti. Mutta kyllä nuo renkaat ovat muuttaneet tuntuman täysin erilaiseksi, kaikki vaan on paljon täsmällisempää: tuntuma tiehen ja pitoon, sivuluisujen oikaisu, jarrutus ja luistoneston toiminta. Se 15" renkaiden hyytelömäisyys sotkee nuo kaikki.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10086
                      • KVLA

                      Originally posted by Havis View Post
                      Kokemusta ainoastaan noista 7v & 70000km ajetuista misukoista, olisko pintaa ollut joku 3-4 mm. noin silmällä arvioiden. 4 mm reunoilla ja 3 mm keskellä? ehkä?
                      Mahtaa olla vielä raju pito noilla "spekseillä"...

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Mahtaa olla vielä raju pito noilla "spekseillä"...
                        Juuri siksihän ne uusittiinkin, pintaa oli mutta eipä paljon sitten muuta löytynytkään
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Havis View Post
                          Juuri siksihän ne uusittiinkin, pintaa oli mutta eipä paljon sitten muuta löytynytkään
                          Originally posted by Havis View Post
                          Renkaat ei ollut lähelläkän sakkorajaa, olisko pintaa ollut joku 3-4 mm. noin silmällä arvioiden. 4 mm reunoilla ja 3 mm keskellä? ehkä?
                          Talvirenkaan minimi pinta on 3mm.

                          Mun mielestä alle 5mm talvirengas on jo loppu.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Havis View Post
                            Omien kokemuksien perusteella sanoisin, että takarenkaissa kannattaa aina pitää vähän korkeampaa painetta kuin edessä, oli kuormaa tai ei. Näinhän se tehtaankin suositus menee.
                            Taitanee yleensä tuo takapään hieman korkeampi minimipainesuositus johtua takapään suuremmasta negatiivisesta camberista.
                            Tällöin renkaan sisärunko joutuu hieman pienemmälle rasitukselle jokaisella pyörähdyksellä.

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Taitanee yleensä tuo takapään hieman korkeampi minimipainesuositus johtua takapään suuremmasta negatiivisesta camberista.
                              Tällöin renkaan sisärunko joutuu hieman pienemmälle rasitukselle jokaisella pyörähdyksellä.
                              Saattaa olla näinkin. Tosin mitä olen havainnut niin suurimmassa osassa automalleja takapaineiden pitäminen vähintään etupaineiden tasolla on eduksi ajon vakaudelle. Riippumatta merkistä ja mallista, etu- tai takavetoisuudesta tai painojakautumasta.

                              Eräs asia johon tällä ilmeisesti halutaan vaikuttaa on väistöliikkeissä takapään linkoutumisen minimointi, luulisin.Näissä tilanteissa kun aliohjautuminen on pieni ongelma perän karkaamiseen verrattuna.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by janke View Post
                                Kuinkas sinulla, kun luin tätä keskustelua alusta ja kun sinulla oli vielä noi 15" renkaat, niin kerroit että kun autollasi menee liikenneympyrään, niin aina perä luistaa tai auto puskee? Tuliko tähän muutosta renkaan koon muutoksella? En nyt jaksa lukea koko aihetta läpi.
                                Kävin nyt ajamassa useissa liikenneympyröissä. Ja autohan meni niissä aikamoisen hyvin. Ei tuntunut puskevan yhtään vaan menee täysin loogisesti eli perä alkaa tulla sivulle ja kaasulla voi hallita luistoa. Piti sitten ajaa muutamassa ympyrässä koko kierros tätä juttua ihmetellessä. ASC+T oli päällä, tuossa se kuitenkin tuntui toimivan hyvin ja antoi perän hillitysti luistaa ilman tehojen leikkausta.

                                Aion jossain vaiheessa laittaa 15" renkaat päiväksi takaisin ja testata miltä ajo sitten tuntuu.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎