Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    Originally posted by Siankarlo View Post
    EDIT: 174000, oikeastaan turhaan nostin tuon äänekkyyden esille, kyllähän E39 vielä noilla 18" renkaillakin on hiljaisempi kuin moni muu. Pelkästään siitä syystä en vaihtaisi kokoa. Suurempi tekijä on vetely, kovuus ja uriin hakeutuminen, jotka kyllä johtuvat nimenomaan liian leveästä ja matalasta profiilista.
    Vetelyn ja uriin hakemisen saat pois vaihtamalla rengasmerkkiä.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      Originally posted by Siankarlo View Post
      Vai olisko sittenkin se 17".
      Riippuu varmaan lähinnä siitä, häiritseekö nopeissa suunnanmuutoksissa sivusuuntainen vellominen vai ei. E39 alla ei kokemusta, mutta muissa ajamissani saman kokoluokan autoissa 16" kyllä on tässä suhteessa ihan erilainen kuin oma E39 17" renkailla.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • mixxis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2009
        • 1877
        • Jyväskylä / Uurainen

        Sellaanen käsitys että leveempi nakki tuo paremmin ( eli pahemmin) esiin pienimmätkin alustan väljyydet juurikin esim. vetelyllä... ja tietysti on tarkempi myös esim. rengaspaineitten suhteessa ajettavuuteen. Kesällä oli (edellisessä autossa) 17" 265/40 & 235/45 rengastus ja olipahan kauhee ajella Suomen laadukkailla asfalttiteillä ennenkun meni joka helkkarin pusla ja tukivarsi uusiks auton alle... e39 tourinki ja Ventus Sport kumet.

        Sitten myin auton.
        ___________________________________
        __________________________________________________
        At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



        [ Focus stw ]
        [ A6 C7 3.0tdi Q ]

        Comment

        • 174000
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2008
          • 1176
          • Tuusula

          Originally posted by Siankarlo View Post
          Auto kävi juuri nosturilla eikä alustassa ole isommin väljää missään eikä mitään ole rikki.
          Kyllähän nämä saa kuulemma vetelemättömiksi isollakin rengastuksella. Pienetkin välykset kyllä tuntuu ajossa juuri vetelynä ja epämääräisyytenä, varsinkin jos on referenssiä autoon, jossa alusta on välyksetön. Tosin kyllähän rengasmerkki ja kunto tietysti vaikuttavat. Näistä löytyy searchillä paljon tarinaa.

          Itse suosisin tuota 235/45/17 kokoa ja sellaiset talvirenkaat on tässä itsellänikin etsinnässä 16" tilalle.
          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
          '02 VW Golf 1.4i
          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Ei siellä tartte olla väljää että vetelee. Edessä alatukivarsien puslista kun repeää pusla, siinä ei ole tippaakaan väljää mutta se on paljon löysempi kuin ehjä. Kyllä muuten vetelee sen jälkeen. Toinen klassikko on taka-akseliston puslat, saavat olla todella hirveässä kunnossa ennenkuin on väljää, mutta vetelyä aiheuttavat jo paljon ennen.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8258
              • Järvikylä (Nakkila)

              Originally posted by Cell View Post
              Ei siellä tartte olla väljää että vetelee. Edessä alatukivarsien puslista kun repeää pusla, siinä ei ole tippaakaan väljää mutta se on paljon löysempi kuin ehjä. Kyllä muuten vetelee sen jälkeen. Toinen klassikko on taka-akseliston puslat, saavat olla todella hirveässä kunnossa ennenkuin on väljää, mutta vetelyä aiheuttavat jo paljon ennen.
              nimenomaan, ja omien kokemuksien mukaan edes katsastusinssi ei löydä rikkinäisiä puslia bemareista ennen kuin ovat silminnähden rikki = pusla ollut paskana jo viimeiset 50tkm.. juurikin siitä syystä että löystyvät ensin ja vasta ajan myötä pintakerros repeää..

              esim. sigun e34 oli juuri katsastettu kun sen ostin, hitaasta vauhdista jarruttaessa apukuskinpuolen etupyörä pääsi liikkumaan ~5cm taaksepäin ja kun sitten korjattiin niin pusla näytti päällepäin ihan virheettömälle :think
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                Urakäytökseen matalissa profiileissa vaikuttaa renkaan kulutuspinnan olkapään jyrkkyys. Mitä pyöreämpiolkaisempi kulutuspinta, sen immuunimpi urille. Yleensä kaikkien renkaiden olka muuttuu kuluessaan jyrkemmäksi, ja sen takia uraherkkyys monesti lisääntyy renkaiden kuluessa.

                Omassa E39:ssa esim Hankook Ventus K107 S1 Evo tai Maxxis MA-Z4S Victra renkailla ei havaittavaa ura- tai rengasmeluongelmaa (koko 235/45 17").
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Siankarlo
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 133
                  • Helsinki

                  Kiitos kommenteista, paljon hyvää asiaa. Saattaisi se 17" olla kuitenkin ehkä ulkonäkösyistä parempi vaihtoehto kuin 16", jos vaan jostain löytyisi alkuperäiset M-sport vanteet tai hyvät replicat :think ... olisivat omaan makuun sopivan näköiset.

                  Mutta mutta. Mitenkäs kapean renkaan noille M-sporteille pystyy kohtuudella virittämään. 215? Vai onko pakko ottaa 225 tai jopa leveämpi...?

                  Varmasti ainakin lievää löysyyttä löytyy tämänkin auton puslista ja jossakin välissä ennen kesää on tarkoitus uusia kaikki vähänkin epäilyttävä alustan kulutusosista. Mutta senkin jälkeen ajellaan maltillisilla rengastuksilla, kestääpänhän paikat pidempään ehjinä.
                  2012 F11 530DAt Xdrive
                  Ex 2002 E39 530DAt

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Originally posted by Siankarlo View Post
                    Mitenkäs kapean renkaan noille M-sporteille pystyy kohtuudella virittämään. 215? Vai onko pakko ottaa 225 tai jopa leveämpi...?
                    Jos tarkoitat Style 66 -vanteita niin nehän on 8" leveät (ja takana 9" sedanissa vakiona). Paras koko on tietysti alkuperäinen 235/45R17. Tuossa koossa ei ole sopivilla renkailla mitään ongelmaa uraherkkyydestä.

                    Talvirenkaina olen itse käyttänyt 225/50R17 joka on halkaisijaltaan liian suuri ja näyttää siksi vähän hassulta. 215/50R17 ois taas halkaisijaltaan oikea, mutta vähän turhan kapea 8" vanteelle (jos toki mahdollinen ja varmasti laillinenkin vielä). Alkuperäinen koko olisi nyt mun valinta myös talvirenkaille.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 18-10-2010, 22:26.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Jos noi nykiset 18" kumit on GY F1 Asymmetricit niin eivät tosiaan ole kumit sieltä hiljaisimmasta päästä. Älä nyt hyvänen aika pilaa hienoa autoa millään lullarenkailla. Vähintään ne 17" sinne alle. En kyllä usko että 18:llakaan mitään ongelmaa ole jos kaikki on kunnossa ja sopivat kumit päällä.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Siankarlo View Post
                        ...Taidan kallistua ottamaan 225/55 16" vanteella. Jos menee liian pehmeäksi niin sitten menee. Vai olisko sittenkin se 17". Renkaiden laadussa en ole ikinä säästänyt, enkä säästä nytkään.
                        Niin...mukavuudenkin voi ymmärtää niin erilailla, mutta jos heteka edustaa muutenkin ultimatum mukavuuden huippua, niin sitten renkaankin pitää e60:ssä olla 16":



                        17" on kuitenkin se ehdoton minimi e60:iin ja mikäli ajamisesta itsestään haluaa myös nauttia on 18" minimi. Tietysti tämäkin on hieman kiinni siitä mitä tarkoitat renkaiden "laadulla" ja mikä on "mielikuvalaatua"?
                        Last edited by Hemi; 19-10-2010, 00:25.

                        Comment

                        • Kähmy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 422
                          • Kempele

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Jos noi nykiset 18" kumit on GY F1 Asymmetricit niin eivät tosiaan ole kumit sieltä hiljaisimmasta päästä. Älä nyt hyvänen aika pilaa hienoa autoa millään lullarenkailla. Vähintään ne 17" sinne alle. En kyllä usko että 18:llakaan mitään ongelmaa ole jos kaikki on kunnossa ja sopivat kumit päällä.
                          Itselläni oli jotensakin sama auto (2001 530dAT M-alustalla) ja laitoin alle uudet 18" M-replicat uusilla GY F1:llä. Elämäni ehkä pahin investointi. Löysi joka uran ja melua riitti. Auto meni myyntiin, ennenkuin ehdin korjata virheeni.

                          Nykyiseen (530iAT "m-sport alusta") vaihdoin juuri 17" 235/45/17 uudet renkaat ja auto on loistava ajaa, eli ei oma suositukseni on juuri tuo em. Jo ulkonäöllisistäkin seiskoista!

                          -Kähmy
                          e46 325xi
                          Yamaha FZR 1000 EXUP
                          ex-e39 530i Touring

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Kähmy View Post
                            Itselläni oli jotensakin sama auto (2001 530dAT M-alustalla) ja laitoin alle uudet 18" M-replicat uusilla GY F1:llä. Elämäni ehkä pahin investointi. Löysi joka uran ja melua riitti. Auto meni myyntiin, ennenkuin ehdin korjata virheeni.

                            Nykyiseen (530iAT "m-sport alusta") vaihdoin juuri 17" 235/45/17 uudet renkaat ja auto on loistava ajaa, eli ei oma suositukseni on juuri tuo em. Jo ulkonäöllisistäkin seiskoista!

                            -Kähmy
                            Ongelmasi ei nyt vain todellakaan johtunut 18" vannekoosta, vaan täydellisen väärästä rengasmerkistä/mallista Suomen ajo-olosuhteisiin.
                            Näin varsinkin mikäli samalla ei muutettu alustakulmia vastaamaan euroopplaista 18" rengasta, joka vaatii toleranssialueella mm.maksimaalisen vähän negatiivista camberia.
                            e39:n saa todellakin kulkemaan helposti kuin juna ja 100% täydellisen tunteettomasti urille sekä huippumukvasti 18" rengastuksella, mikäli rengasmerkki/malli sekä alustakulmat ovat ko.renkaalle oikeat.
                            Perus 16":n renkaan alustakulmilla ja eurooppalaisella Sport segmentin renkaalla...ei toivoakaa.n
                            Last edited by Hemi; 20-10-2010, 13:34.

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1637

                              Tätä on nyt Hemi (sinunkin ohjeiden mukaisesti) yritetty metsästää vuosia, siis vetelemätöntä bemaria jossa on yli 225 renkaat, enkä ole onnistunut.

                              Kun vaihtaa alle talvirenkaat (205/60/16) niin meno on mukavaa ja hiljaista. Ajettavuus ei kärsi ollenkaan, kun en näe järkeä vedellä mutkiin talvirenkailla ylipäätään. Muutamaan kertaan on hirveä väistetty ilman draamaa.

                              17" on mielestäni maksimi ja 225 leveys. Olen ajanut nyt useilla "vetelemättömillä" autoilla ja ilmeisesti käsite on erilainen eri ihmisillä...

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by MarttiKK View Post
                                Tätä on nyt Hemi (sinunkin ohjeiden mukaisesti) yritetty metsästää vuosia, siis vetelemätöntä bemaria jossa on yli 225 renkaat, enkä ole onnistunut.

                                Kun vaihtaa alle talvirenkaat (205/60/16) niin meno on mukavaa ja hiljaista. Ajettavuus ei kärsi ollenkaan, kun en näe järkeä vedellä mutkiin talvirenkailla ylipäätään. Muutamaan kertaan on hirveä väistetty ilman draamaa.

                                17" on mielestäni maksimi ja 225 leveys. Olen ajanut nyt useilla "vetelemättömillä" autoilla ja ilmeisesti käsite on erilainen eri ihmisillä...
                                Niin, kuka on "metsästänyt" ja miten?
                                LUPAAN että jo ihan tätäkin saittia lukemalla löydät aika paljon vetelemättömiä=urille TÄYSIN tunteettomia bemareita yli 225-leveyden renkailla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎