E39 - powerflex puslat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • miccou
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Joko on kokemuksia miten tuo vaikutti auton ohjaukseen, karkean pinnan meluun yms?
    Mitä nyt pienen testilenkin kävin heittämässä niin ohjaus tuntuu tarkemmalta ja jarrutuksissa ratti ei heilu tippaakaan (juuri tämän ongelman takia vaihdoin nuo puslat).

    Miinuksena mitä nyt ainakin huomasin niin asfaltissa olevat poikittaishalkeamat aiheuttavat sellainen kumisevan äänen eli huonolla tiellä meteliä tulee varmaan olemaan enemmän. Pitää käydä myös testailemassa myös hiekkatiellä.

    Pitää huomenna käydä 4-tietä ajelemassa, koska aikaisemmin auto on "hyökkäillyt" aika pahasti urissa, ja testata auttoiko puslien vaihto myös tähän ongelmaan...

    EDIT: Kävin tuossa koeajamassa vähän pidempää lenkkiä ja havaintoja:

    - Rengasmelu (varsinkin urissa) on lisääntynyt taajamanopeuksissa ja poikittaishalkeamat/epätasaisuudet aiheuttavat sellaista kumisevaa ääntä.
    - Maantienopeudessa jotenkin tuo melu ei ole niin paljoa lisääntynyt + kumiseva ääni ei kuulu niin hyvin, ehkä kovemmissa nopeuksissa rengasmelu muuten peittoaa taajamanopeudessa havaitun äänen?
    - Vetelee huomattavasti vähemmän urissa kuin ennen, ohjaus tuntuu tarkemmalta ja jotenkin kevyemmältä
    - Aikaisemmin n. 80 vauhdissa jos ajoi monttuun/kuoppaan/pattiin niin ratti ei meinannut pysyä käsissä vaan heilahti voimakkaasti. Uusilla puslilla tätä ei tapahdu.
    - Jarrutuksissa ratti ei heilu pätkääkään. Tein muutaman kovemman jarrutuksen 80:n ja 100:n vauhdista ja ei ollut minkäänlaista tietoa ratin elämisestä jarrutuksessa.

    Ehkä nuo vanhat puslat olivat vaan niin totaalisen lopussa että siksi tuntuu, että on ihan eri auto ajaa kuin ennen. Mutta itsellä tuota ajoa tulee enimmäkseen maantienopeuksissa niin minulle nuo Powerflexit sopivat. Jos ajaa enemmän taajamaa/hiekkatietä niin sitten en ehkä laittaisi Powerflexejä.
    Last edited by miccou; 20-07-2013, 15:11.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Noniin, nyt on Powerflex savotta tehty ja ainakin omalla kohdalla ko. operaatio onnistui ihan omassa autotallissa ja Bilteman ulosvetäjällä.
    Joko on kokemuksia miten tuo vaikutti auton ohjaukseen, karkean pinnan meluun yms?

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Noniin, nyt on Powerflex savotta tehty ja ainakin omalla kohdalla ko. operaatio onnistui ihan omassa autotallissa ja Bilteman ulosvetäjällä.

    Eli homma meni siten, että pistin 12mm pultin tuosta puslan reiästä läpi ja kaveriksi sopivan kokoiset prikat (1. kuva). Tällä keinolla puristin puslaa niin pitkälle että pusla meni niin sisään kuin vain tuon ison prikan kanssa pystyi. Sitten otin ison prikan pois ja laitoin varuilta 2 kappaletta juuri puslan halkaisijalla olevaa prikkaa (2. kuva) pultin alle ja ulosvetäjällä työnsin sitten puslan pois paikoiltaan.

    Hommaan meni aikaa n. 1,5-2 tuntia sen enempää kiirettä pitämättä. Vaikein homma koko operaatiossa oli saada ne Powerflexin mukana tulevat lätkät sattumaan pultin reikiin...

    Eli homma voi onnistua jos puslat ei ole tiukassa Minulla nuo reaktiotangot on vaihdettu edellisen kerran vähän alle 2 vuotta ja 44 tkm sitten.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by Lefis View Post
    Täällä kun puhutaan kerta muistakin puslista niin kysytään samantien millä helvetin ilveellä bensakutoskolmeysin kallistuksenvakaajan vasen runkopusla muka saadaan vaihdettua??
    Vääntelin jonkin aikaa puslaa ympäröivää pellin palaa ja availin sen pari ruuvia mutta totesin etten mitenkään pääse käsiksi puslan pannan takimmaiseen pulttiin.
    Pitäsköhän auto saada kenties korkeammalle kuin vaan matalat pukit? Luulin että toi on ihan parin minuutin homma vaihtaa noi
    tarkotat varmaan apparin puolelta.. Ota sisälokari irti takaosasta niin pääset helposti käsiks siihen toiseen ruuviin. Pusla tulee ulos samaa kautta. Sitä yhtä lämpöpeltiä pitää myös vähän ottaa irti että saa tilaa. Onhan se kieltämättä vittumaisessa paikassa..

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Lefis View Post
    Täällä kun puhutaan kerta muistakin puslista niin kysytään samantien millä helvetin ilveellä bensakutoskolmeysin kallistuksenvakaajan vasen runkopusla muka saadaan vaihdettua??
    Vääntelin jonkin aikaa puslaa ympäröivää pellin palaa ja availin sen pari ruuvia mutta totesin etten mitenkään pääse käsiksi puslan pannan takimmaiseen pulttiin.
    Pitäsköhän auto saada kenties korkeammalle kuin vaan matalat pukit? Luulin että toi on ihan parin minuutin homma vaihtaa noi
    Viime syksynä vaihdoin tuohon kiisseliin nuo kallistuksenvakaajan puslat ja kyllä ne pultit sieltä auki sain. Muistaakseni lenkkiavaimella vaan nitkuttelin pari milliä kerrallaan sitä takimmaista aina auki, tilaahan siellä ei ole kovin paljoa

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Lefis View Post
    Täällä kun puhutaan kerta muistakin puslista niin kysytään samantien millä helvetin ilveellä bensakutoskolmeysin kallistuksenvakaajan vasen runkopusla muka saadaan vaihdettua??
    Vääntelin jonkin aikaa puslaa ympäröivää pellin palaa ja availin sen pari ruuvia mutta totesin etten mitenkään pääse käsiksi puslan pannan takimmaiseen pulttiin.
    Pitäsköhän auto saada kenties korkeammalle kuin vaan matalat pukit? Luulin että toi on ihan parin minuutin homma vaihtaa noi
    Eteen se toinen puolin on aika haastava.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by Lefis View Post
    Täällä kun puhutaan kerta muistakin puslista niin kysytään samantien millä helvetin ilveellä bensakutoskolmeysin kallistuksenvakaajan vasen runkopusla muka saadaan vaihdettua??
    Vääntelin jonkin aikaa puslaa ympäröivää pellin palaa ja availin sen pari ruuvia mutta totesin etten mitenkään pääse käsiksi puslan pannan takimmaiseen pulttiin.
    Pitäsköhän auto saada kenties korkeammalle kuin vaan matalat pukit? Luulin että toi on ihan parin minuutin homma vaihtaa noi

    Eteen vai taakse? Ei taas auta asiaa mutta 8-koneiseen vaihtuu ainakin eteen noin kahdessa minuutissa pukeille ajon jälkeen

    Leave a comment:


  • Lefis
    replied
    Täällä kun puhutaan kerta muistakin puslista niin kysytään samantien millä helvetin ilveellä bensakutoskolmeysin kallistuksenvakaajan vasen runkopusla muka saadaan vaihdettua??
    Vääntelin jonkin aikaa puslaa ympäröivää pellin palaa ja availin sen pari ruuvia mutta totesin etten mitenkään pääse käsiksi puslan pannan takimmaiseen pulttiin.
    Pitäsköhän auto saada kenties korkeammalle kuin vaan matalat pukit? Luulin että toi on ihan parin minuutin homma vaihtaa noi

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    ite kun paikallaan vaihdoin niin tavallisella kukko-ulosvetäjällä ei irronnu, sit kävin lainaan samanlaisen mutta hydraulisen niin sit vasta lähti pusla liikkeelle.Oli kyllä tiukassa. Ja on niin sitkeetä se kumi että ihan perseestä porailla tai yrittää leikata. Jos ei muuten onnistu niin irti koko tukivarsi ja käy jossain pajalla prässissä ja samalla uudet puslat paikalleen niin ei tarvii taistella.


    Tämäntyylinen hydraulinen se oli, muistaakseni VATA.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Minä en käyttänyt mitään, mutta asentaja käytti holkkia joka juuri mahtui tukivarren reiästä läpi.
    ite kun paikallaan vaihdoin niin tavallisella kukko-ulosvetäjällä ei irronnu, sit kävin lainaan samanlaisen mutta hydraulisen niin sit vasta lähti pusla liikkeelle.Oli kyllä tiukassa. Ja on niin sitkeetä se kumi että ihan perseestä porailla tai yrittää leikata. Jos ei muuten onnistu niin irti koko tukivarsi ja käy jossain pajalla prässissä ja samalla uudet puslat paikalleen niin ei tarvii taistella.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Jeps. Käytitkö jotain holkkia tms. jolla työnsit sen vanhan puslan pois?
    Minä en käyttänyt mitään, mutta asentaja käytti holkkia joka juuri mahtui tukivarren reiästä läpi.

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Komento takaisin. Tänään juuri omaani vaihdatin. Jos on hyvä ulosvetäjä, tai tässä tapauksessa ulostyöntäjä niin ilman muuta sellaisella. Todella nopeasti ja kätevästi lähti vanhat. Sahaamisessa on aika homma kun tuo puslan metallikehä on niin leveä.
    Jeps. Käytitkö jotain holkkia tms. jolla työnsit sen vanhan puslan pois?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Jeps, löysinkin tuossa yhden toisen ketjun aiheesta ja taitaa tuo pora + saha olla paras keino paikoillaan tehden.

    Kiitoksia!
    Komento takaisin. Tänään juuri omaani vaihdatin. Jos on hyvä ulosvetäjä, tai tässä tapauksessa ulostyöntäjä niin ilman muuta sellaisella. Todella nopeasti ja kätevästi lähti vanhat. Sahaamisessa on aika homma kun tuo puslan metallikehä on niin leveä.

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Poraa reikä vanhaan puslaa ja paineilma sahalla kehä halki. Ulosvetäjällä ei välttämättä tule ulos.
    Jeps, löysinkin tuossa yhden toisen ketjun aiheesta ja taitaa tuo pora + saha olla paras keino paikoillaan tehden.

    Kiitoksia!

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Tuli tuossa viime viikolla postissa nuo Powerflexit reaktiotankoihin ja pitäisi alkaa talkoisiin lähiaikoina.

    Mikä olisi paras taktiikka vaihtaa nuo puslat reaktiotankoihin e39 530D vm. -01 malliin? Tarkoitus olisi vaihtaa puslat reaktiotanko paikoillaan nivelen päästä, liekkö kotikonstein mahdollista? Jonkunlainen ulosvetäjä + holkki yhdistelmä olisi tarkoitus askarrella.
    Poraa reikä vanhaan puslaa ja paineilma sahalla kehä halki. Ulosvetäjällä ei välttämättä tule ulos.

    Leave a comment:

Working...
X