E39 - powerflex puslat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dunky
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    Ootkohan nyt ihan varmasti mittaillut samaa osaa :think
    Joop, muistin väärin... ~58mm tosiaan tuo powerflex pusla

    Leave a comment:


  • rahami00
    replied
    Vaihdoin pari viikkoa sitten kaikki saatavat puslat powerflexeihin. Alatukivarret eivät menneet paikoilleen ilman, että puslista joutui leikkaamaan/hiomaan palaset pois, jotta sopi koloonsa. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Auto 530dat -02.
    Muut puslat menivät heittämällä.

    Terkennusta:
    Pusla siis meni hahloon, mutta kun sitä nosti ylös päin niin hahlon yläosassa on kavennus, johon pusla otti kiinni...
    En tiedä onko merkitystä, mutta kaikki muut puslat olivat sinisiä ja kyseiset alatukivarsien puslat olivat mustat.
    Last edited by rahami00; 15-07-2009, 12:34.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by Jpää View Post
    nuo flexit menee paikoilleen ihan ilman improvisointeja.
    enempi pään vaivaa aiheuttaa vanhojen puslien irti saanti.
    Näinhän se menee. Itsekin totesin Powerflexit parhaaksi vaihtoehdoksi, kun ovat normipuslia jäykemmät ja asennus menee ihan sormivoimin.

    Ja koska vanhan puslan ei tarvitse säilyä mitenkään ehjänä, niin sen voi ottaa pois juuri niin monessa palassa ja niin väkivalloin kuin tuntee tarvetta.

    Eli kaiken kaikkiaan selvitään ilman mitään erikoispuslatyökaluja tai prässiä.

    Leave a comment:


  • Jpää
    replied
    Originally posted by Aazu View Post
    Ite noita e36 Motonetin etutukivarren taaimpia puslia vaihtaneena päätin nyt laitaa powerflexit sinne.

    US-Partsilla on iha hyllyssä noita ilmeisesti? Vaativatko puslat prässiä, vai saako laitettua vähän "improvisoimalla"?
    nuo flexit menee paikoilleen ihan ilman improvisointeja.
    enempi pään vaivaa aiheuttaa vanhojen puslien irti saanti.

    sopivat työkalut siihen hommaan on 3-jalkainen ulosvetäjä, toho (jolla saa antaa vanhalle puslalle kuumia) sekä vasara ja pari talttapää meisseliä

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    normi ulosvetäjä + halkaisijaltaan hiukan alle 58,5 mm pyöreällä levyllä meinasin hoitaa homman.
    Ei siitä mitään tullut, taisi olla aika huonot ulosvetäjätkin. Eli kunnon holkkityökalu pitäisi olla, että pysyy kiinni tukivarressa. Pora + rautasaha hoiti sit homman kotiin.

    Huomenna kasaus, kun nyt illalla tuhrautui aikaa prässityökaluja tehdessä. Ja sitten saattoi todeta, että iskaritolppa on aika tiukassa ja on siis helpompi tehdä poraamalla irrottamatta tukivartta.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Taisi olla 37mm ulkohalkaisija kun eilen mittailin... On nimittäin samat metkut mielessä
    Ootkohan nyt ihan varmasti mittaillut samaa osaa :think

    Powerflexit tuli hankittua, paksuus näyttäisi olevan 58,5mm siinä tukivarren kohdalla, päissä sitten 72,3mm. Pituutta koko Powerflexillä 69mm, kun mukaan lasketaan metalliset päätypalat. Kun jätetään pois puslan toisen päätylevennyksen paksuus ~20mm, niin puslatyökalun tulisi pystyä työntämään vanhaa puslaa noi 50mm (josta siis ~30mm alussa tukivarren sisällä ja toisen pään 20mm pitää työntyä siitä kanssa läpi).

    Itse olen kysellyt puslatyökalua lainaan. Mutta koska kyseessä on vain vanhan holkin/puslan poisto ja Powerflex ei tarvitse yhtä rajuja työkaluja paikalleenlaittoon, niin normi ulosvetäjä + halkaisijaltaan hiukan alle 58,5 mm pyöreällä levyllä meinasin hoitaa homman.

    Itse löysin jo töistä "aarrelaatikosta" 58 mm halkaisijalla olevan kappaleen, jossa on pieni kolo ulosvetäjän kierreosalle Saisi ehkä olla millin pienempi, mutta tuolla nyt meinasin yrittää. Ei tarvitse irrottaa tukivartta lainkaan navasta, jos tuolla onnistuu. Eli siis tuohon tapaan: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=233926

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    Onko kenelläkään suoraan tietoa reaktiotankojen puslien halkasijoista? Powerflexeistä saa sitten aikanaan kyllä otettua nuo mitat, mutta jos pääsisi tekemään nykyisten puslien ulostyöntötyökalua jo aiemmin.
    Taisi olla 37mm ulkohalkaisija kun eilen mittailin... On nimittäin samat metkut mielessä

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Eli nyt näyttäis olevan sopivin vaihtoehto uusi vasen poikittainen tukivarsi + powerflexit reaktiotankoihin, jolloin kaikki 4 puslaa olisi uusia (oikea poikittainen tukivarsi uusittu viime vuonna). Tällöin noiden poikittaisten tukivarisen puslat jäävät joustaviksi ja pallonivelet eivät joudu niin paljoa ottamaan iskuja vastaan.

    Onko kenelläkään suoraan tietoa reaktiotankojen puslien halkasijoista? Powerflexeistä saa sitten aikanaan kyllä otettua nuo mitat, mutta jos pääsisi tekemään nykyisten puslien ulostyöntötyökalua jo aiemmin.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    Sitä mä vain noilla tukivarsien vaihdolla mietin, että antautuukohan noi 220tkm ajetut pallonivelet kuinka nopeasti (ovat alkuperäiset, leimat vuodelta 2000), jos vaihtaa puslat powerflexeihin vai olisiko viisampaa vaihtaa tukivarret puslineen (joko alkuperäinen pusla tai powerflex). Väljyys tuntuu nyt puslassa, mutta se ei takaa, etteikö myös pallonivelessä voisi olla väljää. Pallonivelen väljyyden toteaminen on kumminkin paljon vaikeampaa, vaikka kuinka heiluttelisi.

    Jos kerralla laittais kuntoon, ettei tarvitse olla piakkoin vaihtamassa tukivarsia väljien pallonivelten takia. Tosin tuo pitkittäinen tukivarsi tulee ilman puslaa, joten siihen voisi aloittaa pelkällä powerflexillä. Eli tuleehan se halvemmaksi vaihtaa pelkät puslat, mutta jos on oletettavissa pallonivelten meno piakkoin tuon jälkeen, niin sitten samalla vaivalla hoitaisi homman kuntoon yhdellä kertaa. Siis jos on kokemuksia siitä, että pallonivelten elinikä alkaa tulla noilla kilsoilla täyteen, niin siitä saa mainita

    Ensi viikolla menossa Laakkoselle huoltoon ja lupasivat siinä samalla tehdä "osalistan" etupään kolinoiden ja välysten korjaamiseksi. Vaihtolistalla siis ainakin nuo pitkittäisten tukivarsien puslat (tai koko tukivarret) ja sitten kolinaa aiheuttavat koiranluut, raidetangon päät tai iskarin yläpäät, mi(t)kä osoittautuvatkaan syyksi.
    Itse vaihdoin viime kesänä 200tkm ajettuun 530dat -01 autooni vain nuo powerflexit. Autossa oli myös alkuperäiset reaktiotangot ja tein homman pallonivel paikoillaan, elikkä reaktiotanko etupäästään irti ja Cell:n sorvaamalla "ulosvetäjällä" kumipusla pois ja powerflex käsipelillä tilalle.

    Minulla ei ainakaan vielä tuolloin ollut väljää pallonivelessä, joskin helposti se nivel kyllä jo pyöri. Kun kerran olet kuitenkin iskunvaimentimia muutenkin irroittamassa, niin kyllä minä vaihtaisin myös reaktiotangot.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Jos väljyys on siinä pallonivelessä, ei sisemmän puslan vaihto powerflexiin auta. Ulompi alapallo ei ole vaihdettavissa.
    Sitä mä vain noilla tukivarsien vaihdolla mietin, että antautuukohan noi 220tkm ajetut pallonivelet kuinka nopeasti (ovat alkuperäiset, leimat vuodelta 2000), jos vaihtaa puslat powerflexeihin vai olisiko viisampaa vaihtaa tukivarret puslineen (joko alkuperäinen pusla tai powerflex). Väljyys tuntuu nyt puslassa, mutta se ei takaa, etteikö myös pallonivelessä voisi olla väljää. Pallonivelen väljyyden toteaminen on kumminkin paljon vaikeampaa, vaikka kuinka heiluttelisi.

    Jos kerralla laittais kuntoon, ettei tarvitse olla piakkoin vaihtamassa tukivarsia väljien pallonivelten takia. Tosin tuo pitkittäinen tukivarsi tulee ilman puslaa, joten siihen voisi aloittaa pelkällä powerflexillä. Eli tuleehan se halvemmaksi vaihtaa pelkät puslat, mutta jos on oletettavissa pallonivelten meno piakkoin tuon jälkeen, niin sitten samalla vaivalla hoitaisi homman kuntoon yhdellä kertaa. Siis jos on kokemuksia siitä, että pallonivelten elinikä alkaa tulla noilla kilsoilla täyteen, niin siitä saa mainita

    Ensi viikolla menossa Laakkoselle huoltoon ja lupasivat siinä samalla tehdä "osalistan" etupään kolinoiden ja välysten korjaamiseksi. Vaihtolistalla siis ainakin nuo pitkittäisten tukivarsien puslat (tai koko tukivarret) ja sitten kolinaa aiheuttavat koiranluut, raidetangon päät tai iskarin yläpäät, mi(t)kä osoittautuvatkaan syyksi.
    Last edited by O.K.; 03-07-2009, 11:26.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    Vielä selvittelen Lemförderin tukivarsien hintoja, niin näkee hintaeron powerflex vs. uudet tukivarret.
    Jos väljyys on siinä pallonivelessä, ei sisemmän puslan vaihto powerflexiin auta. Ulompi alapallo ei ole vaihdettavissa.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Pallonivel? Eihän se puslan prässäys siihen vaikuta. Eri asia on jos niveltä yritetään irroittaa ilman kunnollista ulosvetäjää. Oikealla työkalulla tehdystä irroituksesta itse nivel ei kärsi ollenkaan.
    Näin mä ajattelinkin. Ilmeisesti perustuu ilman palloniveltyökalua tehtyihin tukivarren irrotuksiin tuo pallonivelen hajoaminen.

    Vielä selvittelen Lemförderin tukivarsien hintoja, niin näkee hintaeron powerflex vs. uudet tukivarret.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    Mitenkäs osan 11 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05) puslat? Alkuperäinen ei kuvan mukaan ole vauhdettavissa, mutta koska noihin myydään powerflexejä, niin kai ne saa vaihdettua. Onko porukka vaihtanut näitä, meneekö yhtä helposti kuin rekatiotangot?

    Prässi löytyy, joten reaktiotankosen puslat menevät ainakin melko helposti. Jos vaihtais samalla kaikki powerflexeihin, kun on noissa reaktiotangoissa jo aika väljää (220tkm rullatut orggikset)...

    Ja onko kellään mennyt pallonivel rikki tuossa säädössä, kun jostakin kuulin varoittelua sen kesotn heikkenemisestä puslien vaihdon yhteydessä/jälkeen?
    Jos prässissä riittää voimaa niin kyllähän ne siitä irtoavat, jos ei riitä niin aina voi lekalla avittaa prässin työtä... (ei nuo todennäköisesti ole edes lujassa).

    Pallonivel? Eihän se puslan prässäys siihen vaikuta. Eri asia on jos niveltä yritetään irroittaa ilman kunnollista ulosvetäjää. Oikealla työkalulla tehdystä irroituksesta itse nivel ei kärsi ollenkaan.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Mitenkäs osan 11 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05) puslat? Alkuperäinen ei kuvan mukaan ole vauhdettavissa, mutta koska noihin myydään powerflexejä, niin kai ne saa vaihdettua. Onko porukka vaihtanut näitä, meneekö yhtä helposti kuin rekatiotangot?

    Prässi löytyy, joten reaktiotankosen puslat menevät ainakin melko helposti. Jos vaihtais samalla kaikki powerflexeihin, kun on noissa reaktiotangoissa jo aika väljää (220tkm rullatut orggikset)...

    Ja onko kellään mennyt pallonivel rikki tuossa säädössä, kun jostakin kuulin varoittelua sen kesotn heikkenemisestä puslien vaihdon yhteydessä/jälkeen?

    Leave a comment:


  • Aazu
    replied
    Ite noita e36 Motonetin etutukivarren taaimpia puslia vaihtaneena päätin nyt laitaa powerflexit sinne.

    US-Partsilla on iha hyllyssä noita ilmeisesti? Vaativatko puslat prässiä, vai saako laitettua vähän "improvisoimalla"?
    Last edited by Aazu; 19-05-2009, 18:40.

    Leave a comment:

Working...
X