Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Siankarlo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 133
    • Helsinki

    Omalta osaltani homma alkaa olla selvä - alle tulee 17" vanteille 225 leveät kumit, vaikuttaisi omille mieltymyksilleni parhaalta kompromissilta, kuitenkin alkuperäistä Exclusive-varustelua tuuman suuremmat vanteet. Tämä ikävä kyllä taitaa sulkea pois M-sport (Style 66) -setin, joissa takana on 9" leveä vanne (korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö 225 ole 9" vanteelle liian kapea rengas?)

    Ottamatta siis mitenkään kantaa siihen, millä kumilla E39:n saa tunteettomaksi urille ja vetelemättömäksi. Nyt taitaa lopulta olla kyse kuitenkin omista henkilökohtaisista mieltymyksistäni ja tietystä realismista suomalaisen tieverkon laadun suhteen.
    2012 F11 530DAt Xdrive
    Ex 2002 E39 530DAt

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      Originally posted by Siankarlo View Post
      Omalta osaltani homma alkaa olla selvä - alle tulee 17" vanteille 225 leveät kumit, vaikuttaisi omille mieltymyksilleni parhaalta kompromissilta, kuitenkin alkuperäistä Exclusive-varustelua tuuman suuremmat vanteet. Tämä ikävä kyllä taitaa sulkea pois M-sport (Style 66) -setin, joissa takana on 9" leveä vanne (korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö 225 ole 9" vanteelle liian kapea rengas?)

      Ottamatta siis mitenkään kantaa siihen, millä kumilla E39:n saa tunteettomaksi urille ja vetelemättömäksi. Nyt taitaa lopulta olla kyse kuitenkin omista henkilökohtaisista mieltymyksistäni ja tietystä realismista suomalaisen tieverkon laadun suhteen.
      Eihän sinne taakse ole pakko sitä 9" leveätä vannetta laittaa..onhan noita jatkuvasti myynnissä pelkkiä 8" leveitäkin sarjoja.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Siankarlo View Post
        Omalta osaltani homma alkaa olla selvä - alle tulee 17" vanteille 225 leveät kumit, vaikuttaisi omille mieltymyksilleni parhaalta kompromissilta, kuitenkin alkuperäistä Exclusive-varustelua tuuman suuremmat vanteet. Tämä ikävä kyllä taitaa sulkea pois M-sport (Style 66) -setin, joissa takana on 9" leveä vanne (korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö 225 ole 9" vanteelle liian kapea rengas?)

        Ottamatta siis mitenkään kantaa siihen, millä kumilla E39:n saa tunteettomaksi urille ja vetelemättömäksi. Nyt taitaa lopulta olla kyse kuitenkin omista henkilökohtaisista mieltymyksistäni ja tietystä realismista suomalaisen tieverkon laadun suhteen.
        e39:iin ei saa oikean kokoista 225-leveyden 17" rengasta?
        Mikä olikaan vaihteistosi ja autosi ikä?
        Eli jos 9/98-uudempi ja bensakoneella, niin latikko ei välttämättä tule pitkässä juoksussa toimimaan varsinkaan 225/45-17" vierintäkehältään näillä e39:iin alikokoisilla pyörillä. 225/50-17" on taas lähinnä traktorin pyörää, eli e39:iin ei 225-leveyksistä pyörää 17" vannekoossa ole olemassakaan...mikäli kyse oli/on e39:stä?

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          Autohan siis on 2002 E39 530dA Touring Exclusive.

          Tarkennas vähän, siis meinaatko että 225/50 17" kokoa ei ole saatavana tai että se jotenkin sekoittaisi auton systeemit? Eikö tässä vierintäkehä ole just sama kuin alkuperäisessä (muistaakseni) 16" 60-sarjalaisessa, joka siis edustaa tehtaan näkemystä asiassa?? :think

          Vai viittaatko siihen, että 50-sarjainen on vaan lähtökohtaisesti makuusi liian korkea profiili? Jos näin on, niin tässä meillä vain on eri maku, enkä minäkään luovu omastani .
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • Siankarlo
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 133
            • Helsinki

            Ok, täytyy seurata jos kävelisi vastaan. Tähän mennessä olen löytänyt vain noita 8"+9" -yhdistelmiä, kuvittelin että tämä on ainoa vaihtoehto. Kiitos vinkistä.

            Originally posted by Robi View Post
            Eihän sinne taakse ole pakko sitä 9" leveätä vannetta laittaa..onhan noita jatkuvasti myynnissä pelkkiä 8" leveitäkin sarjoja.
            2012 F11 530DAt Xdrive
            Ex 2002 E39 530DAt

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              E39 speksikokohan on sama kuin E34, eli 205/65-15 tai 225/55-16 ? Eli 225/50-17 on silloin täysin oikea koko ?
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Peltsii View Post
                E39 speksikokohan on sama kuin E34, eli 205/65-15 tai 225/55-16 ? Eli 225/50-17 on silloin täysin oikea koko ?
                ...sanoo "rengasmies", mutta ei todellakan ole oikea koko.

                Originally posted by Siankarlo View Post
                Autohan siis on 2002 E39 530dA Touring Exclusive.

                Tarkennas vähän, siis meinaatko että 225/50 17" kokoa ei ole saatavana tai että se jotenkin sekoittaisi auton systeemit? Eikö tässä vierintäkehä ole just sama kuin alkuperäisessä (muistaakseni) 16" 60-sarjalaisessa, joka siis edustaa tehtaan näkemystä asiassa?? :think

                Vai viittaatko siihen, että 50-sarjainen on vaan lähtökohtaisesti makuusi liian korkea profiili? Jos näin on, niin tässä meillä vain on eri maku, enkä minäkään luovu omastani .
                Eli, e39:n renkaan speksi ulkohalkaisija perustuu 205/65-15":sta saatuun ulkohalkaisijaan joka on 646mm (vierintäkehä siis 2033mm).
                225/50-17" halkaisija on 656mm joka on siis tuota vakioulkohalkaisijaa jo 10mm suurempi. Tämä tuntuu ehkä numeralisesti pieneltä erolta, mutta ihan sitä se ei kuitenkaan käytännössä ole.
                Ok, nyt kun kyseessä on Diesel(GM-laatikko) ja tuo 10mm on suurempaan päin, mitään ongelmia tuskin syntyy, mutta esim.latikon lukittumista ja sen tarkkaa ajankohtaa suhteessa mittarinopeuden näyttämään kannattaa varmistaa kun kilsoja uusilla "väärän kokoislla" kumeilla on +1000km takana.
                Eli katso ennen vaihtoa millä mittarinäyttämän nopeudella askin lukitus tapahtuu ja pistä se muistiin. Seuraa muutenkin laatikon vaihtokohdat+käyttäytyminen orggiskokoisilla jotta jos ongelmia tulee, tiedetään mistä ne ovat lähtöisin ENNEN kuin tuo dieselaski on luistatellut itsensä loppuun.
                Kuten totesin, yleensä ongelmia ei tule diesel askilla, eikä silloin kun mennään isompan suuntaan. Bensakoneelle ja uudemmalle ZF askille tuo 10mm.n pienempään meno eli 225/45-17" on joskus myrkkyä (halkaisija vain 634mm/ -12mm)
                Ainoa oikea ja lähin 17" ulkohalkaisija/vierintäkehähän tulee e39:iin 235/45-17":sta jonka ulkohalkaisija on 643mm, jolloin ero jää n.3mm:iin.
                Tämä on kuitenkin hyvä tiedostaa Ennen renkaiden ostoa, mikäli siinä hyllyssä kuitenkin lepää saman hintaiset oikean kokoiset 235/45-17".set.
                Last edited by Hemi; 21-10-2010, 13:30.

                Comment

                • jsa014
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1651
                  • Turun Pallivaha

                  Originally posted by Hemi View Post
                  ...sanoo "rengasmies", mutta ei todellakan ole oikea koko.



                  Eli, e39:n renkaan speksi ulkohalkaisija perustuu 205/65-15":sta saatuun ulkohalkaisijaan joka on 646mm (vierintäkehä siis 2033mm).

                  Ainoa oikea ja lähin 17" ulkohalkaisija/vierintäkehähän tulee e39:iin 235/45-17":sta jonka ulkohalkaisija on 643mm, jolloin ero jää n.3mm:iin.
                  .
                  215/50R17 OD 646,8mm, ero 0,8mm

                  EDIT: ja 205/65R15 OD ei ole 646mm vaan 647,5mm.
                  Last edited by jsa014; 21-10-2010, 15:22.
                  316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Originally posted by Hemi View Post
                    ...sanoo "rengasmies", mutta ei todellakan ole oikea koko.


                    Ero on aika pieni, samanverran kun 235/45-17
                    Last edited by Peltsii; 21-10-2010, 17:04.
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by jsa014 View Post
                      215/50R17 OD 646,8mm, ero 0,8mm

                      EDIT: ja 205/65R15 OD ei ole 646mm vaan 647,5mm.
                      Nyt oli kyse 225-leveyden 17" renkaista?
                      205/65-15" renkaan speksi vakiohalkaisija on kuin onkin 646mm....joka on siis myös e39:n vakio

                      Comment

                      • Babitzin
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 463
                        • Kuopio

                        Originally posted by Hemi View Post
                        .
                        Eli, e39:n renkaan speksi ulkohalkaisija perustuu 205/65-15":sta saatuun ulkohalkaisijaan joka on 646mm (vierintäkehä siis 2033mm).
                        225/50-17" halkaisija on 656mm joka on siis tuota vakioulkohalkaisijaa jo 10mm suurempi. Tämä tuntuu ehkä numeralisesti pieneltä erolta, mutta ihan sitä se ei kuitenkaan käytännössä ole.
                        Ok, nyt kun kyseessä on Diesel(GM-laatikko) ja tuo 10mm on suurempaan päin, mitään ongelmia tuskin syntyy, mutta esim.latikon lukittumista ja sen tarkkaa ajankohtaa suhteessa mittarinopeuden näyttämään kannattaa varmistaa kun kilsoja uusilla "väärän kokoislla" kumeilla on +1000km takana.
                        Eli katso ennen vaihtoa millä mittarinäyttämän nopeudella askin lukitus tapahtuu ja pistä se muistiin. Seuraa muutenkin laatikon vaihtokohdat+käyttäytyminen orggiskokoisilla jotta jos ongelmia tulee, tiedetään mistä ne ovat lähtöisin ENNEN kuin tuo dieselaski on luistatellut itsensä loppuun.
                        Kuten totesin, yleensä ongelmia ei tule diesel askilla, eikä silloin kun mennään isompan suuntaan. Bensakoneelle ja uudemmalle ZF askille tuo 10mm.n pienempään meno eli 225/45-17" on joskus myrkkyä (halkaisija vain 634mm/ -12mm)
                        Ainoa oikea ja lähin 17" ulkohalkaisija/vierintäkehähän tulee e39:iin 235/45-17":sta jonka ulkohalkaisija on 643mm, jolloin ero jää n.3mm:iin.
                        Tämä on kuitenkin hyvä tiedostaa Ennen renkaiden ostoa, mikäli siinä hyllyssä kuitenkin lepää saman hintaiset oikean kokoiset 235/45-17".set.
                        Mulla on e39:ssä alla 225/50-16 talvirenkaat, edessä ja takana. Joten itsellä herää tyhmä kysymys, miten se auto tietää rengaskoon ja sitämyöten menee laatikko sekaisin?:think Koska eikös se pyörä pyöri yhtäkovaa rengaskoosta riippumatta, todellinen nopeus vaan heittää?:think Vierintäkehän heittoa tulee kyllä noilla renkailla ~50mm pienempään suuntaan.
                        Viikon on ollut nyt talvikumit alla ja laatikossa ei ole ollut mitään huomautettavaa. Lukittuu edelleen siinä n.88-89 mittarinopeudessa. Tiedän kyllä että koko on väärä ko autoon, mutta omaan makuun sopiva(ja onpahan mukavan matala.)
                        F20 118i M-sport
                        E63 M6
                        Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                        Comment

                        • Siankarlo
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 133
                          • Helsinki

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ainoa oikea ja lähin 17" ulkohalkaisija/vierintäkehähän tulee e39:iin 235/45-17":sta jonka ulkohalkaisija on 643mm, jolloin ero jää n.3mm:iin.
                          Tämä on kuitenkin hyvä tiedostaa Ennen renkaiden ostoa, mikäli siinä hyllyssä kuitenkin lepää saman hintaiset oikean kokoiset 235/45-17".set.
                          Kiitos tarkennuksesta. Itse olen maallikkona kuvitellut kaavamaisesti, että kaikki on ok kunhan vanteen tuumakoon ja profiilin paksuuden summa pysyy samana - eli että esim. 16" vanne 60-sarjalaisella = 17" vanne 50-sarjalaisella. Ilmeisesti siis asia ei ole kuitenkaan ihan näin yksiselitteinen?

                          Kuinka tarkkaa tämä nyt on, siis pelkkä kulutuspinnan kuluminenhan renkaan käyttöiän aikana voi tehdä jopa yli 10mm muutoksen tuohon halkaisijaan?

                          Löytyykö jostain taulukko, josta nuo eri kombinaatioiden halkaisijat näkee suoraan?
                          2012 F11 530DAt Xdrive
                          Ex 2002 E39 530DAt

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            Originally posted by Siankarlo View Post
                            Löytyykö jostain taulukko, josta nuo eri kombinaatioiden halkaisijat näkee suoraan?
                            Käytä tota niin saat ihan minkä tahansa renkaan koon selville

                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              Originally posted by Hemi View Post
                              205/65-15" renkaan speksi vakiohalkaisija on kuin onkin 646mm....joka on siis myös e39:n vakio
                              205*0,65 = 133,25
                              133,25*2 = 266,5
                              266,5+15*25,4 = 647,5

                              Ilmeisesti sekä minä että netin rengaslaskurit, mm tuo edellisen postauksen, olemme väärässä, koska jos sinä sanot että se on 646 niin se on FAKTA.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Babitzin View Post
                                Mulla on e39:ssä alla 225/50-16 talvirenkaat, edessä ja takana. Joten itsellä herää tyhmä kysymys, miten se auto tietää rengaskoon ja sitämyöten menee laatikko sekaisin?:think Koska eikös se pyörä pyöri yhtäkovaa rengaskoosta riippumatta, todellinen nopeus vaan heittää?:think Vierintäkehän heittoa tulee kyllä noilla renkailla ~50mm pienempään suuntaan.
                                Viikon on ollut nyt talvikumit alla ja laatikossa ei ole ollut mitään huomautettavaa. Lukittuu edelleen siinä n.88-89 mittarinopeudessa. Tiedän kyllä että koko on väärä ko autoon, mutta omaan makuun sopiva(ja onpahan mukavan matala.)
                                Huoh....kannattaa käyttää hieman tuota search toiminto ja etsiä tälläkin saitilla olleet sadat keskustelut aiheesta ja käytännön vaikutuksista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎