Pienenä sivuhuomautuksena keskustelun relevanssiin, kun alustarakenteet ovat kuitenkin erilaiset 535, 540 ja M5 vs. muut.
Pelkkiä palloniveliä ei ainakaan itsellä ole missään tullut vastaan. Liekö ainakaan tuossa muut -kategoriassa edes irrotettavissa?
E39 - powerflex puslat
Collapse
X
-
Hmm.. toki tuokin voi olla, jospa on niin hurjasti prässätty siihen tukivarteen tms. ettei ole järkevästi irroitettavissa, tai saatavilla erikseen.Originally posted by E39-530A View PostHaynesin manuska väittää, että niitä palloniveliä ei saa erikseen. Olisko vanhaa tietoa?:think
Mutta, tsekkaa toki ensin ne nivelet. Melko järeä pallo kyseessä, jos ei klappia, pykäliä tai kuivaa tunnu, niin ei muuta kun puslat uusiksi vaan.
Leave a comment:
-
Jos polyuretaanipuslat laittaa niin ei ainakaan ole tarvetta tuolle kiristämiselle auto maassa, uretaanipusla pyörii itse omaan paikkaansa kun auton laskee, kun se asennetaan asiaan kuuluvalla vaseliinilla paikkaansa.
Etupyörät irti ja tsekkailemaan missä kunnossa nivelet on. Reaktiotankojen lisäksi siellä on vaan se alatukivarren sisempi pusla.
Loput sitten palloniveliä jotka on aika helppo tsekata pienellä jatkovarrella ja tunnnustelemalla löytyykö klappia, jos ei muuten niin nivel irti ja kokeilee tuntuuko pykäliä ja onko rasvaa ym.
En tiedä miksi pitäis koko tukivarsi vaihtaa, eikös pallopäänkin saa erikseen hommattu?
Leave a comment:
-
Kun ne kummatkin etualatukivarret pitää sisäpäistään kiristää auto maassa plus lisäpainot, niin miten se käytännössä onnistuu? Pitkääkö ne kiristää summamutikassa ja mahtuuko momenttiavain sinne sekaan? Nosturille saisin auton, mutten montulle... Punttikselta pitäis varmaan hakea limput lainaan lisäpainoiksi :think
Meneekös orkkispusla sellaisenaan sinne varteen vai laitetaanko jotain voita väliin? Vai mitä konkarit sanoo, pitäisikö 124tm ajettuun laittaa jo koko varsi tahi kummatkin varret alussa kuvattuihin ongelmiin vai meneekö ylikorjaamiseksi? Minulla ei kyllä jarruttaessa tärise. Vain ajossa tutajaa kevyesti sekä ratti että puntit ja auton alusta on vähän letkun oloinen aloittajan kuvaamalla tavalla.
Pitäis melkein ajattaa porukalla ristiin näitä e39:ejä, jotta sais vähän tuntumaa oman (ja muiden) alustan kuntoon.
Leave a comment:
-
Nyt kyllä lähti puslat tilaukseen omaan 530da -00 e39:n... Itsellä on sellasta että jarrutuksissa täristää, ja hakee urissa hiukan. Myös normaali maantienopuksissa joskus ratti tärrää vähän.. Mitäs muuta kannattaa pistää vaihtoon samalla kun puslat vaihtaa?
Leave a comment:
-
Urissa vetely nyt voi johtua tietty väärästä suuntauksesta tai pilalle kulahtaneista renkaistakin (tai huonoista renkaista) mutta kyllä samaa teki mulla nuo reaktiotangon puslat juurikin.Originally posted by MakeJ View PostOmassa autossa kans alkanut esiintyä taas samankaltaisia oireita. Jotenkin tuntuu urissa vetelevän hiukan ja pieni täristys kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa. Vois kokeilla kans noita uretaani puslia, niin ei tarvis ihan joka vuosi vaihdella puslia. Mistä noita uretaani puslia saa edukkaasti?
Rengas pääsee elämään omaa elämäänsä sen muutaman sentin mitä pusla antaa periksi jos se on löysänlainen, joten mulla ainakin ajofiilis pahimmillaan sopivalla tieosuudella tuntui siltä että raidetangot olis kuminauhalla kiinni, tai renkaissa ilmaa 0,5baria
Uretaanipuslia saa mm. multakin tai miltä vaan Powerflexiä myyvältä taholta, "omasta valikoimasta" noi omaankin silmään sattui työn parissa kataloogeja selaillessa niinkun tuolla toisessa topicissa kirjottelin.
Leave a comment:
-
Ulkopään (pyörän puoleiset) nivelet toki on sitten teoriassa kovemmalla jos se pehmeä öljytäytteinen orkkispusla vaihtuu kovempaan. Toki jos nyt muistetaan mitä muita palloniveliä siinä tuennassa on ja millaisille iskuille tai voimille ne joutuu (raidetangon ulkopäät, alatukivarren ulkopää), niin ei tuokaan nyt ihan heti pitäisi siinä kärsiä, varsinkin kun se pallonivel on aika helkkarin järeä.
Tottakai se pitää aina tarkistaa samalla kuten muutkin tuennan osat. Omassa rempassa tarkisteltiin siinä samassa sitä niveltä joka kulmasta ja rytkytettiin ja kokeiltiin, ei mitään välystä eikä "pykäliä" liikeradassa, rasvakin litisi sisällä kuten uutena.
Lopuksi rytkyteltiin autoa vielä iskaritesterissä ja kuunneltiin että kolajaako siellä mikään - klappia ei missään näkyny / kuulunu.
Mutta, väittäisin että polyuretaaninen antaa melkein enemmän anteeksi kuin umpikuminen. Polyuretaania on monenlaista, ja kyllä nuo ihan elastista tavaraa kuitenkin on nuo Powerflexit sitten kun auton massa puhuu, vaikka ne kädessä tuntuvatkin kovilta.
Tuosta että jos vika onkin "muualla" jota puslien vaihdolla korjataan - herää kysymys että niin, missäpä se vika sitten on?
E39 etupäässä on harvinaisen yksinkertainen tuo tuenta, kaksi puslaa koriin, kaksi palloniveltä. (Vrt. monissa autoissa etupäässä pelkästään puslia ~10kpl)
Ainoa mikä mun järjen mukaan voisi normaalia nopeammin "Kuluttaa" noita puslia olisi jokin, mikä luo normaalia kovemman väännön tai iskun siihen reaktiotankoon, kenties: Väärä aurauskulma? Rankka epätasapaino pyörissä? Umpikierot jarrulevyt?
Mutta kun uusilla puslilla auto menee kuin _uusi_, niin kertonee siitä että mitään näistä vioista ei ole - koska jäykemmällä puslalla jos jollain tuntuisi se epätasapaino tai jarrulevyjen kierous entistä paremmin.
Veikkaanpa vain että tarvikepuslat/orkkispuslat mitä on tilalle vaihdeltu, on vaan yksinkertaisesti sen verran heikot että sen 50tkm aikana ne pettää uudestaan - onhan kyseessä pusla joka on etupäässä kenties kaikkein kovimmalla rasituksella - senpä takia se on mitoitettukin järeimmäksi.
Ja juu, ne orkkispuslat oli mulla tosiaan orkkikset, auto on 120tkm ajettu ja enimmäkseen kesäkeleillä, eli ei tuolla ole alustan puslissa vielä mitään ajan hammasta nähtävissä. Olivat myös oikein päin eli merkit vastakkain ja öljytyynyt etu-taka suunnassa.
Leave a comment:
-
Siis ne reaktiotankojen sisäpään nivelet harvoin kestävät x2 puslien ikää.Originally posted by MakeJ View PostOmassa autossa kans alkanut esiintyä taas samankaltaisia oireita. Jotenkin tuntuu urissa vetelevän hiukan ja pieni täristys kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa. Vois kokeilla kans noita uretaani puslia, niin ei tarvis ihan joka vuosi vaihdella puslia. Mistä noita uretaani puslia saa edukkaasti?
Ei varsinkaan silloin jos puslien tilalle laitetaan jäykempi umpikumi tai puhumattakaan powerflex pusla.
Nimittäin jäykällä kumi tai nylonpuslalla kaikki pitkittäiset tuentojen iskumomentit "lyövät läpi" siihen sisäpään niveleen, joka yleensä kohtaakin loppunsa varsin pian.
Eli vaikka vaihdoitkin ilmeisesti orggispuslat, niin katsoppa ovatko ne sisäpään nivelet enään kunnossa.
Leave a comment:
-
Tätäpä hain juuri takaa... toki puhutaan 50 tkm lukemasta, mutta kielii siitä, että jossain muualla on edelleen jotain.Originally posted by MakeJ View PostVaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa.
Leave a comment:
-
Omassa autossa kans alkanut esiintyä taas samankaltaisia oireita. Jotenkin tuntuu urissa vetelevän hiukan ja pieni täristys kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa. Vois kokeilla kans noita uretaani puslia, niin ei tarvis ihan joka vuosi vaihdella puslia. Mistä noita uretaani puslia saa edukkaasti?
Leave a comment:
-
Jep, näin voi olla. Toki tuo kuulanivel on aika oikkuinen ja saattaa irroitus/kiinnitys vaiheessa muuttaa asemaansa, mutta ollaan viisaampia ajan kuluessa.Originally posted by _Dexi View PostValkman: Hmm, en ihan äkkiä keksi mitä vaikutusta sillä olisi että reaktiotangot olivat irti ja ne laitettiin takaisin. Etenkään kun kyseessä on vapaasti liikkuva tanko, nivel molemmassa päässä.
Nuo sisemmät puslat oli kuitenkin asennettu oikein?
Leave a comment:
-
Vanhat puslat lähti erittäin nätisti hydraulisella prässillä, senkus sopivan kokosella metalliholkilla painoi ja ne kolahti pois paikaltaan, sormilla painamalla uudet tilalle asennusrasvan kanssa.
Valkman: Hmm, en ihan äkkiä keksi mitä vaikutusta sillä olisi että reaktiotangot olivat irti ja ne laitettiin takaisin. Etenkään kun kyseessä on vapaasti liikkuva tanko, nivel molemmassa päässä.
Eli mikään muu ei keulassa muuttunut, kuin tuo pusla vaihtui. Kaikki pallonivelet, kaikki muut puslat sekä kiinnitykset käytiin keulasta läpi tarkasti - ei pienintäkään virhettä missään.
Jarrulevyt katsottiin äkkiseltään heittokellolla, toisessa heittoa oli kaksi kymmenystä, toisessa kolme tai neljä.
Joka tapauksessa, nyt uusilla puslilla ei tunnu keulassa mitään tärinää tai vipotusta vaan jarrutus on niin pehmeä ku olla voi.
Mitä oon muilta kuullut, niin vastaavat oireet on E39:in keulasta lähteny normaalisti puslien uusimisella (vakioihin tai tarvikkeisiin) joksikin aikaa, kunnes on uudestaan puslat kulahtaneet.
Tässä tapauksessa ei ole siitä huolta kun puslat on umpi-uretaania eikä kulahda siten ihan muutamissa vuosissa yhtään mihinkään, tai "ikinä".
Ilmeisesti vaan oli ne vakiopuslat sittenkin "kuoleentuneet", tai sisältä hajonneet. SIellähän on kaksi öljykammiota jotka vaimentaa eteen-taakse suuntaista liikettä, ja niiden välillä kanavat joissa vaimennusöljy virtaa. Lisäksi muita rakosia siellä sisällä. Kenties öljy päässyt väärään paikkaan ja pusla on jäänyt "vinkkeliin" tai muuten lopettanut toimintansa.Last edited by _Dexi; 13-09-2007, 01:19.
Leave a comment:
Leave a comment: