Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Lakeson View Post
    Eli Tuulilasi osaa arvostella autojen ajo-ominaisuuksia, mutta taas renkaiden testaamisesta eivät ymmärrä mitään. Olen ymmärtänyt ettet noiden julkaisuista perusta. Omaat ilmeisesti ajokokemusta F10:stä eri rengastuksilla Suomen teillä, kun voit tuohon testiin tukeutua..??

    Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että minun mielestä esim.Tuulilasi lehti ei osaisi testata renkaita???
    Et ainakaan minun sanomanani, mutta ymmärrän toki lukemasi ymmärtämisen vaikeuden.
    Eli ainoa mitä kyseenalaistan ko.testeissä, on se miten ja minkälaisilla painotuksilla Suomeen myytäviä renkaita testataan-
    Eli sitä että renkaat testataan uusina ja tasaisilla, sileillä sekä pitkittäisurattomilla moottoriradoilla+lentokentillä, jolloin testitilanne on mahdollisimman kaukana niistä olosuhteista mihin renkaat kuitenkin juuri Suomessa joutuvat.
    Eli tasan varmasti niillä testivälineillä, niissä olosuhteissa, niillä pistejärjestelmillä/painotuksilla saadaan aina eroteltua se paras ja huonoin tuote. Jossain muussa lehdessä taas pisteytys, painotukset ja testiolosuhteet ovat hieman erilaiset, joten lopputuloskin voi ja usein onkin jopa täysin päinvastainen. Eli optimitotuutta ja sitä kauppa paremmutta ei ole olemassakaan kuin arvostelukyvöttömän kuluttajan korvien välissä.??
    Ei, en siis omaa vielä metrinkään ajokokemusta uudella F10:llä, mutta omaan kymmenien/satojen tuhansien kilometrien ajokokemuksen käytännössä lähes kaikilla Suomessa koskaan myydyllä 17"-20" renkaalla, joten tasan tarkkaan tiedän miten mikäkin tyypillisesti käyttäytyy missäkin.
    En siis missään nimessä kyseenalaista yhtäkään rengastestiä sinällään, vaan se on aina absoluuttinen totuus niillä ehdoilla+niissä olosuhteissa joilla testi tehdään.
    Luotan siis myös Tuulilasin arvioon uuden F10:n koeajoraportista jossa vakioalusta, vakiorenkain oikeastaan haukuttiin maan rakoon juurikin epätäsmällisenä, kun taas 19" pyörin varustetulla alustalla olevan auton ajo-ominaisuudet uraherkkyyttä+vetelyä+tien kallistusten vetoa lukuunottamatta.
    Tämä uusi F10 ei alustaltaan juurikaan poikkea e60:stä jolla minulla taas on TODELLA paljon kokemusta eri vannekoon ja eri valmistajien tuotteista ja ihan saman suuntainen päätelmä tulee myös e60:n kohdalla.
    Eli 17" on vielä selkeä "lullakoko" ja todellinen ajonautinto alkaa siitä ylöspäin mikäli valitaan vetelemätön rengasmerkki/malli.
    Autobild varmasti saakin autotesteissään eri tuloksia koska he testaavat autojaan ajo-olosuhteissa jotka vastaavat sileitä urattomia Suomalaisia moottoriratoja. Siinä suhteessa vertailua ei voi tehdä.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Lakeson View Post
      .
      Alustan suunnitteluun ajo-ominaisuuksia silmällä pitäen käytetään BMW:llä paljon resursseja, (tuotekehitykseen palaa autovalmistajista eniten euroja-%) ilmeisesti aivan turhaan - kukaan ei vaan ole tehtaalla älynnyt suurentaa rengaskokoa ja varustaa esim. uudet F10:t jollain nousevan auringon halpisrenkailla
      Niin....eiköhän ne BMW huippumallien pyörät ole nykyään jo lähtökohtaisesti 19" kokoluokassa ja vuosi vuodelta siihen suuntaan ollaan menossa myös alkaen malleissa kun nyt vakiokoot alkavat 17":sta.
      BMW:kään ei tarvitse varustaa autojaan vetelemättömillä renkailla ihan sen vuoksi että Suomi ja Suomen nastarenkaiden pitkittäisurittuneet tiet on niin mitätön markkina-alue, että tälle ongelmalle ei tarvitse antaa ajatustakaan.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Mikke79 View Post
        Hemi, jos sinä tällä tekstillä ihan tosissasi väität, että kaikki Korealaisten ja Kiinalaisten valmistamat renkaat ovat yhtä hyviä kuin nämä ns.tunnetut merkit niin et voi olla ihan tosissasi asian suhteen.
        Kiinalaisista en tiedä enkä välitä, mutta esim. Korealainen Hankook S1 on
        17"-20" kokoluokissa oikeasti se paras.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Tämä uusi F10 ei alustaltaan juurikaan poikkea e60:stä jolla minulla taas on TODELLA paljon kokemusta eri vannekoon ja eri valmistajien tuotteista ja ihan saman suuntainen päätelmä tulee myös e60:n kohdalla.
          Eikös F10 nimenomaan poikkea alustaltaan vanhemmista 5-sarjan autoista? Pyöräntuennan rakenne on edessä erilainen, kun taas E39 ja E60 näyttää aika samoilta.
          E39 528iA

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by Lakeson View Post
            Höpöhöpö. JOS jollain kehitysrahoja/-tunteja säästävällä yksinkertaisella bolt on -ratkaisulla, kuten rengaskoon suurentamisella, saavutettaisiin etumatkaa muihin valmistajiin, niin kyllä se varmasti tehtäisiin (merkistä riippumatta). Etenkin jos uusi 5-sarjalainen on jo tehtaalta lähtiessään vaarallinen 'lulla'.

            Alustan suunnitteluun ajo-ominaisuuksia silmällä pitäen käytetään BMW:llä paljon resursseja, (tuotekehitykseen palaa autovalmistajista eniten euroja-%) ilmeisesti aivan turhaan - kukaan ei vaan ole tehtaalla älynnyt suurentaa rengaskokoa ja varustaa esim. uudet F10:t jollain nousevan auringon halpisrenkailla.

            niin, hemihän sen tuossa jo totesikin, että kyllähän ne huippumallit on jo valmiiksi isommilla pyörillä... kerrotko miksi näin, jos ei ajo-ominaisuuksien takia?

            takseihin ja taviksia varten, ketä pelottaa iso vannekoko ja sitten näihin pohjola edition malleihin näitä 17" pyöriä

            17" on hyvä koko vielä keskikokoisiin autoihin

            esim. hankookia en kyllä lukisi enää miksikään ping pong renkaaksi, mutta jotain kiinalaisia ei sentään BMW:n ensiasennus renkaaksi enkä kyllä muutenkaan ole puhunut, että ensi asennuksena pitäisi olla itämaiset kumit BMW:n orkkis kumit toimii hyvin hyvillä teillä minne ne on suunniteltukin.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by TJJ View Post
              Eikös F10 nimenomaan poikkea alustaltaan vanhemmista 5-sarjan autoista? Pyöräntuennan rakenne on edessä erilainen, kun taas E39 ja E60 näyttää aika samoilta.
              Lähinnä tarkoitinkin juuri alustojen geometrisiä ominaisuuksia, jolloin ainakin ennakkomaistien perusteella itse alustan toiminta pitäisi olla hyvinkin saman tyyppinen kun 500-satkussa on ollut jo vuodesta -96.
              Aikahan sen sitten näyttää minkä tyyppinen se tarkalleen on kunhan itsekkin pääsen niitä lähitulevaisuudessa ruuvaamaan/säätämään/testaamaan, mutta, näin lehdistön ensitestienkin jälkeen samankaltaisuus näyttäisi olevan ilmeinen.
              En kuitenkaan usko sitä että jos nyt e60:n se nautinnollisin kesäpyörän vannekoko on 19" ja siitä alaspäin mikäli uraherkkyyttä ei haluta, alkaa myös tietty epästabiilius korostumaan, uudessa F10:ssä asiat olisivat jotenkin ratkaisesvasti toisin.
              Tästä syystä tuo tuulilasin Suomessa ja Suomalaisissa tyyppiolosuhteissa ajama F10:n testi ja siitä saadut johtopäätöksen alustan+rengastuksen osalta oli erityisen mielenkiintoinen.
              Toiki se oli tiedossa että testissä ko.auton alla oleva GoodYear:n exelence on jo uutena lähes hengenvaarallinen vetelijä tien kallistuksissa ja pitkittäisurissa, joten se ei toki ollut uutinen.
              Se tavallaan oli uutinen että nyt kerrankin Tuulilasi niin selkeästi dissasi tuon vakioalustan vakiokokoisin pyörin, juuri niin kuin asiat ovat olleet jo pitkään mm.e60:n osalla, vaikka "suurelle yleisölle" siitä ei paljon ole kirjoiteltukaan.
              Ilmeisesti tämä nyt johtuu oikeasti siitä että kaikki Tuulilasin ennakkomaistit ko.autosta olivat juuri 17" pyörillä, jolloin alustan kuviteltiin ottaneen takapakkia suhteessa loistavaan e39/e60 alustaan.
              Nyt kuitenkin kun Bemarilla älyttiin antaa testiin 19" rengastuksella oleva versio, ei ylisanoja ajettavuuden suhteen säästelty....vaikka vetely Suomalaisissa tiekallistuksissa+urissa olikin lähes hengenvaarallisen voimakasta.
              Itse kun tuon oman e60:n vuoden/parin sisällä vaihdan F10:iin, luulisin että nyt otan ensimmäiseksi käyttörenkaaksi ainakin heti ensiksi kokeiluun Korealaisen 20" kokoluokan, kun nyt kaikissa perheen autoissa käyttörengaskoot ovat 19" Korealainen kesällä sekä 18" Nokialainen nasta talvella ja siis ihan puhtaasti ajamisen ilosta.

              Comment

              • Lakeson
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 649
                • Jyväskylä

                Originally posted by Hemi View Post
                Niin....eiköhän ne BMW huippumallien pyörät ole nykyään jo lähtökohtaisesti 19" kokoluokassa ja vuosi vuodelta siihen suuntaan ollaan menossa myös alkaen malleissa kun nyt vakiokoot alkavat 17":sta.
                BMW:kään ei tarvitse varustaa autojaan vetelemättömillä renkailla ihan sen vuoksi että Suomi ja Suomen nastarenkaiden pitkittäisurittuneet tiet on niin mitätön markkina-alue, että tälle ongelmalle ei tarvitse antaa ajatustakaan.
                Lähtökohtaisesti pysytään edelleen 17" luokassa. Huippumalleissakaan ei olla 19" luokassa. Mikäli F10:n huippumalli on 550i, puhutaan kokoluokasta 18". Mitä lähemmäksi mennään huippumalleja, sitä vähemmän niillä autoilla ajetaan pitkittäisurautuneita 'tavisten teitä'. Miksiköhän?

                Eli jos Suomi olisi suurempi markkina-alue, BMW voisi varustaa autonsa muljuamattomilla kumeilla. Ymmärtääkseni F10 premium kärrynä on suunniteltu suurillekin baananopeuksille, joten en ymmärrä miksei siinä ole moisten nopeuksien vaatimaa rengastusta. Samalla tavalla se muljuaa väistökokeissa Saksassakin, jos yleensä siihen on taipuvainen.

                Tuntuu että joillekin paras autovalinta olisi tyyliin Italialainen urheiluauto madallettuna, kun nämä bemut nyt tuntuvat olevan niin kovin hautausautoja. Italialaisissa on 19" renkaat, ja ilmeisesti puhtaasti mukavuussyistä.
                Ei mopolla mahottomia..

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Lakeson View Post
                  Lähtökohtaisesti pysytään edelleen 17" luokassa. Huippumalleissakaan ei olla 19" luokassa. Mikäli F10:n huippumalli on 550i, puhutaan kokoluokasta 18". Mitä lähemmäksi mennään huippumalleja, sitä vähemmän niillä autoilla ajetaan pitkittäisurautuneita 'tavisten teitä'. Miksiköhän?

                  Eli jos Suomi olisi suurempi markkina-alue, BMW voisi varustaa autonsa muljuamattomilla kumeilla. Ymmärtääkseni F10 premium kärrynä on suunniteltu suurillekin baananopeuksille, joten en ymmärrä miksei siinä ole moisten nopeuksien vaatimaa rengastusta. Samalla tavalla se muljuaa väistökokeissa Saksassakin, jos yleensä siihen on taipuvainen.

                  Tuntuu että joillekin paras autovalinta olisi tyyliin Italialainen urheiluauto madallettuna, kun nämä bemut nyt tuntuvat olevan niin kovin hautausautoja. Italialaisissa on 19" renkaat, ja ilmeisesti puhtaasti mukavuussyistä.
                  Ihan mielenkiinnosta?
                  Oletko itse milloinkaan ajanut e60:iä 19" rengastuksella?

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ihan mielenkiinnosta?
                    Oletko itse milloinkaan ajanut e60:iä 19" rengastuksella?
                    En ole.
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Täryjyrän 2. vaihekin alkaa olla valmis eli madallussarja on asennettu ja kulmia säädelty. Ei tuosta nyt sitä pelättyä täryjyrää tullut, madallus ei vaikuttanut jousitusmukavuuteen.

                      Aikamoinen ero 16" renkaisiin ja vakioalustaan verrattuna on mutkatiellä, ennen mentiin renkaat pidon rajalla, kori vinossa ja epämääräinen tunne päällä. Nyt mutkiin voi ajaa huomattavan kovaa, auto ikäänkuin imee paremmin tiehen mitä kovempaa ajaa ja tekeekin vaan mieli painaa mutkissa lisää kaasua.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2061
                        • Pirkanmaa

                        Näihin ikuisiin rengaskoko-tappeluhin voisin lisätä oman näkemyksen/kokemuksen.

                        Eli mulla on 530d ja rengaskokona TÄLLÄ HETKELLÄ 225/50-17, päätin kuitenkin työni puolesta vähän pelleillä ja heitin jotkut random 225/45-17, kun niitä niin on täällä haukuttu.
                        Tähän tulee + ja - rengaskoosta.
                        225/45-17
                        + Auto madaltui ja tuli hieman urheilullisempi look matalamman kumin myötä
                        + Autosta tuli parempi ajettava MUTKATEILLÄ
                        + Kiihtyvyys ehkä persdynossa hieman parani
                        - Vetää kuin sokea hullu uraisella pellolla
                        - Nopeusmittari heittää pirusti
                        - Kovat ajaa normaaliajossa, eivät jousta yhtään pomppuisella tiellä

                        225/50-17
                        + Hyvät ajaa normaaliajossa, mukavan pehmeät
                        + Korjaa entisestään nopeusmittarin virhettä
                        - Ihan pirun tyhmä näköiset kun liian isot pyöräkoteloihin ja vanteiden ympärille
                        - Saa pitää pirullisia rengaspaineita, muuten auto on kuin lihavan neekerin perse liukkaalla mukulakivellä..

                        Lopputulos: 235/45-17, täydellinen kompromissi!!
                        En ole vielä kokeillut kokoa, mutta ensi kesäksi alle, varmasti täydellinen rengas tähän autoon, onhan tuo alkuperäinen koko
                        Last edited by Jax_KiBez; 08-06-2010, 07:00.
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Jax_KiBez View Post
                          Näihin ikuisiin rengaskoko-tappeluhin voisin lisätä oman näkemyksen/kokemuksen.

                          Eli mulla on 530d ja rengaskokona TÄLLÄ HETKELLÄ 225/50-17, päätin kuitenkin työni puolesta vähän pelleillä ja heitin jotkut random 225/45-17, kun niitä niin on täällä haukuttu.
                          Tähän tulee + ja - rengaskoosta.
                          225/45-17
                          + Auto madaltui ja tuli hieman urheilullisempi look matalamman kumin myötä
                          + Autosta tuli parempi ajettava MUTKATEILLÄ
                          + Kiihtyvyys ehkä persdynossa hieman parani
                          - Vetää kuin sokea hullu uraisella pellolla
                          - Nopeusmittari heittää pirusti
                          - Kovat ajaa normaaliajossa, eivät jousta yhtään pomppuisella tiellä

                          225/50-17
                          + Hyvät ajaa normaaliajossa, mukavan pehmeät
                          + Korjaa entisestään nopeusmittarin virhettä
                          - Ihan pirun tyhmä näköiset kun liian isot pyöräkoteloihin ja vanteiden ympärille
                          - Saa pitää pirullisia rengaspaineita, muuten auto on kuin lihavan neekerin perse liukkaalla mukulakivellä..

                          Lopputulos: 235/45-17, täydellinen kompromissi!!
                          En ole vielä kokeillut koko, mutta ensi kesäksi alle, varmasti täydellinen rengas tähän autoon, onhan tuo alkuperäinen koko
                          Tässä nyt vertaillaan e39:iin väärän kokoisia pyöriä keskenään?
                          Se 235/45-17" ei ole mikään komromissi, vaan se OIKEA rengaskoko e39:iin.

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            Nimenomaan tätä tarkoitin, vähän sarkasmin kukkaa oli tekstissäni eli nuo koot olis vääränkokoisia "vaihtoehtokokoja" ja täydellinen "kompromissi" on autoon OIKEA koko
                            Mulla nimittäin edellinen omistaja lyönyt kesä- että talvirenkaiksi tuon 225/50, nyt vaan ens kesäksi ostamaan oikeaa pyörää.
                            Last edited by Jax_KiBez; 08-06-2010, 07:01.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Täryjyrän 2. vaihekin alkaa olla valmis
                              OT: Mietinkin aamulla että tutun näköinen auto oli Tourulan valoissa mutta ei se voinut olla TJJ kun alla oli blingblingia ja muutenkin kärry oli lähempänä maan pintaa
                              ---

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Ongelma on näissä keskusteluissa että osa puhuu viiden vuoden takaisista 16" ja osa 20" renkaista ja sitten tapellaan kumpi -samaa merkkiä- oleva on parempi..Eli pitäisi puhua täsmälleen samasta tuotteesta (merkki, malli, koko ikä) että saisi jotain järkevää keskustelua aikaiseksi.

                                Nyt kun puhutaan että ne mitkä eivät pärjää testeissä olisivat oikeasti ne paremmat kumit (vain tietyissä kokoluokissa!) niin missähän voi ihailla 18",19",20" tuuman renkailla tehtyjä testejä? Ainakaan suomessa näitä ei ole niin oiskohan linkkejä? Autobildissähän tais olla mut ne nyt voi jättää omaan arvoonsa ja linkkaamatta. kiitos

                                Mikähän on muuten syynä ettei valmistajat käytä edes optioina kovin suuria rengaskokoja? Ymmärrän kyllä että jopa yksi euro ! ratkaisee myös F10 hintaluokassa tuotteen rakenteen (valmistuskustannukset ovat vain pieni osa hintaa, raffisti 30%). Mutta koska 17" ja 18" ero on aika radikaali niin miksi ihmeessä tuohon on valittu 17" noinkin suureen autoon.
                                Last edited by Vanquish; 08-06-2010, 19:51.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎